Specificaties 140mm diameter met 19dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Thermalright True Spirit 140 Review

Koen179 8 november 2016, 125 views

Thermalright True Spirit 140

Erg goede luchtkoeler die niet alleen superieur koelt, maar ook nog eens geruisloos is. Kleurencombinatie van de fan is niet erg aantrekkelijk, maar als je daarmee kunt leven is het zeker een aanrader.

Pluspunten

• Koelt zeer goed, idle 25 graden, 100% load 48 graden
  • Dunne heatsink, dus ook high profile RAM past
  • Zeer stil, fan hoeft niet hard te draaien om goed te koelen

Minpunten

• Kleurencombinatie van de fan past in veel builds niet
  • Ietwat onhandige clipjes voor de fan

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5

Thermalright True Spirit 140

Koelprestaties
De koelprestaties van deze koeler springen er voor mij echt uit. Ik heb hem getest met een i5 2500K. Idle was de CPU 22-25 graden en onder 100% load (stress test) 47-50 graden. Genoeg headroom over om te overklokken, als je dat zou willen. Ik heb hem zelf niet kunnen overklokken helaas, maar had dat maar al te graag gedaan :)
Uiterlijk
De koeler verdiend niet de schoonheidsprijs als het gaat om looks. Vooral de fan heeft een aparte kleurstelling die in niet veel builds past. Als je een window hebt dan zou ik overwegen een andere fan aan te schaffen die wat neutraler is, en bij je build past.
Installatiegemak
Ik heb hem ge´nstalleerd op een Intel socket 1155 moederbord, dit ging vrij simpel. De backplate installeer je doormiddel van de stand-offs erop te draaien, waardoor de backplate bevestigd is. Vervolgens installeer je de 2 ijzeren plaatjes op de stand-offs en tenslotte zet je de koeler op de CPU en schroef je hem met 2 schroefjes vast op de ijzeren plaatjes. Hij zit zeer degelijk vast en gaat hij nergens heen. De clipjes om de fan te installeren zijn wat onhandig, je moet even priegelen voordat de fan er goed op zit.
De prijs van deze koeler is rond de 50-55 euro. Dat is niet niks, en hij heeft dan ook veel concurrenten. Als je uiterlijk belangrijk vindt zijn er genoeg andere alternatieven te vinden. De koelprestatie van de Thermalright True Spirit was voor mij de doorslaggevende factor.

Heb jij ook een Thermalright True Spirit 140?