Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS216play Review

Nutellaah 8 maart 2017, laatste update op 19 juni 2017, 7.207 views

Synology DiskStation DS216play (Product gekocht)

De Synology DiskStation DS216play is een ideale 2bay-nas voor thuisgebruik of kleine kantoren. Simpel in gebruik met toch heel wat mogelijkheden. Deze betaalbare NAS van Synology werd mijn instap in een nieuwe wereld van externe opslag.

Pluspunten

• Stil
  • Zuinig
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Uitgebreide mogelijkheden / Apps
  • Snelheid

Minpunten

• Geen front USB of SD-card lezer meer
  • HD's niet gemakkelijk te switchen
  • Behuizing voelt broos aan
  • Plex werkt niet naar behoren

Kwaliteit voeding Score: 5

Na jaren manueel backups te maken van zowel privé- en werkgerelateerde gegevens werd het tijd voor een NAS.
Na grondig wat documentie en reviews na te lezen kwam ik bij Synology of QNAP terecht.
Uiteindelijk heb ik via de NAS Selector van Synology gekozen voor de Synology DS216Play.
Mijn vereisten waren:
  • Automatische backup van gegevens kunnen maken naar een RAID 1 omgeving
  • Media (foto's of video's) kunnen streamen naar mijn TV of andere media-apparaten
  • Eenvoudig in gebruik
  • Een NAS die extra mogelijkheden biedt zoals Print server, IP-camera ondersteuning, ...
Deze Synology DS216play heb ik in de Mediamarkt te Roeselare gekocht voor ¤ 259, dit omdat er een actieprijs was en het product toen het laagst geprijsd was.
Daarnaast werd er via Bol.com 2 interne harde schijven gekocht van 3 TB (WD Red WD30EFRX 3TB)

Unboxing

Mijn 3 pakketjes:
1. De Synology DS216play
2. De 2 WD interne harde schijven van 3TB
3. 1 Cat6 netwerk kabel van 1m

De Synology DS216play zelf zit stevig verpakt in een goede doos.

In de doos zitten de volgende elementen:
1. De Synology DS216play zelf
2. Stroomkabel
3. AC adapter
4. 1 netwerkkabel van 1m
5. Quick Installation Guide

Eerste indruk

De Synology DS216play voelt licht aan (0,88kg).
Bij het uitpakken van de nas uit de doos voelde de behuizing wel broos aan alsof het van licht plastic is gemaakt die elk moment kan breken.
Het valt op dat tegenover de DS214, de 216Play geen USB of card-reader slot meer heeft.
Aan de achterkant vinden we de volgende aansluitingen terug:
1. 1 x USB 3.0
2. 1 x USB 2.0
3. 1 x gigabit ethernet poort
4. 1 x stroomkabel
5. 1 x AX power adapter
Daarnaast valt de 92mm fan op.
Ook is er een reset knopje aanwezig en een beveiligingslot (compatibele sloten aangeraden door Synology) om de nas ergens aan vast te hangen.

Setup

De installatie van de NAS is simpel. Met behulp van tekeningen wordt er weergegeven hoe de harde schijven in de nas worden geplaatst.
Nas behuizing open maken
De behuizing van de nas kan worden opengeschoven. Hiervoor wordt de nas op zijn zijde gelegd en kan je de onderkant vasthouden met één hand en met de andere hand de behuizing openschuiven.
Eénmaal de behuizing van de nas verwijderd is kan je zien waar de 2 harde schijven worden gemonteerd.
Hier is er plaats voor 2 2,5" of 3,5" schijven.
Op de foto kan je de 2 SATA-600 aansluitingen zien.
Het monteren van de harde schijven
2 x 3.0 TB Western Digital WD30EFRX + bijhorende schroefjes
Begin met de onderste harde schijf in de daarvoor voorziene "bracket" te schuiven.
Opgelet: de zwarte rubbertjes moeten blijven zitten (er zijn namelijk mensen op fora die deze verwijderen)
Deze zwarte rubbertjes zorgen ervoor dat er geen vibraties worden overgezet naar de behuizing.

Er zijn 2 soorten schroefjes aanwezig.
1. Op de foto (links): de schroeven die aan de zijkanten van de harde schijven worden gemonteerd.
Deze houden de harde schijf op zijn plaats.
Er zitten in de verpakking 10 schroefjes, je krijgt er dus 2 reserve bij.
2. Op de foto (rechts): de schroeven voor de behuizing (3 x)
Beide schijven gemonteerd in de nas.

Voor wie dit stap per stap wil zien in een video:
De installatie van de NAS
Na het monteren van de schijven is het tijd voor het echte werk.
De stroomkabel en de ethernetkabel zijn aangesloten, de nas kan voor de eerste keer opgestart worden.
Ook hier is de handleiding erg duidelijk:
Bij de eerste keer opstarten blinken de LED's van de nas afzonderlijk tot allemaal samen. De harde schijven worden gedetecteerd. We zijn klaar om de installatie van de nas zelf te starten.

De installatiewizard

De wizard is enorm gemakkelijk. Elke stap wordt uitgelegd en er zijn online heel wat tutorials te vinden hoe je jouw Synology nas kan installeren.

Software

Deze Synology NAS draait op momenteel op DSM 6.1-15047.
DSM is gebaseerd op Linux. Ik heb het gevoel dat alles vrij vlot werkt zonder haperingen.

Toepassingen

Intussen bij het verder schrijven van de review zijn we een jaar verder en heb ik al heel wat toepassingen gebruikt.
Toen ik deze NAS aanschafte wou ik deze enkel gaan gebruiken als backup en als media player.

Backup naar een RAID 1 omgeving
Eerst en vooral is mijn Synology NAS zo ingesteld dat hij ingesteld is met het RAID-type Synology Hybrid RAID (SHR).
SHR is een geautomatiseerd RAID-beheersysteem dat het gebruik van opslagvolume gemakkelijker maakt dan bij traditionele RAID-systemen.
Aangezien ik 2 identieke schijven van 3 TB heb heeft mijn SHR er voor gezorgd dat de 2 volumes als RAID 1 werken.
Wanneer ik in mijn NAS kijk bij opslagvolume kan ik zien dat er staat:
Synology Hybrid RAID (SHR) met gegevensbeveiliging van 1 schijf fouttolerantie.
Van de 2 x 2,68 TB (3 TB per schijf) is er dus maar 2,68 TB te gebruiken.

Na een tijdje wou ik mijn backups ook automatisch in de cloud krijgen. Hiervoor gebruik ik Cloud Sync.
Deze app synct elke nacht vanaf 12:00 mijn gegevens naar de cloud.
Via een cron wordt deze toepassing gestart om 12:00, zo bespaar ik bandbreedte (bij Telenet telt de bandbreedte maar voor de helft mee 's nachts)
Daarnaast heb ik ook een VPN Server geïnstalleerd zodat ik mijn NAS en mijn bestanden kan benaderen wanneer ik niet thuis ben.

Hoe geraken mijn bestanden nu van mijn computer naar de NAS? Met behulp van FreeFileSync kan ik mappen vergelijken en synchroniseren.
In FreeFileSync heb ik een batch gemaakt die enkele mappen synchroniseert met mijn NAS.
Deze batch loopt periodiek, hier is dus geen manuele tussenkomst meer nodig.

Op deze manier heb ik een relatief veilige 3-hoeks verhouding tussen mijn computer <-> NAS <-> cloud.

Beveiliging

Doordat ik mijn NAS gebruik om al mijn gegevens op weg te schrijven wil ik deze natuurlijk zo goed mogelijk beveiligen.
Hierbij een aantal tips:
  • Eerst en vooral is het belangrijk dat je de NAS up-to-date houdt. Dit kan automatisch gebeuren
  • Schakel de default admin account uit
  • Schakel de gast account uit
  • Maak een nieuwe gebruiker met admin rechten
  • Geef de nieuwe gebruiker een complex wachtwoord!
  • Schakel QuickConnect uit. Hiermee kan je wel niet meer aanmelden vanop afstand. Ik zag reeds na een aantal dagen dat er in de logs mislukte aanmeldpogingen binnen kwamen via QuickConnect.
  • Schakel de firewall in en blokkeer alle poorten die niet in gebruik zijn
  • Schakel auto block en stel ook het aantal pogingen in op 10 binnen de 10 minuten
  • Blokkeer via Geo IP blocking in de firewall instellingen een heel aantal landen. Zelf heb ik enkel Europa toegelaten en de rest geblokkeerd. Opgepast met backups naar vb. Amazon Cloud, deze servers kunnen zich bevinden in Amerika, dit kan dus geblokkeerd worden!

Toelichting minpunten

De harde schijven zijn niet swappable.
Eén van mijn vrienden heeft dezelfde nas en één van zijn harde schijven is kapot (click of death).
Voor het vervangen van de harde schijf moet hij de nas dus volledig open maken, de oude er uit halen en de nieuwe er in schroeven.
Met een nas die hot swappable is gaat dit een stuk gemakkelijker.

Plex werkt niet naar behoren.
Eén van de redenen dat ik deze nas aanschafte was om mijn films te kunnen streamen via DLNA naar tv.
De ingebouwde Video Station is te beperkt (ondertiteling meestreamen, snelheid, ...)
Al snel kwam ik bij Plex terecht die aangeprezen werd als uitstekende media server.
Het installeren was een eenvoudige klus en al snel werd mijn filmcollectie geïndexeerd.
Maar vanaf toen begonnen de eerste problemen op te duiken.
Bij het afspelen van films zowel op computer als op tv crashte de Plex media server.
Het afspelen van HD films in 1080p verliep ook al niet te vlot, de belasting van de CPU schoot de hoogte in en de framerate van de films zakte...
Ondertiteling kon ik niet mee afspelen omdat dit niet ondersteund werd.
Na heel wat zoeken online zag ik op vele fora mensen met dezelfde problemen.
Deze NAS ondersteunt ook geen transcoding: Plex NAS Compatibility
Na weken van zoeken kwam ik uit op een forum waar men verwees naar XBMC of nu wel het bekende Kodi.
Ik besloot mijn kans te wagen en installeerde Kodi. Net zoals Plex indexeerde Kodi al mijn films vrij snel en zonder problemen.
Ondertiteling wordt zonder problemen afgespeeld en crashes komen nauwelijks voor.

Ik ben er wel van overtuigd dat Plex een waardige vervangen kan zijn voor Kodi. Intussen heb ik dit niet opnieuw geprobeerd omdat Kodi alles biedt wat ik wens.
Toch was dit een minpunt om aan te geven in mijn review.

Extra informatie en links

De Synology DS216play is een ideale nas voor wie de instap wil wagen in de "nas-wereld". Met de talloze mogelijkheden kan deze nas zowel ingezet worden in kleine kantoorruimtes, voor thuisgebruik als voor het streamen van multimedia. Met zijn 4K streaming mogelijkheid heeft deze nas een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding. Helaas is deze nas geen echte upgrade waard voor de mensen die reeds een DS214play in het bezit hebben. De CPU is er slechts lichtjes op vooruit gegaan en er ontbreekt zowel een USB poort als een kaartsleuf aan de voorkant, iets wat de DS214play wel had. Naast deze enkele nadelen kan ik zeggen dat dit mijn beste koop in 2016 was.

Update: 9 maart 2017: Toelichting minpunten
Update: 13 maart 2017: Toelichting NAS als backup met een RAID 1 opstelling
Update: 9 mei 2017: Enkele kleine foutjes uit tekst verbeterd

Heb jij ook een Synology DiskStation DS216play?

Kun je in de tekst toelichten waarom Plex een minpunt is? Daar zie ik namelijk niets van terug, terwijl het wel in de tabel staat.
Dag loeberce
Ik heb mijn review aangepast en de minpunten toegelicht.
Top, bedankt! Nu is het duidelijk.
Nette review, m.i. ook een verdiende +3. Goed overzicht, duidelijke punten, al is er nog wel wat ruimte voor verduidelijking, maar goed dat kost ook wel mega tijd. Vooral ook een paar mooie praktische en heldere tips. Voor een eerste uitgebreide review echter stevige complimenten en nieuwkomer van de maand? :)
Woohoow, bedankt! Ik moet wel toegeven dat ik veel opgestoken heb van het lezen van jouw reviews.
Graag zou ik willen weten waarom je een extra cat 6 kabel heb aangeschaft?
Goede review, ikzelf ben mij aan het verdiepen voor de aanschaf van een NAS.
Heb heel veel zin in de Synology experience van Foritain.
Ik zit met redelijk wat elektronische apparatuur rondom de NAS en wou daar een CAT 6 om geen interferentie te hebben. Cat 5 ging waarschijnlijk volstaan, maar voor die centjes meer wou ik geen risico nemen.
Goede review. Een +3 hiervoor. d:)b
Ik heb de Synology DS214play...echt een top NAS maar hij is niet echt super in het streamen van video via Plex of DS Video. Vorig jaar heb ik de Apple TV 4 gekocht en daar Infuse op gezet...als je dan gaat strreamen werkt alles vlekkeloos. Geen enkele hapering en Infuse kan ondertiteling direct vanaf OpenSubtitles.org downloaden.

Plex gebruik ik nu alleen voor het streamen van muziek (naast mijn Apple Music abbo) en dat gaat prima. Voor foto's gebruik ik de DS Photo app.

Maar goede review!
Goede review. Ik mis alleen hoe je nu de RAID opstelling hebt ingesteld zodat het ook echt een backup omgeving is :)
Bedankt.
Ik zal dit nog aanvullen in de tekst! Thx

Dit is aangevuld bij het onderdeel Toepassingen

[Reactie gewijzigd door Nutellaah op 13 maart 2017 23:41]

Mooie review!
USB zou ik wel missen. Die gebruik ik om een printer op aan te sluiten op mijn DS414 zodat de NAS als printerserver functioneert. Tevens gebruik ik USB om snel iets op een mobiele HD te kunnen zetten wanneer ik dat nodig heb.

Ik snap nu nog steeds niet de meerwaarde van Play tov bijv de 216. Je zou juiste verwachten dat een Play helemaal top zou zijn met Plex. Waar slaat Play dan op?
De DS216 is in principe een instapmodel. De DS216Play heeft een iets zwaardere proces waarbij het mogelijk is om 4K video's naar 1080p te transcoderen. De DS216 Play heeft een hardware-versnelde transcodeer-engine, terwijl de 216 dit niet heeft.
Geen meerwaarde dus, vind ik. Ik kan alles gewoon streamen met het "instapmodel" DS414. En dat is een ouder model. Dat hele transcoderen heb ik helemaal niet nodig. Heb Plex er na een uurtje spelen er daarom snel weer afgegooid tijdje geleden. Geef mij Kodi maar. NB: Niet om jouw Play af te kraken, maar om een objectief beeld te krijgen voor as kopers.
Klopt inderdaad! Het Play gedeelte gebruik ik nauwelijks.
De processorsnelheid wordt wel gebruikt als we met meerdere op de NAS zitten om zaken uit te voeren (vb. XAMPP server gebruiken terwijl mijn vriendin een film bekijkt)
Mijn DS414 draait fulltime Domoticz, Couchpatato, NZB Get, Transmission en Surveillance Station. Tevens kunnen er met gemak 3 tegelijk streamen (ook goed netwerk doet veel). Geen centje pijn.
Ha Nutellaah, Dank voor een mooie recensie!
Over het gedoe met Plex, de upgrade naar DSM 6.1 zorgde er bij veel Plex gebruikers voor dat Plex vastliep. Misschien heb jij hier ook last van gehad? Groet b.
Dag Bernard, bedankt!
Toen ik hem kocht moest ik inderdaad upgraden naar DSM 6.1. Ik heb het later niet meer getest, dus ik kan niet zeggen of Plex nu sinds de laatste updates beter werkt.
Ik zal het binnenkort wel eens proberen, bedankt.
Hoi! Wat ik nog niet helemaal begrijp, is wat je gebruikt als mediaplayer. Plex als server werkt bij mij best aardig (DS412Play) i.c.m een Samsung smart tv met de Plex app. Soms loopt een flim vast, zonder een duidelijke oorzaak, maar meestal loopt het prima..
DLNA via de standaard ingebakken media server (niet video station) werkt ook prima.
Het is mij niet helemaal duidelijk waar jij dan Kodi op installeert.

[Reactie gewijzigd door MBI op 15 maart 2017 10:13]

Ik installeer Kodi op mijn Sony Bravia TV. Deze leest via DLNA de video folder uit en speelt films af. Ondertiteling wordt ook uitgelezen uit mijn video map of gedownload vanaf een externe bron (subtitles.org).
Met Plex had ik vaak crashes zonder oorzaak en ondertiteling uitlezen vanaf de video map werkte niet.
Mijn mediaplayer zelf is dus Kodi op mijn TV. Met de Plex app op mijn TV en Plex als server op mijn NAS liep alles gewoon te vaak vast.
Ok ik snap hem. Thanks!