Specificaties Tower/desktop met Ci7-6700K en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

MSI Aegis X-001EU Review

nolthaTestpanel 17 november 2016, laatste update op 17 november 2016, 334 views

MSI Aegis X-001EU (Testpanel)

De Aegis-X is een snel game systeem waar je menig uur aan de nieuwste en toekomstige games kunt slijten op hoge resoluties. Het uiterlijk is een strak design met goede hardware invulling.

Pluspunten

• Duurzaam en snel game systeem die wel een paar jaar mee gaat
  • Watercooling CPU
  • uitpakken en gamen maar!
  • (Leuk) agressief design met meerdere LEDS

Minpunten

• Prijs zou voor sommigen een belemmering kunnen zijn
  • Dvd brander, beetje oldschool.
  • constant geluid irritant luid voedings fannetje in voeding

Features Score: 4
Wat heb je liever....een snel systeem of een snel systeem die ook nog eens goed smoelt? Zou een bijzonder ontwerp beter verkopen beter dan een vierkante standaard atx kast?Dit zijn een aantal vragen die MSI zeker in gedachte zal hebben gehad toen ze met het ontwerp van deze Aegis-X begonnen. Een snel systeem moet worden behuist in een coole behuizing. Met zijn Aegis-X hebben ze dit wel waar gemaakt. Meestal ziet die pc-kast er bij iedereen ongeveer hetzelfde uit. Ik kan je verzekeren dat deze pc er tussen uit springt. Dit is eindelijk iets anders dan altijd die rechthoekige apparaten.

Maar smaak blijft een persoonlijke zaak natuurlijk en dat brengt ons bij het eerste onderdeel:

Design

Je vind hem of heel mooi of foeilelijk. Onder het apparaat vind je een voetstuk waar achterin ook de voeding is ge´ntegreerd. De constructie is een tikje anders dan je gewend bent. Ik moest er ook even aan wennen. Aan de achterkant aan de bovenzijde vind je een handgreep waaraan je het systeempje makkelijk mee kunt nemen. Handig als je een keer op pad gaat om een keer op een party of bij vrienden te gamen. Hou er wel rekening mee dat hij boven de 10 kilo weegt dus echt lang slepen gaat je je energie kosten. Bij het uitpakken merk je al direct dat MSI het meenemen in gedachten heeft. De Aegis-X is verpakt in een eigen stoffen zak. Handig om te bewaren als je hem mee wil nemen en je natuurlijk ook wilt voorkomen dat hij beschadigd raakt.
Let op, de aan/uit knop zit aan de rechts aan de zijkant. Ik liep continu op het drakenlogo te drukken en er gebeurde natuurlijk niets (meer daarover later).

Enkele plus punten die mij opvielen:
+ Design LEDS aan voorzijde, mooi is dat deze veranderen van kleur.
+ Lijkt een beetje op het hoofd van een transformer. (rodimus prime, mijn eigen mening) :)
+ handig OC knopje is aan de voorkant en ook verlicht als je hem aandoet.
+HDMI poort aan voorzijde voor VR bril
+ 2x snelle USB poorten aan de voorkant.

Aan de onderzijde vind je een HDMI-aansluiting die vanuit de achterkant wordt doorverbonden. Zo kun je eenvoudig een VR-headset koppelen aan je systeem.
Helaas heb ik dit niet kunnen testen aangezien ik geen VR apparatuur heb.

Verder zijn er twee USB 3.0-aansluitingen aan de voorkant waarmee je snel een geheugenstick, externe harde schijf of andere accessoires kunt aansluiten. Ook een USB-C connector vind je aan de voorkant. Die biedt USB 3.1 Gen2 en is dus lekker snel.
Het systeem is in een paar tellen opgestart. Je hoeft alleen de laatste stappen van de installatie van Windows te voltooien en na het installeren van je games via Steam kun je meteen aan de slag.

Koeling (Processor)
De koeling van de processor geschied middels een waterblokje en de radiator daarvan bevindt zich aan de onderkant van de kast.Wat ik een leuk detail vind is dat je soms het water hoort sissen en stromen. Het lijkt wel of ook het waterkoeling systeem thermisch reageert, dus dat de pomp gaat draaien bij een bepaalde temperatuur.
De proc is een Intel Core i7-6700K. Dat is een snelle quad-core uit de Skylake-familie van Intel, voorzien van overklokmogelijkheden.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C5TlR1pzlt3rnM.png

MSI levert software mee waardoor je de Aegis-x in oc modus of Gaming modus kunt zetten. Zelf vond ik dit niet echt nodig of verschil maken. Ik vond het systeem in de standaard modus als vrij rap.

Geheugen
Voor zover ik on opmaken zag ik twee SO-DIMM modules van het merk Hynix. Het zijn DDR4-2133 modules met allebei een capaciteit van 8 GB, waardoor je dus in totaal over 16 GB werkgeheugen beschikt. Dit is meer dan genoeg voor hedendaagse spellen.

Videokaart
De videokaart is een MSI GTX 1080 Armor OC. Deze kaart biedt een drietal DisplayPort-aansluitingen en heeft ook een HDMI-aansluiting. Het koppelen van een monitor of TV is geen enkel probleem.
+ Stille videokaart - De fans gaan pas draaien bij een bepaalde temp. Zolang de Nvidia geen werkt te doen heeft draaien de fans niet.

- Waarom koos MSI hier niet voor de Gaming Z edition 1080 GTX met Twin frozer cooling? Zie hier waarom: https://www.msi.com/Graph...ml#hero-overview]MSI Link De rode kleuren passen mijns inziens veel beter bij de Aegis-X.

Zie hieronder een opsomming van de specificaties.

specificaties:

Opslag:
Opslagtype Solid State Disk : 256GB
Super RAID 4 ultra speed with 2x M.2 PCI-E SSD RAID 0
Tweede opslagcapaciteit 2TB 7200rpm HDD
Optische-drivetype DVD+/-RW (for real 8)7 )

Audio Speaker:
7.1 Channel HD Audio met Nahimic audio enhancer

Videokaart:
GeForce« GTX 1080 8G GDDR5X graphics
Verbindingen
Verbinding (USB/FW) 2x USB 2.0, 7x USB 3.0
Video uit HDMI, Wireless Display (WiDi)
Audio-uitgangen Analoog (3,5mm), Digitaal Optisch (S/PDIF)
Verbinding (Ethernet): 802.11a, 802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n

Diepte 433,18mm
Gewicht 10,5kg
Kleur: Zwart

Koeling:
Silent storm cooling 2 pro thermal koeling.

extra info:
HDMI poort op voorzijde voor VR bril.
LED's die van kleur veranderen op voorzijde

Operating System:

1 x Clear CMOS jumper
1 x WiFi/Bluetooth module connector

I/O (voorkant:)
1 x USB 3.1 Gen 2 type C
1 x USB 3.1 Gen 1 (with Super Charger 2)
1 x Mic in / 1 x Headphone out

I/O (achterzijde:)
1 x Gaming device port(PS/2)
2 x USB 2.0

Software
Drivers & MSI Utilities
MSI Gaming center
Xsplit Gamingcaster
Anti-Virus (60 days trial)

Benchmark resultaten

Helaas heb ik alleen FSX om te testen. Ik ben door de tijdnood er niet aan gekomen om deze te testen maar ik weet zeker dat het redelijk zou draaien. Als het niet goed zou draaien is het meer een beperking van FSX dan dat het door dit systeem zou komen. Zowel de FIFA17 als de PES 2017 demo deden het vloeiend op de allerhoogste instellingen.

3D MARK benchmark resultaten

De benchmark resultaten spreken voor een rap systeem!

Overige info:

LED voorzijde: De Leds veranderen van kleur en geeft een mooi effect

De OC knop: Deze kun je indrukken om de CPU boost aan te zetten.

Eindoordeel:
De Aegis-X is een duurzaam en snel game systeem waar je menig uur aan de nieuwste en toekomstige games kunt slijten op hoge resoluties en met alle toeters en bellen aan. Het uiterlijk is een strak design met goede hardware invulling.

Zelf zou ik alleen niet snel meer dan 2000 euro uitgeven voor een kast als deze maar aan de andere kant zou ik ook zelf zo'n systeem niet kunnen designen. Toch blijf ik erbij dat eens een tweaker altijd een tweaker blijft en liever zelf zijn systeem bouwt. Daar zit toch meer voldoening in. Kijk maar eens wat voor leuke hardware je nu in de pricewatch krijgt voor dat geld. Voor diegenen die snel een snel systeem willen zonder poespas of zelf bouwen zou ik zeggen...kijk eerst even in de Tweakers.net pricewatch en bestel er een want je wordt echt niet teleurgesteld.

Heb jij ook een MSI Aegis X-001EU?