HGST MegaScale DC 4000.B, 4TB Review

Anthracite 12 november 2016, laatste update op 7 januari 2017, 207 views

HGST MegaScale DC 4000.B, 4TB

Een stille, zuinige schijf met gemiddelde prestaties en een extreem goede reputatie als het gaat over duurzaamheid.

Pluspunten

• Bewezen duurzaamheid
  • Stil
  • Zuinig

Minpunten

• Geen snelheidswonder

HGST heeft weinig introductie nodig. Een harddiskfabrikant met wortels in Hitachi en IBM, en eigendom van Western Digital. HGST richt zich met name op de professionele markt. De Megascale serie bestaat uit zogenaamde "enterprise class" drives, die bedoeld zijn voor langdurig continu bedrijf in een professionele omgeving, zoals in een server of NAS, en hebben een garantietermijn van maar liefst 5 jaar.

Waarom koopt een partikulier een enterprise class harddisk? Welnu, deze schijf was bijzonder goedkoop, want hij wordt niet meer gemaakt, en verkopers wilden de voorraad weg hebben. Kassa voor Anthracite. Normaal ligt de prijs van deze schijf boven de 300 euro; ik kocht hem (nieuw) voor 140. Mijn exemplaar is geproduceerd in april 2015.

Maar waarom specifiek deze drive? Er zijn veel drives die beter presteren, en nog goedkoper zijn. Welnu, in de rapporten die cloud-backup provider Backblaze elk kwartaal publiceert, staat ten eerste HGST (voorheen Hitachi) altijd bovenaan met het laagste aantal uitgevallen schijven, waarbij ten tweede de Megascale serie uitzonderlijk hoog scoort met de laagste uitvalpercentages (<1%) van de tienduizenden drives in hun storage pods. Mijn vorige "grote" drive, een Samsung Spinpoint F1 1 TB, draait al 8 jaar zonder problemen. Ik heb er echter 8 jaar over gedaan om hem vol te krijgen (muziek en video bewaar ik op een HTPC met 3,3 TB). Het zou dus best kunnen dat ik meer dan 8 jaar doe over het vullen van een 4 TB schijf. In dat geval wil ik een schijf die vooral betrouwbaar is.

De schijf zelf is fluisterstil. Dat komt uiteraard door de lage spindelsnelheid van 5400 RPM, door HGST "Coolspin" genoemd. Het energieverbruik is ook bijzonder laag: idle slechts 4,5 Watt, lezen 10 Watt, schrijven 8 Watt. Dit is goed te merken aan de temperatuur; hij wordt duidelijk minder warm dan de Spinpoint F1. Met deze serie drives is overigens ook een einde gekomen aan de "Coolspin" feature; alle NAS schijven van HGST draaien vandaag de dag op 7200 RPM.

De schijf is niet uitzonderlijk snel. Met name kleinere random bestanden schrijven duurt duidelijk langer dan bij een andere schijf met vergelijkbare specificaties. Bij grote bestanden is er weinig verschil te merken en wordt er maximaal zo'n 135 MB/s gehaald. Aangezien ik voornamelijk werk met RAW-foto's van 12-25 MB per stuk is er eigenlijk geen verschil te merken t.o.v. van de Spinpoint F1, die op papier een iets lagere transfer snelheid van 115 MB/s heeft. Een enkele 25 MB foto ophalen is dan zo'n 30 milliseconden sneller. Een echt snelle schijf zal misschien nog 50 milliseconde sneller zijn. Geen enorm verschil.

Over de betrouwbaarheid valt door mij nog maar weinig te zeggen na 2 maanden, maar de garantietermijn van 5 jaar, de reputatie van HGST en in het bijzonder de Megascale serie zijn rotsvaste indicatoren dat deze schijf eerder vol is of verouderd, dan dat hij defect raakt, ook al doe ik daar 10 jaar over.

Heb jij ook een HGST MegaScale DC 4000.B, 4TB?