Logitech M220 Silent Rood Review

Foritain 17 februari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 552 views

Logitech M220 Silent Rood

Het kleine broertje in de 'Silent' reeks van Logitech. Clicks zijn daadwerkelijk fluisterstil. Een aparte ervaring, maar wanneer die stilte gewenst of vereist is een handige toevoeging aan de markt. Feit blijft wel dat je hetzelfde model met 'normale' clicks (de m185) voor (ruim) minder op de kop kan tikken.

Pluspunten

• Onhoorbare clicks; een vrij unieke feature.
  • Leverbaar in drie verschillende kleurtjes.
  • Voor als je een super compact / licht modelletje zoekt
  • Gaat maanden op de batterij mee.

Minpunten

• Stille uitvoering kent zijn meerprijs.
  • Voor 9-17 werkers vermoedelijk niet ideaal om met zo'n klein fingertip grip modelletje te werken.

In deze review bespreek ik meerdere producten, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld. Het kan zijn dat die koppeling nog moet volgen

Review: Logitech M720 Triathlon, M330 Silent Plus & M220 Silent

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Logitech

We zijn uitgerust van een uitstekende vakantie, dus we voeren het review tempo weer lekker op! Vandaag bekijken we drie nieuwe modellen voor de consumenten markt (nou ja, gamers zijn consumenten, maar om het nou ‘gewone mensen muizen’ te noemen levert mij ook vast kritiek op. We gaan dus niet kijken naar zaken als acceleratie of lift-off distance, maar wat beknopter kijken naar wat deze nieuwe modellen nu in huis hebben voor ‘normaal’ gebruik. De M720 Triathlon focust op het feit dat je deze muis op drie apparaten tegelijk aan kan sluiten, en de M330 Silent Plus en M220 Silent focussen op, jawel: stilte. Voor deze muizen mag je respectievelijk 69, 39, en 25 euro in je budget opnemen.

De Logitech M720 komt in het zwart met wit accent onderop, de M220 en M330 zijn in klassiek zwart leverbaar, maar ook in knal rood en knal blauw. In deze review bekijken we de lekker opvallende rode varianten.

De specificaties en features van de Logitech website:

Consumer of niet, specificaties willen we natuurlijk even zien. We zien een aantal overéénkomsten: alle drie draaien op een enkele AA batterij, komen met een enkele compacte Nano ontvanger en werken ‘best wel heel erg lang’ op een batterijlading. Alle drie gebruiken een 1000 DPI sensor dus de standaard bewegingssnelheid ligt in lijn met wat elke Logitech gebruiker van de laatste jaren gewend zal zijn. Zowel de M220 als de M330 zijn muizen met drie knoppen, dus zonder duimknoppen, en we zien dat de M720 hier afstand begint te nemen: veel meer knoppen, maar ook een kantelwiel en de optie om het muiswiel in de vliegwiel modus te zetten. De M720 ondersteunt overigens gestures op zowel Windows als Mac.

De M720 is ook de grootste van de drie, en is met zijn 115x74x45mm een wat grotere muis wat mobiele muizen betreft (maar ietwat kleiner dan gemiddeld wat bedrade, zeker game muizen betreft). De M220 is een meer traditionele compacte laptop muis, terwijl de M330 meer een tussenoplossing biedt voor mensen die een echt klein muisje niet prettig vinden. Met z’n drietjes zorgen ze dus voor aardig wat keuze.

Relevant voor de M720 is dat deze, naast de meegeleverde Nano adapter, ook Bluetooth verbinding kan maken; in totaal met drie apparaten kan tegelijk verbinding worden gelegd.

Verder één bizar verschil: Logitech vermeld een garantieperiode van één jaar voor de M720 en M330, al zal je met twee jaar ongetwijfeld bij je webshop verhaal kunnen halen, echter geven ze bij de M220 een periode van drie jaar aan. Apart.

De drie nieuwste Logitech consumer knaagdieren komen alle drie in blisterpacks, met enkel een bescheiden documentatie (want wie heeft dat nodig), nano adapter, en de batterij reeds in de muis (even aan het lipje trekken en gaan). We hebben Logitech de verpakkingen structureel eenvoudiger en vooral compacter zien maken, wat wellicht wat minder luxe voelt maar zowel economisch als wat onze leefwereld betreft best wel een begrijpelijke keuze is (alhoewel, dan kan het nog wel beter dan plastic vermoed ik).

Naast elkaar is het een gezellig muizen feestje, vooral de optie om wat kleur toe te voegen aan je pc omgeving is eigenlijk best leuk, ondanks dat de M720 uiteindelijk toch de vaste positie mocht gaan innemen in de huiskamer. De M720 is duidelijk wat groter, al is het daadwerkelijke verschil tussen de M220 en M330 niet zo groot als je zou denken; dat zwarte lijntje in de M220 helpt hem wat kleiner te doen lijken.

De M720 is wel net wat chiquer afgewerkt, en uiteraard van veel meer knoppen voorzien. Hij is een tikkeltje zwaarder dan de meeste mobiele muizen, 135 gram maakt voor een gemiddeld zware game muis, maar voor iemand als wij die de mini muisjes niet prefereren is dat een hele fijne keuze. Speciale aandacht uiteraard voor het achterste duim knopje waarmee je tussen de drie gekoppelde apparaten kan switchen om ze te besturen.

De M330 Silent Plus is, zoals ik het zie, een nette middenmaat mobiele muis die vermoedelijk bij menig laptop zal belanden. Net wat groter dan zijn kleinere broertje, maar vooral ook net wat chiquer afgewerkt. De buitenkanten zijn van een iets zachter materiaal gemaakt voor wat meer grip, en daar zit tevens een aardig patroontje in. Gewoon net even wat netter om te zien, iets waar de meerwaarde voor een groot deel in zou moeten zitten.

De M220 Silent is de goedkoopste en nipt de kleinste van de drie. Niet de aller kleinste mini muis die Logitech maakt, maar wel een typisch laptop modelletje. Kwalitatief voelt hij prima aan, maar met de M330 Silent Plus ernaast wordt wel duidelijk dat er een prijsverschil tussen zit; alles, inclusief o.a. het scrollwiel, is net dat beetje beter uitgevoerd. Net als de zijkanten van de M330 Silent Plus is de M220 Silent in een wat zachtere coating uitgevoerd voor wat meer grip, en een matte look.

Alle drie de muizen voelen in de praktijk als typisch gemiddeld degelijke Logitech muizen aan, en gezien de mate waarin dergelijke Logitech muizen in de markt te vinden zijn zullen de meeste ‘muizers’ wat vorm of voelkwaliteit niet voor verrassingen komen te staan. De M720 legt het wel af tegen bijvoorbeeld de MX Master die een flink hogere adviesprijs draagt, maar in de praktijk momenteel niet gek veel duurder is. De Master heeft echter wel een andere knoppen indeling, is groter, en zal van tijd tot tijd met de kabel opgeladen moeten worden, maar los van het feit dat de bron-switch knop onderin zit (dus als je heel veel en snel moet switchen wellicht niet handig) biedt die muis ook veel van hetzelfde. Overigens zien we vaker dat Logitech producten op termijn een stuk onder de adviesprijs komen, maar het is altijd maar de vraag wanneer en hoe vee. Desondanks heeft Logitech dus, net als in andere segmenten overigens, best wat overlap tussen hun verschillende modellen met als voordeel dat het aanbod van niet-game muizen van concurrenten feitelijk extreem bedroevend is. Vergeleken met goedkopere alternatieven zit de meerwaarde van de M720 uiteraard in de vele ingebouwde verbindingsopties, waardoor ik hier momenteel met één pc zowel mijn laptop als HTPC kan bedienen, en als derde optie de touch All-in-one van de kleine waar ik af en toe even de muis voor gebruik. Niet onbelangrijk: die switch gaat feitelijk zonder vertraging, iets wat in onze situatie het aantal muizen in de huiskamer al reduceert van twee naar één, en dan is ‘winst’ snel gevonden. Inmiddels enkele weken in gebruik is de verbinding nimmer een issue geweest, niet bij het schakelen, maar eveneens niet over enkele meters afstand te functioneren; de M720 doet dus simpelweg wat je verwacht. Slim is ook dat je de switch knop in eerste instantie een keer extra moet klikken voordat hij door je apparaten loopt, want dit voorkomt dat een incidentele misclick gevolgen heeft. Wel moet je rekening houden met het feit dat je slechts één ontvanger erbij krijgt, dus je 2e en 3e apparaat moet –of- Bluetooth ondersteunen (nu doen de meeste laptops dat wel), of zal je een extra receiver erbij moet kopen. Hoewel nieuw prijzig met een tientje of twee, fors gezien hij bij sommige muizen van dat bedrag zit inbegrepen, zijn ze voor 5-10 euro ook tweede hands of uit China te bestellen. (Of zoals in mijn geval, de receiver gebruiken van een oude Logitech muis die vreemd genoeg niet bleek te kunnen zwemmen).

Even tussendoor: De muizen in de praktijk, in dit geval in een dameshand (17,5cm palm->top middelvinger). De M720 kan redelijk standaard palm vastgehouden worden voor niet te grote handen, of alternatief ook prima in de claw- of fingertip grip. De M330 merk je dat die zelfs bij kleinere handen al dat een volledige palm niet echt lukt, en je ofwel wilt claw'en, ofwel zoals je op de M280 foto ziet de muis iets uit de palm naar voren schuift.

Van de M220 Silent en M330 Silent Plus focussen we in het praktijk onderdeel uiteraard op de stilte, want beide muizen zijn tenslotte gebaseerd op bestaande en erg bekende modellen die wel een typische hoorbare klik hebben: respectievelijk de M185 en de M280. En los van het stille element zijn deze twee modellen gewoon Logitech muizen zoals vele, vele anderen. Ik zou echter liegen als ik zou zeggen dat ik niet wat twijfels had bij de aankondiging van een stille muis, maar de kliks van de M220 en M330 zijn werkelijk fluisterstil, grofweg even ‘luid’ als je zachtjes je vinger op een zachte muismat tapt, en stil genoeg dat je door de telefoon niet aan iemand kan laten horen hoe stil je muis is. Als (ooit) semi fanatieke shooter speler merk je wel dat de feedback van deze stille switches iets anders is, iets zachter. Voor kantoorwerk niet zo spannend, maar voor gamen is het zeker even wennen dat je je typische feedback mist. Hoewel je je af kan vragen wat de meerwaarde is van een stille klik, zeker in een actief-techie huis zal je gewend zijn aan veel geklik of mechanisch toetsenbord getik, maar de feedback van enkele end-users die ik deze gimmick (beetje oneerbiedig, maar zo werken mensen) liet zien was bijzonder positief. Toegegeven, bij de vrouwelijke end-users speelde het ook een rol dat hij in een leuk kleurtje kwam, want zo’n rood geval valt natuurlijk op, bijgeluiden of niet. Anderzijds kan ik mij ook voorstellen dat in een kantooromgeving met veel systemen op korte afstand het wegnemen van klik-gespam best prettig kan zijn. Voor de goede orde: de vliegwielstand voor het scrollwiel ontbreekt op deze twee.

Zoals gezegd houden we deze showcase van drie recente Logitech consumer muizen wat beknopter dan gebruikelijk, want als niet-game muizen verdwijnt ook de noodzaak om te focussen op zaken als LOD of acceleratie. Daarbij zijn de middenklasse sensoren van Logitech gewoon prima all-round, dus allemaal geen zorgen; enkel zij met een glazen bureau zullen de Darkfield laser van de MX Master of Anywhere 2 een kijkje willen geven. Om de M720 als eerste af te ronden: hij heeft in de basis een lastige positie wat betreft zijn prijs. 69 euro is best geld voor wat verder een nette, maar even goed ogenschijnlijk mid-end Logitech model is. Hoewel de uitstraling en afwerking prima in orde is, al had de vuil-resistance wat hoger mogen zijn, zit het gros van die investering simpelweg in het snel kunnen switchen tussen drie aangesloten bronnen. Heb je dat niet nodig? Dan lijkt een degelijke middenklasser als de M705, te vinden voor 35 a 40 euro, een logischer alternatief. Bespaart het je zoals in mijn eigen gebruikersscenario een tweede en/of derde muis, zowel vanuit praktisch als financieel oogpunt, dan wordt de M720 Triathlon natuurlijk spontaan interessant. Een duidelijke doelgroep dus, en tevens één waar de concurrentie niet op in lijkt te springen, tot zover er sowieso nog concurrenten zijn die degelijke consumer muizen maken. De enige overweging met de huidige straatprijzen is of de, inmiddels flink onder de adviesprijs aangeboden, iets luxere MX Master uit Logitech hun eigen stal wellicht een kijkje waard is, want de M720 maakt het switchen wel razendsnel en zonder onderbrekingen, maar het is niet de eerste of enige Logitech muis die meerdere apparaten aan kan sturen.

Ook bij de M330 Silent Plus en de M220 Silent is de doelgroep erg eenvoudig vast te stellen. Ze zijn echt fluisterstil als je klikt, dus wat hun focus feature betreft stellen ze echt niet teleur, maar beide hebben een niet-stil broertje in de Logitech line-up die ca 10-12 euro goedkoper is, namelijk de M280 voor de M330 Silent Plus, en de M185 voor de M220 Silent. Wil je voor welke reden dan ook stilte dan is de keuze eenvoudig en de meerprijs, hoewel fors in procenten, in absolute termen best te behappen. Als je echter niet wakker ligt van een typische muisklik dan is het gat echter wel noemenswaardig en ik vermoed dat in pure verkoopaantallen de stille varianten niet aan hun goedkopere siblings zullen tippen. Stilte of niet moet je dus zelf bepalen, maar in de basis is de M220/M185 nog altijd een prima compact instapmodel, terwijl de M330/M280 weliswaar een stukje duurder is, maar toch steviger voelt, zichtbaar en voelbaar luxer is afgewerkt, en tevens net wat groter en vooral ook net wat meer naar de hand is gevormd om voor mensen die iets meer dan sporadisch aan de pc zitten een toch merkbaar prettigere ervaring te bieden. Ik noemde de M705 hierboven al even, een go-to draadloze betaalbare draadloze kantoormuis, en tussen dat model en de echte kleintjes bieden de M330/M280 modellen dan toch een interessante tussenoplossing die voor een groter publiek een interessante prijs-kwaliteitverhouding neerzetten.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Logitech M220 Silent Rood?

+3 , de nagelak maakt de review compleet ^^
Schattig muisje! Past goed bij mijn rode lippenstift. ;)
En je rode handtas....

En dan weer paaldansen? Ik kijk er naar uit! :X
Leuke muizen voor de kids #mini-foritains
:D Zeker, al kan Luka al prima overweg met die M720 #grote-mini-foritain :D
Deze review komt me bekend voor: productreview: Logitech M330 Silent Plus Rood review door Foritain

Recycling saves the world zeggen ze. :P
Crosspostje idd, maar lijkt mij wel handig dat mensen die de m220 in de pricewatch vinden ook de review kunnen zien :D