Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG OLED55B6V Zwart Review

Regenpak 2 november 2016, laatste update op 13 november 2016, 2.623 views

LG OLED55B6V Zwart

Eindelijk is OLED beschikbaar en LCD kan wel inpakken.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit fenomenabel
  • Lekker veel real estate
  • Prachtig dun scherm

Minpunten

• Rand had wel wat smaller gekund
  • Software brak
  • Smart remote
  • Klantenservice belt laat terug

Wow. Just wow. Sinds flat panels op de markt zijn zit ik te balen van de beeldkwaliteit. Ik heb jarenlang vastgehouden aan m'n bejaarde Philips Matchline 28" CRT TV. Al die tijd wachtte ik op AMOLED wat maar niet kwam. De 40" Sumsing die hem opvolgde (TFT LCD) had weliswaar veel meer real estate maar de kleur en kijkhoek waren belabberd. Daarna kwam een LG 42" IPS scherm. Kleur en kijkhoek iets beter, de kleurtintverandering met kijkhoek was weg maar het scherm reflecteerde alles in de huiskamer. Enter OLED. Kijkhoek is gewoon bizar. Kleur gestoken. Helderheid enorm. Met z'n formaat is eindelijk het verschil tussen 720P en 1080P content te zien. Alleen gaf m'n Slice mediaplayer iets gelig beeld. Euh, white balance? Het Sicko testbeeld bevestigde dit. Alleen was de White Balance setting in het menu greyed out. Manual gaf geen uitsluitsel en dus maar de klantenservice gebeld. Die wist het ook niet maar zouden terugbellen. 's Anderendaags de TV weer aangezet en met settings geklooid. Blijkt dat de "Eye Comfort Mode" toch echt op OFF moet staan omdat de settings die ertoe doen (White Balance, Black Level) dan niet beschikbaar zijn. Uiteindelijk is zo'n beetje alles op OFF gekomen. En is het beeld geweldig!

Ik gebruik de TV alleen als display. De "Smart TV" features zijn aan mij niet besteed. Ook hoeft LG niet te weten wat voor content ik zie, dus de ethernetkabel wordt alleen ingeprikt voor een software update. Interne speakers staan uiteraard uit, het SPDIF Toslink audio loopt via m'n bestaande vintage stereo (Philips DFA888 by Marantz uit 1988!). De software is wel een beetje brak, er wordt geen goede feedback gegeven (white balance!) en de help popups bij menu items zijn vrij waardeloos ("turns feature on or off"). De Smart Remote moet ik erg aan wennen, ben in arren moede maar terug gegaan naar de remote van de vorige TV. Misschien ben ik intussen te oud... De cartooneske plaatjes kunnen me maar matig bekoren maar ja, het is tenslotte ook een consumentenproduct. Geen vijf sterren dus ondanks de geweldige beeldkwaliteit.

Edit: vond een Undocumented Feature: autodimming bij stilstaand beeld. Na een paar minuten op pauze wordt het beeld donkerder en daalt de vermogensopname van (met mijn beeld en instellingen) van 68 naar 56 W. Ander beeld leveren andere waarden op. Hier is mooi te zien dat de OLED alleen vermogen opneemt als-ie licht geeft. Met zwart beeld is het vermogen 53 W. Da's dan weer wel rijkelijk veel...

Heb jij ook een LG OLED55B6V Zwart?

Volgens mij bedoel je screen estate. Real estate is namelijk gewoon vastgoed en heeft helemaal niets met schermoppervlak te maken :)
De klantenservice heeft intussen toch nog teruggebeld. Ze wisten niet te vertellen wat er nu precies aan de hand was maar gaan mijn ervaring meenemen in hun knowledge base. Ook goed.
ah kijk hier kon ik vinden wat ik zocht.....white balance kon ik niet aanpassen maar nu weet ik dat ik de eye comfort mode uit moet zetten........thanx!
Hallo,

Merkt u bij uw tv ook dat het geluid niet in sync is met het beeld bij o.a. youtube en de internetbrouwser? Netflix heeft er dan nagenoeg geen problemen mee (zie het wel een beetje). Maar valt dus vooral op bij youtube en de internetbrouwser.
Ik heb al diverse testen gedaan; alle beeldverwerking uit, met de sync gespeeld, en wifi uit en gigabit kabel aangesloten; geen verschil.

Ik ben benieuwd of u dezelfde ervaring heeft?
Overigens verder werkelijk subliem beeld en tevreden, maar out-of-sync probelem irriteren me altijd mateloos, dus ik ben benieuwd wat uw ervaring is

Mvgr,
Dave.
waar heeft u deze tv gekocht Dave?