Sony Bravia KDL-55W755C Zwart Review

DeNachtwacht 7 november 2016, laatste update op 7 november 2016, 337 views

Sony Bravia KDL-55W755C Zwart

Tegen een relatief goede prijs (¤699) deze tv kunnen aanschaffen, en na een maand gebruik bevalt hij prima, hoewel er softwarematig nog wel e.e.a. beter zou moeten.

Pluspunten

• mooie kleurweergave
  • luxe behuizing
  • veel apps (android!)

Minpunten

• firmware (android 6) laat lang op zich wachten

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Features & software
De tv heeft met Android TV de potentie om een heel goede smart tv te zijn; bij veel andere merken valt mij op dat na een uurtje spelen alle mogelijkheden wel bekeken zijn en het app aanbod tegenvalt. Dit was voor mij dé reden om voor Android te gaan: dan moet het toch wel goed komen? Tot nu toe valt het aantal apps echter tegen. Bij nader inzien blijkt dat heel veel apps standaard niet op TV's te installeren zijn, dit zal je met sideloading moeten doen. De standaard hits als youtube, netflix en spotify ontbreken natuurlijk niet, maar er zijn wel degelijk opvallende afwezigen. Waarom Chrome bijvoorbeeld niet beschikbaar is, is mij een raadsel. Waar is Facebook? En ook Microsoft Officeproducten (Word, Excel, Powerpoint) zouden toch met een bluetooth keyboard prima moeten werken? Sideloaden is voor de tweaker; maar dat dit soort basis apps nog ontbreken zegt veel over de fase waarin Android TV zich nog bevindt. Maar om dan positief af te sluiten: met MupenN64 en Tombraider II in de appstore zit er al weer aardig wat tijd in retro-gaming plezier, dat zonder hikken of stoten op de interne SoC van de TV draait. Lang leve de classics!

Met het gebrek aan apps komen we bij een ander negatief punt; Android is met versie 5.1.1 nu al gedateerd, en hoewel Android 6 al een jaar geleden beloofd is, moet hier nog steeds op worden gewacht terwijl Android 7 nu al beschikbaar is. Jammer dat Sony hier qua support niet wat voortvarender is, want juist goede support hier is essentieel om het nog erg prille Android TV systeem succesvol te maken. Android 5 voldoet, maar met features als PiP, live recording en een veel uitgebreidere appstore in Android 7 lijkt het toch dat het systeem nog niet helemaal volwasen is...

Bouwkwaliteit & hardware
De TV heeft een degelijke en luxe afwerking, de randen zijn mooi dun en de tv siert vooral in eenvoud en strakheid. Jammer vind ik dat aan de onderkant van de tv (bezien vanaf de zijkant) de tv nog erg dik is, terwijl de bovenste 70% heel dun is omdat daar helemaal geen apparatuur e.d. zit. Alle hardware zit duidelijk in het onderste deel; wat mij betreft hadden ze dit gelijkmatiger over de achterkant moeten verdelen zodat de tv aan de randen overal even dun als aan de bovenkant zou lijken.

De TV zit bij mij via een gigabit kabel aan de router; geen overbodige luxe want streamen via de ingebouwde WiFi is toch al snel aan de krappe kant voor een goede 1080P netflix of youtube stream. Met een kabel werkt het allemaal prima, maar draadloos... ook op bluetooth gebied is namelijk nog wat op te merken. Mijn Playstation DualShock 4 controller is via het menu in te stellen, maar niet altijd wordt hij bij het inschakelen ook correct gedetecteerd en basisconfiguratie zoals handmatige toetstoewijzing ontbreekt ook nog. Dit zelfde geldt voor twee Xbox 360 controllers die ik via een dongle aan de tv gekoppeld heb. Gelukkig werkt het, maar configureren of beheren van de controllers is niet mogelijk. Ook het USB3 toetsenbordje dat ik heb, hapert soms en heeft wat delay met het doorgeven van tekst die ik type.

De beeldkwaliteit: Kleurweergave, contrast en helderheid
Bij bezichtiging van deze tv bij de Mediamarkt viel hij me direct in positieve zin op qua kleurweergave. Ook na diverse vergelijkingen bij andere tv zaken werd dit beeld versterkt: in zijn prijsklasse (¤900 voor 55") levert hij weliswaar een lage resolutie van 1080p, maar het paneel zelf juist een erg goede kleurweergave en helderheid. Sowieso heb ik geen spijt van de keus voor 1080P, want ik zit zo'n 4 tot 5 meter van de tv af en het klopt inderdaad dat er geen pixel te zien is. Ik vraag mij zelfs af waarom tv makers zo stug doorgaan met 4K. Wie vult het gat in de markt door in 2017 een subliem beeldpaneel met 1080p resolutie voor een lage prijs aan te bieden?

Thuis op de bank is mij de beeldkwaliteit alleen maar meer opgevallen; ook de zwartwaarden zijn prima. Ik heb mazzel gehad (denk ik) want clouding kom ik ook nergens in beeld tegen. Ghosting of andere problemen zijn ook nergens te bekennen; pixeldefecten evenmin. Gewoon een hele goede beeldkwaliteit dus!

Conclusie & prijs/kwaliteitverhouding
Mijn keus voor een goed beeldpaneel met 1080P resolutie zal hierboven al wat doorgeschemerd zijn; ik heb er dus zeker geen spijt van. Op dit punt blinkt de W755C serie wat mij betreft uit, zeker als je een mooie deal scoort zoals ik hem op ibood tegen kwam. Het is vooral te hopen dat er nog flink wat software ondersteuning komt, waarbij natuurlijk vooral de beloofde Android 6 belangrijk is. Aan de andere kant is Android ook nu al béter dan de concurrenten, zeker de tweaker kan zijn lol op met sideloading. Tel hierbij op een hele mooie kleurweergave en goede zwartwaarden, goede bouwkwaliteit en mooie prijs: tot nu toe ben ik een tevreden koper.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-55W755C Zwart?