Specificaties router, 5x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti EdgeRouter X Review

StrikeByte 12 november 2016, laatste update op 12 november 2016, 1.056 views

Ubiquiti EdgeRouter X

Dit is het zwitsers mes voor netwerken, kan ingezet worden als router, switch, packet sniffer en nog veel meer. Sinds de firmware update is er ook HW nat en ipsec offload aanwezig. Voor beginners is deze router wat minder geschikt, geavanceerde instellingen kunnen alleen via de CLI worden ingesteld.

Pluspunten

• POE
  • Veelzijdig
  • Compact
  • Goede cli
  • Extra packages via apt-get

Minpunten

• Te weinig flash geheugen
  • Gui alleen voor basis instellingen

Beheerbaarheid Score: 5
Ik heb deze router gekocht (icm unify AP) om mijn experiabox te vervangen en tot nu toe werkt dit zonder enkele problemen en veel sneller en stabieler.

De GUI is eigenlijk alleen geschikt om wat basis instellingen te doen en wat statistieken te bekijken, voor de rest van de instellingen is het gebruik van de CLI een must. Na wat wennen aan de commando's werkt de CLI zonder problemen en de autoaanvulling maakt het ook een stuk gemakkelijker.

De IGMP-proxy werkt perfect in combinatie met telfort glasvezel

POE werkt icm de POE injector van de Unifi AP, dit scheelt weer een adapter in de meterkast

Het enige minpunt voor mij aan deze router is dat het flash geheugen erg beperkt is, hierdoor past asterisk (voip centrale) niet op de router.

Heb jij ook een Ubiquiti EdgeRouter X?

I.c.m. met welk abonnement / snelheid gebruik je de ER?
Telfort glasvezel 50/50