Pebble 2 Zwart Review

HetGezegde 8 november 2016, laatste update op 13 december 2016, 1.043 views

Pebble 2 Zwart

Pebble en Kickstarter: twee grote vrienden. De top 4 van Kickstarter meest-gefunde projecten verwijst 3 keer naar Pebble en dat hebben ze verdient: de Pebble 2 is beter dan ooit: waterbestendig, krasbestendig scherm met een hoog contrast, lange accuduur, stembesturing, etc. Enkel rozengeur en maneschijn of zijn er ook nadelen/verbeterpunten?

Pluspunten

• Compatibel met iOS en Android
  • Licht in gewicht en stevig
  • Waterbestendig tot 30 meter
  • Accuduur van een kleine week
  • Erg comfortabel
  • Smart alarm maakt je fijn wakker 's ochtends
  • Vele uitbreidingen mogelijk: muziek bedienen, to-do lijst, etc.
  • Reageren d.m.v. spraak in het Nederlands

Minpunten

• Notificatieoverzicht niet altijd even overzichtelijk
  • Reageren op een notificatie is beperkt
  • Pebble Appstore voor Apps en Watchfaces onoverzichtelijk
  • Hartslagsensor geen meerwaarde voor mij
  • Kickstarter prijs niet veel lager dan verkoopprijs
  • Scherm niet dezelfde "wauw" factor als bij de Apple Watch of Android Wear devices
  • De Pebble laat je geen nieuewe berichten opstellen, je kunt enkel reageren (op SMS na)
  • Niet meer in productie / te koop door overname door Fitbit (dec. 2016)

DISCLAIMER: Deze review bevat veel plaatjes. Deze zijn klikbaar en pas dán in hun originele formaat te bezichtigen. De plaatjes zijn namelijk in eerste instantie zo klein mogelijk (maar toch scherp) gehouden. Door wat gebrek aan ruimte in mijn fotoalbum op mijn Tweakers account, worden de foto's gehost via Dropbox. Merk jij niet direct iets van, maar het zorgt er helaas wel voor dat de website wat langer nodig heeft te laden.

Daarnaast kent Tweakers de nominatie voor Review van de Maand, met deze maand November. Als ik je het deze review waard vind, mag je natuurlijk altijd een reactie achterlaten in het desbetreffende topic. Zo maak ik kans deze maand (eindelijk) te winnen. Veel leesplezier verder!

Mocht je interesse hebben in de Pebble 2, dan moet ik je helaas teleurstellen. Pebble is officieel op 7 december 2016 overgenomen door Fitbit voor (naar het schijnt) $40 miljoen. Pebble is per direct gestopt met de productie en verkoop van het toestel. De Pebble 2 SE bleek even kort leverbaar, maar is erg schaars nu (wellicht niet eens meer leverbaar). De Pebble 2 heeft volgens mij de winkels niet eens gehaald. De Time 2 en Pebble Core komen helemaal niet meer de fabriek uit. Helaas, het is uit met de pret. Nu maar hopen dat Fitbit er wat moois van maakt als marktleider.

Het doet pijn in m'n hart dat deze review niet heel veel nut meer zal hebben voor de community. Het zal niemand meer helpen tot verduidelijking om een smartwatch aan te schaffen. Heel misschien lees je deze review en denk je "waauw, wat een apparaat. Wat jammer dat 'ie niet meer geproduceerd wordt". Ik moet je dan een *high-five* geven en het eens met je zijn. Al met al wens ik je veel leesplezier en mag deze review direct in Den Ouden Doosch.

Vooronderzoek
Must-have watchfaces
Must-have apps
Must-have accessoires
Changelog

Al sinds de eerste Pebble ben ik licht geobsedeerd door smartwatches en alle varianten daarin. Alexander Klöpping liet mij via de Wereld Draait Door voor het eerst kennis maken met de Pebble, de allereerste smartwatch. Hij was vierkant, lelijk en nerdy (de Pebble, niet Alexander), maar dat was juist z’n charme.

De maanden en jaren daarna druk opzoek naar allerlei varianten door het lezen van reviews en kijken van unboxing video’s. Fitbit Charges/Blazes/Surges, Jawbone Ups, Xiaomi Mi’s en Activité Pops hebben allemaal mijn aandacht gekregen. Ik droomde er bijna van – want ik kon geen keuze maken.
Uiteindelijk heb ik gekozen om met de goedkoopste variant te beginnen, om te kijken of het überhaupt geschikt was voor mij. De Xiaomi Mi Band 1 werd gekocht en weken later droeg ik ‘m.
Het ontvangen van meldingen (tril + LED kleurtjes) bleek voor mij zeer handig. Groen voor Whatsapp, blauw voor Outlook en geel voor Snapchat. Plots was ‘ie kwijt en bestelde ik er voor de zekerheid maar twee, maar dan wel de upgrade: de Mi Band 1S. Deze zou preciezer zijn en beschikte over een hartslagmeter. Enig nadeel was dat de gekleurde LEDs vervangen waren voor witte LEDs, waardoor mij niet helemaal duidelijk was van welke app ik een melding kreeg.

Hoe dan ook; de Mi Band 1S beschikte nog steeds over één van de belangrijkste onderdelen (voor mij), namelijk het “slim” ontwaken in mijn lichtste slaap. Geen irritant geluid meer in de ochtend; ik werd weer heerlijk wakker (en m’n vriendin kon doorslapen).

Een paar keer m’n Mi Band verloren doordat ‘ie uit z’n strap viel en steeds een reserve op voorraad gehad. Prima dingetje voor hetgeen ik ervan verlangde: stappen tellen, synchroniseren met Google Fit en meldingen geven. Batterijduur was ook prima: 30 dagen probleemloos gebruiken zonder de lader. Hij was nog water bestendig ook!

Nu, na een klein jaartje, struinde ik nog eens rond op Kickstarter en zag Pebble weer eens voorbij komen met wéér een nieuwe band en dus wéér een succesvol gefund project. Eens gekeken wat deze allemaal kon, videootje bekeken en nagezien wat ‘ie kostte – te duur, niet nodig – en als je ‘m al wilt kopen, "dan kies je natuurlijk voor de Time 2, aangezien deze een langere accuduur heeft en een kleurenscherm" – althans, dat ging er dan toch in mijn hoofd om. Toch kon ik het niet laten de “reminder” button aan te klikken, zodat ik een herinnering zou krijgen wanneer het einde van het project nabij was.

In de tussentijd heb ik nog wat rondgekeken naar de verschillende varianten:

• De devices met Android Wear: Prachtig. Ik heb de LG G watch R een dag gedragen op een beurs van m’n werk (lag er al een tijdje en moest wat gepromoot worden om verkocht te worden) en die interface ziet er echt gelikt uit. Mooi scherm en mooie watchfaces, alleen wat zwaar en de bluetooth connectie viel af en toe weg. Daarnaast was het flink wennen hoe je Android Wear bestuurd: geen knoppen, want de bediening gaat door tikken en vegen.

Het enige pluspunt tot zover leek mij dat er direct met een swypetoetsenbord gereageerd kan worden op notificaties. Foto’s van bijv. Snapchat of Whatsapp konden niet geladen worden, dus m’n telefoon was nog altijd nodig.

Verder vond ik het erg nadelig dat Google Now zo diep zat ingebakken. Bij het minste of geringste hoorde je de welbekende “pling!” en kwam de assistent naar boven om mijn commando op te vangen. Ik spreek niet graag tegen mijn horloge, evenals ik niet graag in het openbaar bel. Een smartwatch met veel spraakfuncties blijkt dus niets voor mij.

• Apple Watch: Valt af, daar ik Android gebruik en niet van plan ben over te stappen.

• Fitbit/Jawbone en andere fitness trackers: Ik wil meer dan alleen een fitnesstracker. Ik heb de Mi Band gehad en deze bovenstaande doen vrijwel hetzelfde: trillen bij een notificatie en stappen tellen (en natuurlijk wel wat meer dan dat op fitness gebied – maar da’s voor mij niet belangrijk).

• Pebble Watch: Deze variant leek mij tot nu toe dan toch de beste keuze. Gemakkelijke bediening met knoppen en voor foto’s en reacties moet je bij alle varianten je telefoon erbij pakken (mits je zoals ik net tegen je horloge wilt praten). Qua prijs leek mij deze ook een van de betere, zeker om mee te beginnen.

Plots een mail. Van Kickstarter. De inhoud kun je al raden: het is bijna tijd om mijn pledge voor Pebble vast te leggen, anders gaat ook deze aan mijn neus voorbij. Tijd om nog wat onderzoek te doen, want ik wilde eerst wel duidelijk hebben wat nu de verschillen zijn tussen de Pebble 2 en de Time 2, buiten de batterijduur en kleurenscherm om. Want zijn alle beschikbare apps wel beschikbaar voor beiden, of moet de developer zelf voor beide schermen een aparte variant uitbrengen? – dat laatste blijkt waar, na wat heen en weer gemail met het Pebble Supportteam. Langzaamaan neigde ik naar de Time 2, hoewel de nerdy looks en de prijs van de Pebble 2 mij ook wel aanstonden. Ach, f*ck it. Ik neem ze neem ze gewoon allebei. Gelijk m’n vader eens lief aangekeken of ik zijn creditcard mocht gebruiken en natuurlijk zou ik het geld direct naar hem overmaken. En zo geschiedde.
Kickstarter e-mail

En nu maar wachten. In de tussentijd nog wat meer opgezocht over de verschillen en de eerste previews, unboxing video’s en reviews bekeken. Conclusie? De Pebble 2 was meer mijn ding:
  1. Een betere prijs voor mijn eerste smartwatch ervaring;
  2. Het zwart/wit scherm zou beter afleesbaar zijn in direct zonlicht;
  3. Lichter van gewicht;
  4. Qua gebruiksgemak nagenoeg geen verschil met de duurdere Time 2;
  5. Wordt eerder verscheept (eind september) dan de Time 2 (eind november);
  6. Vierkant, makkelijk, lekker;
  7. Ohja, en m’n vriendin wilde deze graag voor m’n verjaardag geven. De duurdere niet. Tot dusver een goede keuze gemaakt (zowel met m’n vriendin als met deze aankoop).
Uiteindelijk mijn pledge maar aangepast en het geld netjes terug gekregen. Wellicht dat ik in de toekomst nog de Pebble Core aanschaf, maar die is pas leverbaar vanaf januari 2017 – wil dan ook eerst wel even zien wat ‘ie allemaal kan: zoek namelijk nog een klein, handig dingetje om m’n GPS te tracken en muziek te luisteren tijdens het hardlopen/fietsen.

Beter bekend als “specs”. Niet heel bijzonder bij deze smartwatch, althans niet zo interessant in mijn ogen dan de specs van een smartphone of PC/laptop. Hoe dan ook, hier het rijtje:

Kickstarter $109 (Pebble 2)
$15 (Verzending)
$22,89 (BTW: 21%)
Pebble.com $129 (Pebble 2 incl. verzending)
$27,09 (BTW: 21%)
Pebble.com $99,95 (Pebble 2 SE (zonder HR) incl. verzending)
$20,99 (BTW: 21%)
Behuizing 39,5 x 30,2 x 11,3 mm
Polycarbonaat met 10% glass fiber
Gewicht 31,7 g
Opslag 8MB
Batterij Tot 7 dagen (mAh tot dusver onbekend. Waarschijnlijk rond 150mAh)
Waterbestendig Tot 30 m
Accessoires
Polsband afmeting Standaard 22mm met quickrelease pin
Polsdikte (min/max) 62-80 mm
Oplaadkabel Time Series kabel

Zoals je kunt zien heb ik ook de Pebble 2 zonder HR (hartslagmeter) opgenomen in de lijst. Let wel op dat hierbij natuurlijk niet de feature “hartslagmeter” uit de tabel van toepassing is.
Hij is ook een stuk goedkoper, zelfs een flink stuk goedkoper dan de Pebble 2 via Kickstarter. Omdat ik zelf nog geen echt nut heb gevonden van de hartslagmeter (in mijn toepassingen), vind ik het achteraf jammer dat deze ook niet op Kickstarter stond.
Daarnaast is te zien dat je als Kickstarter Backer slechts een tientje goedkoper uit zou zijn met de niet-Kickstarter versie. Niet heel er veel meer van nut, aangezien het klokje niet meer wordt geproduceerd.

Het is van Pebble weer een goede zet om voor Kickstarter te kiezen, ondanks ze zelf over genoeg activa beschikken om een nieuwe smartwatch uit te brengen en echt geen “kickstart” meer nodig hebben. Ze gebruiken Kickstarter slim als reclamemiddel, om zichzelf terug aan het licht te brengen bij nieuwe en huidige klanten. Een prima zet en zeer slim, maar niet nodig voor Pebble. Kickstarter lift er natuurlijk ook mooi op mee, dus we zullen het maar zien als een win-win. Maar goed: da’s een andere discussie.

De polsbandaansluiting van 22mm, zorgt ervoor dat je andere, niet Pebble, polsbanden kunt gebruiken. De polsband van deze Pebble 2 is van siliconen gemaakt voor waterbestendigheid en draagcomfort. Ik moet wel toegeven dat ik even twijfelde toen ik hem in het glas liet zakken:

Pebble 2 zwemt!

Pebble 2 zwemt!
De Pebble 2 deinst niet terug voor een glas water!

Verder biedt de Pebble 2 nog de volgende extra’s:
- Scherm is altijd aan en heeft backlight voor in ’t donker. Dit kan aangezet worden met de druk op een knop of een bepaalde armbeweging. De tijd dat het backlight aan staat kan ingesteld worden;
- Compatibel met zowel Android als iOS;
- Er kan via de Pebble App gezocht worden naar diverse apps, watchfaces en ook de taal en notificatie instellingen kunnen worden aangepast. De Pebble 2 laat zich niet in het Nederlands vertalen rond je pols, maar verstaat wel Nederlands bij reageren op een bericht via spraakcommando;
- Stiltetijd kan worden ingeschakeld met het lang ingedrukt houden van de backlight knop;
- Ondersteund momenteel tot 13.000 apps, waarvan er later meer worden besproken;
- Kan via BT4.1 onder andere de muziek op je smartphone besturen (volume, play/pause, next/previous);
- Zowel normale als smart alarmen kunnen worden ingesteld, waarbij de smart alarmen je in je lichtste slaap, maximaal een half uur van tevoren wakker maakt.

Zoals je kunt zien, heeft de trackinginformatie lang stil gestaan, sinds ik mijn tracking code had ontvangen. Natuurlijk ging ik dagelijks kijken en zag plots beweging in het overzicht. De Pebble zat in ’t vliegtuig van LA naar Nederland en dan met een busje naar Hulst en dat ging allemaal zeer snel. Voor ik het wist ging de deurbel: UPS. “Het zal toch niet?” dacht ik nog. Ik deed open, tekende voor het pakketje en zag i-Parcel op de enveloppe staan. Ik rende naar de keuken voor een schaar en opende het pakje. Natuurlijk zat daar dus deze, langverwachte Pebble 2 in.

UPS tracking
Zo is zo’n pakketje niet heel lang onderweg met UPS vanuit LA. Ik was zeer verbaasd en blij verrast.

Dit onderdeel is vaak een van de leukste onderdelen. Je eerste kennismaking met een gloednieuw product. Zeker wanneer je er heel erg lang op hebt gewacht. Veel foto’s, weinig tekst:

Unboxing
De magnetische oplader, welke los- en vastklikt net als de bekende oplader van de aloude Macbook van Apple.

Unboxing
Via het “quick release pin” mechanisme, blijft de band goed op z’n plaats en is deze gemakkelijk te (de)monteren.

Hartslagmeter
Verder laat de onderkant ook een bolling zien waar de hartslagmeter in verwerkt zit.

Met de bouwkwaliteit zit het helemaal goed. De buitenkant is van plastic en dat is voor mij prima. Plastic heeft veel goede eigenschappen, daar het minder snel krast, licht is in gewicht en het niet snel verkleurd. Ik heb Pebble Time’s gezien die er na een half jaar niet meer uitzagen!

Het glas is van Corning, de welbekende Gorilla variant. Toch heb ik voor mijn Pebble twee extra glazen screenprotectors besteld via GadgetWraps.com:
GadgetWraps Screenprotector bestellen
Klik op het plaatje voor de webshop. Ik heb (helaas) geen aandelen en krijg geen provisie

Zij bieden overigens de keuze aan voor een glanzende of matte protector, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de glanzende. De Pebble 2 is buiten prima afleesbaar en mat doet in mijns inziens inbreuk op het design.

In een kleine week is het pakketje binnen gekomen en heb ik het glaasje direct aangebracht:

GadgetWraps Screenprotector

Ziet er even prima uit als voorheen, alleen beter beschermd
GadgetWraps Screenprotector

De Pebble Time had namelijk veel problemen met krassende glaasjes en dat wil ik hoe dan ook voorkomen.

Het scherm leek mij eerst toch wat tegen te vallen. Enkel de optie zwart (aan) of wit (uit) leek me wat weinig en gaf mij niet de welbekende “waaw” factor.

Toch, nu ik er een paar dagen mee rondloop, valt het me eigenlijk helemaal niet tegen. Natuurlijk is een watch met Android Wear of een Apple Watch zoveel mooier qua scherm. Zelfs de Pebble Time 2 zal mooier ogen, omdat ‘ie minder grauw is en kleur weergeeft – maar wat is nu echt belangrijk? Voor mij moet het gewoon goed leesbaar zijn en is de accuduur veel belangrijker.

Buiten afleesbaarheid
Dit klokje is dankzij het hoge contrast perfect afleesbaar buiten

De kleine hoeveelheid pixels, althans zo lijkt het als je de specificaties erbij neemt: 144 x 168 stuks, doet ook geen inbreuk aan de scherpte van het display. Wanneer ik muziek luister en dit wil bedienen op m’n Pebble, zie je bovenaan in het klein de tijd. Het is klein, maar scherp afleesbaar:

Scherp genoeg

Al met al een zeer scherp en goed afleesbaar scherm zonder al te veel poespas. Kleur zou leuk zijn, maar komt misschien snel kinderachtig over. Ik vind het wel stijlvol.

Bij de Pebble is het scherm ook slechts bedoeld voor aflezen van meldingen en de tijd, want touchscreen zit er niet op. Bedienen gaat via de knoppen aan de zijkant met als voordeel dat je scherm minder snel vies is en je vingers geen belangrijke informatie op het scherm kunnen verbergen wanneer je ergens op wilt tikken.

Door de omgevingslichtsensor schakelt backlight ook in bij het indrukken van een willekeurige knop, wanneer het volgens de Pebble donker genoeg is. Handmatig backlight inschakelen is niet nodig.

Want ja, wat kun je nu eigenlijk met deze smartwatch? Want zo heeft hij geen touchscreen, slechts een zwartwit scherm, geen toetsenbordje en slechts 4 knoppen aan de zijkanten. Is het dan nog wel gemakkelijk in gebruik en heeft het nut er een aan te schaffen?

Dat hangt natuurlijk volledig van persoon tot persoon af. Ikzelf vind een goede accuduur en waterbestendigheid erg belangrijk. Daarnaast laat dit toestel zich net zo snel en gemakkelijk bedienen dan bijvoorbeeld de Android Wear varianten. Bij beiden zit je namelijk vast aan stembesturing of vooraf ingestelde antwoorden.

Allereerst is het belangrijk duidelijk te hebben waar ik deze smartwatch voor wilde gaan gebruiken:
  1. De tijd aflezen. En vooral snel en gemakkelijk. Niet eerst door allerlei menu’s moeten scrollen vooraleer ik weet hoe laat het is;
  2. Notificaties weergeven, dus meer dan alleen mijn Mi Band kon. En als het moet even vlug een reactie erop kunnen geven;
1. Tijd aflezen
Dankzij het “always-on” display, is de tijd altijd af te lezen door er simpelweg naar te kijken. [LOL] Let wel op, want ook een ander kan zomaar jouw tijd aflezen! [/LOL] Het scherm staat immers altijd aan en je hoeft hier geen rare beweging voor te maken of een knopje in te drukken.
Zelfs bij het ontvangen van een notificatie, waarbij de notificatie voorop in beeld komt, is de tijd nog steeds af te lezen.
Tijd blijft afleesbaar

2. Fitness tracking
Aangezien ik wat meer wil gaan sporten (hardlopen), wil ik een apparaatje dat mij hier wat ondersteuning in kan geven. Een nadeel van deze Pebble is dat hij geen GPS ondersteund en ik dus niet met mijn favoriete fitness apps, zoals Run Keeper en Google Fit, mijn gelopen afstand en snelheid bij kan houden. Ik hoop dat de Pebble Core mij hier aan kan helpen.

Verder vind ik het erg fijn dat deze smartwatch mij ook smart kan wakker maken, ofwel in mijn lichtste slaap. Of dit nu echt mijn lichtste slaap is, dat kan ik niet controleren, maar wel weet ik dat dit telkens op een ander punt van het interval van een half uur is.
Als ik mijn wekker zet op 06:30 uur, dan trilt m’n Pebble de ene keer om 06:05 en de andere keer om 06:18 uur. Met de snooze knop kan ik nog even terug naar m’n lichte slaap en word ik uiteindelijk om 06:30 wakker door de gewone trilwekker op m’n Pebble. Mijn vriendin slaap rustig door.

Wel is het een nadeel dat deze Pebble op dit gebied niet zo slim lijkt als mijn voorgaande Mi Band. Zodra ik uit bed stapte, stopte de snooze van mijn alarm op mijn Mi Band. De Pebble gaat doodleuk door. Je dient namelijk met de onderste knop je wekker uit te zetten en gebruikt de bovenste knop voor snooze. Als je verkeerd drukt (zoals wel eens gebeurd wanneer je slaapdronken bent) ontvang je óf geen alarm meer of na tien minuten juist weer wel.
Alarm: snooze of uit?
Klik op de bovenste knop om het alarm te snoozen en op de onderste om deze uit te zetten.

Volgens een bepaald, voor mij niet duidelijk, interval wordt je hartslag gemeten via de hartslagsensor. Deze sensor zit in een kleine verhoging op de onderkant van het horloge, maar de verhoging is misschien net een millimeter hoog en je voelt hem gelukkig niet zitten. Tijdens het hardlopen/fitnessen is het de bedoeling dat je de smartwatch wat strakker aantrekt, zodat je hartslag beter wordt uitgelezen. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat hij op de juiste plaats om je pols wordt gedragen, namelijk twee vingers onder de knobbel bij je pols, aan de kant van je pink:
Het juist dragen van je Pebble

3. Notificaties weergeven
Dit onderdeel is voor velen een van de belangrijkste en zo ook voor mij. Bij het ontvangen van een Whatsapp, SMS of e-mail bericht krijg ik gelijk de inhoud ervan te zien – op foto’s na.
Op whatsapp en SMS berichten kan ik direct reageren met vooraf ingestelde reacties, als “Okey”, “duim omhoog emoticon”, “hartje emoticon”, “Ja”, “Nee”, en “Ik ben er”. Deze zijn zelf aan te passen en er zit, voor zover ik heb gemerkt, geen limiet aan de hoeveelheid.

Daarnaast kun je op deze diensten ook reageren met behulp van spraak:
Voice Command

En dit werkt merkwaardig goed in het Nederlands. Maar toch blijft dit awkward en heeft het tijd nodig voordat praten tegen je horloge als normaal wordt gezien op straat. Daarnaast moet je even wachten tot de assistent is geladen. Als je te vroeg spreekt, pakt hij het niet op. Begin pas met spreken wanneer het microfoonicoontje verschijnt.

Ik moet wel zeggen dat in een snel gesprek, zoals op Slack (voor school) of Whatsapp, je snel het overzicht kwijtraakt en het apparaatje nog net niet aanvoelt als een (doorgaans) vrouwelijk trilspeeltje. Dit ervaar ik zelf als vervelend. Ik klik dan de notificaties weg.
Hoe dan ook vind ik dit veel minder vervelend dan bij elke notificatie een harde tril van m’n smartphone of een notificatiegeluid. Daarmee is deze Pebble, en was voorheen mijn Mi Band, uitermate geschikt voor mij om mij op een rustigere manier te voorzien van een notificatie. Ik heb namelijk altijd mijn geluid en de tirlfunctie uit staan van mijn telefoon.

Bij het wegklikken van de notificaties (dismissen) kun je achteraf niet meer reageren op zo’n melding. Via het overzicht “notifications” kun je wel al je ontvangen notificaties inzien, maar kun je er niet altijd op reageren. Het is daarmee, helaas, een dom overzicht waarin ik de ene keer wel en de andere keer niet kan reageren. Waar dit aan ligt, weet ik niet. Ik hoop dat dit in de toekomst nog verbeterd zal worden.
Zie het namelijk zo: ik ontvang een Whatsapp bericht van mijn vriendin en wil hierop reageren. Helaas krijg ik ook een e-mail binnen en vervangt deze de Whatsapp notificatie. Ik kan dus niet meer vanuit mijn Pebble reageren op de Whatsapp melding, ook niet via het notificatie overzicht – op de e-mail kan ik trouwens sowieso niet reageren via mijn Pebble.

Wanneer je een notificatie wegveegt op je smartphone, verdwijnt deze ook van je Pebble, en andersom. Zomaar even vlug een notificatie dismissen lijkt daarom niet altijd een goede keuze, aangezien je daarna niet meer duidelijk hebt van welke apps je nu notificaties hebt ontvangen: "Had ik nu een nieuwe e-mail?" en "Oh sh*t, m'n vriendin vroeg me iets en is nu boos omdat ik niet heb gereageerd" - en wie weet welke problemen er nog door op kunnen treden.

Ook is het jammer dat de Pebble 2 op zichzelf geen berichten (met uitzondering van een SMS bericht) kan versturen. Zo kun je dus niet zonder je telefoon te nemen een Whatsapp-, Slack- of e-mail bericht sturen. Enkel reageren - wat helaas ook niet altijd even soepel en gemakkelijk gaat. Het zou een ware toevoeging zijn wanneer je bijvoorbeeld een Whatsapp app kunt openen op je Pebble, een contact of groep kunt kiezen en een bericht (al dan niet middels spraak) kunt sturen.

Verder zijn er een aantal standaard trilnotificaties te kiezen, waarbij deze twee het bespreken waard zijn:
Mario trilgeluid:

Reveille trilgeluid:

Een van de redenen waarom ik voor deze Pebble heb gekozen en niet voor allerlei andere varianten, zoals de Moto’s en LG’s met Android Wear of de Jawbone’s en Fitbit’s, is dat hij onder andere licht in gewicht moest zijn en comfortabel te dragen.

De LG G watch R weegt 62 gram en deze Pebble 2 slechts de helft. Voor mij is dit een zeer groot pluspunt en draagt dit veel bij aan de draagcomfort.
Het bandje zit bij allebei ongeveer even fijn, hoewel deze bij de LG na een tijdje begint te trekken door het grotere gewicht.

Ik heb de Pebble 2 nu een kleine week aan en ik merk vaak niet eens dat ik ‘m aan heb. Enkel wanneer ik wil weten hoe laat het is of een notificatie krijg, word ik weer aan deze kleine rakker herinnerd.

De Pebble beschikt over 4 knoppen en spraakinput. De spraakinput kan alleen worden gebruikt om te reageren op berichten en in de toekomst om notities te maken. Een “Hello Siri/Cortana/Google” kloon is niet aanwezig. Ook niet nodig gelukkig, want juist bij de LG G watch R zat Google Now me met regelmaat in de weg.

De Pebble 2 beschikt over 4 knoppen met elk 2 functies. Zo kan elke knop worden ingesteld met een shortcut. De knoppen zijn op twee manieren te bedienen, namelijk door één keer kort of lang te drukken. Enkel de shortcut voor lang drukken kan worden aangepast. Eén keer drukken is standaard. De knoppen hebben een lichte klik en zijn ook gemakkelijk in te drukken met handschoenen waarbij je de klik niet kunt voelen.

De vier knoppen zijn als volgt opgedeeld:
Knoppen

Knop Kort drukken (standaard) Lang drukken (mijn eigen instellingen)
1 Backlight aan / terug naar vorig menu Quiet Time
2 Fitness: stappenteller, slaaptracker en hartslagmeter met elks hun eigen informatie / naar boven in menu Notificatie overzicht
3 Menu: instellingen, weer, muziek, notificaties, alarmen, SMS verzenden, workout, watchfaces, zelf toegevoegde apps / selecteren in menu Alarmen/wekkers instellen
4 Timeline met zonopkomst en -ondergang en het weer / naar onderen in menu Muziek bediening

Voor lang drukken zijn de volgende shortcuts beschikbaar:
• Disable (geen actie);
• Quiet Time (geen notificaties op je Pebble tot je Quiet Time uitschakelt – ook zijn hier instellingen voor aan te passen dat Quiet Time vanzelf inschakelt op bepaalde momenten of bij bepaalde apps);
• Motion Backlight (in- of uitschakelen – zodat het scherm ook wordt verlicht bij tikken tegen of op het scherm);
• Airplane Mode (BT staat uit, geen synchronisatie meer met je telefoon);
• Timeline Past (laat oude wekkers en zonsopgang en -ondergang van vorige dagen zien);
• Settings (sneltoets om naar instellingen te gaan);
• Weather (om het weer te zien);
• Music (om je muziekspeler via bluetooth te bedienen);
• Notifications (laat al je notificaties zien);
• Alarms (om alarmen in/uit te schakelen, toe te voegen of te wijzigen);
• Send tekst (om naar een contactpersoon een SMS te versturen – veelgebruikte/favoriete contactpersonen kunnen worden ingesteld. Verder worden vorige SMS gesprekken weergegeven);
• Workout (begin een workout, zoals hardlopen);
• Watchfaces (wissel tussen watchfaces welke reeds op je toestel zijn ingesteld – via de Pebble App op je smartphone kun je naar meer watchfaces zoeken);
• Eigen toegevoegde apps;

Mijn eigen toegevoegde app is Todoist Mini, waarin ik al tijden via een Chrome extensie en widgets op mijn telefoon allerlei zaken bijhoud, zoals in te leveren opdrachten voor school met datum erbij, vakantielijstjes, boodschappenlijstjes, dingen om nog te doen, etc.
Hier kom ik op terug in het onderdeel Must-have apps.

Even terugkomend op Quiet Time: deze optie is natuurlijk erg handig in de klas of in de auto. Helaas werkt het niet altijd. De avond recap van de hoeveelheid stappen die ik die dag heb gezet, komt gewoon trillend door.
Verder kwam ook een notificatie al trillend door van Wordfeud (ja, dat spelletje heb ik na lange tijd weer eens aangezwengeld).

Het instellen en aanpassen van je Pebble begint met de Pebble App welke je op je smartphone/tablet dient te installeren. Hiermee maak je verbinding met je Pebble via bluetooth en stel je de taal (meestal Engels, aangezien Nederlands niet beschikbaar is) en voice command taal (wel in het Nederlands beschikbaar) in:
Taalinstellingen
Taal- en voice instellingen

Verder laat de Pebble App een overzicht van je gezondheid zien, met daarin het aantal stappen dat je hebt gezet, evenals je hartslag en hoe effectief je slaap was. Je kunt kiezen hoe het overzicht eruit moet komen te zien, gecombineerd in 1 dag, 1 week of 1 maand:
Pebble Health

Daarnaast kun je aangeven van welke apps op je telefoon je wel of geen notificaties wilt ontvangen.
Notificaties

Zo vind ik het zelf handig om onder andere Slack, Whatsapp en Outlook meldingen te ontvangen, hoewel ik me bij dat laatste al voor veel vervelende nieuwsbrieven af heb moeten melden, om de hoeveelheid meldingen te beperken.

Als laatste zie je een overzicht van de geïnstalleerde apps op je Pebble en kun je deze zo nodig instellen of verwijderen:
Pebble Appoverzicht

Het +-icoontje onderaan brengt je naar de Pebble Appstore, waar je hier bij Must-have Apps meer kunt lezen.

Het is geen smartphone of laptop waar allerlei benchmarks op gedraaid kunnen worden. Mocht dit wel kunnen, dan heeft dit nul toegevoegde waarde in mijn ogen.

We kunnen daarom komt zijn over de prestaties: Hij is snel genoeg. Ik heb geen vertraging gemerkt bij het openen van notificaties of het verzenden van reacties.

Bij elke handeling die je doet, zoals het wegklikken van de notificatie via “Dismiss”, verschijnt er een korte animatie. Deze is snel en niet storend, maar geeft het juist een speelse draai aan het ietwat saaie uiterlijk.
Animaties
De animatie welke hoort bij het “clearen” van alle notificaties

Animaties
Deze animatie wordt getoond bij het “dismissen” van een notificatie

“… tot 7 dagen!” wordt geadverteerd. Toen mijn Pebble aankwam, was hij voor 40% vol. Hij moest dus dringend aan de lader, nadat ik er een avond flink mee had gespeeld. Nu is het minder spelen en staan de instellingen voorlopig goed. Ik wissel niet meer van watchface wat de batterijduur ten goede komt.

Watchfaces met meer licht dan donkere kleuren, doen minder aanspraak op de batterij. Zwarte pixels kosten namelijk energie en witte niet. Deze staan bij e-paper uit. Het maakt niet heel veel uit, aangezien het sowieso een erg zuinig scherm betreft. Vooral het ontvangen van notificaties via bluetooth en het trillen van de trilmotor zal het energieniveau van de batterij doen slinken.

Watchfaces met veel beweging (animaties) en welke daardoor regelmatig ververst moeten worden, doen de batterijduur natuurlijk ook geen goed. Zo heb ik er een gehad welke minstens elke seconde moest verversen en dat was merkbaar: 50% batterij resterend na 2 dagen. De watchfaces bespreken we verderop.

Eenmaal je een bepaalde watchface hebt gekozen, zal je niet heel snel meer veranderen. Dit is natuurlijk positief voor de batterij.

Het opladen gaat heel erg snel:
Opladen

In een half uur is het toestel weer helemaal volgeladen voor een kleine week spelen:
Opladen

Het opladen gaat via de achterkant van het horloge, waar magnetische contactpunten aanwezig zijn. Dit voelt kwalitatief goed aan en werkt prima:
Magnetische lader

Zelf merk ik dat de batterij toch zeker ruim een week mee gaat. Ik zet alleen 's nachts wel mijn telefoon in vliegtuigstand, dus ik ontvang dan geen meldingen en bluetooth in de Pebble zal ook wel op een laag pitje staan dan. Zo heb ik mijn Pebble op donderdag 24 november 2016 opgeladen in de ochtend en deze pas weer de donderdag erop (1 december) weer op moeten laden. De batterij was toen minder dan 10%.
Een week later, op woensdag 7 december is mijn Pebble nog 40%.

Wel was het vreemd dat toen ik mijn Pebble op woensdag (oplaaddag) 23 november 2016 oplaadde, hij 's nachts 60% van z'n lading kwijt was. Vandaar dat ik 'm donderdag ochtend op 40% weer vol heb geladen tot 100%. Dit heb ik tot nu toe slechts éénmalig voorgehad.

In dit onderdeel bespreek ik de watchfaces, apps en accessoires waarvan ik vind dat ze niet mogen ontbreken. Bij de watchfaces heb ik rekening gehouden met afleesbaarheid en hoeveelheid informatie dat wordt weergegeven. In het onderdeel over de apps bespreek ik apps welke erg handig zijn in het dagelijks gebruik. Uiteindelijk laat ik ook een aantal accessoires zien welke daadwerkelijk een toegevoegde waarde hebben (en waar ikzelf ervaring mee heb).

Ik ben nog niet heel veel mooie watchfaces tegengekomen welke ook nog andere nuttige informatie tonen dan enkel de tijd. Een strak klokje is zeer mooi, maar voegt weinig toe aan een smartwatch.

Ikzelf vind de volgende vier de moeite waard:
TITEL

Momenteel gebruik ik “91 Dub v4.0” welke erg veel op een Casio horloge lijkt. En laten die nu helemaal hip zijn op dit moment! Daarnaast geeft hij, naast de tijd en datum, ook mijn aantal gelopen stappen weer en de status van de batterij. Hij is aan te passen met het volgende:
Watchface 91 Dub v4.0

De “TimeStyle” is aan te passen naar welke onderdelen hij moet weergeven. Zo kun je instellen dat dit klokje altijd het weer, de datum en je aantal stappen weergeeft. Deze watchface is daarom ook mijn tweede favoriet, alleen vind ik ‘m er niet zo mooi uitzien als degene die ik nu gebruik.
Ook deze is helemaal naar eigen smaak aan te passen:
Watchface Time Style

Verder zijn er nog talloze watchfaces en zal je het een en ander moeten installeren om erachter te komen wat het beste bij jou past.

De meest geliefde watchfaces

Ook de watchfaces van MASTER KEY PMKEY.XYZ zijn zeker de moeite waard:
Watchfaces

Ook is er de mogelijkheid om zelf watchfaces te maken, via deze watchface-generator website.

De “appstore” van Pebble is groot… genoeg. Er staan veel handige apps in, maar niet alles is even duidelijk. Veel apps hebben daarentegen een “companion app” nodig, als installatie op je mobiele telefoon (is niet gek natuurlijk). Alleen raak ik zelf hier snel het overzicht kwijt: veel apps die hetzelfde doen, maar welke moet je nu kiezen?
Pebbles Appstore

To-do lijstje met Todoist
Voor dagelijkse taken en to-do lijstjes, evenals huiswerk, bijhouden van onderwerpen voor mijn reviews en boodschappenlijstjes, maak ik al een tijdje gebruik van Todoist. Dit is een extensie voor onder andere Google Chrome en beschikbaar als app met widgets voor onder andere Android.
Op diverse pagina’s van mijn telefoon staan deze widgets opgesteld met daarin hetgeen dat nog gedaan moet worden.
Via de Todoist app voor Pebble, kun je deze lijstjes ook opvragen op je smartwatch. Boodschappen doen was nog nooit zo leuk! In één overzicht een groot deel van je lijstje en met één klik vink je het product aan.
Boodschappen Todoist

Boodschappen Todoist
Boodschappenlijstje op je Pebble!

Het enige nadeel is wel dat de app redelijk lang de tijd nodig heeft om op te starten en hij niet altijd direct wil aanduiden wanneer een onderdeel is voltooid. Eén keer drukken laat soms pas na tientallen seconden een verandering in het lijstje zien. Hier is nog ruimte voor verbetering.

Nog een to-do lijstje met Wunderpebble
In het verleden heb ik ook Wunderlist gebruikt als to-do lijst en agenda variant, maar deze werd me wat omslachtig en ik ben overgestapt naar Todoist.
Gelukkig kun je als Wunderlist gebruiker ook bij je checklist op je Pebble via Wunderpebble!
Ook bij deze is het niet mogelijk om taken via je Pebble toe te voegen: dit gaat via onder andere de Chrome extensie of app op je smartphone. De app is net zo snel/langzaam als Todoist met laden (zeker wanneer je meerdere projecten/lijstjes met items hebt).
Wunderlist werkt ook!

Het laatste to-do lijstje Checklist
De Checklist app is een app welke het wel toe laat om via spraak items aan de checklist toe te voegen (en dus ook in het Nederlands). Middels het commando "melk komma boter komma bloem" worden drie aparte items aan de lijst toegevoegd. Het enige nadeel is van de app is dat deze niet kan synchroniseren tussen andere apparaten, zoals bovenstaande dat wel kunnen.
Checklist

Maak notities en wordt herinnerd met Note to Self
Maak een notitie/afspraak via spraak met de datum en tijd en wordt herinnerd aan je afspraak. Ook notities in het verleden kunnen worden toegevoegd, zoals: "Ik heb net de parkeermeter bijgevuld". Herinneringen en afspraken kunnen ook worden verwijderd middels spraak.
Via de app op je smartphone kun je ook notities toevoegen en verwijderen.
Notities en herinneringen bijhouden

Bij het verwijderen of annuleren van notities, kun je aangeven wat er op je scherm moet verschijnen qua boodschap.

Standaard staat deze in het Engels, maar dit is aan te passen in de app onder "User Input":
Note to Self instellen

In mijn geval werd Nederlands wel direct herkend, zonder de app te moeten aanpassen (vreemd genoeg). Bij het spraakcommando "morgen naar de tandarts om half 7", kwam er het volgende in beeld:
Notities en herinneringen bijhouden

Nog een voordeel van deze app is de integratie met Pebble's Timeline. De knop rechtsonder op mijn Pebble verwijst mij naar de Timeline, waar mijn afspraken en notities worden weergegeven:

Muziek bedienen - standaard aanwezig
Verder luister ik graag muziek in de bus, maar ook in de auto. Ik heb een in-ear headsetje van AIAIAI welke beschikt over een knopje voor play/pause en next/previous nummer. Dit werkt alleen niet altijd even lekker. Via mijn Pebble houd ik de onderste knop ingedrukt en mijn muziek kan direct worden bediend.
Daarnaast beschikt de auto van mijn vriendin niet over USB of bluetooth en neem ik vaak mijn eigen, losse bluetooth speaker mee. Ik kan nu simpelweg van nummer wisselen of het volume aanpassen, terwijl ik één hand aan het stuur kan houden en niet op het scherm van mijn telefoon of zelfs mijn Pebble hoef te kijken. Nog een voordeel van een smartwatch zonder touchscreen.

Ik gebruik dit in combinatie met de app PowerAmp. Deze app wilde in eerste instantie niet direct het huidige nummer tonen op mijn Pebble. Na wat rondzoeken op diverse fora kwam ik erachter dat je in de meeste apps onder “Instellingen” – “Bluetooth” – “Metachanged intent” in moet schakelen. In sommige players dien je AVRCP in te schakelen.

De muziekbediening is standaard aanwezig in de Pebble 2.

Bedien je hometheater via Kodi Launch
Vele Tweakers gebruiken Kodi op hun PC, laptop en Android device om er een gemakkelijk te bedienen hometheater set van te maken. De Kodi app is reeds beschikbaar voor je smartphone, zodat je deze kunt gebruiken als afstandbediening, maar nu kun je ook via je Pebble je favoriete film inschakelen en bijvoorbeeld het volume aanpassen!
Kodi remote

Vind je telefoon terug met diverse Find my Phone apps
Deze app is erg handig wanneer je wel eens je telefoon kwijt bent. Start de app op via je Pebble en laat op je telefoon een alarm horen. Sommige apps laten ook de flitser en het scherm oplichten.
Er bestaan ook apps die via je telefoon je Pebble laten vinden. Sommige apps ondersteunen beide opties:

Vind je telefoon

Swift Finder - Find My Phone
Find my Phone

Phone and Pebble Finder
Android

Apps... teveel om op te noemen
Verder zijn er nog veel te veel apps beschikbaar, waaronder:
• Tripadvisor;
• Pokédex Challenge;
• Fitcat (soort Tamagotchi);
• Maptastic (GPS navigatie - werkt ook op zwart/wit scherm);
• News Headlines (met de top 10 of 20 nieuwe artikelen op BBC News);
• Drink counter (om bij te houden hoeveel je gedronken hebt - voor wanneer je het zelf niet meer kunt);
• Diverse games, waaronder Pixel Miner, Sudoku, Tic Tac Toe en Piny Wings;
• En veel, heel veel apps gefocust op health, beweging en fitness.

Eerder in de review heb ik al de screenprotector besproken. Dit onderdeel is een must voor je Pebble, ondanks hij beschikt over Gorilla Glass 3 van Corning. Gorilla Glass beschermt namelijk niet tegen stoten of vallen, enkel tegen krassen. Zonder glaasje heb ik mijn Pebble al meermaals tegen de rand van een tafel gestoten en over de vloer gekrast, toen ik de bal van onze hond vanonder de bank moest halen. Niks gekrast of beschadigd gelukkig, maar ik heb toch direct het glaasje gemonteerd zodra het binnen was.
GadgetWraps screenprotector

Verder ben ik zelf in de weer geweest met het maken van een cradle/docking station. Ik heb wat Gegoogled en kwam leuke ontwerpen tegen, maar al snel liepen de kosten op tot ¤50 en hoger. Doordat ik wat ervaring heb met SketchUp en AutoCAD, ben ik zelf maar aan het tekenen en proberen geslagen. Simpelweg je Pebble 2 (ook de Time en de variant zonder HR sensor) om het haakje hangen en hij wordt met klasse opgeladen. Zie hier het resultaat:
Hij werkt!

En natuurlijk het bouwpakket zoals het werd geleverd:
Pebble 2 Cradle

Mocht je interesse hebben, dan kun je daarvoor hier ter recht (klik op de foto voor mijn V&A advertentie). Ik vraag er zo'n ¤35 voor (i.v.m. hoge kosten voor kleine oplage en herstellen van voorgaande foutjes):
Pebble 2 Cradle

Deze Pebble 2 is een prima apparaatje voor de beginnende smartwatch gebruiker, maar ook zeker voor de meer veeleisende. Het toestel werkt zowel met iOS als Android en heeft haar eigen besturingssyteem: Pebble Timeline.

Het scherm is prima en heeft een fijn hoog contrast. Hiermee is deze overal goed af te lezen en wanneer het donkerder wordt, schakelt de backlight vanzelf in (mits je dit hebt aanstaan). Het toestel is licht en stevig en het scherm krasvast. Hiermee zijn een aantal minpunten van de vorige generatie goed aangepakt door Pebble.

Hij reageert snel, heeft een langere accuduur dan z’n directe concurrenten en is waterdicht tot 30 meter. Zeker dat laatste is een belangrijk punt in Nederland.
Ook de spraakherkenning werkt zeer goed, alleen komt dit in het openbaar nogal vreemd over. Kwestie van gewenning.

Hoewel er meer dan genoeg apps beschikbaar zijn en er voor ieder wat wils tussen zit, is er helaas weinig overzicht in de Pebble Appstore. Dit geldt ook voor de watchfaces: je moet namelijk eerst de app/watchface installeren en uitproberen, alvorens je echt een goed beeld hebt of het datgeen is wat je zocht. Dit kan de zoektocht naar nieuwe apps en watchfaces vermoeilijken, maar eenmaal ingesteld werkt het erg fijn.

Het notificatieoverzicht heeft nog wat verbetering nodig en komt soms wat rommelig over bij intensieve gesprekken op bijvoorbeeld Whatsapp en bij vele meldingen via Facebook. Gelukkig komt dit voor mij niet zo vervelend over als telkens een harde tril of “pling” geluid van mijn smartphone. De meldingen zijn handmatig in te stellen en er is daarnaast altijd nog de optie Quiet Time. Helaas is de Pebble 2 niet altijd Quiet in deze modus.

Ik zie voor mijzelf geen direct nut van de hartslagsensor en zou daarom willen adviseren de Pebble 2 SE (zonder HR) aan te schaffen, waanneer je er ook zo over denkt. Deze is significant goedkoper en beschikt verder over dezelfde hardware en software.

Dus ben je opzoek naar een smartwatch welke een lange accuduur heeft, meer kan dan z’n fitness vriendjes en waarvoor je niet de hoofdprijs moet betalen, dan ben je bij Pebble aan het juiste adres. Er is ruimte voor verbetering, maar z’n lage prijs rechtvaardigt dat.

Vragen, opmerkingen en/of pluimen? Laat het me weten in de reacties!
En heb ik je geholpen met mijn review? Wil je deze gadget nu ook hebben? En wil je mij ook helpen? Klik dan op dan op de onderstaande banner en nomineer mijn review voor [u[Review van de Maand November[/u]

Nomineer deze review als Review van de Maand November

02-11-2016: Begonnen met de opbouw van mijn Pebble 2 review
05-11-2016: Mijn review verder uitgewerkt en daarbij aangegeven op welke plaatsen welke afbeeldingen moeten komen te staan.
06-11-2016: Verder geschreven.
07-11-2016: Foto’s gemaakt en bijgevoegd/bijgeknipt.
08-11-2016: Onderdelen meer samenhang gegeven;
Meer foto’s en GIF’s bijgevoegd;
Conclusie geschreven;
De [audio] tag werkt niet in reviews - vandaar een YouTube filmpje gemaakt van m'n audio en hier aangepast;
GadgetWraps is binnen gekomen: protector aangebracht en foto's gemaakt;
De banner voor de nominatie veranderd, aangezien er bijna ongelukken gebeurden;
Kleine details toegevoegd.
Bepaalde foto's verkleind, omdat ze niet overzichtelijk waren.
09-11-2016: Kleine verbeteringen toegepast in een aantal zinnen - hier ga ik nog op verder;
Mijn zelfgemaakte cradle/docking station in binnen gekomen: in elkaar gezet, foto's gemaakt en hierbij geplaatst;
Meer "Must-have apps" uitgeprobeerd en toegevoegd.
10-11-2016: List objecten gebruikt voor opmaak.
13-11-2016: Extra informatie over de hartslagsensor en het draagcomfort ervan;
Foto's en uitleg toegevoegd van het juist dragen van je Pebble, zodat de HR goed werkt;
Foto toegevoegd in dagelijks gebruik;
Meer apps toegevoegd.
24-11-2016: Door een (eigen) fout m'n hele review kwijt. Gelukkig bestaat er nog Google Cache en heb ik een groot deel terug kunnen halen. Binnenkort eens mijn to-do lijstjes nazien op dat wat ik voorheen nog meer heb aangepast.
25-11-2016: Foto’s welke bij elkaar horen in een slideshow album geplaatst voor mooier/beter overzicht.
07-12-2016: Amazon.de links geplaatst om de Pebble 2 (SE) de bestellen, dan wel te pre-orderen. Batterijduur aangevuld na langere tijd gebruiken;
Aangepast dat de Pebble helemaal niet meer leverbaar is en dat Pebble is overgenomen door Fitbit.

Heb jij ook een Pebble 2 Zwart?

Hey toffe review! Net m'n scherm weer opnieuw gekalibreerd, viel bijna van mijn bureaustoel toen ik een groot rood nominatievlak zag. :P Hahahaha. ;) JK. +3!
Haha :) ja vorig jaar eens gemaakt (of misschien wel al het jaar daarvoor?) en vond 'm wel leuk :)

Thanks voor je reactie en blij dat ik heb kunnen helpen met de nood dat je je scherm moest kalibreren! :+

- edit -
Heb m aangepast. Veel beter zo. Minder schreeuwerig. Bedankt voor je feedback.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 9 november 2016 07:26]

Wat een dikke review, mooi werk man. Valt weinig meer te vragen dan wat het product betreft. Net als pclinde wel even een epileptische aanval bij het zien van dat nominatievak, maar het is je gegund :D
Haha ik zal kijken offie wat minder opvallend kan. Twijfelde eerst nog om m na elk hoofdstuk te plaatsen :9

- edit -
Heb t aangepast. Was inderdaad te overdreven. Tekst en banner staan los. Bedankt!

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 9 november 2016 07:26]

Mooie review, leest erg prettig. Vanuit hier ook een dikke +3.
Is Ventoo of een andere bike 'app' beschikbaar voor de IOS pebble store?

En hoe ervaar je de HR? Merk je de 'bobbel' op je arm?
Ik ga kijken en laat het je weten. Zal het ook toevoegen aan de review.

Qua bobbel kan ik je nu al aangeven dat je deze niet specifiek voelt zitten en er geen last van hebt. Afhankelijk ook hoe strak je je bandje doet - moet redelijk strak als je de HR sensor goed wilt gebruiken, maar je zou dit kunnen beperken tot enkel tijdens sporten.

Ik draag m zelf redelijk los, zodat ie wat speling heeft. Als ik het bandje wat strakker doe, voel ik de sensor nog steeds niet (de bobbel eromheen is ook redelijk breed), maar zit hij wel al meer zoals zou moeten.
"Ventoo" is enkel beschikbaar voor Android.
"Ventoo SE" voor zowel Android als iOS. - ook voor de Pebble 2 (in zwart/wit) ondanks er enkel een afbeelding van de Pebble Time bij staat.

Hier kun je zelf zoeken naar Apps voor Pebble:

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 13 november 2016 12:38]

Thanks voor het uitzoeken!
Hoi, mooie review.

Er staat echter: Daarnaast is te zien dat je als Kickstarter Backer slechts een tientje goedkoper uit bent met de niet-Kickstarter versie. Wel heb ik natuurlijk nu al mijn klokje en wordt de rest via Pebble.com pas ergens in november/december 2017 verscheept.

Maar dat moet 2016 denk ik? Hoop ik... Heb je enig idee wanneer dit precies gaat worden? Zelf vind ik er niets over.

Ik heb trouwens een jaar de PTS gehad maar, bandje kapot en CoolBlue geeft me het hele aankoopbedrag terug... Bizar (heb ik ook gezegd zelfs) maar ik denk dat ik maar voor de Pebble 2 ga nu idd, kleur is leuk maar niet nuttig tot nu toe, de PTS iets iets chiquer maar met ongeveer 100 euro ben ik wat minder bang voor beschadigingen.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 29 november 2016 16:40]

Ja dat moet inderdaad 2016 zijn.
Wanneer 'ie beschikbaar is in Nederland, dat weet ik niet. Via de Pebble website is hij wel al te bestellen als preorder en zal ergens in November verzenden (de maand is al bijna om trouwens) en daar doel ik op. Coolblue zal pas ergens volgend jaar zijn.

Via https://www.pebble.com/buy-pebble-2-smartwatch kun je wel aangeven een notificatie te krijgen wanneer het klokje beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 29 november 2016 16:46]

Hmm, dat duurt wel lang zeg dan. Ik moet zeggen: ik mis hem wel, mijn Pebble. Ben er erg aan gewend om mijn foon ergens neer te leggen en er vanuit te gaan dat mijn horloge me wel waarschuwt als er iets is. En, podcastreclames doorspoelen op de fiets, man man, dat mis ik ook :p
Nog even geduld! Ik vind zelf de 100 euro meerprijs t niet waard. Zeker niet voor m'n eerste ervaringen. Drie dagen extra batterij dan weer wel, maar ach. 1x in de week opladen, elke keer op bijv. zondag is ook wel duidelijk.

Zou je dan voor de SE versie (zonder hartslagmeter) of de gewone versie gaan? Want ik zie zelf ook geen meerwaarde van HR. Staat wel aan, maar kijk er nooit naar. Zelfs niet tijdens/na fietsen/hardlopen/slapen.
Nee ik hoef ook geen hartslagmeter, ik hoef zelfs geen stappenteller. En het 100¤ prijspunt vind ik erg mooi om er mee te gaan sporten, zelfs een mudrun. Zou ik met mijn PTS zeker niet doen (alleen al om t leren bandje). 10 dagen bat was idd super maar 7 zal ik ook wel overleven ;)
Is het mogelijk tijd inclusief seconden weer te geven? Waardevolle review verder!
Jazeker. Met mijn klokje niet: wel kun je het scheidingsteken ":" tussen het uur en minuut wel elke seconde laten knipperen. Er zijn natuurlijk klokjes (watchfaces) welke dit wel ondersteunen. Enig nadeel hiervan is dat je scherm elke seconde moet refreshen en wat meer batterij verbruikt.