Specificaties 11,6" (1920x1080), 64GB (flash) - Bekijk alle specificaties

Peaq PNB T2011-I0N1 Review

Vorago 6 november 2016, laatste update op 7 november 2016, 1.348 views

Peaq PNB T2011-I0N1

Een kleine, degelijke laptop/tablet met mooi IPS FHD scherm voor een leuke prijs. Na 1 dag in bezit kan ik weinig over de bouwkwaliteit zeggen, behalve dat hij stevig aanvoelt. Enige grote nadeel is dat het toetsenbord een aanslag af en toe niet lijkt te registreren bij vlot typen.

Pluspunten

• IPS FHD scherm
  • Laptop en tablet
  • Lange accuduur

Minpunten

• Toetsenbord matig
  • 3,5mm output geeft een brom

Waarom deze aankoop?

Deze kleine laptop van het huismerk van Mediamarkt heb ik gekocht zodat ik mijn grote laptop, met beperkte accuduur, thuis kan laten als ik naar college ga.
De eisen die ik stelde waren: draagbaar, lange accuduur en niet té langzaam. Minder belangrijke factoren die leuk zijn om te hebben: hoge resolutie scherm en de aanwezigheid van een touchscreen.

Bouwkwaliteit

De Peaq PNB T2011 voelt robuust aan, al is hij compleet van plastic. De enige metalen onderdelen zijn de scharnieren die het scherm toestaan achterover geklapt te kunnen worden.
Als er op de behuizing gedrukt wordt, buigt de behuizing niet merkbaar mee behalve achter het toetsenbord, tussen de scharnieren. Gelukkig is dit niet een plek waar vaak druk uitgeoefend wordt dus is hier weinig van te merken.
Enige punt van kritiek die ik op dit moment heb is het toetsenbord. Over het algemeen functioneert deze prima, maar net iets te vaak wordt een toets niet geregistreerd, terwijl ik zou zweren dat die goed ingedrukt is. Verder mis ik de 'Delete' knop, die nu te gebruiken is met de 'Fn' knop, terwijl er wel losse knoppen voor 'Pause' en 'Print Screen' zijn.
Het touchpad werkt goed, met twee opties voor klikken: tikken op het touchpad, of de knoppen die verstopt zitten aan de onderkant.
Op het moment van schrijven heb ik de laptop ruim 24 uur in bezit, als ik nog opmerkelijke zaken over de bouwkwaliteit vind, zal ik die later toevoegen.

Functies

Rondom zijn twee USB poorten te vinden (waarvan 1 USB 3.0), een microSD kaartlezer, een micro-HDMI poort, een gecombineerde 3,5mm koptelefoon/microfoon aansluiting, aan/uit knop en schakelaar om het toetsenbord uit te zetten en natuurlijk de aansluiting voor de oplader.
Het was net iets luxer geweest als het toetsenbord automatisch uitgeschakeld zou worden als het scherm naar achteren geklapt wordt, maar de schakelaar werkt prima. Het achteroverklappen van het scherm zorgt er wel voor dat de laptop in tabletmodus overgaat.
Het capacitieve touchscreen werkt precies en reageert goed. Als ik er één aanmerking op zou maken is het dat hij relatief stroef lijkt, in ieder geval in vergelijking met het touchscreen van mijn telefoon (Oneplus One). Het feit dat het scherm een 1920x1080 resolutie en een IPS paneel heeft is een groot pluspunt in deze prijsklass.
De accelerometer die voor de rotatie van het scherm moet zorgen werkte helaas niet ou-of-the-box, maar dit schijnt een veelvoorkomend probleem met Windows 10 te zijn. Na talloze vruchteloze pogingen dit op te lossen, merkte ik opeens dat hij wel werkte. Wat nu precies de oplossing is, durf ik dus niet te zeggen.
Het geluid komt uit de twee speakers aan de onderkant van de laptop, en is zoals te verwachten niet van hoge kwaliteit. Het volume is prima, maar bij maximale geluidssterkte worden hoge tonen vervormt. Bij gebruik van de 3,5mm aansluiting in combinatie met mijn Cooler Master Resonar in-ear phones is gebrom te horen bij stilte. Zolang er (luide) muziek is valt dit niet op, maar dit is toch jammer.
Onder het scherm (ja ónder) zit de webcam met onbekende resolutie. De kwaliteit hiervan is niet om over naar huis te schrijven, maar hij is functioneel. De keuze om hem onder het scherm te plaatsen is alleen logisch als je er van uit gaat dat hij in 'tent' mode gebruikt wordt.

Accuduur en snelheid

Ik durf geen concrete uitspraken te doen over de snelheden van wifi, het flashgeheugen of de processor en de accuduur, omdat ik dit (nog) niet getest heb. Accuduur lijkt makkelijk rond de 10 uur te liggen, afhankelijk van het gebruik natuurlijk.
Aangezien ik dit apparaat heb aangeschaft voor Office en internet gebruik is de snelheid voor mij voldoende. Uit ervaring weet ik dat oudere spellen nét speelbaar zijn op een Atom Z3735, daarom verwacht ik dat op deze Atom x5-Z8350 iets, maar niet veel, beter zal presteren.

Wishlist

Dingen die ik graag op deze laptop terug had willen zien, maar gezien de prijs niet te verwachten zijn: verlicht toetsenbord, (vervangbare) SSD schijf en het automatisch uitschakelen van het toetsenbord als het scherm achterovergeklapt wordt.

Voor een nette prijs is dit een prima kleine laptop voor Office gebruik en internet, met lange accuduur. Het IPS full HD scherm ziet er mooi uit en is zeker een uitblinker in deze prijsklasse. Dat het een budget-laptop is valt op te merken aan het toetsenbord, de geluidkwaliteit en natuurlijk de beperkte snelheid van de Atom CPU.

Heb jij ook een Peaq PNB T2011-I0N1?

Maakt de laptop geluid als hij in de standby stand staat en als je op de laptop werkt?
De laptop is erg stil, ik heb nooit ventilators e.d. gehoord.
Met standby bedoel je denk ik de slaap stand, de laptop maakt dan geen geluid.
Als je op de laptop werkt heb je eventueel geluid van het typen. Omdat je een stevige aanslag moet gebruiken om zeker te weten dat je een toets indrukt. Dit is echter niet buitensporig luid.
Heeft de laptop een ventilator? Vele goedkope laptopjes met atom processoren hebben geen fan.

Verder een heel uitgebreide review, welke mij enorm helpt! Top!
Ondertussen heb ik hem een keer opengemaakt, en er zit inderdaad geen ventilator in (is ook niet nodig omdat hij nauwelijk warm wordt). Verder werd daaruit duidelijk dat er een 10.000mAh accu in zit, die informatie heb ik nergens kunnen vinden.
Apparaten met Atom-Z processoren hebben geen ventilator nodig, want de processor gebruikt zo weinig stroom dat hij niet heet wordt. Ik heb een Asus met een Atom-Z die begint op 35C, en wordt nooit warmer dan 45C, Het enige wat warm wordt (niet heet) is de accu als deze wordt opgeladen.

[Reactie gewijzigd door Ilex op 4 juli 2017 17:10]