Denon AVR-X1200W

Specificaties 7.2-kanaals met 80W versterker en 6x HDMI - Bekijk alle specificaties

Denon AVR-X1200W Review

tweakradje 9 november 2016, laatste update op 12 januari 2017, 1.400 views

Denon AVR-X1200W

Zeer goed geluid voor een 7.2 av receiver. Daar gaat het om. Bediening valt niet tegen maar er zijn ook wat minpuntjes. Is wel aan te wennen. Webinterface handig.

Pluspunten

• Geluid (warm)
  • Eenvoudige speaker setup
  • ZONE2 heeft onafhankelijke input

Minpunten

• Instellingen soms niet logisch
  • Grote kast
  • Geen Bluetooth naar speakers
  • Interface ouderwets (tgv webinterface?)
  • App (android) niet echt snel

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik schrijf deze review vanuit gebruikers perspectief. Wat is handig en wat is onhandig. Specificaties zijn te vinden op de Denon website.

Voor deze prijs (nu 398,-) waarschijnlijk de best klinkende multi channel AV receiver.
Hij is van 2015 en er is alweer een (duurdere) 2016 opvolger: de AVR-X1300w. De verschillen zijn:
  • Dual band 802.11n Wifi (2.4Ghz, 5Ghz)
  • Auto Lip sync delay (increase from 200ms to 500ms)
  • RC Select (allows changing of an HDMI pass through source while the AVR is in Standby mode)
  • Playback of high resolution audio files (DSD 5.6 Mhz - increased from 2.8 Mhz) via USB and network
  • Audyssey phone app (ETA fall 2016) - able to tweak Audyssey EQ (all but S510BT)
Setup en geluid

Na de eenvoudige grafische speaker setup met Audyssey MultiEQ kan je gelijk aan de gang.
Ik geloof dat wel en heb eens een handmatige setup gedaan met 2 full range speakers.
Beide speakers op 3 mtr ingesteld en met de de equalizer en andere geluidsinstellingen aan de gang.

Tijdens het afspelen kan je de geluidsmodus makkelijk aanpassen mbv de gekleurde knoppen op de AB.
Snap alleen niet zo goed waarom Movie /Music/Game allemaal veel dezelfde opties hebben als "Stereo" die ook nog eens hetzelfde klinken. Zal wel een reden hebben. De laatste gekleurde knop is Direct mode. Het geluid gaat dan buiten de DSP/equalizer om.

Daarbij komt bij mij gelijk de vraag weer op welke instellingen zijn nu per input (geluidsbron) en welke gelden voor alle inputs (globaal). Ik vind dit belangrijk om dat helder te krijgen. In de handleiding staan ze wel vermeld, zij het niet bij elkaar. Er staat dan een regeltje als "deze instelling geldt voor de huidige input". Hierover later meer.

Na het inregelen van de speakers wat goede mp3's (320kps) en flac's van de NAS streamen. Het geluid is boven verwachting goed. Warm en gedetailleerd.

(web-)Interface

In eerste instantie ergerde ik me een beetje aan de interface. Met name het feit dat de BACK knop niet naar de optie sprong waar ik hiervoor voor gekozen had. Hij springt terug naar de eerste optie uit het vorige menu. Het werd allemaal echter duidelijk toen ik ontdekte dat hetzelfde menu ook via de webserver van het systeem werd aangeboden. Dat was dan wel weer cool.
In eerste instantie is het beter om alles te bedienen met de TV aan. Zo krijg je een gevoel en overzicht van de menu's. Later blijkt het ook zonder TV makkelijk te gaan via de eenregelige display op het frontpaneel.
Wat wel een beetje opvalt is dat als je overschakelt van input of nummer dat de display dan nog altijd even het laatst gespeelde nummer laat zien en dan pas het huidige nummer. Schoonheidsfoutje.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C4gPckXCWF4GKY.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C4CAJTR5JNt1v7.jpeg

Een groot pluspunt is het kunnen zoeken via de interface. Dit zit verstopt in het opties menu tijdens het afspelen van online media (inet radio/NAS).

Er komt een onscreen keyboard. Wederom eerst oefenen via de TV dan kan je het later ook via het frontpaneel display.

Een feature die helemaal nergens genoemd wordt is het vooruit en achteruit spoelen van een song. Hiervoor houd je de navigatieknoppen omhoog/omlaag wat langer ingedrukt.

Via het optie menu kun je ook songs van je NAS of internet radio stations toevoegen aan Favorieten.

Geluid instellingen

Dan is het altijd weer een lastig punt: geluid instellingen; sommige per input en andere zijn globaal. Het verwarrende is dat ze verdeeld zijn over het Setup menu en het optie menu. Je zou verwachten dat globale instellingen bij Audio te vinden zijn in het Setup menu. Maar daar staan dus ook instellingen die per Input worden opgeslagen. Dat is even wennen en weten.
Het Setup menu is altijd beschikbaar. Keuzes die je niet kan selekteren zijn iets anders van kleur. Lastig te zien. De keuzes in het Optie menu zijn afhankelijk van de huidige geluidsbron.

Globaal

- equalizer band instellingen
- volume

Per input

- equalizer aan of uit voor deze input (vreemde keuze, Setup Audio menu)
- restorer low/middle/high/off (Setup Audio menu)
- geluidsmodus (stereo,etc.. via het Optie menu)
- input level (zowel in het Setup Input menu als via het Optie menu)
- trebble/bass (via het Optie menu)

4 Snelkeuzes

Er zitten 4 voorkeuze knoppen op zowel de AB als het frontpaneel. Hieronder kan je je huidige input met alle instellingen (ook volume!) vastleggen.
Dit doe je door langer op een van de knoppen te drukken. De knoppen hebben wel een label maar je kan elke willekeurige input op een knop zetten. Daarna kan je nog wel de beschrijving van de knop aanpassen in het Setup General menu.
Omdat alle input instellingen worden opgeslagen is het wel verstandig eerst alles goed in te stellen per input. Het volume ook opslaan onder de knop hadden ze van mij weg mogeln laten. Niet echt handig. Na een weekje gebruiken werk je eerlijk gezegd helemaal niet meer met die knoppen maar met de input selectie knoppen erboven. Heb je ook geen last van het opgeslagen volume bij de snelkeuze knop. Als je een idee van Yamaha overneemt moet je het wel goed uitvoeren Denon :)

Overige dingetjes

Andere zaken die me zijn opgevallen is dat het volume te snel klimt/daalt als je op de AB iets te lang op een volume knop drukt. Ook heb ik heel af en toe dat Wifi opeens zijn verbinding verliest. Dat zo'n 1 of 2x in de week. Een nieuwe firmware komt er denk ik niet omdat zijn opvolger alweer is verschenen.

In ZONE2 mode kun je de speakers van die zone niet bijstellen via de equalizer. Als je de amp in bi-amp mode zet geldt de equalizer weer wel voor de extra speakers. Maar dan kan je weer geen aparte geluidsbron kiezen voor die speakers.

Wat vreemd is dat je op de input FM toch Restorer kunt kiezen en gebruiken. Restorer (off/low/med/high) zou het digitale geluid van streams verbeteren. Digitale streams. FM is analoog. Waarom werkt Restorer daarop? Werkt het toch niet digitaal maar analoog (na de A/D omzetter)? Ik zet het op alle inputs uit. Gewoon goede hoge kwaliteit geluidsbestanden gebruiken.

Luister en huiver: https://www.youtube.com/watch?v=uRtZ3zIa68o

Bedankt voor het lezen en luisteren :)
...

Heb jij ook een Denon AVR-X1200W?

Bedankt voor deze review, zit toevallig net te dubben tussen deze en de avr-x1300w omdat die niet zoveel duurder is.

en daarna nog ergens uitzoeken wat goede speakers zijn.. het leven van een tweakers gaat niet over rozen ;)
Hoe groot mogen de speakers zijn?
Hoe duur mogen de speakers zijn?
2.0, 5.1, of iets ertussenin?
Ik ben geen audio-nerd, maar mijn ega geniet wel van goed muziek. Helaas moeten de speakers ook bij het interieur passen, dus mogen zet niet te groot worden.

Heb al en goed actieve subwoofer van sony, enorm ding dat ik ergens achter en bank of onder een tafel kan weg werken.

Zat te denken aan rondom vier speakers en een centre speaker erbij dat makkelijk onder of boven de tv. Twijfel aan de centerspeaker omdat ik de twee fron speakers mogelijk vlak bij de tv plaats (voorlopig).

Speakers bijvoorkeur dus niet te groot. Qua kosten zoek ik iets dat prijstechnisch interessant is. Mag wel wat kosten, maar moet niet te gek worden.
De center heb je voor films wel nodig denk ik. Ik merk dat bij veel films het meeste stemgeluid namelijk over de center wordt gegooid. Het kan natuurlijk zijn dat als de Denon aanvoelt dat er geen center is aangesloten, hij het over lf en rf gaat doen, maar dat zou je even moeten testen. Over bij het interieur passen: ik heb een JBL cinema set waarvan 4 speakers zuilen zijn van meer dan n meter hoog. Mijn vriendin wilde die niet in de kamer, maar ik heb ze mooi hoogglans wit gemaakt en nu vallen ze optisch weg tegen de witte muren en is het geen probleem meer voor haar.

[Reactie gewijzigd door Solaroid op 27 december 2016 21:36]

Je kan ook een paar frontspeakers zelf maken als je handig bent :) Ik heb de Cyburg Needles.
Zou je zelfs als achterspeakers kunnen gebruiken. Zijn wel 90 CM hoog. Kost weinig en
fraai geluid (zeker als je nog een subwoofer voor erbij hebt liggen).
Heb een video gemaakt om een indruk te krijgen hoe hij klinkt met Cyburg Needles.

Luister en huiver: https://www.youtube.com/watch?v=uRtZ3zIa68o
Je luidsprekers staan waarschijnlijk te dichtbij de achterwand, en je eq instellingen slaan nergens wanneer je een egale waarheidsweergave nastreeft. :)
De geluidsopname geeft een vertekend beeld, met name van de bas en middentonen. Heb geen goede gekalibreerde stereo audio opname apparatuur. Deze needles horen tegen de achterwand, maar dat is mijn ervaring :)
Dankjewel voor je review. Ik ben op zoek naar een versterker voor voornamelijk TV-geluid. Kan je iets zeggen over de ARC verbinding met de TV? Lukt het bijvoorbeeld om de versterker met de TV aan en uit te laten gaan, of om het volume via de TV te regelen? Als het spul allemaal goed met elkaar "praat" lijkt het mij namelijk een prachtige versterker, zeker met zijn 5 HDMI inputs. Ik heb trouwens een Samsung TV, met wat voor merk heb jij getest?
LG tv. Heb optical audio return gebruikt. ARC niet getest.

Vandaag nieuwe update op het systeem. Beetje onverwachts. Eens kijken of ik een changelog kan vinden.
Kleine update. Ondervind de laatste tijd veel wifi verbreek problemen. Op zich niet zo heel erg maar het verbinden van wifi duurt zoooo lang bij dit apparaat. Heb al een vast IP nummer op de wifi adapter gezet maar maakt geen bal uit.
Wifi verbreek probleem heeft o.a. te maken met mijn LG tv en de NAS. De LG tv verziekt het minidlna process op de NAS (100% cpu). Bekend probleem maar waarom de wifi van de Denon daar indirect last van ondervindt. Vreemd.
Gisteren weer een nieuwe update ontvangen. Goed bezig bij Denon voor wat betreft software ondersteuning oudere modellen. Dikke pluim. Helaas nog steeds niet mogelijk om audio te streamen via Bluetooth A2DP naar BT headset of speakers. Zal er ook wel niet meer komen vrees ik.