Specificaties 27" @ 2560x1440 (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Asus MG279Q Zwart Review

Baet 17 november 2016, laatste update op 25 november 2016, 636 views

Asus MG279Q Zwart

Prachtige kleurweergave. Het 4ms IPS scherm is erg snel en 144hz is geweldig. Helaas grote verschillen in de panelen, 4 examplaren retour gestuurd. Een vijfde niet meer geprobeerd. Geloof niet in de IPS 144hz hype, neem een TN! Ips is er nog niet klaar voor. Duur en onvoldoende.

Pluspunten

• Prachtige kleurweergave
  • 144hz, wil niets anders meer
  • 1440p
  • Goed contrast

Minpunten

• Kans op dode pixels
  • Kans op backlight bleeding
  • Zeer matige quality control
  • 4 exemplaren gehad

Zeer prettige monitor maar helaas met mankementen. Ik had niet verwacht dat het verschil met 60hz zo groot zou zijn, echt geweldig. Het IPS scherm zorgt voor een zeer mooie kleurweergave. Uit de fabriek staat het scherm wel een beetje vreemd ingesteld, de kleurtemperatuur staat fabrieksaf op 'warm' waardoor het beeld een beetje geelig is, zet je deze op normal dan is het beeld meteen beter, beste colorpreset om uit te kiezen is RGB of Racing mode naar mijn mening, in lijn met die van de grote reviewers.

Het 4ms IPS paneel is erg snel, er is geen sprake van ghosting. Ga je het paneel vergelijken met 1ms TN dan is het verschil misschien 'net' merkbaar, kan ook tussen de oren zitten. Keerzijde is dat de kleurweegave van TN gewoon niet echt meer van deze tijd is, met alle oled en ips schermen om je heen(mobieltjes, tablets, laptops etc), tenzij je natuurlijk een hele goede/dure TN neemt, die komen aardig in de buurt.

Helaas is er wel sprake van grote verschillen in de panelen. Ik heb inmiddels al 4 exemplaren gehad en allemaal terug moeten sturen. 3 van de 4 hadden dode pixels. Let wel op met het verschil tussen IPS glow en backlight bleeding.Glow hoort nou eenmaal bij IPS, glow wordt snel aangezien voor bleeding, wat onterecht is.

De eerste 2 exemplaren hadden dode pixels. Bij het eerste exemplaar was de backlightbleeding acceptabel, met slechts een kleine vlekje in de hoek linksboven.

Het derde exemplaar wat ik heb gehad had geen defecte pixels, maar wel last van vrij heftige oranje vlekken in de hoeken van het scherm. Tijdens donkere scenes was het zelfs te zien met normaal daglicht in de ruimte waar de monitor stond. Er is sprake van zeer extreme backlight bleeding en er was een heel raar soort van vierkant (backlight) patroon in het midden van het paneel zichtbaar, alsof er veel druk op was uitgeoefend, echt fysiek defect. Wanneer de omgevingsverlichting wat minder werd was het niet te missen, en (voor mij) echt hinderlijk. Het is een beetje de vraag of dit bleeding was of excessieve IPS glow, afgezien van dat zichtbare patroon. Maar hoe dan ook, beide opties kunnen en mogen natuurlijk niet, zeker niet in deze prijsklasse.

Het vierde exemplaar toonde een defecte pixel en ik nam behoorlijk veel bleeding waar in de hoeken aan de rechter zijde, dit veranderde zeer sterk bij een lichte aanraking op het paneel of behuizing. Toen ik de monitor net aanzette, de eerste paar minuten leek er niks aan de hand te zijn, maar na enkele minuten ontstond er behoorlijke backlightbleeding. Je zou bijna denken dat het paneel onder spanning/druk in de behuizing zit en door thermische belasting de bleeding ontstaat of sterker wordt, kan zoiets uberhaupt?!? De bleeding is niet meer minder geworden en altijd zichtbaar.

Conclusie:
Ik vraag me af of er ook goede monitoren in omloop zijn, ik heb ernstig mijn bedenkingen. Met dit model is er echt sprake van een panel lottery, die ik 4x verloren heb. Ik heb deze monitor retour gestuurd en mijn geld terug gevraagd. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom dit niet is opgevallen bij de grote reviewers, die deze panelen uitvoerig hebben getest op zo een beetje alles, evenals waarom deze monitoren zulke goede labels krijgen (excellent bij hardware.info). Asus heeft mij behoorlijk teleurgesteld. Ik heb een foto bijgevoegd waarin duidelijk de gele gloed in de hoeken van de derde monitor zichtbaar is. Ik heb geprobeerd de belichting zo goed mogelijk af te stellen om een zo waarheidsgetrouw mogelijke foto van het scherm te maken, de afbeelding geeft het nčt iets heftiger weer dan het werkelijk is, maar het verschil is klein. En ja de PC is ook nieuw, vandaar de Windows activeringsmelding :-)

Wat echt heel erg jammer is, is dat de monitor afgezien van donkere beelden, echt fantastisch is, helder, scherp, geweldige kleuren en super snel. Eeuwig zonde dat ze de glow en bleed bij Asus niet onder controle hebben, jammer.

Ik ga nu de Dell S2716DG bestellen, toch maar terug naar TN. Want wil je een IPS scherm met deze specificaties dan zijn er helaas geen alternatieven. Ditzelfde paneel (AU Optronics) zit ook in de PG279, de Acer Predator en zelfs de Eizo Foris (a ¤950). Andere fabrikanten dan AUO zijn er helaas nog niet. Wel zal de kwalitietscontrole en garantie bij Eizo natuurlijk een stuk beter zijn.

Heb jij ook een Asus MG279Q Zwart?

Meer advertenties

Ben ook geinteresseerd in een 144Hz paneel en kwam zo ook deze tegen. Ook voor mij de lastige keuze IPS vs TN, ben zo huiverig om tot aanschaf over te gaan ivm de vele horrorverhalen die ik dus hoor over IPS panelen. Ik heb helaas in de buurt niet de kans om veel panelen te bekijken (aantal winkels afgeweest incl. de bekende MM en GEEN VAN ALLEN hadden ze 144Hz of hoger opgesteld staan). Dus ga ik met op jouw advies me maar even verder orienteren op TN panelen, hoewel de "goede" schreeuwend duur lijken te zijn (voor een "crappy" TN paneel) en de kans nog steeds redelijk is dat je allerlei artefacts of dode pixels krijgt.

Ben bereid aardig wat geld neer te tellen voor een goed scherm maar zo te zien is het eigenlijk een onmogelijke zaak; vrijwel alle schermen lijken issues te hebben. Bedankt iig voor het verfijnen van mijn opties en de bevestiging dat IPS 144Hz op dit moment eigenlijk een verloren zaak is, tenzij je over een engelengeduld beschikt en de webshop je nukken tolereert (4x terugsturen is nogal wat ook al heb je m.i. groot gelijk).
Hi,

Ik vind het nog altijd erg jammer van de pech met de MG279Q. Eigenlijk was de eerste bijna helemaal goed, met slechts een klein plekje backlight bleeding linksboven. Als de dode pixel er niet was dan had ik hem gehouden. Alle exemplaren die daarna kwamen waren veel slechter.

Ik heb de Dell S2716DG (die in eerste instantie ook een dode pixel had, meteen omgeruild) een weekje geprobeerd. Mij vielen al vrij snel de pixel inversion artifacts / pattern interlace artifacts op bij 'snellere bewegingen'. Ik dacht er wel mee te kunnen leven, maar na een paar dagen merkte ik dat ik mij er toch veel te veel aan stoorde. Ik ben gaan researchen welke merken die een 27" 144hz 2560x1440 TN aanbieden hier ook last van hebben, en dat bleken ze allemaal te zijn, tenminste alle die het AUO paneel hebben. Dit zijn dus de MG278Q en PG278Q van Asus, maar ook Predator modellen van Acer. Van BenQ durf ik niet zeker te zeggen, maar ik vermoed van wel. Wel is het design van de Dell echt gelikt, een heel mooi ding om te zien, maar voor ¤630 moet het beeld gewoon ook goed zijn. Er is een hoop te vinden over deze artifacts. De recente release van de PG278QR geeft weer hoop, wellicht dat ze het hebben weten op te lossen, kan er nog niet veel over vinden op het web.

Uiteindelijk heb ik voor de time-being gewoon maar een Asus VG248QE gekocht, een fullhd 144hz tn scherm. Na het installeren van een icc kleurprofiel geeft dit scherm ook nog wel een redelijk beeld, niet mooi maar prima. Ik wacht rustig af en probeer het volgend jaar gewoon nog eens. Misschien wel weer een MG279, die dan weer wat beter is geworden.

Succes met de keuze, laat maar weten wat het geworden is. Ben zelf dus ook nog zoekende/afwachtende.

ps. Jouw opmerking over 'crappy' tn ben ik het niet helemaal mee eens, de dure nieuwe tn panelen zijn ook gewoon 8bit net als IPS en kunnen dus net zoveel kleuren laten zien als de 8bit IPS panelen. Dit is inderdaad (nog) heel ongebruikelijk voor TN, bijna alle (goedkopere) TN schermen zijn 6 bit en met trucjes als dithering proberen ze meer kleuren weer te geven. De kleurweergave van de Dell (na icc profiel) was uitstekend te noemen, net als bijv de Asus en Acer TN 144hz high-end modellen.

[Reactie gewijzigd door Baet op 16 februari 2017 19:30]

Daarom zette ik crappy ook tussen quotes, ik bedoel we weten allemaal dat een IPS superieur is aan TN. Echter, ik lees alleen maar berichten over lottery trains etc, mensen die serieus 4 tot 8x om moeten ruilen omdat ze continue extreme backlight bleeding hebben, stof achter het scherm, iemand had zelf een HAAR midden in het scherm zitten. Ik heb serieus niet 1x gezien dat iemand 1st try tevreden was, OF mensen blijven returnen zover als dat kan, of ze sturen hem terug en hoeven geen nieuwe meer.

Dus ben ik maar "gesettled" om uit te kijken naar een "crappy" TN paneel, wederom quotes zijn zijn inferieur aan IPS maar het verschil schijnt bij nieuwe goede schermen niet zo erg te zijn. We gaan het zien als ik mijn keuze gemaakt heb. Kleuren zijn misschien goed maar juist met dit soort grote schermen zie je al heel snel, zelfs vanaf 1 positie recht voor een scherm, een verloop.

Naar die Dell heb ik initieel ook zitten kijken, maar die laat ik links liggen: echt veel en veel te veel posts over artifacts, strepen, blokjes, veel te hoge default gamma die niet bij te regelen in in het scherm (alleen in GPU software), dat soort zaken. Mensen die bij Dell support aankloppen krijgen een antwoord als "scherm werkt volgens specs, pech gehad". Iedereen moet het zelf weten maar ik zou even grondig zoeken voor je deze keuze maakt.

Blijven eigenlijk TN schermen van Acer, Asus, AOC over. Word een beetje moedeloos van het feit dat je 450-1000 euro uit kunt geven en eigenlijk een grote kans hebt dat je scherm niet voldoet aan je wensen. Maargoed we gaan het maar proberen.