Specificaties Socket AM3 met AMD 770 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA770T-UD3P Review

NNF 20 oktober 2009, laatste update op 20 oktober 2009, 1.640 views

Gigabyte GA-MA770T-UD3P

Pluspunten

• Veel USB poorten
  • Kwalitatief hoogwaardig

Minpunten

• Layout niet overal even goed
  • Prijzig

Layout Score: 3
Ga je op zoek naar een socket AM3-moederbord, dan lijkt een moederbord met een AMD-chipset een logische keuze. AMD biedt verschillende chipsets aan, waarvan de 770 de minst geavanceerde is: het verschil met de 790(F)X-chipset zit hem in het feit dat de 770 slechts ruimte biedt voor één PCI-E x16 slot. CrossFire is dus niet mogelijk. De 770 chipset wordt gecombineerd met een SB710 southbridge; ook deze mist een feature ten op zichte van zijn grotere broertje, de SB750, en dat is RAID5. De meeste mensen hebben echter 'gewoon' één videokaart en ook het ontbreken van ondersteuning voor RAID5 zal voor vrijwel niemand een groot gemis zijn. Daarentegen beschikt de SB710 wél gewoon over Advanced Clock Calibration (ACC), wat het onder meer mogelijk maakt om uitgeschakelde cores (bij Phenom II X2/X3 processoren) te unlocken. Dat maakt dat een AMD 770/SB710 bordje wel degelijk een interessante optie kan zijn. In deze review bekijken we de Gigabyte MA770T-UD3P.

Featureset
Op het back panel vinden we maar liefst acht USB2.0 poorten, evenals twee FireWire poorten, diverse audio-aansluitingen en PS/2-poorten voor onze ouderwetsche toestenborden en muizen. Kijken we in de kast, dan zien we naast een PCI Express 2.0 x16 slot voor een videokaart nog vier PCI Express x1 sloten, zes keer Serial ATA 3Gb/s, 1 x IDE, headers voor nog eens vier USB poorten, en zeer nostalgische mensen kunnen zelfs een floppy drive aansluiten! Audio en onboard LAN worden verzorgd door Realtek chipsets, respectievelijk ALC888 en 8111C/D(L). Verder heeft dit moederbord het Gigabyte kenmerkende Dual BIOS: een backup BIOS chip, zodat je je moederbord niet direct in de container hoeft te gooien wanneer een BIOS flash onverhoopt mis mocht gaan. Erg nuttig!

In de doos vinden we twee Serial ATA kabels, een IDE kabel, een I/O-shield, handleiding en een DVD met drivers. Niets bijzonders dus, maar meer heb je ook niet echt nodig.

Kortom, een redelijk standaard featureset in deze klasse, uitgebreid met FireWire en meer USB poorten op het back panel dan de concurrentie. Jammer vind ik wel het ontbreken van eSATA, hoewel dit waarschijnlijk ten koste zou gaan van een interne SATA poort.

Layout
Voldoende, maar niet goed. Punt één is daar de plaatsing van de Serial ATA connectors: het zou fijner zijn als deze langs de rand van het bord geplaatst zouden zijn. Dit is waarschijnlijk voor niet heel veel mensen een probleem, maar als je een videokaart hebt met een nogal forse koeler erop kan deze de bovenste SATA-poorten blokkeren. Ook de plaatsing van de 8-pins ATX12V stroomstekker is nogal onhandig; ook hier geldt dat deze beter aan de rand had kunnen worden geplaatst. Hetzelfde geldt voor de USB headers. Op zich niet wereldschokkend, maar het zijn toch net dit soort kleine dingetjes die van een voldoende een goed zouden kunnen maken.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Nog geen problemen mee gehad. Het is het vermelden waard dat dit moederbord gebruik maakt van Gigabyte's Ultra Durable 3-technologie; zo wordt er bijvoorbeeld uitsluitend gebruik gemaakt van 'solid' condensatoren, in plaats van met vloeistof gevulde condensatoren, en bevat het PCB extra veel koper. Dit alles zou bij moeten dragen aan een lange levensduur.

Overklokbaarheid
Het bordje ondersteunt ACC (Advanced Clock Calibration), waarmee je volgens Gigabyte makkelijk kunt overclocken. Zo kun je er uitgeschakelde cores mee proberen in te schakelen. Ik heb dat zelf niet geprobeerd, maar het kan dus ;) Verder biedt het BIOS uitgebreide functionaliteit om o.a. voltages en bussnelheden aan te passen. Ik heb zelf alleen even met de multiplier van mijn Black Edition processor gespeeld, dat ging zonder problemen. Wel het vermelden waard is dat het bordje niet beschikt over heatsinks op de VRM's, dus de échte die hard overclocker zal waarschijnlijk een bordje willen die dat wel heeft.

Compatibiliteit
Geen klachten. Ik heb zonder problemen de Release Candidate van Windows 7 kunnen installeren; er waren verder ook geen problemen met mijn overige hardware. Zelfs mijn antieke PCI geluidskaart doet het! :Y) Een fijne bijkomstigheid vind ik dat het moederbord de snelheid van de processorkoeler op twee manieren kan verlagen: zowel d.m.v. PWM (Pulse Width Modulation, 4-pins stekkertje) als door het voltage te verlagen (3-pins stekkertje). Hierdoor kan ik mijn 'oude' Arctic Silencer 64 zonder al teveel lawaai gebruiken. Een tweede punt wat ik het vermelden waard vind is de onboard SATA controller: deze kan worden ingesteld als RAID, AHCI en IDE. Mijn SATA brander bleek niet goed te werken in AHCI mode; het is echter mogelijk om twee SATA poorten op IDE in te stellen terwijl de andere 4 als AHCI werken. Hierdoor kan mijn harde schijf toch in AHCI mode werken (wat in ieder geval op papier voordelen biedt; ik heb verder niet getest of het ook echt sneller is).

Prijs & conclusie
Dit moederbord is momenteel te koop voor prijzen rond de 80 euro. Daarmee koop je een moederbord met een vrij standaard featureset en een layout die helaas niet helemaal perfect is, maar wat verder alleszins een degelijke indruk maakt. Wellicht wat aan de prijzige kant, maar een prima moederbord, waarvan je mag verwachten lang plezier te hebben.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA770T-UD3P?

Strakke review!
Er hadden wel wat plaatjes bij gemogen, maar verder heel goed ;)

EDIT: 1 puntje; je zegt dat de 770 de laagste chipset is, maar in werkelijkheid is dat de 740 chipset.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 21 oktober 2009 00:00]

Mooie review. Wat overclock resultaten en foto's erbij maakt het compleet.

Nog een vraag : Zitten bij dit moederbord de drie bevestigingsgaten op de rechter rand (waar de dimm-sloten zitten :+ ) wel op de juiste plek? Ik heb laatst een GA-MA790X-UD4P ingebouwd en daar kon ik niet alle bevestigingsgaten gebruiken omdat deze niet oplijnen met de gaten in de kast (Antec Sonata III)
Ik heb ook zo'n mainboard, maar de prijs vond ik zeker niet hoog.
nette review hoor.