Specificaties Mono Bluetoothspeaker met netvoeding - Bekijk alle specificaties

Denon HEOS 1 HS2 Zwart Review

grimson 6 november 2016, laatste update op 31 december 2016, 915 views

Denon HEOS 1 HS2 Zwart

Gebruik in combinatie met een X4300H Let op! Minpunt is volgens de specificaties! Alleen als 'minpunt' neergezet ter herinnering of verduidelijking dat dit niet mogelijk is! (Je kan wel deze HEOS koppelen met Bluetooth)

Pluspunten

• Zelfstandige streamer, opdrachten via HEOS App.
  • Windows Media Player "Cast to Device" compatible

Minpunten

• Niet direct aan te sturen via AirPlay
  • Bluetooth aptX niet ondersteund

Mid- en hoogweergave Score: 3
Module: 4.0
Software
Player: 1.373.120(r93909)
Release: Production

Onbekend met specifiek de werking van het HEOS systeem geeft mij na een paar dagen 'spelen' de volgende informatie:

Bluetooth speaker:
In zekere zin is het een Bluetooth speaker en zo dus ook te verbinden met bijv. een iPad
Hierbij merk ik wel een 'lag' dat het beeld en geluid niet synchroon loopt, maar dit kan ook aan de iPad (Air 2) liggen.

HEOS Systeem:
Wat naar mijn idee het HEOS systeem maakt is dat je meerdere HEOS systemen kan koppelen en zo dus media kan afspelen op meerdere speakers tegelijk.

Dit koppelen gebeurt via een (noodzakelijke) HEOS APP waarbij je de individuele speakers kan koppelen in een groep en ook weer ontkoppelen.
Deze groep kan je aansturen door op een HEOS apparaat een stream of input op te geven zodat deze dan op alle gebundelde apparaten wordt afgespeeld.

Deze HEOS App is ook het centrale gedeelte van de HEOS omgeving.
Via deze App stuur je de bronnen aan wat de HEOS apparatuur moet afspelen.
Ondersteuning is er onder andere voor:
- TuneIN (online radio)
- Muziek op/van de iPad (indien app op de iPad :) )
- DLNA Servers
- Lokale USB aansluiting

Volgende providers vermoedelijk alleen met abonnement:
- Spotify Connect
- Deezer
- Napster
- SoundCloud
- Tidal

Eenmaal de bron geselecteerd kan de HEOS App bijv. uit want een HEOS speaker is zover ik kan zien een zelfstandige streamer welke dan ook zelf de data opvraagt bij diverse bronnen. Aan de open source declaraties in de handleiding lijkt het er sterk op dat een 'Linux' embedded OS'je op draait met zelfstandige functionaliteit.

Het apparaat is zelfs zichtbaar in je netwerkomgeving en met een webbrowser kan je zelfs de instellingen bekijken (netwerk).

Windows Media Player "Cast to Device"
Vanuit Windows is het mogelijk direct de HEOS1 aan te sturen via 'Cast to Device'.

Foobar2000 + UPnP
Via een omweg is het mogelijk om Foo_UPnP te gebruiken om zo direct te streamen naar je HEOS speakers toe. FooUPnP wordt niet meer ontwikkeld en helaas is het dan de enige (zover ik weet) manier om toch dit te gebruiken. De omweg is om BubbleUPnP als proxy te gebruiken die wel de HEOS speakers als UPnP renderer kan aansturen. Zie mijn 'review' van de AVR-x4300H voor meer/gelijke info.

Bluetooth mist aptX

Oddly, especially given the hi-res streaming upgrade, Denon have neglected to include Bluetooth aptX - so Bluetooth playback quality is limited, if that's of concern to your needs.

Zie mijn review van de X4300H voor details, gezien dit (vrijwel) dezelfde HEOS implementatie bevat.

Heb jij ook een Denon HEOS 1 HS2 Zwart?

weer wat wijzer :)
Zit er zelf ook over te denken om ook een paar heos 1 speakers te kopen met later misschien de heos-link om deze dan te koppelen met m’n AVR3313

Wat ik me alleen afvraag en wat ik ook nergens kan vinden is of je de speakers ook alleen via wifi kan bedienen of dat je bluetooth mt gebruiken. Dat zou ik wel een nadeel vinden aangezien je dan telkens weer opnieuw moet verbinden wanneer je thuis komt, iets waar je bij wifi geen last van hebt. Bluetooth vreet volgens mij ook meer stroom wanneer deze constant aan staat op de telefoon.

Is die ‘lag’ waar je over hebt iets wat optreed bij beeld en geluid of tussen de heos speakers en de AVR X4300H
Het HEOS systeem bedien je primair met de 'HEOS App' (volgens mij kan dit dan ook alleen maar via WiFi/bedraad, zeker de v1 modellen want die hebben standaard geen bt).
Dus de bediening gaat via een APP, maar eenmaal een afspeellijst opgegeven kan je de app sluiten omdat een HEOS speaker helemaal zelfstandig kan werken, alleen moet je via de app dus opgeven wat hij moet afspelen.
Omdat het apparaat UPnP compatible is kan je ook deze aansturen met 'Cast To' en UPnP Controllers etc. maar voor normaal gebruik is de HEOS App een must.
Ik geloof niet eens dat je HEOS kan 'bedienen' met Bluetooth, volgens mij wordt BT alleen gebruikt om dit systeem als een 'domme' BT speaker te maken zoals elke willekeurige BT speaker doet. Het voordeel is juist dat deze apparaatjes slim zijn en zelf een stream kunnen afvangen en weergeven zonder continue verbinding te moeten hebben met een app. (bijv. een zelfstandig eem radiostream weergeven als je deze eenmaal hebt ingesteld via de app)
Mijn ervaring is nog met geluid. Je moet het zo ongeveer zien:
Via de AVR X4300H kan je muziek afspelen via je 'normale' speakers, daarbij is het ook mogelijk om via het HEOS systeem HEOS speakers aan te sluiten (via WiFi/bedraad) en mee te laten doen om dus gelijktijdig dezelfde bron weer te geven.
Nu geeft deze combi, normale en HEOS speakers tegelijk, toch helaas een merkbare 'echo' effect in dezelfde ruimte. De muziek wordt dus net niet gelijktijdig afgespeeld over alle luidsprekers. De AVR ijlt iets na, vermoedelijk door de geluidprocessing die deze kan uitvoeren. (optie is om Pure Direct te gebruiken op de receiver maar mij hielp dit niet veel)
Mijn conclusie tot eventueel een firmware update dit verhelpt is om niet in dezelfde ruimte deze combi te gebruiken. Plaats je je HEOS speakers in andere ruimten dan je AVR dan is het een subliem systeem.

[Reactie gewijzigd door grimson op 31 december 2016 09:55]