MS-Tech LC-02 Review

hermanbanken 1 maart 2010, 17.039 views

MS-Tech LC-02

Pluspunten

• makkelijk inbouwen
  • mooi
  • zeer goedkoop

Minpunten

• voeding ERG lawaaiig

Kwaliteit voeding Score: 2
[27 oktober 2009]

Ik was al een tijdje in de weer om een HTPC samen te stellen. Hij moest Mac OS X Snow Leopard Server gaan draaien dus moest er wat specifieke hardware gebruikt worden.

Levering
De case was netjes verpakt met 2 stukken piepschuim. Er zaten géén krassen op en hij was helemaal schoon. Hij bleek ook pas een week geleden geproduceerd, zoals op de zijkant stond vermeld :P.

Inbouwen
Het inbouwen viel mee. Ik had in andere reviews gelezen dat een mATX case soms wat problemen kon geven maar wanneer je de goede volgorde aanhoudt geeft deze case geen problemen: eerst de harde schijf aan een beugel schroeven en dan de beugel aan de case schroeven. Vervolgens kun je het moederbord plaatsen, de cd/dvd speler en dan de kabeltjes aan sluiten. De voeding heeft iets lange kabels, maar omdat er wat ruimte zit tussen de harde schijf en het moederbord zijn die goed weg te werken. Alle schroefjes zijn ruim voldoende meegeleverd.

Inbouwmogelijkheden
Er is maar 1x een 5,25 inch en 1x een 3,5 inch bay beschikbaar, dus dat is een beetje jammer. Ik wilde namelijk een software-RAID opstelling doen, maar dat gaat nu niet. (daarna pas 1,5tb genomen, die 1,5 in RAID is een beetje duur). Verder is er de mogelijkheid een card-reader in te bouwen. Aan de voorkant zitten namelijk naast een headset, microfoon en 2 usb aansluitingen ook nog gaten voor een card-reader. Ik weet alleen niet welke maat reader ik dan nodig heb en dat maakt me eigenlijk ook niet uit. Wanneer ze die card-reader mogelijkheid niet hadden ingebouwd hard er misschien nog een 2,5 inch bay bij gekund.

Koeling/Voeding
De case heeft al 1 case fan. Ik heb niet gemeten wat de diameter is (mijn eerste zelf-bouw-pc, dus geen ervaring met fan groottes), maar hij is niet lawaaiig. Wel heeft hij geen controller-kabel (gewoon molex) dus draait hij gewoon maximaal, maar omdat hij zo stil is merk je dat niet.

De 400W voeding is een ander verhaal. De voeding is gewoon van MS-Tech en deze maakte best veel lawaai, ook na het opstarten. Ik kon van MS-Tech geen losse mATX voedingen vinden dus heb ik de support afdeling gemaild: er zit geen thermal controller in. Hij draait dus gewoon altijd op volle toeren en in tegenstelling tot de case fan hoor je dit wel. Zeker omdat ik de pc onder de tv als htpc wil gebruiken is dit eigenlijk onaanvaardbaar, als iemand nog een goede mATX voeding heeft liggen: ik houd me aanbevolen.

Vormgeving
De vormgeving is gewoon goed. Ik vind hem mooi met die piano-lak finish, al weet ik dat de meningen daar behoorlijk over verschillen.

Update geluid [3 dec 2009]
Ik heb sinds 2 dagen een SHARK mATX voeding in huis (uit Amerika via Ebay) en deze zou thermal controlled zijn. Na er achter gekomen te zijn dat de P4 connector te kort is, heb ik de voeding los in de case gelegd, 2 cm van de plek waar hij normaal vast geschoefd kan worden. Wat blijkt: ook deze voeding is lawaaiig. Mijn conclusie hieruit is dat dit komt door de kast: wanneer ik de voedingen buiten de kast op een krant leg is het geluid een stuk zachter. De cardreader bay van de case zit boven de fan van beide voedingen, misschien is de reden dat er zoveel geluid afkomt het mee trillen van deze bay.

Update geluid [1 maart 2010]
Na het vervangen van de originele fan door een Nexus Real Silent Case Fan 80mm (SP802512L-03) was het enige hoorbare nog de fan van de EN9400GT (hier wil ik een weerstandje tussen gaan zetten).

Heb jij ook een MS-Tech LC-02?

Negatieve eigenschappen:

- voeding ERG lawaaiig
Vind je het gek? Denk je dat ze voor ~35 euro een kwalitatieve kast EN voeding kunnen maken? Een goeie voeding kost al 35 euro.

Je kan de fan met een pod meter op een lage snelheid laten draaien. Met als risico dat hij te warm word als je de snelheid naar beneden schroeft om tot een acceptabel geluidsniveau te komen.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 27 oktober 2009 19:18]

Er kan geen potmeter op: zit direct aan de printplaat met een connector die ik alleen bij mijn videokaart nog gezien heb. En bovendien is er dan geen plek voor de potmeter.

Ik heb nu gewoon de fan vervangen voor eentje van Nexus (80mm).
Maar voor mij wel prettig om te lezen. Er is altijd nog een verschil tussen lawaaiig en ERG lawaaiig.
Een goede voedig, € 35 ? Bij de Boer zeker. Kwalitatieve voeding is vrij belangrijk in een case, ik vind deze case wel de moeite maar zou de voeding er direct uit smijten! Geen risico lopen met die dinger kan wel es duur komen te staan!
Interessant kastje, leuk voor een mediacenter mee te bouwen.
Maar hoe is de kwaliteit van de staal en verf?

Vaak heb je met goedkope kasten dat het verf los laat op bepaalde plekken.
Vaak bij schroeven enz. Dan zie je allemaal zwarte stukjes in de kast liggen :/

De staal is ook vaak minder, dan zie je ook wel eens piepkleine stukjes in de kast liggen.

Is dat bij deze kast ook zo?
Er is bij mij nog geen verf afgekomen. Maar de bovenkant is wel behoorlijk gaan krassen (oppervlakkig) en dat zie je heel goed. De voorkant is plastic en die ligt er bij mij standaard af, daar zitten geen krassen op. En de onderkant heb ik verhoogd met stukjes tape zodat hij de tafel niet raakt, dus ook die is nog kras vrij.

Ik vind het een heel degelijke kast. Er is nog niets kapot ofzo.
Lol, gratis bijna complete serial voor office 2007 voor de oplettende kijkers :9
En wat je voeding betreft: als je een voeding van CoolerMaster koopt (vast ook wel van andere merken, maar daar heb ik geen ervaring mee) dan zit er zo'n stuk rubber bij dat je tussen je kast en je voeding stopt alvorens het zaakje vast te schroeven, misschien kan je zelf zoiets fabriceren ter reductie van de herrie. Succes met je kast verder :)
Maakt mij niet uit (}>) en bovendien staat hij er niet helemaal op.

En ik heb inderdaad het zelfde idee gekregen (voor ik deze reactie las ;) ) en het ook uitgevoerd. Misschien heb ik niet het goede materiaal gebruikt (heb geen spul gekocht, gewoon onderleggers voor in kastjes) en het geluidsniveau nam niet af.

Bovendien was de fan niet te dimmen. Enkel door er een weerstand tussen te zetten zou dit mogelijk zijn. Ik heb er daarom een andere fan ingezet. Een Nexus Real Silent Case Fan 80mm (SP802512L-03) en die heb ik weer via molex aangesloten. Deze was véél stiller dan de oude fan.

Nu hoor ik alleen de fan van de videokaart nog (ASUS 9400 GT 1GB, met kleine fan van +- 40mm, in de heatsink).
Mooie review hoor, had de serial ook al gezien :D
Wat betreft het lawaai, gewoon de voeding op 7 volt laten lopen. Moet kunnen met die hardware. Anders stil fannetje erin :)
Heb deze kast gekocht i.c.m. de volgende hardware:

- Intel C2Q Q9400s

- Sparkle Nvidia Geforce 9600gt low profile

- Kingston Hyperx PC6400 CL4

Heb het al een hele tijd zonder problemen draaiende. De kast is voor mij stil genoeg.
De pc staat bij mij achter mijn lcd tv en daar stoort het geluid niet. Ik heb de specificaties van de PSU voor mijn aankoop kunnen vinden in een pdf bestand en een zwaardere GPU raad ik niet aan. De winst in prestaties tussen de 9600gt en 9800gt is het niet waard dit te proberen.

Kast is van goede kwaliteit en het inbouwen van alle onderdelen ging prima. De handleiding is wel even nodig maar deze is duidelijk en met tekeningen.

De standaard cpu koeler heb ik vervangen door de Scythe Shuriken low profile waardoor ik de cpu nog niet warmer heb zien worden dan 55C. Voor meer informatie kun je mijn naam google'n. Ik heb meerdere accounts op het web onder deze naam.

Al met al een erg fijne kast
Begrijp ik nou dat je de fan van de voeding hebt vervangen voor de Nexus Real Silent Case Fan 80mm? en door die via molex aan te sluiten draait deze wel op een variabele snelheid? :S

Ik heb sowieso de casefan eruitgehaald. Niet nuttig (zit een 45w amd x2 in met zn eigen fan). Maar de voedingfan vind ik lawaai maken. Dus ik dacht om een andere voeding te zoeken maar het aanbod mATX voedingen is zeer beperkt.
Hoeveel ruimte (lengte) is er trouwens voor een PCIe kaartje? Vraag me af of deze past: pricewatch: Sparkle SX98GT512D3L-NM
Dat gaat wel lukken. Direct achter het PCI-Express x16 laantje zit niks (geen sata poorten e.d.) en de voeding is pas 5 cm na het moederbord. Bij mij stopt de videokaart ongeveer 1cm van de rand van het mobo.
red de voeding de 400 w?
Geen idee. Het is niet zo'n kwaliteitsvoeding.. Ik zou het ook niet makkelijk kunnen testen toch?