Seagate Desktop HDD, 3TB Review

Schander 9 november 2016, 342 views

Seagate Desktop HDD, 3TB

Failure rate van MAARLIEFST 45% PROCENT!

Pluspunten

• Prijs/Opslag

Minpunten

• Spontaan overleden
  • Seagate
  • Seagate
  • Seagate
  • Seagate
  • Seagate
  • Shitgate

tl;dr

Augustus 2013 heb ik een desktop systeem samengesteld bij Alternate, waaronder deze hard drive. Het was één van de voordeligste schijven op dat moment, maar dat heeft me duur komen te staan.

Eigenlijk viel het me al direct op dat deze schijf nogal wat "moeite" leek te hebben met wakker worden vanuit de slaapstand. Achteraf gezien makkelijk praten, want op dat moment dacht ik er verder niet over na. Bijna exact 3 jaar laat (begin oktober 2016), hield de drive er spontaan mee op. De avond ervoor kreeg ik al wat vermoedens dat er iets mis was (omdat de PC wat trager leek dan normaal) maar verschillende scans wezen niets uit, dus ging ik er van uit dat er niet veel aan de hand was.

Helaas besloot Windows die nacht een automatische update uit te voeren, waardoor de PC opnieuw moest worden opgestart. De volgende dag, kwam ik tot mijn verbazing deze drive in het geheel niet meer op. Kabels en voeding getest, maar deze werkte prima. Toen ik zag dat m'n BIOS de drive niet meer detecteerde, vreesde ik het ergste. Al Googelend naar Seagate, stootte ik tot mijn grote verbazing op allerlei artikelen, dat dit specifieke model een failure rate heeft van MAARLIEFST 45% PROCENT! Ik ging er meteen vanuit dat ik één van de (on)gelukkigen was.

Op het moment van schrijven, is de schijf in behandeling bij een kennis met een IT-bedrijfje, om te redden wat er te redden valt. Ondanks herhaaldelijke verzoeken, wilde Seagate hun handen hier niet aan branden. Als ik deze schijf naar hun had toegestuurd voor data-recovery, was ik meer dan ¤800 kwijt geweest. Enige tegemoetkoming hadden ze hoe dan ook nog nooit van gehoord. Godzijdank had ik van zo'n 90% aan bestanden al een back-up, dus dat scheelt al een heleboel, maar een product op de markt brengen met een failure rate van 45% en dan gaan schuilen achter je garantievoorwaarden, is compleet absurd!

Toen schoot me te binnen dat mijn laatste (gecrashte) desktop systeem, ook een Seagate drive had. Nu makkelijk praten natuurlijk, maar ook daar had het te maken met één of andere schijffout, omdat al het andere in orde was. Daar ging het echter wel om de C-schijf, waardoor het hele systeem er aan onderdoor ging. Alleen had ik toen gelukkig nog wel toegang tot m'n bestanden. Aangezien ik destijds wat geld over had, heb ik maar gewoon een nieuw systeem samengesteld... wat nu dus mijn huidige systeem is.

Natuurlijk kan ik "gewoon pech" hebben gehad, maar in mijn 22 jaar ervaring met computers, heb ik nog nooit zoiets meegemaakt als dit. Ik raad daarom iedereen (die hun bestanden lief is) beslist af, om deze (of beter geen enkele) Seagate schijf aan te schaffen.

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 3TB?

Meer advertenties

Tja, weet je. Harde schijven gaan allemaal kapot. We weten alleen niet wanneer, vandaag, morgen of over 10 jaar.
Dat gezegd hebbende, is dit eigenlijk geen review maar een klaagzang over een Seagate schijf.
Lees eens wat bij de reviews hoe je een redelijke review bij elkaar schrijft waar iedereen wat aan heeft.
Zoals deze
Dit is wel degelijk een review.

Een review en de zoveelste waarsschuwing over hoe slecht Seagate harde schijven nou eenmaal zijn.
Voor jou geldt dit misschien niet; maar de meeste mensen vinden het irritant als er terabytes aan data verloren gaan door een defecte harde schijf.

[Reactie gewijzigd door kelwin123 op 9 november 2016 09:59]

Klaagzang? Dit heet een waarschuwing. In mijn optiek is dat het meest nuttige waar een review voor kan dienen. Ik laat nooit reviews achter, maar kon het dit keer toch echt niet laten... puur in de hoop dat anderen niet dezelfde fout begaan als ik. Ik zou willen dat ik een review zoals de mijne was tegengekomen, voordat ik deze schijf had aangeschaft! Ik lees toch echt liever over de mankementen, dan over fanboys die hun nieuwe aanwinst aan de wereld willen tonen. Ik kan je wel een opsomming aan specificaties en hun bijbehorende ervaring geven, maar dat zegt jou niets over hoe het apparaat er na 3 jaar aan toe is. Als jij dat een "acceptabele" levensduur acht, dan heb ik zeer met je te doen.
Ik ben blij dat ik niet voor Seagate ben gegaan, het is niet meer wat het was.

Zelf kijk ik nu de laatste jaren bij : https://www.backblaze.com...eliability-stats-q1-2016/
En zoek naar laagste failure rate (in verhouding) en ga voor die.

Ik heb jaren Seagate schijven gebruikt, maar na het zien van die lijsten ben ik nu voor HGST gegaan, heb nu 14 x 4TB en die pruttelen nog mooi door.

Van de oudere schijven die in dienst waren 2TB Seagate, 2TB WDC zijn er in de afgelopen 2 jaar 5 overleden. Leuk dat je een nieuwe krijgt maar dat brengt je data niet terug (Gelukkig in Raid1/5 voor grootste deel).

Goede leer voor de volgende keer.
In de jaren tachtig en negentig was het altijd Seagate.
Het was (voor mij) de Rolls Royce onder de HDD's
5 jaar geleden een NAS gekocht met 5x2TB HDD van Seagate. Daar veel ellende mee gehad.
Bad sectors en crashes , de 1 na de ander. HDD's opsturen voor refurbish etc. etc.
Wat onderzoek gedaan, Seagate is overgenomen door Chinezen (ergens in 2007 begon dat geloof ik)
Nadat ik speciaal gevraagd heb naar Seagates (made in Taiwan) geen issues meer gehad met de HDD's, die chinese versies is echt junk.
Inmiddels overgestapt naar WD reds 4TB's voor in de NAS. Werkt nu al bijna een jaar als een zonnetje.
Zie ook dit topic.
Hier ook 6 kapotte harde schijven gehad terwijl ik er maar 4 gekocht had, dus 2 binnen garantie vervangen die ondertussen ook alweer overleden zijn ALLEMAAL seagate 3tb. Ik ben nu overgestapt naar een ander merk en hoop dat ik hier langer plezier van ga hebben