Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MadCatz R.A.T. Pro S Review

Foritain 12 december 2016, laatste update op 25 mei 2017, 2.066 views

MadCatz R.A.T. Pro S

De Mad Catz R.A.T. Pro S is een leuke, opvallende en vooral lekker lichte muis met een keurige sensor. Minder uitgebreid en aanpasbaar dan zijn Pro X broer, maar inmiddels wel voor iets meer dan 50 euro te koop, en op dat punt een sterke optie.

Pluspunten

• Leuke uitstraling en aparte vormgeving, maar toch een lekker praktisch beestje in de hand.
  • Prima bouwkwaliteit ondansk de vele lege ruimtes en het bewust lage gewicht.
  • Sensorprestaties prima in orde.
  • Prima prijs-kwaliteitverhouding, veel gunstiger dan de 'extreme' Pro X in elk geval.

Minpunten

• Software mist de afwerking van bijv Logitech, Razer, of Roccat

In deze review bespreek ik meerdere, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Mad Catz Pro X & Pro S

- Software
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Mad Catz

Elke gamer zal wel eens een Mad Catz of R.A.T. muis voorbij hebben zien komen met het gevoel van ‘what the…’. Wat het design betreft kan je er ook gewoon niet omheen; de combinatie van losse elementen met lege ruimtes er tussen en hippe kleurtjes zetten duidelijk af van wat gangbaar is, soms tot het punt waarop je je af vraagt of het wel een muis is. In de afgelopen 2,5 jaar hebben we er echter nooit één onder handen genomen, dus tijd om daar verandering in aan te brengen. Hoe bevalt zo’n muis nou in de praktijk? En uiteraard zijn de prestaties wat ze moeten zijn.

We gaan specifiek kijken naar de Mad Catz R.A.T. Pro X en de Pro S, de huidige topmodellen van deze fabrikant. De Pro X kost je 179 euro, de Pro S is ‘een beetje’ goedkoper met zijn straatprijs vanaf 69 euro inclusief verzenden.

Specificaties lijkt Mad Catz niet aan te doen, althans niet sinds de eigen shop is gesloten. Gelukkig kunnen we dankzij Hardware.info toch iets van specs tevoorschijn toveren voor de Pro X:

Alhoewel, afmetingen zeggen niet direct veel over de Pro X omdat de focus op de aanpasbaarheid en modulariteit liggen. Toch is het goed te zien dat de muis met 107 gram aan de lichte kant van het spectrum is, en wat afmetingen betreft in de basis aan de gemiddelde kant. Wel is het zoals in de lijst staat echte en rechtshandigen muis, alle aanpassingen die je krijgt maken het zeker geen ambi knaagdier.

Één van de focuspunten is het feit dat de sensor uitwisselbaar is. Ik heb hier de PMW3310, een 5000 DPI optische sensor met een reputatie als vlotte FPS (en all-round) sensor, maar je kan ook kiezen voor een laser of een twin-eye sensor. Daarover straks meer.

Voor al zijn fysieke show is het geen muis met extreem veel knoppen; drie bij de duim, de bekende primaire knoppen, een DPI switch en een scrollwiel die vooruit, achteruit, omlaag en opzij kan zijn de mogelijkheden. Opvallend is dat de zijwaartse beweging geen ‘click’ is, maar als een analoge stick functioneert.

De Pro S is in feite een basis uitvoering van de Pro X, met een vergelijkbare basisvorm en een vaste sensor, in dit geval dezelfde PMW3310. Het niet aanbieden van de optie om elementen uit te wisselen is vermoedelijk de voornaamste reden dat de Pro S met zijn 77 gram extreem licht is, een prettig voordeel voor mensen die gevoelig zijn voor zwaardere muizen. Ter illustratie, ~120 gram is een gangbaar gemiddelde voor gaming muizen.

Allereerst mijn excuses voor het aankomende foto materiaal, of althans de hoeveelheid foto’s. Ik kan mij namelijk geen review herinneren waar het zo lastig was om in de foto’s te snijden en een selectie te maken, en we hebben er inmiddels wat gemaakt.

We beginnen ons avontuur met de Pro X. Een flinke doos, waar de achterkant ons alvast wat moois showt wat komen gaat. We krijgen daarbij een niet misselijk pakketje extra’s met stickers, een toffe en stevige draagtas (doos?), een borsteltje (vermoedelijk om de sensor schoon te houden) en een klein tooltje om de muis te verstellen.

De standaard opstelling die Mad Catz meelevert is op zich al vrij opvallend. Een fel kleurtje (‘lime’ lijkt de beste beschrijving) is nog maar het begin, want we zien aan praktisch elke kant wel elementen die duidelijk in het oog springen en een combinatie van metaal, carbon en kunststof. Twee duimknoppen en een sniper knop in het duimgebied, en een extra DPI knop onder het scrollwiel (welke alle kanten op kan) moeten we het mee doen. Smaken verschillen, maar zelfs als een fanatieke liefhebbers van minimalistische behuizingen, aluminium en glas werden wij hier toch wel een klein beetje warm van.

Maar dan wordt het erg lastig, want je koopt de Pro X om hem helemaal naar wens af te stellen. Dat begint met een ruime collectie extra’s; naast wat er standaard op zit krijg je nog twee extra setjes billen (bij gebrek aan een betere naamgeving.. onderrug?), een alternatief stuk voor de duimzijde, twee alternatieven voor de pinkzijde, twee extra muiswillen (metaal en plastic) en een alternatief setje glijders.

Aanpassingen zijn eenvoudig te maken met een enkele schroef aan beide zijkanten, eenmaal gestript is de Pro X opeens best kaal, maar zien we duidelijk welke elementen vast zitten, en tevens toont het het metalen (ik vermoed aluminium) frame, iets wat het frame een flink stuk stevigheid geeft.

De wederopbouw beginnen we met de sensor, in dit geval de PMW3310, welke in een complete module wordt geleverd. Niet iets wat je elke dag ziet. Vervolgens plakken we de glijders die we willen op de muis, deze zitten met magneten vast. Je kan kiezen tussen low-friction PTFE (wat gangbaar is voor muizen) of nog ‘lower’ friction keramiek. En ja, dat verschil is te voelen.

Ook het muiswiel ontkomt niet aan wat aanpassingen. Deze klik je eenvoudig omhoog, de eerste keer als je dat doet voel je je zowaar muis-monteur. Niet alleen kan je het wiel veranderen door een ander materiaal of een ander patroon, je kan hem ook zwaarder of lichter laten klikken naar eigen smaak. Een prettige en mogelijk waardevolle toevoeging, zeker als gamer die wisselt tussen FPS en andere games.

Voor het duimgebied kan je kiezen tussen de standaard, en tevens vrij standaard aanvoelende, module, of een module met een horizontaal duim-rust-plankje. De laatste maakt de Pro X wel heel dik om te zien, zeker als je hetzelfde aan de pinkzijde doet. Aan die pinkzijde kan je ook kiezen voor een module met een stalen bocht bovenaan, waar je een vinger bovenop kan rusten, of onderop kan vasthaken als je de muis regelmatig optilt.

De achterzijde vereist geen schroeven, maar is met klikjes verstelbaar. Je kan de drie verschillende achterzijden / ruggen (bijvoorbeeld staal of ventilatiegaten) ook aardig verstellen, zowel naar voren en achteren, als kantelen (wat ik straks bij de Pro S duidelijker laat zien).

Van een LED feature is weinig sprake. Er zitten wat kleine LEDjes naast de muisknop, deze gebruik je als DPI indicator. Onderop is de profiel-switch opvallend, waarbij je eenvoudig kan switchen tussen je opgeslagen profielen zonder overal de software te hoeven installeren.

Hoe je hem uiteindelijk neerzet is aan jou, ik kan een lichte voorkeur voor de breedste uitvoering (Dus met de horizontale duim- en pinksteun lastig verhullen. Wat achterzijde betreft twijfel ik tussen ventilatie, en het stuk met extra groen element voor de uitstraling. Hoe je hem ook opbouwt, hij doet het erg lekker op de foto:

Naast het kiezen van de foto’s was een andere uitdaging voor deze review te zorgen dat de Pro S niet ondergesneeuwd zou worden door de Pro X, en dit terwijl de Pro S op zichzelf toch ook één van de meer opvallende muizen is. Door hem een soort Pro X-Lite te noemen klink ik wellicht wat oneerbiedig, maar gezien de overeenkomsten in de basisvorm, en laten we niet vergeten een prijsverschil van dik 100 euro, hoef je dat absoluut niet negatief op te vatten. Het luxere exoframe maakt plaat voor een meer gangbare plastic constructie, maar de voornaamste vormen zijn zeer gelijkend. Van de primaire knoppen tot de knoppen en zelfs de indeling van de zijkant. De lime-groen elementen zijn iets minder dominant maar nog duidelijk aanwezig.

Het voornaamste verschil is uiteraard het kunnen aanpassen van de zijkanten. Dat kan bij de Pro S dus niet en de vorm is ‘as is’, zo ook het muiswiel welke ditmaal niet is te veranderen en tevens geen analoge stuur-actie heeft. Onderop zien we ook PTFE glijpads en geen optie deze te veranderen, en ‘slechts’een LED indicatie van je profiel en geen letters in een display. Maar laten we niet vergeten dat die punten echt uniek zijn aan de Pro X, en ook zelden voorkomen bij de concurrentie van de Pro S in zijn eigen prijsklasse.

Toch is de belangrijkste aanpassing waarmee je de muis naar je hand zet nog wel aanwezig. De achterkant kan net als bij de Pro X namelijk wel versteld worden. Zo kan je hem langer maken, of een beetje kantelen naar je eigen handpositie, voldoende om hem de meeste handen te laten vullen, of indien gewenst juist bewust klein te houden.

Beide muizen komen met een softwarepakket met vergelijkbare features. De Pro X heeft een wat uitgebreidere (luxere) profielfunctie waarbij je de 8 profielen kan selecteren aan de onderzijde, terwijl de Pro S het met een enkele switch en LED moet doen, maar de functionaliteit is verder gelijk. De software is om het zacht uit te drukken wat spartaans, maar werkt opvallend vlot. Kleine onhandigheidjes in de interface (zo zitten DPI instellingen onder het settings-wiel onderaan, terwijl de lift-off weer onder de ‘settings’ banner bovenaan zit, en kleine schoonheidsfoutjes (zie screenshot met overlappende tekst) doen de software wat goedkoop aanvoelen maar het is een eenvoudig en vooral vanzelfsprekend pakket.

Functies sleep je simpelweg naar de gewenste knop (per profiel uiteraard), waarbij je kan kiezen tussen flink wat standaard windows opties en de meeste toetsen op je toetsenbord. Op uiterst volwassen wijze uiteraard gebruik gemaakt van de optie om wat 10-letter zinnetjes te maken in de software. Macro functionaliteit is ook van de partij.

Hoewel onnodig gesplitst van elkaar zien we wel de cruciale prestatie aanpassingen: DPI, Lift-off distance, gevoeligheid van de analoge horizontale scroll, functie van de DPI switch, gevoeligheid van de sniper knop, polling rate aanpassing (125Hz-1000Hz) en de ‘angle snap’; waardeloos voor FPS games, handig als je soms een superrechte lijn moet trekken o.i.d.

De meest prangende vraag wat de praktijkervaring betreft is of een dergelijk opvallend design, en vooral de vele ‘gaten’ in de basis muis vorm zoals wij die kennen niet ten koste gaat van de gebruikservaring. Het antwoord daarop is zonder twijfel ‘nee’. Even los van de modulariteit van de Pro X vallen beide muizen niet heel anders in de hand dan een gesloten model. Je voelt het verschil in opbouw uiteraard duidelijk, maar het is niet zo dat je je hand in een aparte positie moet brengen. Maak ook niet de vergissing om de aanpasbaarheid of extra modules als poespas af te schrijven, want even goed zonder twijfel moet ik stellen dat de muizen direct een positieve indruk achter laten, iets wat nog beter wordt wanneer je hem naar wens afstelt. Een muis die daadwerkelijk een grotere hand goed kan vullen is geen gemeengoed, en als je hem vervolgens eenvoudig naar een kleiner-dan-gemiddeld model kan omtoveren mag dat best als een plusje tellen.

Lastiger is de afweging tussen de twee, of de meerwaarde van die extra modules die de Pro X biedt, gezien de algemene indrukken elkaar niet veel ontlopen. Dat extra stukje voor je duim, of de ‘haak’ voor je pink om hem op te tillen zijn leuk, maar als je met de Pro S de essentie van een Pro X koopt voor ruim 100 euro minder dan ontkom je er niet aan even te twijfelen; het is tenslotte de verstelbare rug die de primaire formaat afstelling geeft, en dat bieden beide muizen. Wat bouwkwaliteit betreft is de Pro X echter wel duidelijk de baas, en toont hij meerwaarde dat gebied zonder enige twijfel in een directe vergelijking, maar even goed moet je stellen dat wanneer je enkel de Pro S in huis haalt je daarover ook niet zal klagen. De gaten in het design maken de muizen wel licht, vooral de Pro S lijdt er onder dat een extreem laag gewicht het idee geeft van goedkopere kwaliteit, ondanks dat je de individuele plastic elementen niet kan beschuldigen van zichtbare of voelbare kostenbesparingen. In dat opzicht voelen ze niet gek anders dan andere muizen die zich geheel focussen op een laag gewicht.

Op gebied van sensorprestaties is de PMW3310 die in de Pro S en deze variant van de Pro X zit geen onbekende. Een sensor met focus op (low-sense) gaming en weinig aanpasbaarheid, en met scherpe prestaties over de hele DPI range. Wel zien we bijvoorbeeld dat de aanpassingen die in de software mogelijk zijn voor de Twin-Eye en ADNS 9800 Pro X variant ontbreken in de wat meer Spartaanse 3310. Los daarvan is het echter wel een sensor met uitstekende papieren en tevens valt er weinig over te klagen in de praktijk; wat nauwkeurigheid betreft geen issues, hoe snel je er ook mee zwaait. Het brengt echter wel een aantal vragen mee, vooral voor de Pro X: Wat is het nut van het kunnen wisselen van sensor, zeker voor de meerprijs van enkele tientjes die je neer moet tellen voor een extra sensor. Er zijn weinig praktisch redenen die ik kan bedenken om –niet- direct voor de 3310 te gaan boven de 9800 en de Twin-Eye, en de sensor swap feature lijkt dan ook weinig meer dan wat feature-show van de fabrikant. Logischer was de keuze voor een meer feature-rijke variant als een 3360 of een 3988 (of 3989) die naast de precisie van de 3310 ook de ruimere instelmogelijkheden hadden gehad van de andere opties.

De knoppen zijn verder nauwelijks noemenswaardig in gebruik, met prettige primaire en secundaire knoppen. De Pro S heeft een onopvallend en gemiddeld muiswiel (een prima keuze), en de Pro X het voordeel van het muiswieltje naar eigen wens zwaarder of lichter te maken. Dat laatste is erg prettig als je graag een specifieke wens hebt wat je wiel betreft. Apart in gebruik is de horizontale analoge actie van het muiswiel, die je een joystick achtige functie zou moeten geven. Hoewel de beweging best ok aan voelt is het tevens een zeer aparte ervaring, zeker omdat je dit nog nooit eerder gedaan hebt. In hoeverre iemand dit in de praktijk zal brengen heb ik echter wel twijfels bij, waardoor ik vrees dat dit even weinig gebruikt zal worden als het daadwerkelijk switchen van de sensor.

De Mad Catz R.A.T. Pro S en X zijn al een unieke ervaring op zich vanwege de aparte uitstraling, een uitstraling die ongetwijfeld voer voor enige discussie zal vormen. Maar na zowel een prettig gevoel bij het unboxen (van de Pro X vooral waar een toffe draagtas bij zit) en de prettige eerste uurtjes met de muizen in de hand ontstaat toch eens sterke sympathie voor de producten die Mad Catz hier voorschotelt. Uniek zijn ze, maar het zijn ook gewoon best lekkere muisjes. De extreme vormen maken hem lastig in te schatten, maar in de hand doen ze het (niet onbelangrijk) erg goed. Vooral het lage gewicht is iets wat hier aanspreekt, maar verder zien we prima sensorprestaties van de PWM3310 en prettige switches, en de muis zo groot of klein in kunnen stellen als je wilt is gewoon erg fijn.

Vooral de Pro X steelt de show als je daar de eerste keer mee aan de slag gaat, want de set met losse onderdelen om de muis naar hartenlust om te bouwen is zowel uniek of tafel als stiekem gewoon heel erg leuk om mee te spelen. Na een aantal dozijnen muizen is het soms lastig wat enthousiasme op te brengen voor ‘yet another gaming mouse’, maar enthousiasme stroomde bij deze ervaring vanzelf over. Een wat dikker stuk op beide zijkanten, een andere rug, snellere glijders, en je hebt spontaan een ‘eigen’ muis die nog meer opvalt dan je voor mogelijk achtte. Toch blijft er ook een gevoel achter dat er wat modulariteit betreft meer in had gezeten, want je hebt geen zeggenschap over het aantal knoppen (een zijkant voor MMO gamers met veel knoppen was een echt knappe extra geweest, of een zijkant zonder sniper knop), de muis is ook zeker niet om te bouwen voor linkshandigen, en een inkoppertje als een aanpasbaar gewicht ontbreekt. Het muiswiel is wel zwaarder of lichter te stellen, maar een gewaardeerde extra van de Razer Mamba was het kunnen verstellen van het gewicht van de primaire muisclicks, iets wat de Pro X niet doet. Ook het kunnen wisselen van sensor klinkt leuk, en is wellicht nog handig als ‘ie ooit kapot gaat, maar de keuze is gering en de meerwaarde van de ADNS 9800 ontgaat mij. Hierdoor bieden de extra’s bij de Pro X vooral de mogelijkheid om de opvallende all-round gaming muis geheel naar eigen hand te zetten, maar de essentie van de muis verandert niet extreem wat mij een gemiste kans lijkt. Als je dan ziet dat de veel goedkopere (ruim 100 euro verschil) Pro S die essentie voor een groot deel ook heeft, met de belangrijkste maat-aanpassingen tot zijn beschikking, dan zet dat toch wat druk op de ketel bij de 179 euro kostende Pro X.

Een beetje leuke PWM3310 gaming muis (of vergelijkbaar) kost je al snel een tientje of vijf. De Pro S biedt met zijn 69 euro (correctie:inmiddels 49-59) een ultra laag gewicht, een opvallende unieke look, het voordeel van het kunnen vergroten of verkleinen en de ingebouwde profielfunctie in de muis zelf. Een combinatie waarvan ik goed kan inbeelden dat iemand daar graag iets meer voor bijlegt, en als je zoiets graag wilt een prima muis om aan te raden. Als je je tot de Pro X aangetrokken voelt maar het budget niet hebt is het ook een uitstekend ‘betaalbaar’ alternatief die voor de meeste vorm-voorkeuren meer dan voldoende biedt.

De Pro X is net als elke muis die de 100 euro voorbij schiet wat prijs-prestatie betreft lastig goed te praten en echt voor mensen die niet te hard op de centjes letten. Toch mag die vermogende doelgroep, al dan niet tevens gevoed door een drang naar iets wat anderen over-the-top vinden, verwachten dat een dergelijk prijzig apparaat iets bijzonders brengt. Voor praktisch elke 130-180 euro muis die ons is gepasseerd viel gelukkig te concluderen dat daar zeker sprake van was, en wat dat betreft is de Mad Catz R.A.T. Pro X niet anders dan andere excentrieke toppers. Er is gezorgd voor een uitstekende basis muis met een heerlijk solide frame (of ‘exoframe’ zoals ze het noemen) met goede prestaties en daarop is flink uitgebouwd met losse modules waardoor de Mad Catz R.A.T. Pro X zijn eigen unieke karakter krijgt. Je ziet ook dat het niet goedkoop zal zijn geweest deze muis naar de markt te brengen, al was het maar vanwege de geringe afzetmarkt. Dat laatste zal menig consument niet veel schelen, en een nuchtere Hollandse kijk gebied mij ook om te zeggen dat het wel een heel extreem bedrag is voor een muis. Toch brengt de Mad Catz Pro X een enorme glimlach naar ons gezicht vanaf het uitpakken tot het muizen zelf en zelfs gedurende het sorteren van de foto’s voor deze review. Overdreven? Absoluut, maar daardoor geen grammetje minder tof en ik kan mij goed voorstellen dat iemand deze plaatjes ziet en dat ‘redelijke’ stemmetje op zijn of haar schouder een flinke duw opzij geeft.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog bijna 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een MadCatz R.A.T. Pro S?

Top review natuurlijk weer! d:)b

Ligt zo'n muis nou lekker in de hand? Ik kan er helemaal niets mee, zoals die eruit ziet.
Je zou denken dat het heel extreem is, maar dat is niet zo :D Zou ook de ervaring niet ten gunste komen vermoed ik ;) Het voelt gewoon.. best normaal :D
Hm, da's wel prettig dat het normaal aanvoelt. Het blijft er toch raar uitzien. ;)
Bijzonder muis, waar kan deze nog meer in transformeren :+ Leuke review +3!
Zou je denken dat er meer apparaten inzitten nietwaar? :D En cheers!
Wat bedoel je met de minpunten: Razer en Roccat?
Daar ging iets mis bij het overzetten, minpunt zou zo iets duidelijker zijn denk ik ;)
Zeker een bijzondere muis. Ziet er uit alsof hij vast staat in een halve transformer-modus..
Wederom een toppertje
Dank je wel :D Halve transformer is het ook, althans voor het oog. Voor echt transformen moet je bij de X zijn ;)
Leuk geschreven review, ben al jaren fan van de MadCatz family.
Heb zelf de Cyborg M.M.O7 en er nog een als reserve. :P
Dank je wel :D Ook een leuk ding overigens, opvallend zijn ze zeker :D
Had zelf ooit een MADcatz 5(ofzo) voor ongeveer 2 dagen in gebruik.
Zelfs na uren afstellen bleef het voor mij een afschuwelijk dingetje.
Zoals al gezegd ze zijn gewoon super licht(alsof je niks vast houd) en persoonlijk heb ik die van mij nooit echt goed kunnen afstellen.
'Licht' is inderdaad een lastige om aan te wennen als je zware jongens gewend bent, maar wordt veelal wel goed gewaardeerd, zeker bij FPS gamers. Maar goed, geen muis is ideaal voor iedereen natuurlijk :D
Eindelijk een leuke review van een MadCatz product! ben nl. al jaren fan van de MadCatz RAT serie. Ik heb mijn https://tweakers.net/pric...at-7-contagion-white.html nu al 2 jaar en alles werkt nog perfect. Ik had daarvoor een 'gewone' RAT 7 waarvan een microswitch onder 1 vd de thumb-buttons niet lekker meer werkte na bijna een jaar. Aangemeld bij de cs van MadCatz en binnen een week lag de contagion in de brievenbus (had een witte gevraagd) Super support en serieus goede kwaliteit hardware. Deze Pro-X is dan ook de gedoodverfde opvolger!!
Fijn dat soort service ervaringen, was er zelf niet mee bekend dus een mooie toevoeging. Leuk muisje ook!
Heb ook al geruime tijd een R.A.T. 7 (2 jaar ofzo) welke ideaal in stellen is ondanks mijn grote handen. Daarnaast perfecte kwaliteit, geen loslatende of verkleurende coating. Sensor is ook nog altijd perfect.

En geef toe, hoewel subjectief, ze zien er gewoon vet uit. :)
Er is zo veel te kiezen dat een beetje subjectief wel onderdeel van het koopproces moet zijn toch? :D