Specificaties Dual core @ 2,9GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon II X2 245 Boxed Review

Maddog McHare 23 oktober 2009, laatste update op 23 oktober 2009, 1.926 views

AMD Athlon II X2 245 Boxed

Pluspunten

• prijs
  • prijs / performance verhouding

Minpunten

• geluidproductie stockcooler

Algemene beoordeling
Ik was op zoek naar een geschikte processor voor mijn HTPC voor het afspelen van HD content en het spelen van racegames zoals flatout2 en racedriver GRID. De processor moest daarentegen niet veel kosten en "weinig" warmte ontwikkelen aangezien hij in mijn Thermaltake DH101 niet veel ruimte heeft.
De X2 245 is hiervoor de juiste keuze geweest.

Prestaties
De processor heeft voldoende kracht om naast het afspelen van HD content in Windows Media Center op de achtergrond bestanden te kopiŽren over het netwerk of even snel je mail te checken. Ik heb tevens een I7 systeem waardoor de performance ogenschijnlijk veel minder is maar deze processor draait met gemak, in combinatie met een HD4650, Racedriver GRID.

Stabiliteit en betrouwbaarheid + overklokbaarheid
Deze processor is mijn inziens niet echt geschikt om te overklokken en daarmee te combineren in een HTPC, geluid, stroom verbruik en warmte is juist het laatste wat je met overmaat in een HTPC wilt hebben. Tijd zal leren hoe stabiel en betrouwbaar deze proc zal zijn.

Warmteproductie
Met stock cooler wordt de processor redelijk warm maar acceptabel (zie screenshot)
Hierbij moet ik aangeven dat ik de aanwezige fans in de DH101 op 5V heb lopen wat inhoud dat er minder luchtverplaatsing door de case heen is.

Idle @ Stocksettings 51*C bij 1 uur draaien.

Load : HD 720p content @ Stocksettings 54*C na 1 uur draaien

Ambient temp was 23*C

Ik heb besloten binnenkort de Scyth Ninja aan te schaffen die het systeem enkele graden koeler kan laten draaien.

Ik kan niets anders zeggen dat dit echt een superprijs is. Krachtige procesoor (voor zijn doel) tegen scherpe prijs!

Al met al een prima processor die perfect past in een configuratie die grafisch niet al te veeleisend is. Verbruik is beperkt en warmteontwikkeling is acceptabel te noemen. Zoek je een processor voor een HTPC oplossing dan is dit je keuze!

Heb jij ook een AMD Athlon II X2 245 Boxed?

Beetje karige review maar tenminste beter dan niets.
Het gebruik van je plaatjes vidn ik ook raar. Zijn gewoon twee foto'van van je setup eentje verlicht en een in het donker ??
Mee eens, ik ga nog benches uitvoeren dit weekend, heb hier nog geen tijd voor gehad. Plaatjes is even "bij gebrek aan beter" Zodra ik benches klaar heb zal ik deze bijplaatsen. Zie plaatjes als "gebruikt in". Het geeft imho tevens aan hoe de situatie is van gebruik van de behuizing. Als de case in het TV meubel had gezeten (helaas dat paste op 3 cm na niet 8)7 ) waren de temps van de proc bij idle waarschijnlijk wel hoger geweest. Thnx voor je input.

edit
Donkere plaatje verwijderd, was sowieso onduidelijk.

[Reactie gewijzigd door Maddog McHare op 23 oktober 2009 13:18]

Je hebt ook een preview modus... Dan kun je je review bekijken en indien nodig verder aanpassen, en nog even zo laten staan tot je de benches hebt gedraaid. Helpt wel een beetje bij de waardering :Y) Scheelt wel een sterretje schat ik zo.
Thanks voor de tip maar ik zie dat je dat pas aan kunt zetten als je feitelijk de review al geplaatst hebt :? . Ik zal hem er af halen en na het weekend weer plaatsen.

edit ik laat hem wel staan en neem je tip mee voor de volgende keer. dit is eigenlijk mijn eerste echte review dus tips zijn welkom!

[Reactie gewijzigd door Maddog McHare op 23 oktober 2009 13:12]

Heb zelf ook de X2 245 gekocht. Ook om te gebruiken in een HTPC.
Systeem heb ik net afgebouwd, dus ik moet nog gaan kijken hoe alles werkt.
Mijn specs zijn:

Kast: MS-Tech MC-400 HTPC
Mobo Asus AM3 M4A785-M
Proc AMD Athlon2 X2-245 boxed koeler
Mem: 2 x 2 Gb Kingston DDR2
TV-kaart: Hauppauge MCE 500 dual twin tuner
OS: WinXP MCE + Windows 7 HP

Ga volgende week eens kijken hoe het allemaal werkt