×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

1 review

Dell Power Companion PW7015L 18.000mAh - Reviews

Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

Dell Power Companion PW7015L 18.000mAh Review

KoningSlakkie 7 april 2017, laatste update op 1 september 2018, 860 views Product gekocht

Dell Power Companion PW7015L 18.000mAh

Een powerbank gekocht voor mijn laptop voor op reis en tegenwoordig standaard te vinden in mijn rugtas. Tot vandaag: Na 2 Jaar is de modulaire kabel kapot gegaan en is niet leverbaar door dell. AFRADER!!!

Pluspunten

• Kan de XPS 13 (Skylake) 100% opladen.
  • Twee USB-A Poorten @2.1A
  • Daisy chaining: Eerst wordt de laptop opgeladen en vervolgens de Powerbank.
  • Batterijniveau indicatie met 5 lampen
  • Design

Minpunten

• Proprietary Connector Update: na 2 jaar kapot en kan niet worden gekocht bij dell
  • Energiebeheer: Dell XPS13 laptop weet niet dat het een powerbank is.
  • Kan alleen opgeladen worden door een Dell oplader van je laptop
  • Kan warm worden
  • Geen fast-charge

Zoektocht naar een universele oplader.

Voor op reis heb ik gezocht naar een powerbank voor mijn XPS-13. De 12'' macbook heeft enkel een USB-C poort, dus ik dacht dat er waarschijnlijk wel USB-C powerbanks op de markt zijn. USB-C is een universele standaard natuurlijk. Zo zou ik dergelijke powerbanks ook kunnen gebruiken voor toekomstige smartphones etc. Helaas zijn dergelijke powerbanks alleen beschikbaar vanuit het buitenland, aantal powerbanks zijn te groot waardoor deze het vliegtuig niet op mogen en een aantal powerbanks leveren niet genoeg vermogen. Hoewel USB-C een standaard is, zit het in de praktijk anders in elkaar. De eis is dat een oplader voor de XPS 13 een voltage moet kunnen leveren van 19,451 en een ampere van minimaal 2.31A = 45 watt voor een standaard oplaad snelheid.

Eigenschappen & Ervaring

Afgelopen zomer heb ik een powerbank gekocht voor mijn laptop voor op reis en tegenwoordig ook standaard te vinden in mijn rugtas. In de doos bevindt zich een powerbank en twee oplaadkabels met twee verschillende (kleine en een grote) connectors speciaal voor dell laptops. De connector die in de powerbank gaat is ook een 3-pins proprietary connector. Volgens verschillende berichten op het internet zou je verloopstukjes kunnen kopen zodat het op een andere laptop gebruikt kan worden, hier heb ik geen ervaring mee. Persoonlijk vind ik het een mooi design hebben. Mat zwart met glossy Dell logo, ook heeft de Powerbank 5 wit-kleurige led lampjes als batterij indicator. Wanneer deze leeg is, knippert een van deze rood.

Met de powerbank is geen oplader meegeleverd, je moet een eigen dell laptop lader gebruiken. De oplader die ik bij mijn XPS 13 kreeg is een 45 watt lader. De lader kan de powerbank zelf in ongeveer 1,5 uur laden. De powerbank kan vervolgens ook mijn laptop in ongeveer 1,5 uur opladen. De powerbank kan wel een beetje warm worden, vooral op een warme zomerdag in mijn rugtas tijdens het opladen van mijn smartphone, pocket wifi en laptop.

De powerbank kan ook daisy chainen, wanneer een oplader op de powerbank is aangesloten en de powerbank op een laptop zal de laptop als eerste worden opgeladen. Zodra de laptop is opgeladen zal vervolgens de powerbank zich opladen.
Wanneer de powerbank volledig leeg is zal deze geen stroom leveren aan de USB-poorten tijdens het opladen van de powerbank. Dit gebeurt pas na een minimale lading. De laptop heeft ook twee 2.1A USB-A poorten, helaas zijn deze niet fast-charging. De laptop inclusief alle aangesloten apparaten op de USB poorten kunnen tegelijkertijd worden opgeladen. Het is wel zo dat mijn XPS-13 denkt dat die aan de muur wordt opgeladen. Dit betekent dat batterijbesparing in Windows 10 niet geactiveerd kan worden. Je zult dus zelf eco-profielen moeten maken/activeren als je dit wenst.

Het is een dure powerbank, het mag ook duidelijk zijn dat je betaalt voor het vermogen en niet de capaciteit. Omdat het een duur product is vind ik het proprietary connector ontzettend jammer. Hopelijk zal ik mijn Dell nog 4 jaar gebruiken en hopelijk gaat deze powerbank ook nog redelijk lang mee.

Update: 1 maand na de garantie datum is de modulaire kabel kapot. Vervanging door dell is niet mogelijk, ik moet een nieuwe powerbank kopen. Dit is niet duurzaam en niet klantvriendelijk. Een powerbank van 120 euro wat in een klap waardeloos word door een proprietary connector is achteraf gezien absoluut een afrader!

Heb jij ook een Dell Power Companion PW7015L 18.000mAh?

Bedankt voor de uitgebreide review Slakkie. Heb je ook enig idee hoeveel vermogen dit apparaat heeft? 18A capaciteit is leuk maar geen nuttige info als je het voltage of wattage weet. Op de sites heb ik dit niet terug kunnen vinden.
<edit> Toch gevonden, verstopt in de manual: Model number PW7015M (4-cell, 45 W) / PW7015L (6-cell, 65 W) </edit>

[Reactie gewijzigd door Puhh op 12 juli 2017 13:04]

Wat ik me afvraag..... Hoe vaak kan je je laptop mee opladen? Ik heb net Dell gebeld en ze weten het zelf ook niet.

Zelf zou ik denken dat zo een powerbank van 18.000 Mah 6X mijn dell inspiron 15 5559 moet kunnen opladen (welk een accu heeft van 2700 mah) Maar ergens heb ik gelezen dat ik mijn laptop maar 1 keer mee kan opladen (waarom ik dan een power companion zou moeten kopen ipv een losse accu is ook een raadsel)
Helaas werkt het niet zo omdat mAh niets zegt over de capaciteit zolang je niet het gespecificeerde voltage weet.. Naar de mAh kijken werkt toevallig bij smartphones omdat het voltage bij alle telefoons meestal wel tussen de 3.6 tot 3.8V is (dus ongeveeer gelijk). In de wetenschap en de technische wereld gebruik je gewoon netjes watt-uur (Wh) of joules (J) zodat je het met alles kan vergelijken.

Maar goed, De dell inspiron 15 5559 heeft een versie met 40Wh en 47Wh accu volgens de manual. Dus ik denk dat jouw versie 40Wh heeft omdat jij zegt dat je 2700 mAh batterij hebt (@14.8V). De 18000mAh powercompanion heeft een capaciteit van 54Wh uit mijn hoofd. Dus met een oplaadrendement van 90% zou ik zeggen dat jij je laptop maximaal 1,2x kan opladen. Als je de versie met een 47Wh accu hebt kan je maximaal 1x opladen. Mijn laptop heeft een 54Wh accu dus ik krijg mijn laptop vanaf 0% tot 90% opgeladen.

Bij een laptop met een verwisselbare accu zou ik inderdaad nog kijken naar een 2e losse accu. Mijn XPS 13 heeft een ingebouwde accu, dus elke keer de accu eruit schroeven is zeer onhandig. Ook het feit dat je het kan daisy-chainen met je laptop oplader>powerbank>laptop waarbij de laptop als eerste wordt opgeladen maakt het een handige manier om alles op te laden. Ook gebruik ik het als een powerbank voor mijn ps4 controller en smartphone als ik niet bij een oplader kan.
Dank je wel voor de reactie! Hier heb ik echt wat aan!. Dat zelfs Dell dit niet kan uitleggen vind ik van hun kant wel slecht. Ik heb inderdaad een 40Wh accu.

Als ik het zo lees, dan ga ik gewoon voor een tweede accu. 30 euro inclusief verzending en btw is niet zoveel vind ik. Zeker als het nog van dell vandaan komt ook.

Daisy chainen is wel handig, maar ik ga geen 68 euro betalen om deze functie te kunnen gebruiken. Zeker als ik voor dat geld 2 accu's kan halen.

Nogmaals erg bedankt voor je reactie! Het heeft me erg geholpen!
Voor de helft van het bedrag is het inderdaad een no-brainer. Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen.