Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

T-Mobile Pulse Zwart Review

bb80 4 mei 2010, laatste update op 4 mei 2010, 6.821 views

T-Mobile Pulse Zwart

Pluspunten

• goedkoopste android telefoon op de markt
  • 3.5 inch scherm
  • dual camera's
  • Android Market
  • gratis bij 1 jarig abonnement

Minpunten

• Minder RAM dan HTC toestellen
  • relatief groot toestel
  • firmware versie cupcake 1.5, eclair 2.0 Q1 2010 beschikbaar

Er is nog geen review op tweakers verschenen van de t-mobile pulse en er word zowel in fora als op overige website weinig aandacht aan dit toestel besteed. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de beperkte afzetmarkt van de t-mobile Pulse want het toestel is tot nu toe alleen in de UK, NL, DEU, PL en CZE verkrijgbaar. Dat is zonde want het toestel is veruit de goedkoopste manier om jezelf toegang te verschaffen tot het Android platform van Google. Het toestel is gratis te verkrijgen met een abonnement van 1 jaar in tegenstelling tot vele andere android toestellen en in de losse verkoop is het prijsverschil behoorlijk.

Reviews over het android platform zijn op vele plaatsen te vinden daarom beperk ik me in deze review tot de hardware en de custom ROM. Allereerst de specs waarover op het internet (ook bij tweakers) een hoop onduidelijkheid bestaat. Volgens de handleiding:

Processor Qualcomm® MSM7200A™, 528 MHz
Geheugen ROM: 256 MB, RAM:192MB
Afmetingen ongeveer 116mm (L) ×62,5mm (W ) ×13,6mm (T)
Gewicht ongeveer 135g (inclusief de batterij)
Besturingssysteem Android 1.5 cupcake
Videoformaat H.264, MPEG4, H.263 (3GPP)
Audioformaat MP3, MIDI, AMR, AAC, eAAC+
Afbeeldingsformaat PNG, GIF (87a/89a), JPEG baseline
LCD 3.5-inch TFT-LCD flat capacitief touch-sensitive scherm met 320×480 (HVGA) resolutie, 64k kleuren
Externe Interface Standaard Micro USB, MicroSD Kaartslot, 2.5mm headset
Apparaatbediening Trackball met Enter toets
Batterij 1500mAH
Camera 3.2 MP AF & 0.3MP dual Camera
Streaming media Video formaat H.263/H.264,MPEG4 Audioformaat MP3, MIDI, AMR, AAC, eAAC+ Afbeeldingsformaat PNG, GIF (87a/89a), JPEG baseline
GPS navigatie mogelijkheid met Google Maps™
Speciale functies Digitaal kompas, G-Sensor
Bluetooth V2.1+EDR
AC Adapter Voltage bereik/frequentie: 100 - 240V AC,
50/60 Hz DC output: 5V en 1A

De grootste verschillen in vergelijking met andere android toestellen
- hoeveelheid RAM geheugen 192MB, 288MB bij de HTC Hero.
- Dual cam, helaas is dit nog niet te gebruiken.
- 3.5 inch scherm, grootste scherm op een android toestel beschikbaar tot nu toe.
- 1500mAH batterij
- custom rom genaamd “Canvas”.

Enkele misverstanden die op het web circuleren zijn dat het toestel een resistive touchscherm en geen kompas zou bevatten, dat is onjuist, het toestel heeft alle features aan boord als bijv. de G1.

De t-mobile pulse is een product van de Chinese fabrikant Huawei. Dat uit China niet altijd degelijk spul komt is geen geheim maar in Huawei had ik enig vertrouwen omdat ik al eens een 3G dongel van deze fabrikant in bezit heb gehad. Bovendien zitten in alle android toestellen tot nu toe dezelfde Qualcomm chipset.

Het toestel ligt lekker in de hand, de knopjes voelen degelijk aan. De home knop en de back knop worden gedeeld. De home knop wordt bedient met een longpress en de backknop met een korte. Er worden twee verschillende batterijcovers meegeleverd, een witte en een zwarte cover met carbon print. De usbgleuf en de 2.5 mm headset slot zitten bovenaan het toestel wat goed werkt wanneer je de Pulse in de jaszak stopt en muziek luistert via de meegeleverde headset. In de verpakking zit naast een 2GBsd kaart ook nog een sleeve waar de pulse krap in past maar is een positieve bonus en voorkomt dat je binnen een week krassen op het scherm hebt.

Het scherm is zoals in de specs staat vermeld 3.5 inch groot net als de iphone. Dit is voor mij een dikke plus ten opzichte van de HTC hero, de teksten zijn daardoor iets groter en leesbaarder. De virtuele toetsenborden werken daardoor ook prettiger omdat de toetsen groter zijn wat goed tot zijn recht komt in portrait modus.

De custem Rom “canvas’ is een product van t-mobile en Huawei en is een minder grote aanpassing dan de sense UI op de HTC hero. Op wat magenta accenten in de menu’s na is het best te doen en werkt de rom goed, er zijn wat lichte aanpassingen op de default google android omgeving. In de t-mobile rom kun je ook omlaag scrollen zodat al je panelen dichter bij elkaar zitten wat goed werkt en er is een andere contacts omgeving. Naast de standaard google apps worden er een aantal andere apps meegeleverd zoals een muziek speler en een aantal custom widgets. Een nadeel van de custom rom is dat je waarschijnlijk langer moet wachten totdat de nieuwste code uit het google android gebak is geïmplementeerd in de t-mobile rom. Zo is er op het moment nog geen t-mobile rom beschikbaar met de 1.6 donut updates en wordt de pulse nog geleverd met android versie 1.5 cupcake.

De t-mobile pulse heeft een sterke prijs/kwaliteit verhouding en is slechts op een paar punten wat minder dan de directe concurrenten zoals de HTC hero (meer RAM). Met een nieuwe generatie smartphone hardware die zijn aangekondigd voor de winter en lente zoals de snapdragon cpu en het Nvidia tegra platform is de t-mobile pulse een ideaal toestel, vooral omdat je er slechts een jaar aan vast hoeft te zitten.

Update 20091127
- firmware update eclair 2.0 vanaf Q1 2010 beschikbaar.

update 20091026, Q&A
- Zoals in de comments aangegeven is het toestel te rooten waarna er custom rom op gezet kunnen worden.
@ mrfix
- Het scherm is capacitive en is in mijn ervaring evengoed als ddie van de iphone (de HTC TaToo heeft overigens wel een resistive scherm). De pulse is volledig met een vinger te bedienen, waarschijnlijk werkt een stylus niet eens maar dat heb ik niet getest. Er is nog geen multitouch maar misschien komt dat nog in nieuwe firmware van google, volgens geruchten al in de volgende firmware update "eclair".
@ slaay
- foto's van de sleeve komen eraan. De sleeve is een goedkoop ding gemaakt van vilt met plastic nep-leer.
@ hemiparo
- Of de ingebouwde gmail applicatie meerdere accounts ondersteund weet ik niet maar dat zou met een paar google acties uit te zoeken zijn. Op de pulse wordt wel een email applicatie geleverd waarin verschillende IMAP/POP3 accounts zijn in te stellen, op die manier zou je meerdere gmail accounts kunnen configureren.

update 20091119, Q&A
@ Mr fix
De essentie van het android platform is de internetconnectiviteit, je kan met een app zoals APNdroid de gehele dataverbinding gpsr/3G stil leggen zodat er geen sluipverbruik is en gebruik maken van enkel wifi. Je mist dan wel onderweg de functionaliteit van vele apps wat android juist zo aardig maakt.
@ S2K
De plaats van de 2.5mm jack op de bovenkant van de telefoon bevalt prima, het toestel zit meestal rechtop in de meegeleverde sleeve zodat je de telefoon makkelijk eruit kan halen om iets te bedienen. De micro usb connector van de pulse is de nieuwe standaard en zullen all telefoons binnen een paar jaar gebruiken.
@ Bas r
De bijgeleverde exchange app is van dataviz en draagt de naam roadsync. Op de website van de fabrikant staat wat deze wel en niet kan

update 20100504
Toestel bevalt nog steeds, vriendin heeft nu een HTC desire maar die kan niet meer, alleen wat sneller. Alle knoppen werken nog, toestel kraakt/piept niet, batterij gaat nog even lang mee als aan het begin en er zitten nog steeds geen krassen op het scherm door de sleeve. Het scherm bevalt me ook nog steeds goed, de desire heeft niet een groter scherm, alleen iets langer met hoge resolutie maar dat heeft functioneel (nog) weinig te bieden. Het verschil in RAM geheugen capaciteit is nu wel merkbaar, meer dan drie apps in de achtergrond maakt het toestel merkbaar trager en vereist een zekere discipline in het gebruik. De gevoeligheid van het aanraakscherm is na het hanteren van de HTC desire onbevredigend.
Zou ik er nu weer een kopen, ja maar alleen op basis van een 1jarig contract. Indien je goedkoop wil overstappen van een niet-smartfoon op een android telefoon is dit volgens mij nog steeds beste koop, het toestel ontvangt alleen concurrentie van de samsung spica en de 2e hands markt. Na de laatste generatie android telefoons als de desire en nexus one zijn grote stappen in techniek zijn voor 2011 niet meer te verwachten dus zou je in mei 2011 kunnen overstappen naar de volgende generatie telefoons/chipset.
Toestel draait nog firmware 1.5, aan 2.1 wordt nog steeds gewerkt maar schijnt nog wel uit te komen.

Heb jij ook een T-Mobile Pulse Zwart?

Even een domme vraag, maar als je de Pulse root, en er vervolgens een custom rom overheen gooit, ben je dan ook het Simlock kwijt?

Zo nee, zou ik er dan toch een Ben-kaartje in kwijt kunnen? Aangezien Ben dezelfde MNC heeft als T-Mobile.. ?
Hierboven staat ben niet bij, maar hieronder wel, en beiden (T-Mob en Ben) zijn 204.16
Ik dacht ook dat er een SIMLock op zou zitten, maar dat is niet het geval... Ik gebruik nu namelijk nog, in afwachting van nummerportering, mijn Hi SIM in de Pulse, werkt prima.
Aha, dat is interessant, dus of een prepaid pakketje of een abonnementje erbij als een soort van 'afbetaling'.
Alhoewel, ik vermoed dat bij een prepaid-versie deze phone wel gelocked is...

[Reactie gewijzigd door bas-r op 26 oktober 2009 14:55]

Prepaid versie van dit toestel is inderdaad gelocked, ben ik achter gekomen.
Mooie review ik heb het toestel zelf ook.

Voor de tweakertjes onder ons zou ik nog even willen verwijzen naar de Root mogelijkheid.
De T-mobile Pulse is rootbaar en er is zelfs al een costum rom voor uit.

En oja, je krijgt twee achter covers.
Je kan kiezen tussen zwart en wit ( de voorkant is altijd zwart)

[Reactie gewijzigd door itarix op 25 oktober 2009 20:57]

Je review komt precies op het goede moment! Zit namelijk te twijfelen tussen de HTC Touch2, HTC Tattoo of de T-mobile Pulse.

Heb je een foto van de sleeve, deze kan ik namelijk nergens op internet vinden.

Belangrijkste vraag, is het toestel compleet zonder stylus te bedienen, dat zou moeten kunnen aangezien het een capacitief scherm is, maar ervaar je dat ook als je het toestel gebruikt, dat het goed te doen is met puur alleen touch van je vingers?
Lijkt me juist van wel, aangezien een stylus niet werkt op een capacitief scherm.
Mooi review idd... zat zoals slaay ook in twijfel, denk dat het de Pulse gaat worden.
Andere vraag: op dit moment heb ik op mijn SE K770i een Gmail applicatie: hiermee kan ik meerdere (Gmail) accounts openen en gebruiken, is dit op de Pulse ook mogelijk?

(gebruik meerdere accounts voor zakelijk en privé maar wil ze wel allemaal kunnen gebruiken)
Gisteren mijn abonnement met een jaar verlengd en kreeg dit toestel zowaar gratis. Ik gebruikte hiervoor een MDA Vario II met custom ROM. Ik syncte mijn contacten, agenda en mail ook met exchange op de zaak. Ik had me er al bij neergelegd om voortaan webmail te gebruiken op de Pulse, maar ik ben blij verrast dat je out-of-the-box kunt synchoniseren met exchange. Op het toestel is http://www.dataviz.com/products/roadsync/android/index.html geïnstalleerd. Syncen werkt prima. Dat is een groot plusplunt wat mij betreft.

Persoonlijk vind ik het een nadeel dat de USB aansluiting aan de bovenkant is, in een houder in de auto is onderkant een stuk handiger. Tevens had ik liever mini-usb gehad ipv micro-usb. Moet nu toch weer paar extra kabeltjes bijkopen.

Via bluetooth aansluiten op handsfree in de auto werkte vlot, echter krijg ik alleen de telnummers te zien en niet de contacts. Moet nog uitzoeken hoe dit komt.

Nu eerst maar eens kijken hoe android werkt, het ziet er prima uit.
Is dit nou zo'n befaamde "review in de comments van een review"?
Ik heb daar al veel over gehoord, maar dacht dat het fantasie was. Nu dan toch in het Wild!!

/ontopic;
Kun je meerdere accounts syncen via dat Exchange mail progsel? Dat zou voor mij ideaal zijn: onder Symbian is dit niet, en dat is behoorlijk onhandig voor mij..
Volgens mij komt dat pas in Android 2.0 maar zeker ben ik daar niet van...
is het scherm ook 'onkrasbaar', zoals bij de iphone? en hoe is de bouwkwaliteit?
Hoe is het touchscreen? Is dat net zo goed als bij de iPhone b.v. ? Reageert het scherm snel? Mooie kleuren?

Zit eraan te denken om er ook 1 te kopen.
@ hemiparo

Zou je dit eens willen proberen? Wil gewoon heel graag weten of het mogelijk is meerdere accounts te beheren. Denk niet dat ik dit zomaar in de winkel kan testen...
Je kunt ook de SDK downloaden en gebruiken op je pc bijv. Daarmee heb je een android toestel op je pc.

Daar staat ook een Gmail applicatie op, welke maar 1 account ondersteund.
Dat vindt ik dan vreemd... waarom zou deze maar één account ondersteunen terwijl de officiele Gmail applicatie voor mijn SE wel meerdere ondersteund? Of zou deze applicatie ook op de Android kunnen draaien? Applicatie werkt als ik me niet vergis via Java.

(@slaay: klinkt goed al heb ik geen idee hoe ik dit moet doen...)

[Reactie gewijzigd door hemiparo op 27 oktober 2009 09:11]

http://whyandroid.com/android/216-how-to-install-the- en http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=516227

Met deze 2 sites, moet het lukken, erg handig om alvast wat te oefenen met Android.
Heb je ook een internet abonnement erbij genomen? Is dit aan te raden? Want ik heb ergens gelezen dat het hele toestel eigenlijk internet nodig heeft, is dit waar? Of is het ook te doen met wifi dat je bijvoorbeeld op je werk en thuis hebt?