Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

Dell Power Companion PW7015L 18.000mAh Review

KoningSlakkie 7 april 2017, 354 views

Dell Power Companion PW7015L 18.000mAh

Een powerbank gekocht voor mijn laptop voor op reis en tegenwoordig standaard te vinden in mijn rugtas. In de doos bevindt zich een powerbank en twee oplaadkabels met twee verschillende (kleine en een grote) connectors. De powerbank moet je opladen met de oplader van je eigen dell laptop.

Pluspunten

• Kan de XPS 13 (Skylake) 100% opladen.
  • Twee USB-A Poorten @2.1A
  • Daisy chaining: Eerst wordt de laptop opgeladen en vervolgens de Powerbank.
  • Batterijniveau indicatie met 5 lampen
  • Design

Minpunten

• Proprietary Connector
  • Energiebeheer: Dell XPS13 laptop weet niet dat het een powerbank is.
  • Kan alleen opgeladen worden door een Dell oplader van je laptop
  • Kan warm worden
  • Geen fast-charge

Zoektocht naar een universele oplader.

Voor op reis heb ik gezocht naar een powerbank voor mijn XPS-13. De 12'' macbook heeft enkel een USB-C poort, dus ik dacht dat er waarschijnlijk wel USB-C powerbanks op de markt zijn. USB-C is een universele standaard natuurlijk. Zo zou ik dergelijke powerbanks ook kunnen gebruiken voor toekomstige smartphones etc. Helaas zijn dergelijke powerbanks alleen beschikbaar vanuit het buitenland, aantal powerbanks zijn te groot waardoor deze het vliegtuig niet op mogen en een aantal powerbanks leveren niet genoeg vermogen. Hoewel USB-C een standaard is, zit het in de praktijk anders in elkaar. De eis is dat een oplader voor de XPS 13 een voltage moet kunnen leveren van 19,451 en een ampere van minimaal 2.31A = 45 watt voor een standaard oplaad snelheid.

Eigenschappen & Ervaring

Afgelopen zomer heb ik een powerbank gekocht voor mijn laptop voor op reis en tegenwoordig ook standaard te vinden in mijn rugtas. In de doos bevindt zich een powerbank en twee oplaadkabels met twee verschillende (kleine en een grote) connectors speciaal voor dell laptops. De connector die in de powerbank gaat is ook een 3-pins proprietary connector. Volgens verschillende berichten op het internet zou je verloopstukjes kunnen kopen zodat het op een andere laptop gebruikt kan worden, hier heb ik geen ervaring mee. Persoonlijk vind ik het een mooi design hebben. Mat zwart met glossy Dell logo, ook heeft de Powerbank 5 wit-kleurige led lampjes als batterij indicator. Wanneer deze leeg is, knippert een van deze rood.

Met de powerbank is geen oplader meegeleverd, je moet een eigen dell laptop lader gebruiken. De oplader die ik bij mijn XPS 13 kreeg is een 45 watt lader. De lader kan de powerbank zelf in ongeveer 1,5 uur laden. De powerbank kan vervolgens ook mijn laptop in ongeveer 1,5 uur opladen. De powerbank kan wel een beetje warm worden, vooral op een warme zomerdag in mijn rugtas tijdens het opladen van mijn smartphone, pocket wifi en laptop.

De powerbank kan ook daisy chainen, wanneer een oplader op de powerbank is aangesloten en de powerbank op een laptop zal de laptop als eerste worden opgeladen. Zodra de laptop is opgeladen zal vervolgens de powerbank zich opladen.
Wanneer de powerbank volledig leeg is zal deze geen stroom leveren aan de USB-poorten tijdens het opladen van de powerbank. Dit gebeurt pas na een minimale lading. De laptop heeft ook twee 2.1A USB-A poorten, helaas zijn deze niet fast-charging. De laptop inclusief alle aangesloten apparaten op de USB poorten kunnen tegelijkertijd worden opgeladen. Het is wel zo dat mijn XPS-13 denkt dat die aan de muur wordt opgeladen. Dit betekent dat batterijbesparing in Windows 10 niet geactiveerd kan worden. Je zult dus zelf eco-profielen moeten maken/activeren als je dit wenst.

Het is een dure powerbank, het mag ook duidelijk zijn dat je betaalt voor het vermogen en niet de capaciteit. Omdat het een duur product is vind ik het proprietary connector ontzettend jammer. Hopelijk zal ik mijn Dell nog 4 jaar gebruiken en hopelijk gaat deze powerbank ook nog redelijk lang mee.

Heb jij ook een Dell Power Companion PW7015L 18.000mAh?

Bedankt voor de uitgebreide review Slakkie. Heb je ook enig idee hoeveel vermogen dit apparaat heeft? 18A capaciteit is leuk maar geen nuttige info als je het voltage of wattage weet. Op de sites heb ik dit niet terug kunnen vinden.
<edit> Toch gevonden, verstopt in de manual: Model number PW7015M (4-cell, 45 W) / PW7015L (6-cell, 65 W) </edit>

[Reactie gewijzigd door Puhh op 12 juli 2017 13:04]