Miele WKH271 WPS PWash 2.0 & TDos Review

AJediIAm 11 november 2016, laatste update op 7 juni 2017, 674 views

Miele WKH271 WPS PWash 2.0 & TDos

Automatische dosering met Twindos werkt uitstekend. Was wordt heel goed schoon en de wasmachine is nog zuinig ook.

Pluspunten

• Eenvoudig te bedienen
  • Wast erg schoon
  • Zeer zuinig

Minpunten

• Niet goedkoop
  • Geen SOAP over HTTP

Droogresultaat Score: 4
Energieverbruik Score: 5
Wasresultaat Score: 5
Twindos
Er zijn verhalen op het internet die suggereren dat Twindos niet goed werkt of zorgt voor stinkende was. Dat is absoluut niet het geval. Twindos werkt uitstekend.

Twindos wasmiddel bevat weinig tot geen parfum, dus als je de was in de wasmachine laat zitten gaat die inderdaad stinken. Ander wasmiddel maskeert dat parfum.

Eigen wasmiddel
De wasmachine heeft nog steeds het normale zeepbakje voor wasmiddel. Je kan de Twindos ook instellen om zelf gevulde pakken te gebruiken met wasmiddel voor wit, kleur of wasverzachter (instelbaar).

Ervaring
Na 3 maanden gebruik bevalt de wasmachine beter dan gedacht. Geen geklieder meer met plakkerig wasmiddel en de was is altijd uitstekend schoon. Het programma voor overhemden is tot mijn verbazing zelf goed genoeg zodat ik niet meer hoef te strijken _/-\o_ . De PowerWash optie is handig voor de halve wasjes.

Zuinigheid
De wasmachine is erg zuinig met water, stroom en wasmiddel, maar dit ga je niet terugverdienen. Daar is de prijs toch iets te hoog voor.
Het is opvallend hoe lang het wasmiddel mee gaat. Voorheen gooide ik ongeveer een fles per maand door de was. De bijgeleverde set gaat nu al 3 maanden mee en ze zijn nog niet op.Schijnbaar is dit omdat de wasmachine bepaald hoeveel was er in zit en hoe vuil de was is en aan de hand daarvan wasmiddel toevoegd. Het is opvallend hoe goed dit werkt.

Connected
Wij hebben de connected edition (die was verkrijgbaar bij de duitse media markt). Omdat we in een appartement wonen is het niets meer dan een gadget. Als je de wasmachine op zolder hebt staan is de melding op je smartphone dat de was klaar is erg handig.
Daarnaast kan je zien hoeveel wasmiddel er nog in zit en kan je met een paar kliks bij bestellen.
Jammer dat de functionaliteit zo beperkt is. Ik had graag meer informatie over stroom en watergebruik gezien. Een was advies via de app was ook handig geweest.

Heb jij ook een Miele WKH271 WPS PWash 2.0 & TDos?

Zie dat Bosch een I-dos systeem heeft wat vergelijkbaar is, echter kan je daar gewoon kruidvat spul in gooien.
Je kan in twindos ook kruidvat spul gooien. Je krijgt er 2 hervulbare verpakking bij en de je kan de wasmachine instellen op wat in welke rank zit.
Ik zou geen wasmachine willen waar maar 1 soort wasmiddel in kan.
owh dan is het toch geen argument dat het 10 euro per vulling kost, als je kruidvat spul erin gooit kost het echt niet meer dan normaal. Vast wel stuk minder.
Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur voor wasmiddel. Ik kan zeker aanraden een wasmachine te kopen die aansluit bij je persoonlijke voorkeur.

Het punt wat ik wil maken is dat ondanks dat ik deze wasmachine gekocht heb omdat het automatisch wit, kleur en wasverzachter kan doseren via hervulbare tanks, ik dusdanig tevreden ben met de kwaliteit en efficiŽntie van het Miele wasmiddel dat ik voorlopig geen normaal wasmiddel meer gebruik.

Als je voor goedkoop gaat lijkt deze wasmachine hoe dan ook te duur. Voor de helft van de prijs heb je ook een uitstekende Miele (weliswaar zonder twindos).
Zonder enige aanduiding van aantal liters waar het om gaat en geconcentreerd of niet, zegt dit niets..

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 11 november 2016 22:06]

Inhoud is eigenlijk helemaal niet relevant omdat de wasmachine erg efficiŽnt kan doseren.
- Het gaat 3 maanden mee.
- Het wast erg goed schoon.
- Het kost §10 per refil (prijs varieert).

Ik kreeg 10 refills bij aankoop en een set van speciaal 1-wasbeurt capsules (outdoor, wol, en nog iets).

Het is moeilijk om een exacte vergelijking te maken met gewoon wasmiddel omdat de meeste mensen er of te veel of te weinig bij gooien (afhankelijk van gewoonte).

Juist omdat ik zo verrast was over het resultaat en de efficiŽntie besloot ik deze review te schrijven. Helaas kan ik het niet beter kwantificeren.
Dus voor EUR 10,00 kan jij drie maanden wassen met Twindos?
Hoe lang deed je met je vorige wasmiddel en wat kostte dat?
Leuk om weer eens een andere review te lezen dan de zoveelste soundbar. Gezien de prijs en het niet kunnen terugverdienen van het lagere gebruik van water/stroom, wat was dan de drijfveer juist om voor deze machine te kiezen? Die van ons hier is ook al wat ouder, begint wat gebreken te vertonen, dus een nieuwe keuze zit er hier ook aan te komen.

Het "connected" zijn zou ik vanuit de interesse ERG leuk vinden, maar nut zou het hier ook niet hebben ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 12 november 2016 12:40]

Mijn vriendin klaagde altijd dat ik te weinig wasmiddel gebruik en dat de was daarom niet schoon was. We hadden een nieuwe wasmachine nodig en investeren in een goede zuinige Miele leek ons een goed idee (zuinig, kwaliteit). TwinDos leek ons erg handig (luxe) en de W1 serie is nog net een stukje milieu bewuster (milieu).

Er was een aanbieding voor een versie met TwinDos, PowerWash, Connectoren Edition en 10 flessen wasmiddel. Het verschil met een basis TwinDos was niet ze veel.