Wacom Bamboo Pen & Touch Review

bartvb 26 oktober 2009, laatste update op 26 oktober 2009, 1.468 views

Wacom Bamboo Pen & Touch

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Duidelijke instelmogelijkheden
  • Tablet kunnen gebruiken zonder pen

Minpunten

• Multi-touch met maximaal 2 vingers
  • Vertraging bij klikken
  • Erg zware driver
  • Touch trager in gebruik dan muis

Ik breng op een dag behoorlijk wat uren door achter mijn computer (Macbook Pro) aangezien ik thuis werk. Om die reden ben ik altijd op zoek naar manieren om de ergonomie en het gebruiksgemak te verhogen, de recent ge´ntroduceerde Bamboo Pen&Touch leek mooi in dat plaatje te passen.

Op dit moment gebruik ik een Logitech G9 muis samen met een Wacom Graphire voor het grafische werk. Alleen de Wacom gebruiken is voor mij geen optie, het wisselen tussen toetsenbord en pen vind ik erg onhandig en het klikken gaat met de pen altijd wat onhandig. Op locatie gebruik ik alleen het trackpad van mijn MBP en dat bevalt tot nu toe prima. Zeker de multitouch functies als scrollen en back/forward staan me erg aan bij het trackpad en ik had al eerder bedacht dat het handig was als een fabrikant zou komen met een wat groter multi-touch trackpad.

Het lijkt nu zover te zijn, Wacom heeft een aantal multi-touch trackpads in het assortiment en deze combineren het, relatief onnauwkeurige, trackpad met de befaamde Wacom pen functionaliteit. Tijd dus om een Wacom Pen&Touch te bestellen. Deze heb ik overigens besteld voor mijn vriendin, ik zat zelf te twijfelen of het touch deel me inderdaad zo goed ging bevallen en twijfel ook tussen de normale grote en de grotere 'Fun Medium' versie.

Ervaringen
Over verpakking, bouwkwaliteit, etc. is al redelijk wat geschreven in andere reviews. Deze zijn allemaal prima ook naar mijn idee, zie verder de andere reviews.

Op het pen deel is ook weinig aan te merken, het werkt zoals je van een Wacom mag verwachten. De pen is wat erg plastic maar daarom heet het tablet ook geen Intuos :) De extra knoppen ben ik niet gewend van mijn graphire, tot nu toe gebruik ik ze niet heel veel aangezien je meestal de pen in 1 hand hebt en je andere hand in de buurt van het toetsenbord hebt liggen.

Het touch deel is waar het hier eigenlijk om gaat en dat is bij mij ook het deel dat het minst goed bevalt. Eerste minpunt is dat je de touch functie niet in kan stellen op absolute positionering maar dat deze alleen in muismodus in kan stellen. Bij de pen functie kan je instellen dat de linker bovenhoek van je tablet de linkerbovenhoek van je scherm is, dat kan niet als je touch gebruikt. Waarschijnlijk is dit gedaan omdat touch niet nauwkeurig genoeg is maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Ik had het graag geprobeerd in iedergeval. Hierdoor ben je beperkt tot muis modus en dat werkt tot nu toe (na een week wennen) nog steeds significant langzamer dan het gebruik van een muis, het is lastiger om de cursor precies te positioneren.

Een ander punt is dat de software even nodig heeft voor hij kan beslissen of je een normale linker klik doet, een dubbelklik of dat je met twee vingers wilt gaan scrollen. Dit geeft een merkbare vertraging waardoor het even (zeg 0.4 seconde) duurt voordat een klik doorgegeven wordt aan het systeem. Ik heb even zitten testen en het trackpad van mijn MBP doet dat ook maar hier is de vertraging een stuk korter. Sowieso ben ik niet heel blij met de drivers van de Wacom, deze nemen 50MB (!) geheugen in en bij het bewegen van de muis stijgt het CPU verbruik voor het simpel verplaatsen van de cursor naar 2% van mijn processors. Dit is ook te merken als de computer erg druk bezig is, op die momenten komt het voor dat de muis niet meer normaal wil bewegen, puur doordat de driver te weinig CPU tijd toegewezen krijgt op die momenten. Ik heb overigens niets getest onder Windows, bovenstaande dus alleen gezien met de Mac driver.

Uiteindelijk is het experiment mij niet heel super bevallen, het is zeker een goed product en het werkt allemaal ook best aardig maar nog niet goed genoeg, het is voor mij geen volwaardige vervanger van de muis. Dit tablet gaat dus naar mijn vriendin, ik ga terug naar losse muis en tablet en ik probeer het bij de volgende generatie misschien nog een keer.

Heb jij ook een Wacom Bamboo Pen & Touch?

onder windows is de klik vertraging niet merkbaar (op een laptop met 1GB mem en een 2Gh core 2 duo )
Dat klinkt niet geheel positief wat betreft de touch. Ik ben benieuwd, ik heb net een silver edition pen&touch besteld om mijn Bamboo black te vervangen. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat het de multi-trackpad functies en gevoeligheid van de macbook pro zou overtreffen ;) . ik vind het in ieder geval qua design al een hele verbetering op het gebied van de pen... eindelijk een houdertje dat aan de tablet vast zit. dat scheelt zoeken in je tas :*)
Vandaag heb ik 'm ook gekocht en inderdaad het touch deel is echt belabberd.
Driver-grootte en vertraging zijn niet eens mijn grootste probleem, maar de onregelmatig geregistreerde "kliks" wel.
Zit je in een willekeurige applicatie te werken, zonder ook maar in de buurt van het tablet te komen en dan blijft 'ie 'links' of 'rechts' klikken.
Het lijkt erop dat usb-kabels in de buurt leggen (waar data doorheen gaat) de klik-frequentie iets laat oplopen, maar het kan ook door iets anders komen.
Er ligt geen RF device in de buurt en ook de GSM of Dect telefoon is niet binnen enkele meters bereik. voedings adapters liggen op minstens een halve meter afstand.

Voor mij is het in elk geval compleet onbruikbaar op die manier en hij gaat dan ook terug.