Asus M6800NE Review

FongWan 24 oktober 2005, 4.272 views

Asus M6800NE

Pluspunten

• Hoge resolutie scherm 1400x1050
  • Voor die tijd de beste mobile grafische kaart, kan er nu nog van alles op doen qua games.
  • De snelle harddisk 7200rpm.

Minpunten

• Geen bluetooth
  • Cardreader kan geen compact flash en Smart Media aan
  • Slechte ondersteuning blanco DVD media, is alleen met de Toshiba drives het geval.

Asus M68xxNe Review:

Intro
Eindelijk na 6 maanden sinds dit model uitgebracht is heb ik hem zelf in bezit sinds 16-07-2004. Nu twee dagen later heb ik al zeer tevreden zitten werken ermee en dacht ik laat ik maar eens een review schrijven. Voordat ik dieper op deze pracht notebook in ga zal ik eerst even een overzicht geven van mijn configuratie en wat je allemaal in de doos kan verwachten als je hem gekocht hebt. Tot zover de intro, nu de rest van de review.

De Specs:
- 15 inch SXGA+ (1400x1040)
- 1,7 GHz Pentium-M Dothan
- Ati M9700 64MB
- 1x512 MB
- DVD +/- RW combo
- 54Mbit WLAN (Intel Pro Wireless 2200BG)
- GEEN OS

Dat zijn de belangrijkste kenmerken van mijn exemplaar. De rest van de specs zijn op de Asus website terug te vinden.

Ik heb WinXP dus kaal geinstalleerd.

Ik heb de volgende stappen gedaan om alles werkend te krijgen met zo min mogelijk meuk:
Stap 1) WinXP gevolgd door SP1
Stap 2) Audio, VGA, LAN, WLAN, Modem, Touchpad, IR, Ricoh Media Card drivers installen vanuit de drivercd

Stap 3) Dan pas de Intel INF update (USB 2.0), ATKACPI driver (WLAN knop) en CPU hotfix, ook drivercd.
Stap 4) Tot slot de volgende ATKACPI Utilities: Alleen Power4Gear voor power management, de rest is onzinnige meuk.

(Misschien nog de PC probe als je temp metingen wilt hebben en Check Mail voor de knop maar de rest is not needed.)

WinXP ziet namelijk bijna niets waardoor je stap 2 nodig hebt om alles werkend te krijgen. Na deze 4 stappen heb je WinXP zo kaal mogelijk maar wel dat alles goed werkt in mijn opinie.

Wat krijg je allemaal?
De notebook, handleidingen voor de notebook en de software, de travellers drawer en enkele kabeltjes.

Meegeleverde meuk:
Je krijg van Asus een Shoudertas & Muis met je notebook.

Meegeleverde software & games:
- Drivers & Utilities Version 3.0 (wel zo handig als je hardware het doet want WinXP ziet de helft niet dus deze heb je zeker nodig bij een kale install)
- Nero 6.0.0.20 OEM (Burn baby burn)
- Asus DVD (Power DVD 5 maar dan renamed als Asus DVD)
- PowerDirector Pro (Video editing software)
- Medi@Show (Let’s you create, show and share multimedia presentations)

- Asus V299: Battle Engine Aquila
- Asus V300: Gunmetal War Transformed
- Asus V301: Games Power (Tom Clansy Splinter Cell, Warcraft 3 Reign Of Chaos, Big Mutha Truckers, BREED, Colin McRae Rally 3, TOCA Race Driver)

Werktijd met de batterij
Over de werktijd valt het volgende te zeggen, dat is maximaal grofweg tussen de 3 a 4 uur afhankelijk van wat je doet en hoe je je power settings hebt staan. Zelf ben ik tot deze resultaten gekomen met gebruik van de Power4Gear utility die op de driver cd staat van Asus. Ik heb bestanden van mijn thuis computer zitten kopieren naar de notebook, software zitten installeren, surfen, zowel wireless via kabel, muziek luisteren en overig office werk. Als je de settings op battery saving zet geeft de batterijmeter aan dat je max 4 uur kan werken. Die 4 uur zal je met simpel office werk en surfen wel kunnen halen.

Het is niet de 5 uur die op de Asus site staat aangegeven maar 3 a 4 uur is lang zat in mijn ogen. Met een 2e batterij op de plaats van de optische drive zou je denk ik wel 5 a 6 uur moeten kunnen halen. Dus als je langer dan 3 uur wilt werken is de 2e interne batterij aan de raden. Vooral als je toch weinig tot geen gebruik gaat maken van de interne optische drive.

Beeldscherm:
Qua scherm ben ik zeer tevreden, geen dode pixels (snel afkloppen) en goed helder beeld. De backlight is op 16 standen in te stellen met behulp van FN+F5 en FN+F6. Zelf zet ik hem tussen de 25 a 50% sterkte met power4gear op office stand. Ik vind het scherm in de meeste gevallen dan al voldoende belicht om erop te kunnen werken, naast het feit dat dit meer werktijd op de batterij opleverd. Bij het afspelen van films stel ik power4gear op dvd mode en zit ik zelf tussen de 50 a 100% sterkte van de backlight. Hangt van de type film af. Veel donkere scenes dan zet ik de backlight op iets hogere sterkte en met veel lichte kleuren iets lager.

Over de kwaliteit van het scherm valt het volgende te zeggen. AIDA32 en SiSoft Sandra zeggen jammer genoeg niet veel over welk wat voor soort scherm erin zit, merk en model. Of ik kijk niet goed. Ik heb zelf altijd op een resolutie gewerkt van 1024x768, dat geldt zowel voor de monitor van mijn thuis bak als mijn vorige notebook (een Gericom, niet aan te raden als merk maar dat is een ander verhaal) dus ik was een beetje huiverig om naar een hogere resolutie over te stappen. In mijn geval 1400x1050.

Maar ik moet zeggen, op max resolutie ziet alles er haarscherp uit. Qua inkijkhoek is zowel horizontaal als verticaal in orde, beeld blijft leesbaar. Natuurlijk is dit subjectief aangezien iedereen andere ogen heeft. Wanneer ik weer eens op 1024x768 werk op mijn thuis bak dan ziet het er niet uit. Ben in die 3 dagen tijd dat ik de Asus heb zo gewend geraakt aan SXGA+ en het haarscherpe beeld. Werk nu constant op mijn Asus.

Ten slotte ik heb specifiek voor 15 inch gekozen omdat ik in breedbeeld geen toegevoegde waarde zie voor mijn gebruik. SXGA+ is zat genoeg om alles op scherm te krijgen en voor films allen vind ik het niet waard. Maar dat is mijn mening, iedereen zijn of haar ding. Daarnaast is de breedbeeld alleen in WXGA te verkrgijgen en dat is dus een max resolutie van 1280x800. Effectief gezien ga je dus erop achteruit als je voor de breedbeeld versie gaat. Als je breedbeeld nodig hebt of perse wilt dat is een keuze die zelf gemaakt moet worden maar houd in je achterhoofd dat bij gamen vaak genoeg breedbeeld resoluties niet worden ondersteunt waardoor je of terug moet naar 1024x768 of dat je uitgerekt beeld krijgt.

Audio:
Hoewel iedereen geluid anders ervaart en dit iets heel subjectiefs is wil ik toch het volgende kwijt. De kwaliteit van de speakers is in ieder geval een heel stuk beter dan mijn vorige notebook (een Gericom van 3 jaar oud). Ik hoor duidelijk de stemmen bij het afspelen van video en audio bestanden en dat terwijl ik de volume niet op zijn hardst heb staan.

Er zijn 16 standen voor de volume, die kan je aanpassen met FN+F11 en FN+F12. Zelf zit ik altijd tussen de 12,5 en de 37,5%. Moet ik wel erbij vermelden dat ik in WinXP in de sound settings alles op MAX heb staan, dat geld ook voor in Windows Media Player en Winamp. Bij mijn Gericom moet ik het volume vol open hebben staan (dus max in WinXP sound, max in Windows Media Player en de draaiknop aan de behuizing) en dan hoor ik bij video bestanden af en toe nog niet eens goed wat er werd gezegd, vooral bij het afspelen van DVD’s.

Video:
Je kan een extra monitor en een tv aansluiten op de Asus. Het beeld op de monitor is goed en makkelijk in te stellen, echter bij het proberen met de tv-out kreeg ik zeer slecht beeld op de tv. Dat terwijl mijn Riva TNT2 in mijn thuis bak beter beeld doorgeeft. Ik moet hier nog even naar kijken of dit aan de drivers kan liggen of aan de instellingen. In het ergste geval is mijn tv-out brak, I hope not. Als dat het geval is zal het waarschijnlijk een gevalletje RMA worden. :(

edit
FongWan is happy :) 8) :Y) O+ :9~ _/-\o_ Mijn tv out doet het perfect, haarscherp beeld net zoals Oscar al zei. Dus mijn Asus hoeft niet RMA en alles werkt perfect :Y) . Probleem lag gewoon aan mijn tv (een of ander no-name merk). Op de tv in de kamer van mijn ouders (een Sony) krijg ik dus haarscherp beeld in kleur. Je moet inderdaad wel de settings goed hebben staan.

1) In de bios aangeven PAL, stond standaard op NTSC.
2) In WinXP settings op 32bit op 1024x768 zetten voor 2e scherm.
3) Op de tv-zelf de juiste scart aansluiting gebruiken (desnoods alle aansluitingen afgaan en alle mogelijke settings van de tv proberen) en dan op ext met s-vhs. Zonder s-vhs kreeg ik zwart-wit beeld, wel haarscherp trouwens. Met s-vhs in kleur en haarscherp.

Het mooiste vind ik dat je alles tegelijk kan aanzetten waardoor je drie beeldschermen hebt. Je tv en externe monitor laten echter hetzelfde zien, dus het is helaas geen triplehead. Switchen gaat met FN+F8.
/edit

LAN, WLAN & Optische drive:
Het overkopiëren van 5GB duurt bij ongeveer 10 minuten, ofwel een doorvoersnelheid van tussen de 8,3 en de 8,6 MB per seconde via een 100Mbit lan (ofwel dat is tussen de 66,4 en de 68,8 Mbit/sec). Ik weet niet of langzamere schijven dit soort snelheden halen maar ik vind dit zeer snel. Ben gewend dat het overpompen van 5GB ongeveer 45 minuten duurt (dat was bij mijn oude notebook het geval). Dus die 60GB harddisk @ 7200RPM zal er vast wel iets mee te maken hebben. :) Ik heb zelf geen 1Gbit netwerk en ik ken helaas ook geen mensen die dat wel hebben dus ik weet niet of er een prestatiewinst is bij gebruik van een 1Gbit netwerk. Denk het niet anders zou ik wel hogere snelheden hebben gehaald op mijn netwerk. Of heb je altijd zoveel verlies? Als je veel verlies hebt door de lange kabels dan zou ik hogere snelheden moeten kunnen halen. Want zo ziet het netwerk eruit dat gebruikt is om die 5GB over te pompen.

Thuisbak -> (Kabel van 5 meter) -> Asus WL500-g router -> (Kabel van 25 meter) -> Asus N6000Ne.

De Intel Pro Wireless 2200BG werkt gewoon meteen na het installeren van de drivers. Ik had geen enkel probleem met het instellen van WEP op 128 bit, gebruik zelf geen WPA maar misschien dat dat nog wel zal gebeuren. Bereik is gewoon goed, heb door het hele huis tussen de 54 en 18 Mbit. De router staat op de begane grond waar mijn kamers zijn. Ik zit voornamelijk op 18 Mbit als ik op de 2e verdieping ben. Betonnen vloeren met zowel op de 1e als op de 2e etage vloerverwarming. Dus dat is niet slecht, maar goed. Ik zit toch nooit op de 2e te werken met mijn notebook, hooguit op de 1e etage in de woonkamer.

Ik heb alleen DVD+R gebrand, dit doet de combo drive op 4x snelheid en duurt 30 minuten. Aangezien de harddisk een doorvoersnelheid van in ieder geval 8,5MB/sec aankan is 4x branden geen probleem. Volgens Nero heb je een doorvoersnelheid van 5,5MB/sec nodig. DVD+/-RW en DVD-R heb ik nog niet geprobeerd maar DVD+/-RW gaat op 2x of 2,4x en DVD-R gaat eveneens op 4x. CD’s branden gaat op max 16x en levert geen problemen.

Benchmarks:
De 3d scores zijn verkregen met de Ati driver die op de Drivers & Utilities Version 3.0 staan en heeft de volgende versienummer: 6.14.10.6422 met release date van 27-01-2004. Ik heb verder niet meer gekeken naar andere drivers of gemodde drivers die er voor de Ati M9700 te vinden zijn. Misschien dat met die drivers hogere scores behaald kunnen worden.

Aquamark3:
GFX: 2544
CPU: 8657
Totaal: 22178

3dmark2001se: 10274

3dmark03: 2673

Tot slot:
Ik heb nog niet met de notebook zitten gamen, maar als je de benchmark resultaten ziet gaat dat zeker wel goedkomen. Vooral als je ook gaat kijken naar benchmarkresultaten van andere sites waarin de Ati M9700 het zeer goed doet voor een mobile grafische kaart. Het toestenbord tikt lekker weg en de snelknoppen boven bij de aan/uit knop werken zeer handig.

De card reader heb ik nog niet gebruikt aangezien ik Smart Media kaartjes heb voor mijn digicam (wat de card reader niet ondersteund) en ik geen zin heb om mijn MMC kaart uit mijn Nokia 6230 te halen om dit te testen. Ik geloof wel dat dat ding zijn werk doet. WinXP ziet de card reader dus dat moet geen probleem zijn.

Toch enkele punten van kritiek. Ik blijf het jammer vinden dat Asus geen Bluetooth heeft geïntegreerd in de M6 serie en voor zover ik kan zien in alle andere nieuwere series zoals de M5, S5 en W1 series. In hun voorgaande Centrino series (de M2 en M3 series) hadden ze dat namelijk wel. Dat is toch wel iets wat ik mis, vooral nu PDA’s en GSM’s dit ook gaan ondersteunen. Maar ik heb toch al een Bluetooth dongle dus dat is geen probleem.

Daarnaast vind ik het ook wel jammer dat de card reader geen Compact Flash en Smart Media kaartjes ondersteunt. Dan had ik makkelijk mijn foto's van mijn digicam kunnen halen. Ik heb namelijk een Fuji FinePix F601 en die maakt gebruik van Smart Media kaartjes. Maar voor de rest is het bijna de ultieme notebook voor mij. Jammer van deze twee kleine minpunten maar daar kan ik wel mee leven. Ben zeker dat ik met deze notebook de komende jaartjes weer mee kan dus het geld is goed besteed.

Nou ik hoop dat jullie wat aan mijn review hebben gehad, als er nog vragen of opmerkingen zijn aan de hand van deze review vraag maar raak en ik zal proberen een antwoord te geven.

FongWan

Heb jij ook een Asus M6800NE?

Deze review heb ik vorig jaar gelezen op GoT :+

* 786562 Grample