Specificaties 55" Full HD 3D OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55EG910V Zwart Review

Wim Leers 11 november 2016, laatste update op 11 november 2016, 447 views

LG 55EG910V Zwart

Van 120" scherm (beamer) naar 55", maar ook van okay-ish kleuren+contrast naar subliem. Smart TV, maar we gebruiken 'm als Dumb TV. Uiterst tevreden.

Pluspunten

• Prachtig beeld! Kleuren & contrast zijn subliem.
  • Voor het eerst ooit kan je bij je thuis details in donkere scenes zien. De zwarte delen zijn écht zwart, niet donkergrijs.
  • Smart TV functionaliteit is eenvoudig te negeren: gewoon niet verbinden met internet, wij gebruiken enkel de HDMI inputs (PS4 + Apple TV)
  • Inputs kan je een naam geven
  • Makkelijke UI
  • Mooi meegenomen: 3D ondersteuning

Minpunten

• Bij opstarten kan je niet meteen van input wisselen: "Smart tv wordt opgestart…" staat er, ook als je er niets van gebruikt
  • Geluid van ingebouwde speakers zou beter mogen voor deze prijsklasse

Van beamer naar tv

Sinds december 2012 hadden we de EPSON TW-3200 (pricewatch: Epson EH-TW3200 LW). Uitstekende projector. Echter, in augustus 2016 zouden we gaan verhuizen, naar een appartement waar een projector niet praktisch was. Dus, de projector moest weg, en tijd voor een tv. Jammer, want ons equivalent van een 120" tv verdwijnt zo.

Wat voor tv?

In mei 2016 zijn de meeste tv's vergelijkbaar: allemaal LED backlight, ok qua kleuren, en allemaal hebben ze vreselijke "smart tv" die waardeloos is. Moeilijk om een keuze te maken, want echt grote verschillen zijn er niet.

Echter, de prijs van OLED tv's begint wel te dalen. Maar zowat ¤2000 is ons toch wat te veel. Tot deze tv plots beschikbaar is voor ¤1500 in een actie en z'n 4K-broertje voor ¤2200 ipv ¤2800. 4K materiaal is er quasi niet, en je moet er al héél dicht bij zien om er veel voordeel mee te doen. De betere beeldkwaliteit (kleuren+contrast+helderheid tov beamer) is veel belangrijker.

Dus, we wagen de stap.

Ervaring

WAT EEN VERSCHIL! De Epson beamer was zeker geen low-end beamer, maar kon desondanks de zo-goed-als-mogelijk verduisterde ruimte toch maar een fractie van dit contrast en deze kleuren toveren. Niet in de donkere wintermaanden, laat staan in de zonnige zomertijd.

55" is dan wel veel kleiner, maar we wenden er snel aan.

We hebben geen tv-ontvangst (analoog of digitaal), dus van tv-kanaal wisselen doen we niet. Enkel van HDMI-input wisselen (PS4 of Apple TV), en dat werkt prima. We gebruiken deze Smart TV m.a.w. als een Dumb TV.

Uiterst tevreden!

Heb jij ook een LG 55EG910V Zwart?