HTC Touch Diamond2 NL Zwart Review

StainlessSteel 22 oktober 2009, laatste update op 22 oktober 2009, 1.111 views

HTC Touch Diamond2 NL Zwart

Pluspunten

• Fijn apparaat als het werkt.
  • Ik ben nu altijd en overal online.
  • Touch Flo interface van HTC ziet er goed uit en werkt fijn.
  • Gratis upgrade naar Windows Mobile 6.5.

Minpunten

• Loopt te vaak vast.
  • Applicaties stoppen soms met werken, waaronder de fotocamera, Opera, explorer.
  • Streaming via WiFi werkt niet, via 3G wel (combinatie YouTube player/WiFi trouwens ook).
  • Heeft een heel groot Media Player probleem.
  • Vreselijke service.
  • Accu gaat niet veel langer dan 1 dag mee, bij zeer matig gebruik.

Ik heb nu al een aantal maanden de HTC Touch Diamond 2, en ben nu al zoveel problemen tegengekomen dat ik er nu een review aan wil wijden.

Toetsenblokkering

De Diamond 2 is een hele mooie telefoon, fijn in de hand en met een ideaal groot scherm. Echter over de toetsen is niet helemaal nagedacht. Zo is een enkele druk op de aan/uit knop voldoende om de toetsenblokkering op te heffen, hetgeen dan ook vaker dan gewenst gebeurt met de telefoon in je broekzak.

Er is (betaalde) software van derden beschikbaar om een extra beveiliging hiervoor toe te voegen (door een aantal plekken op je scherm aan te raken), maar ik verwacht van een telefoon zelf toch een degelijke toetsenblokkering, door bijvoorbeeld twee knoppen in te moeten drukken.

En plots werkt je ringtone niet meer...

Op een bepaald moment werkte mijn ringtones niet meer. Heel vreemd, aangezien de telefoon aangaf dat alle standaard ringtones corrupt waren, maar ook een MP3 of dergelijke werkte niet meer. Reden genoeg om een middag Googlen hieraan te wijden. Uiteindelijk kom je meerdere personen tegen met dit probleem (niet veel), maar als enige oplossing een harde reset.

Het probleem blijkt 'm uiteindelijk te zitten in de Windows Media Player en zich niet te beperken tot ringtones, maar ook audio en video werkt niet meer. Intern wordt Media Player gebruikt om alle bestandstypes af te spelen, dus ook ringtones. Gek genoeg kan de YouTube player, welke standaard geleverd wordt bij de Diamond 2, wel nog gewoon video's afspelen.

Omdat er verder geen oplossingen voor dit probleem waren heb ik toch maar een harde reset moeten uitvoeren, alsmede de laatste ROM upgraden. Probleem verholpen. Tenminste tot een paar weken later toen het probleem zich opnieuw voordeed.

Omdat het maandelijks resetten van mijn telefoon geen constructieve oplossing is, heb ik de HTC helpdesk geraadpleegd. Alle informatie opgestuurd, in de hoop dat HTC hier al vaker melding van gehad heeft, en dus een mogelijke oplossing weet. Maar niet hoor. Een dag later krijg ik een mailtje terug waarin kortaf wordt gemeld dat ik maar beter kan resetten, daar het al eerder bleek te werken en dat eind deze maand Windows Mobile 6.5 uitkomt. Misschien zal dat helpen was de conclusie van Dimphy.

Service staat bij HTC dus niet hoog in het vaandel, want enig uitzoekwerk lijkt er niet gedaan te zijn, en ondertussen zit ik met een telefoon die dus alleen nog maar kan trillen. Altijd vriendelijke Dimphy vond dit heel jammer voor mij, maar ging er verder niets aan doen.

Freeze

Het is me al meerdere keer overkomen dat de hele telefoon vastliep. Spontaan. Ik had de telefoon gewoon ergens liggen, en even later zie je dan dat de schermbeveiliging niet actief is. Maar de hele telefoon doet dan dus niets meer; touchscreen reageert niet meer, evenals de toetsen op het toestel. De aan/uit knop doet ook niets meer en dan is de enige oplossing dus om de batterij er eventjes uit te halen.
Misschien is dit wel de reden dat Windows op een telefoon niet ideaal is...

Eigenaardigheden Windows Mobile

Daar heb je het dan. Windows Mobile 6.1. Achter de mooie grafische TouchFlo interface van HTC zit nog steeds het ouderwetse Windows Mobile en die kom ik dus vaker tegen dan gewenst. Zo heb je bijvoorbeeld de kalender/agenda van HTC, een mooi ogend geheel, maar zodra je een nieuwe afspraak wil maken krijg je ineens een groenig Windows Mobile venster die niet vinger-vriendelijk is. Gelukkig verschijnt Windows Mobile 6.5 binnenkort...

Echter; de meest eigenaardige eigenschap van Windows Mobile is toch wel dat om 00.00 uur de telefoon 'iets' moet doen. Ik weet niet wat, maar wat je als gebruiker er dus van merkt is dat de telefoon in of uit standby modes gaat. Ben je dus op je mobiel bezig, verschijnt er exact om middernacht een zwart scherm, en lig je in bed gaat ineens om 00.00 uur het scherm van je telefoon aan. Als je om middernacht nog rondloopt zit je dus met een telefoon zonder toetsenblokkering in je broekzak.

Heb jij ook een HTC Touch Diamond2 NL Zwart?

Betreft de 'toetsen'blokkering: Houdt de 'home'-toets ingedrukt en voila: Een 'toetsen'bordvergrendeling! (Staat overigens ook in de handleiding)

Het probleem met media wat je beschrijf herken ik niet.
Volgens mij is dit wel een nieuwe feature die met Windows Mobile 6.5 is ge´ntroduceerd.
Nee hoor, was ook al aanwezig in 6.1. Zie User Manual bladzijde 201 "Knoppen" of een screenshot @ pocketnow voor eventuele herrinneringen ;)

[Reactie gewijzigd door rooot op 4 april 2010 14:39]

Ik zou een firmware upgrade overwegen. Ik heb zelf al enkele jaren windows mobile telefoons (behalve nu even :p ) en herken veel van jou problemen. Alleen zijn die met nieuwe roms stuk voor stuk opgelost (meestal) :)