Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Microsoft Lumia 950 XL Wit Review

Rosalie74 16 november 2016, laatste update op 16 november 2016, 394 views

Microsoft Lumia 950 XL Wit

Robuust product, SD-geheugen, scherp en sterk scherm, draadloos opladen, vervangbare batterij, fantastische PureView Camera en natuurlijk Continuum. Telefoon die volledig integreert met andere Microsoft producten. Regelmatig updates met nieuwe functionaliteiten en bugfixes. Keuze om deel te nemen aan het insidersprogramma.

Pluspunten

• 32 Gb intern geheugen + SD
  • Continuum
  • Mogelijkheid om mee te doen aan insiders programma
  • Continue ontwikkeling van het OS

Minpunten

• Focus van Microsoft gaat richting business ipv consumers

Algemeen

Ik kom van een Lumia 830 en heb nu de Lumia 950 XL enkele dagen in bezit. Voor mij is het OS niet nieuw, slechts de hardware.

Hardware

Scherm
Met een 5.7 inches AMOLED lijkt het een groot toestel, dit valt na enkele dagen gebruik niet meer op. Het scherm is zeer scherp met 1440 x 2560 pixels. Foto's en spelletjes springen eruit.
Geluid
Het geluid uit de speaker klink duidelijk.
Geheugen
Naast de 32GB aan intern geheugen is er plaats voor een SD-kaart voor extra opslag. Applicaties, foto's, video's, downloads kunnen allen op de SD-kaart worden weggeschreven. Let wel op dat gebruik wordt gemaakt van een snel type SD-kaart.
Snelheid
Gevoelsmatig is deze telefoon vloeiend. Dit hangt trouwens zeer af of applicaties opgestart worden van het intern geheugen of SD-kaart. Geldt ook voor de afbeeldingen: Deze laden veel sneller vanaf het intern geheugen.
Camera
De 20MP PureView camera geeft prachtige plaatjes. Je kan kiezen om alleen JPG of JPG en DNG op te slaan. De DNG is een RAW image, welke geschikt is om in een applicatie zoals Photoshop te bewerken. De voorcamera is 5MP.

Software

Het OS is Windows 10 Mobile. Dit OS is net als Windows 10 voor de PC continue in ontwikkeling. Zodra men gewend is aan Windows 10 dan is het gebruik van Windows 10 Mobile een en al herkenning.

Doordat de software zo aan wijziging onderhevig is, is het nieuws van vandaag morgen verleden tijd. Ondanks dit zal ik een paar onderwerpen wel in de spotlight willen zetten:
Back-up en restore
De back-up en restore functionaliteit werkt perfect. Ik heb op mijn oude Lumia 830 een back-up gemaakt (naar OneDrive) en de restore uitgevoerd op de Lumia 950 XL. Alles stond weer op z'n plek en de applicaties werden opnieuw ge´nstalleerd. Enige is nog het inloggen op de verschillende apps (zoals van de bank).
Insiders program
Voor de Tweakers die graag de nieuwste features willen uitproberen en het niet erg vinden als er tijdelijk iets niet werkt op hun telefoon (het is nog geen productie-versie van het OS) is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de Insiders program.

Let op: Hier zitten gewoon risico's verbonden, je telefoon kan tijdelijk onbruikbaar zijn (hier stem je ook mee in als je deelneemt aan het programma.
Continuum
Dit product is een van de weinige telefoons met Continuum. Sluit je telefoon wired of wireless aan op een beeldscherm en applicaties ziet eruit als de PC-versie. Niet alle applicaties werken met Continuum, langzamerhand komen er steeds meer bij.

Indien je geen toetsenbord/muis hebt aangesloten kan gebruik van de telefoon gemaakt worden, deze wordt een touchpad / toetsenbord.

Je moet Continuum een keer gezien hebben om een goede indruk te krijgen van deze functionaliteit.

De prijs van de Lumia 950 XL is dalend en de prijs/features wordt steeds beter. Zelf heb ik 'm tweedehands voor Ą200 met MS Display Dock gekocht.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 XL Wit?

Hoe is het eigenlijk met app support? Is dat geen minpunt?
Dat hangt natuurlijk af van je eisen. Ik heb ooit een iPhone gehad en daar had ik de volgende programma's op draaien en die zijn ook beschikbaar op de Lumia 950 XL
  • Bank (ING en ABN AMRO)
  • Flitsmeister (files en filtsers)
  • ANWB (files)
  • Nederland FM (internet radio)
  • Facebook
  • MS Office apps
  • Netflix
  • Een paar onzinnige spelletjes
En natuurlijk gebruik ik ook apps die ik eerder niet gebruikte
  • Voor navigatie gebruik ik MAPS,
  • YouTube kijk ik via MetroTube,
  • Reddit via Readit.
En ja, vaak ben je de laatste... denk aan Ziggo GO.. geen idee of het voor de mobiel beschikbaar komt. Persoonlijk vind ik het geen probleem dat er wat minder apps zijn, anders zou ik dit platform niet gekozen hebben. Als ik mijn rekeningen kan bekijken, vind ik het prima ;)
De Ziggo Go W10M app is als Beta al een tijdje voor een select gezelschap beschikbaar. Die gaat komen als het goed is.
Opzich zijn er best wat Apps te vinden, maar volgens mij gaat het meer om hoe deze werken. Als je bijvoorbeeld Facebook-app bekijkt. Deze werkt op iOS echt velen malen stabieler en vlotter dan op Windows Phone. Zo geldt dat ook voor andere.
Dat is dat wel het voordeel van deze telefoon. Omdat vele apps ports zijn hebben ze meer resources nodig dan native apps.

Door de betere CPU en meer aan RAM draaien apps die op ander Lumia telefoons minder stabiel/vlot draaien beter op deze Lumia 950 XL en andere telefoons zoals de Lumia 950, HP X3, Idol 4S, etc

Tevens vraag ik mij af of de klachten te maken hebben met het feit dat apps soms ge´nstalleerd zijn op brakke SD-kaartjes. Dan ligt het gewoon niet eens aan de telefoon.