Specificaties 2.0-set met een totaal vermogen van 120 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier R2000DB Review

TheFlexos 2 november 2016, 310 views

Edifier R2000DB

Mooi product voor een prima prijs. Toch viel voor mij de geluidskwaliteit tegen.

Pluspunten

• Aansluitmogelijkheden
  • Afstandsbediening
  • Uiterlijk
  • Bluetooth
  • Hij kan echt belachelijk hard

Minpunten

• Te aanwezige bas
  • Geen evenwichtig geluid voor muziek
  • Nergens te beluisteren voor de aankoop

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 2

Om te beginnen, ga ik in deze review niet in op specificaties van de speakers, want ik weet hier weinig van af. Ik ga het vooral hebben over het geluid zelf en het gebruiksgemak. Omdat het om geluid gaat, is de review zeer persoonlijk. Iets wat ik mooi vind, kan iemand anders veel te plat vinden klinken. Hier geld dus ook dat de nadelen die ik ondervind, juist als een voordeel voor andere beschouwd kunnen worden.

Aangezien mijn vader muzikant is, ben ik toch wel verwend met goed geluid. De laatste jaren hadden we een setje KRK Rokit 6 staan. Na te zijn vertrokken uit mijn ouderlijk huis, had ik opeens alleen een Trust Tytan 2.1 (19019) (EU-model) Zwart setje voor de muziek. Hier was ik dus totaal niet tevreden mee. Ik had dus al eigenlijk voor ik weg ging besloten dat ik een nieuw setje aan moest schaffen. Omdat ik altijd erg tevreden was met een 2.0 set, ben ik daar weer naar op zoek gegaan.

Onderzoek

Mijn budget lag op 300 euro. Ik had het idee dat het setje goed moest zijn om te gamen en vooral voor muziek luisteren.

Als eerst keek ik naar hetzelfde setje als bij mijn ouders staat: KRK Rokit 6. Deze vond ik toch echt te groot, want ze moeten op mijn bureau staan. Hierdoor vielen deze af. Toen kwam ik na wat onderzoek al snel uit bij Edifier. Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord. Na wat onderzoek leken ze toch behoorlijke producten te maken voor een relatief goede prijs. Even wat reviews gelezen en toen kwam ik uiteindelijk uit bij de Edifier R2000DB. Toch wel bij een aantal winkels verkrijgbaar, helaas was het grootste deel hiervan een webwinkel. Ook bij de bedrijven die wel winkels hadden, hadden vaak niet dit model in de winkel liggen. Een flink nadeel van Edifiers: Die dingen zijn nergens te beluisteren! Uiteindelijk had ik bij de BCC wel wat edifiers gevonden en beluisterd, maar dit waren toch wat goedkopere setjes van rond de 100 euro. Niet echt super vergelijkingsmateriaal dus.

Omdat er geen slechte review te vinden was, was ik er van overtuigd dat hij wel goed moest zijn. Hierdoor de knoop doorgehakt en de R2000DB besteld voor zo'n 250 euro. Wel met de gedachte: "Mochten ze tegenvallen, dan kan ik ze altijd terugsturen." Fijne gedachte natuurlijk, maar in de praktijk gebeurt dit bij mij bijzonder weinig.

Uitpakken

Vrijdag besteld, dinsdag in huis. Zoals altijd, kon ik niet wachten om mijn nieuwe spul uit te pakken en uit te proberen. Het zat prima ingepakt. Onderin en bovenin een dikke piepschuim vorm er omheen en om de speakers zelf zat folie. Het folie zat er opgeplakt, zodat er echt niks kon krassen, want hoogglans zwart is nogal krasgevoelig. Alle kabels die je mogelijk nodig zou hebben zitten er bij: 5-pins kabel (om de speakers met elkaar te verbinden) RCA-RCA, RCA-3,5mm jack en de optische kabel. Ook zit er een afstandsbedieding bij. Prettig ding. Hij voelt wel goedkoop aan, maar hij doet wat hij moet. Je kan de geluidsbron selecteren, volume bedienen, aan/uit knop etc.

Geluid

Gelijk alles aangesloten en ik ging er eens goed voor zitten.

Muziek aan en een hele muur van bas komt op je af. In het begin natuurlijk geweldig, maar daarna toch maar eens die bas een schroefje omlaag doen. Toen viel mij wel op dat het geluid al wat minder evenwichtig werd. Het klonk alsof er toch een redelijk gat zat, tussen de lage tonen en de rest van de muziek. Het klonk niet meer als één geheel. Het probleem is dus dat met de instellingen klooien, het evenwicht van het geluid vrijwel altijd verpest bij deze speakers. Hierdoor zal dus eigenlijk toch het beste geluid in de standaard instellingen liggen. Bij de standaard instellingen, was de bas toch echt te krachtig om er goed muziek mee te luisteren. Ook met dit geluid was ik dus niet tevreden. Ik miste het evenwichtige, heldere geluid wat ik inmiddels was gewend.

Dan komen we bij een ander probleem: De bass reflex aan de achterkant. Ik woon in een nieuwbouwwoning met op het moment nog vrij kale muren. De speakers staan met de achterkant tegen een muur aan, waarvan de rechterspeaker in de hoek staat. Doordat de bas vanuit de muur wordt teruggekaatst als het mijn kant op komt, gebeurt het wel eens dat bepaalde tonen door de vorm van mijn kamer een soort echo krijgen. Bij muziek houdt dat in, dat er bij sommige toonhoogtes van de bas, net een extra stapje volume bovenop de bas komt, waardoor de evenwicht al helemaal ver te zoeken is. Dit is dus wel een punt wat afhankelijk van je kamer is. Hier zal waarschijnlijk niet iedereen last van hebben.

Na wat luisteren werd mij ook duidelijk dat er toch een bepaalde filter over de muziek heen word gegooid. Het geluid klinkt niet zoals bedoeld is door de makers van de muziek. Over het geheel zit een soort ruis van bas. Het klinkt nu heel negatief en het zou goed kunnen dat vele dit juist mooi vinden. Ook helpt dit wel met toch enigsinds een geheel van het geluid maken. Zelf vind ik het niet mooi.

Dat weekend naar een muziekwinkel geweest en na luisteren van de KRK Systems Rokit 5 G3 (Zwart) hier toch maar een set van meegenomen.

Toen heb ik letterlijk de Rokit 5's en de R2000DB naast elkaar gezet en beide op mijn pc aangesloten. Na wat luisteren wist ik het: De KRK Rokit 5 is het juiste geluid voor mij.

Uiteindelijk zal ik dus de Edifier R2000DB terugsturen naar de winkel.

Ik vond het raar om te ervaren dat het product waar iedereen zo tevreden mee is, zelf niet goed genoeg te vinden. Blijkbaar ben ik toch wat verwender dan de meeste, als het om geluidskwaliteit gaat. De geluidskwaliteit is echt de enige reden dat ik hem weg heb gedaan en zelf baalde ik hier toch stiekem wel van. Het is een prachtig setje, met lekker uitgebreide aansluitmogelijkheden. Ook is de afstandsbediening erg handig en is de bluetooth die er op zit zeker een pluspunt. Uiteindelijk heb ik toch de aalsuitmogelijkheden opgegeven om voor geluidskwaliteit te gaan. De KRK Rokit 5 G3 waren overigens wel een paar tientjes duurder, maar dit was het voor mij zeker waard.

Dit was mijn eerste uitgebreide review, dus ik hoop dat iemand hier iets aan heeft :). Tips zijn zijn zeker welkom!

Foto's komen er nog aan.

Heb jij ook een Edifier R2000DB?

Ondanks de negatieve ervaring toch mooi verpakt in een nette review :) Netjes vertaalt zonder het product in een negatief daglicht te zetten, mooie review!