Specificaties Socket AM1 - Bekijk alle specificaties

Asus AM1I-A Review

Azbest 2 november 2016, 151 views

Asus AM1I-A

Dit had echt een topper kunnen zijn, echter door de afwezigheid van een extra SATA controller niet bijzonder.

Pluspunten

• Gunstig geprijsd
  • Veel video aansluit mogelijkheden
  • Uitstekende overklok prestaties
  • Zeer betrouwbaar

Minpunten

• Geen interne USB 3.0 aansluiting
  • 1 PCIex slot
  • Geen extra SATA controller

Layout Score: 3
Ik was al een poos op zoek naar een energie zuinige desktop en het AM1 platform leek daar perfect bij te passen. Als basis koos ik de Asus AM1I-A en als processor in eerste instantie een Sempron 2650.

Het eerste wat me opviel was dat de kleine Asus ontzettend tweakable was in de BIOS. Bij het bouwen van het systeem begon ik toch de interne USB3 aansluiting te missen en er waren intern ook maar bar weinig USB2 aansluitingen (2 poorten).
Je wilt een SSD, maar je wilt ook opslag, dus SSD op poort 1, HDD op poort 2. Ok, en waar laat je dan je optical drive? Ik moest dus een SATA naar USB adapter kopen en heb die omgebouwd zodat ik deze op de interne USB2 aansluiting kan prikken 8)7

Ik kwam voor bepaalde toepassingen iets aan rekenkracht tekort en experimenteerde wat met overklokken, de AM1I-A bleek een geweldige overklokker en kan als enige de multiplier van de processor een stapje verder krijgen.
Maar dan graaft het bord weer zijn eigen graf want net als je de juiste snelheid hebt gevonden, loop je tegen het feit aan dat de ingebouwde SATA controller van AM1 processoren niet meer functioneert boven een bepaalde FSB (105). Hoeft helemaal geen probleem te zijn, want dat zou eenvoudig opgelost zijn met een extra SATA controller, wat sowieso al wenselijk zou zijn geweest.
Nu zou je dus je enige PCIex slot die er is moeten vullen met een SATA controller |:(

Ik had om de genoemde redenen dan ook liever de ASROCK AM1H-ITX gehad, meer aansluitmogelijkheden en waarschijnlijk een betere kans om over te klokken. Een gemiste kans van ASUS!

Heb jij ook een Asus AM1I-A?

Ik snap je 'minpunten', maar vind deze toch echt erg 'situationeel' dus vind ik je eindoordeel te negatief.
ASUS heeft een alternatief met meer aansluitingen, en ja, die is dus ook iets duurder.
En jij noemt dan het feit dat dit bordje die aansluitingen niet heeft een gemiste kans?
Dat vind ik te overdreven.

Dat jij ook naast een SSD ook een (grote) HD en dan ook nog een optische drive nodig hebt?
De meerderheid van de mensen heeft in zijn mini desktop (NUC, zelfbouw) toch echt geen optische drive meer hoor. Daar heb je ook USB drives voor die je dan voor de gelegenheid (= bij mij bijna nooit) aankoppelt om nog een DVD of CD te lezen.

Overclocken --> Daar moet je altijd naar zoeken en is geen 'spec' voor dit soort moederborden.

Natuurlijk, je wilt tegenwoordig eigenlijk alleen maar USB3 poorten.
Maar ook daar moet je voor 37,50 ook niet te hoge verwachtingen hebben.

Ik heb voor mijn moeder met dit bordje een desktop vervanger gebouwd.
Geen enkel tekort aan aansluitingen.
Voor mijn eigen HTPC heb ik inderdaad een AM1H-ITX bordje gekozen.
Ook hier nog voldoende aansluitingen over (wel de interne USB 3.0 aansluiting gebruikt).
Zelfs in mijn HTPC heb ik geen optische drive (meer) ingebouwd. Die heb ik nooit nodig
voor films die op de een of andere manier op mijn harde schijf zijn terechtgekomen.
En Netflix vraag ook nooit om de volgende DVD... ;-)
Ik gebruik situationeel inderdaad een optical drive, voor die momenten als iemand eens een DVDtje meeneemt. Is dat echt zo raar? Meisjes zijn nou eenmaal niet zo van het downloaden ;) Maar het mag ook echt een ander apparaat zijn, je komt gewoon tekort, dat is wat ik duidelijk wilde maken.

Ik vind je opmerking omtrent overklokken erg vreemd, er zijn misschien niet heel veel extreme overklockers, maar op een meer casual manier zijn er genoeg. Een moederbord anno 2014 die je niet verder kan krijgen als 105FSB? Sorry, dat is gewoon triest. En is dat de schuld van Asus? Nope, maar dat is toch vast wel iets wat ASUS zelf ook in de ontwikkelruimte opgemerkt had. Dat ASUS er niets mee gedaan heeft vind ik dus het eerste gedeelte van de gemiste kans.

ASRock heeft met de AM1B-ITX twee belangrijke minpunten die ik bij de Asus AM1I-A heb genoemd niet en het bord was zelfs toen al goedkoper als de AM1I-A. Hiermee laat Asrock dus zien dat je zelfs voor een kleine prijs ook nog wat mag verwachten. Het moederbord kost overigens geen drol om te maken, bijna alles wordt verzorgd door de APU. Asrock heeft echter nooit zulke goede BIOSen als ASUS, wat het bord op een andere manier weer minder interessant maakt voor de tweaker.

De mediacenter van mijn buurman heb ik dan ook op basis van de AM1B-ITX gemaakt en werkt net zo goed als de ASUS, als in net zo vlot en stabiel. Dat is dus het probleem (voor ASUS).
Als de ASUS een extra SATA controller had gehad en een interne USB3 aansluiting dan had die van mij een een award gekregen.