Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung R519 XA01 Review

Maniac19800 23 oktober 2009, laatste update op 23 oktober 2009, 3.240 views

Samsung R519 XA01

Pluspunten

• Batterijduur
  • Geluidsproductie
  • Voldoende prestaties
  • Grote letters op toetsenbord

Minpunten

• Warmte productie,word te warm
  • Te weinig features,extras

Reden van aanschaf:
Ik heb deze laptop ontvangen na het afsluiten van een nieuwe abbonoment. Ik had geen nieuwe telefoon nodig dus heb ik gekozen voor deze laptop. Ik heb hem nu 1 dag in bezit.

Gebruik:
De laptop word voornamelijk gebruikt door onze hele familie. Hij word voor standaard dingen gebruikt zoals kleine spelletjes (zylom),standaard internet gebruik en soms een dvd te bekijken. De laptop word niet veel heen en weer gedragen hij word voornamelijk aan tafel gebruikt al is meenemen totaal niet hinderlijk.

Features:
1 x kaartlezer
1 x koptelefoon ingang
1 x microfoon ingang
1x dvd brander

Aan de onderkant op de batterij zitten ledjes die aangeven hoe de batterij status is.
De ledjes geven op deze wijze de status aan: 100% 80% 60% 40% 20%

Prestaties:
De laptop presteerd goed, ik zou hem persoonlijk niet kopen voor het geld dat hij kost in de winkel voor dat geld heb je betere en sneller laptops. Je moet geen wonderen verwachten van deze laptop maar hij doet het erg goed alleen de eerste keer om iets op te starten deed alles beetje lang maar nadat ik hem voor de 2de keer had opgestart totaal geen last meer.

Beeldkwaliteit:
Het beeld is erg goed alleen ik vind het een beetje aan de donkere kant. Ik heb tot op heden geen manier gevonden om dit lichter te maken normaal kun je met het indrukken van de fn knop en de naar links te drukken het beeld lichter en donkere maken. Dit is mijn ervaring dan met acer laptops met deze functie op deze samsung gaat het volume alleen harder en zachter.

Bouwkwaliteit:
Ik vind dat samsung een erg mooie laptop heeft afgeleverd. Alles is mat zwart afgewerkt.
Hij voelt erg stevig aan en is zeker niet te zwaar hij is lichter dan mijn acer.

Ergonomie:
Het toetsenbord ziet er erg mooi uit de letters zijn erg groot en er duidelijk afgebeeld. Het toetsenbord is wel klein ten opzichte van mijn acer samsung heeft zeker aan beide kanten dik 5+cm overgelaten hier zit niks dus dat had wel groter gemogen als aan de zijkanten nu features zaten dan kon ik dit begrijpen. De mouspad is ook aan de kleine kant maar is ook mat zwart afgewerkt en voelt goed aan en doet ook prima de knoppen idem. De dvd brander is mooi rond afgewerkt en voelt stevig aan en doet goed. Als jij de klep naar beneden doet valt deze goed en zwaar dicht en zal ook niet zomaar los gaan.

Warmte en geluidsproductie:
Ik heb hier geen cijfers neergezet omdat je aan deze laptop niks kunt veranderen. HIj is standaard en heb hem gekregen dus geen andere cpu cooler of iets erin gezet dit is puur op basis van de fabrikant. De laptop is stil maar dan ook echt stil lijkt zelfs wel of hij passief word gekoeld als ik mn oor er op leg dan hoor ik heeeel iets wat dat betreft super goed. Je kunt dus meteen resultaat zien als ik het over de warmte productie heb hij word wel warm en dan niet lauw maar echt warm bijna te warm voor op schoot uit de lucht gaten aan de zijkant komt ook een stroom van warmte.

Mobiliteit en accuduur:
De batterij is niet erg groot en is dus makkelijk te bevetigen. De duur van de accu is erg goed dik 2,40 uur
op een volle accu. Vergeleken met mijn andere laptop van het merk acer deze doet 1,50 uur.
Hij is niet te zwaar en ook geen licht gewicht samsung heeft een laptop gemaakt die makkelijk is mee te nemen je gooit hem zo in de auto of je loopt er zo mee naar de buren.

Prijs:
Zoals ik al eerder aangaf zou ik hem niet zo aanschaffen voor de prijs waar hij voor in de winkel ligt, de prijs ligt volgens tweakers op 465,- dat vind ik te duur voor een laptop zonder poespas voor die prijs verwacht ik wel meer features en een grote toetsenbord en eventueel een 17 inch.

Persoonlijk ervaring:
Mijn persoonlijke ervaring is dat het een zeer goede laptop is voor de beginner tot de gemiddele surfer. Je kunt met deze laptop in princiepe bijna alles draaien van tekstverwerking tot lichte spellen. De laptop zal je ook niet teleurstellen als je een paar dingen tegelijk wilt openen de 4 gb en de grote hardeschijf geven je genoeg mogelijkheden om te doen wat je wilt.

Heb jij ook een Samsung R519 XA01?

Alhoewel blijkbaar niet meer verkrijgbaar via de pricewatch wou ik toch nog even een comment plaatsen met een paar opmerkingen.

Voordelen
Batterijduur (en de led indicator op de accu)
Spill resistant toetsenbord.. dus het hoeft niet het einde te zijn als je je drankje over de laptop gooit
Werkt perfect met openSUSE 11.2, ook de KDE desktop effects lopen heel erg soepel.
ctrl knop zit helemaal links onder, sommige laptops willen hier nog wel eens de functie toets plaatsen wat niet fijn werkt.

Nadelen
Het verschrikkelijke scherm, ik dacht dat mijn eigen laptop (MSI GX640) al een slecht te lezen scherm had in zonlicht.. maar deze laptop is onwerkbaar in zonlicht.
Volgens mij heb jij de review niet goed gelezen ik ben juist positief over de laptop hij is zeer geschikt voor de standaard gebruiker. Er zijn gewoon een aantal minpunten/verbeteringen.

Edit, ik neem zo maar even een paar laptops met vergelijk bare prijs maar die beter zijn. OM te laten zien dat het niet klopt wat je zegt betreft die emachines.

[Reactie gewijzigd door Maniac19800 op 24 oktober 2009 17:17]

Je klinkt niet erg positief over deze laptop. Ik heb er een tijdje terug ook even mee gewerkt maar ik vond het een zeer degelijke laptop. Vooral de stevigheid en afwerking zijn zeer dik in orde. Hij voelt heel solide aan.
Je hebt een vrij standaard laptop zonder poespas inderdaad. Maar op de grafische kaart na heb je voor dit geld volgens mij een aardige machine. Anders zit je aan zo'n emachines op packard bell, die zijn een stuk minder solide.
Maar veel plezier met deze laptop :)