Specificaties Soundbar met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sony HT-RTZ7 Review

TNTtnt 4 november 2016, 250 views

Sony HT-RTZ7

strak design, geen kabels, super geluid.

Pluspunten

• geen geluidskabels
  • aansluitingen
  • design

Minpunten

• full installatie op netwerk
  • update voor gebruik

Geluidskwaliteit Score: 5
Bij ontvangst van het pakket wil je natuurlijk onmiddellijk aan de slag, dus aansluiten maar, dit loopt heel gemakkelijk en vlot. De aansluiting van de randapparatuur was, net als het algemene aansluiten, kinderspel. Zeker de surroundspeakers zijn een luxe, stekker in het stopcontact en connecteren, geen kabels meer ! Althans dat dacht ik. Er komt nu wel muziek uit, en niet zomaar muziek, maar echt goede kwaliteit, de surrounds hebben een enorme basweergave en de subwoofer geeft zijn uiterste.

Doch om echt te kunnen genieten van het potentieel van de gehele installatie is een songpal-link (dewelke heel gemakkelijk op tablet of smartphone etc geinstalleerd kan worden),een link naar het thuisnetwerk of een bluetooth connectie via laptop tablet smarphone etc enorm aangeraden. Je streamt zonder enig probleem de muziek dewelke je wilt.

Zowel de soundbar als de surrounds dienen geconnecteerd te worden en geupdated. Wat niet onmiddellijk van een leien dakje liep. ‘K mocht, moest meerdere keren het netwerk en paswoord ingeven en de handleiding nog een keer lezen alvorens ik met hulp van, jaja lach maar, met behulp van de dochter alles online kreeg en werkende. Wat een luxe… Dus testen maar, ‘k wou toch wel weten wat er allemaal met het systeem mogelijk was… In het begin lijkt het of er geen einde aan komt, voor alles of laat ons zeggen haast alles hebben ze wel iets gevonden: beginnende bvb met de mogelijkheid om conversaties luider te laten klinken over een nachtmodus tot de lichtsterkte van de display bij manier van spreken. En geloof me vrij er zitten nog veel meer mogelijkheden verscholen dewelke elk op hun manier handig zijn, doch om deze allemaal te bespreken wordt dit hier veel te lang.

Geweldig om dit allemaal uit te proberen. Stereo die zalig klinkt, dvd en blue-rays die prachtig tot hun recht komen. Een dikke aanrader. Ook het feit dat de surroundspeakers kunnen gebruikt worden overal in je woning waar je wifi dekking hebt, is zalig (of je connecteert met bluetooth). Even op het terras of in de tuin zitten ? geen enkel probleem. Let wel op, de speakers zijn niet geschikt om buiten te laten staan ;)

Laatst met halloween was dit toch een pluspunt, spooky griezelmuziek met de nodige bastonen en schelle schreeuwen laten galmen in de voortuin … zonder dat je ettelijke kabels dient door te trekken. Hierbij vielen me de positieve reacties van de trick-or-treaters op, waarbij vooral de mannelijke ouders wilden weten wat er speelde. En welke speakers ik gebruik…

Toch krijg je op een zeker moment toch wel ergens bedenkingen. Zo duurde de software installatie langer dan verwacht. Mede door de update, dewelke je echt wel nodig hebt, en dat de connectiviteit niet echt eenvoudig was (dit kan ook aan mij liggen). Bij het spelen in stereo krijg ik soms een lichte vertraging van de surrounds tov de soundbar, de surroundspeakers werken niet gelijktijdig in surroundsmodus en in onafhankelijke modus. Dit wilt zeggen dat voor bvb blue tooth, wifi etc de surrounds modus gedeconnecteerd wordt. Hier dient een keuze gemaakt te worden, maar als je ze terug wilt aansluiten op het surroundnetwerk is dit slechts een minuutje werk. Hoofdmenu bezoeken en klaar. Een tweede puntje over de surroundsspeakers is dat ze niet onmiddellijk als stereo pair gingen spelen. Terwijl als de ene uitgezet werd de andere het vlekkeloos overnam..maar samen leek het niet te lukken. Dit heeft wel even geduurd voor ik daar uit was.

Doch eens alles geinstalleerd, is dit pakket een heuse aanrader, zeker ten opzichte van mijn vorig surround systeem. Nog geen seconde spijt van gehad, integendeel!!!

Heb jij ook een Sony HT-RTZ7?