Specificaties 5.1-kanaals met 80W versterker en 4x HDMI - Bekijk alle specificaties

Yamaha RX-V481 Zwart Review

tweakradje 1 november 2016, laatste update op 12 december 2016, 1.782 views

Yamaha RX-V481 Zwart

Een 5.1 kanaals receiver met veel opties en een goed geluid. Ook te gebruiken als 2.0 of 2.1 systeem. Tevens is er een optie om hem BI-AMP aan te sluiten. (dan vervalt uiteraard 5.1 surround) Geluid streamen naar Bluetooth speakers leuk extraatje.

Pluspunten

• mogelijkheden
  • geluid (kan wat "klinisch" overkomen)
  • geluidsinstellingen
  • bediening (ook zonder TV)
  • snelle stabiele firmware
  • stabiele nuttige Android App
  • goede "TV off" bediening
  • bluetooth (stream naar boxen/headset)

Minpunten

• grote kast
  • wennen aan instellingen
  • geen "info" knop op AB
  • kan niet zoeken bij vTuner, DLNA
  • alleen active subwoofer mogelijk
  • kale TV menu's (gebruik je weinig)

Geluidskwaliteit Score: 4
Deze review schrijf ik vanuit bediening/gebruik perspectief. Technische specificaties kun je vinden op de Yamaha website.
Was eigenlijk op zoek naar een receiver met gelijke opties en een class-d versterker. Maar die kosten veel meer. Uiteindelijk voor deze (discreet amp) Yamaha gegaan door de positieve reviews op het internet. Denon biedt nagenoeg hetzelfde maar deze vond ik mooier. En het bleek geen verkeerde keus. Mede omdat deze in staat is om via BT speakers aan te sturen ergens in huis.
Ik gebruik het 5.1 systeem nu als 2.0 systeem. Dus geen satellieten en subwoofer. Ik heb bas genoeg met 2 fullrange front speakers. Later speakers uitbreiden kan altijd nog.
Na het aanzetten eerst verbonden met Wifi en de laatste firmware via internet er op gezet.
Het inregelen met bijgeleverde microfoon is in mijn 2.0 situatie eigenlijk overbodig. Toch heb ik het gedaan om te kijken wat hij inregelde voor de equalizer. Hij regelt normaliter met piepjes en sweeps de afstanden en de equalizer in per speaker. Sluit je er maar 2 aan dan herkent hij dat. Daarna handmatig de equalizer ingesteld voor beide front speakers. (dit gaat per speaker)

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C24iSSDgFA3GQJ.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C24iSP4daaQPtV.jpeg

Geluidsinstellingen en inputs

Er zijn geluidsinstellingen die je per "input" vast legt en er zijn globale geluidsinstellingen. Dat verschil moet je even doorhebben. Input is FM/USB/Net/HDMI/AV etc. Die instellingen kan je ook vastleggen in de 4 SCENE knoppen voor het gemak. Ze hebben een label (op apparaat en AB) maar daar hoef je je niet aan te houden. Daarnaast onthoudt hij natuurlijk je geluidsinstellingen per "input" (er zijn maar 4 SCENE knoppen en veel meer inputs)

Geluidsinstellingen globaal:
- Trebble/Bass (option menu, frontpaneel)
- Extra Bass (option menu, AB)
- Volume
- Speaker instellingen (hoofd menu)
- Volume trim (option menu), als een input harder is kan je deze terugschroeven

Geluidsinstellingen per "input"
- Straight (onbewerkt) of via DSP (Digital Sound Processor genaamd "programs")
- Enhancer aan/uit

Als je de SCENE knop lang indrukt legt hij je input en huidige input instellingen vast onder die knop. Ik vind het slim gedaan.

Het geluid

Het geluid is goed. Persoonlijk vind ik class-D versterkers net even iets feller klinken maar dat is persoonlijke voorkeur. Door de uitgebreide mogelijkheden om het geluid in te stellen per box en de "Enhancer" klinkt het apparaat gewoon goed. Niet meer maar zeker niet minder!

De info paneelknop

Met de info knop kan je de eenregelige tekst display op het paneel aanpassen. Voor FM kan je daar wisselen tussen frequentie, RDS station en RDS tekst. Voor MP3 de filenaam, ID tag etc en voor internet radio de stationsnaam of huidige song. Waarom zit die knop niet op de AB Yamaha?

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C24iS1DaA7S6iu.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C24iS47403n2nu.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C24iS2Jk7n09B1.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1C24iS1inIICmxA.jpeg

Bluetooth

Wat ik niet gezien heb bij andere merken is het streamen van geluid naar Bluetooth speakers of hoofdtelefoon.
Het werkt als verwacht en kan mogelijk interessant zijn voor je.

Mogelijkheden voor Net en FM input

Voor radio heb je AM en FM. Die selecteer je via een SCENE knop of FM/AM knop. Wisselen tussen FM en AM doe je door nogmaals op de FM/AM knop te drukken. Hetzelfde geldt voor de NET knop. Door die in te drukken wissel je tussen Internet Radio (vTuner), DLNA (server/nas), Airplay, MusicCast (Yamaha eigen oplossing) etc.

vTuner

vTuner biedt op veel merken Radio via internet. Je vTuner ID kan je in het netwerk menu lezen. Als je dan naar http://yradio.vtuner.com gaat op je PC kan je die invoeren en je favorieten lijst aanleggen. Die zie je direct terug op je apparaat. Je kan ze ook op het apparaat zelf ook Browsen en "bookmarken" via het option menu of de "play" knop 3 sec in te drukken. Maar er zit geen zoekfunctie op. Browsen door 10000+ internet stations is niet mijn hobby.

Naast vTuner zijn daar Spotify, JUKE en Gobuz

Overige mogelijkheden

Het dimmen van het frontpaneel display is handig. Ook het "bookmarken" van andere netwerk content is handig (bijv. mappen op je NAS). Play knop 3 sec indrukken en terug oproepen met de "preset" knoppen (max 40).
Er zijn nog mogelijkheden met dit apparaat die ik nog niet getest heb. Zo is daar bijvoorbeeld de mogelijkheid om speakers BI-AMP aan te sluiten (die moet je dan wel hebben) en om met 2 geluidszones (A-B) te werken.

Als je naar het ip nummer met een internet browser gaat kan je o.a. een backup/restore doen van al je instellingen. (avr2016_backup.dat)

Hopelijk heeft iemand iets aan deze review. Laat het gerust weten hieronder :)

Heb jij ook een Yamaha RX-V481 Zwart?

Bedankt voor je review! Vroeg me voornamelijk af of deze receiver ook geluid kan streamen (via bluetooth) naar apparaten (koptelefoon) en dat kan dus blijkbaar! Binnenkort verwacht ik eigenaar te zijn van deze receiver :)
Hallo Tweakradje, bedankt voor je review. Omdat mijn huidige versterker net defect is gegaan, zoek ik een andere en ben bij de RX-v481D ( met Dab+ ) uitgekomen. Ik heb echter nog 1 twijfelpunt en misschien kan jij die oplossen:

-De antenne aansluiting voor de FM/AM radio lijkt op een coax-aansluiting ( voor b.v. centrale antenne-systeem of Ziggo-kabel ). Maar ik kan niets anders vinden dan dat hierop een losse draad-antenne aangesloten kan/moet worden. Heb jij deze ook aangesloten en hoe is de FM-radio ontvangst?

M.v.gr. & b.v.d.
Psi

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 28 december 2016 22:59]

Nee ik heb geen DAB versie. Maar de bijgeleverde draadantenne moet het doen. Op de kabel (Ziggo/UPC) zit voor zover ik het weet geen DAB+ signaal.
Ik heb deze versterker ook in de Dab+ uitvoering en ben er erg tevreden over.
Ik heb in de USB aansluiting aan de voorkant een mini USB drive van 128 GB geplaatst, daarop staat mijn complete muziekverzameling. Playback via USB werkte de eerste weken fantastisch maar sinds een paar weken stopt de receiver regelmatig "spontaan" met afspelen, altijd bij de overgang naar een volgende track maar niet reproduceerbaar. Erg irritant, ik heb nog geen oplossing gevonden. Heb de laatste versie van de firmware erop staan. Ook het scrolled binnen de muziekverzameling via de app lijkt steeds langzamer te gaan. Heeft iemand anders hier ook last van?
Ik heb zelf ook de DAB+ uitvoering: RX-V481D. Ik dacht dat hij DLNA ondersteuning had, maar nu blijkt dat ik niet eens Video ernaar kan streamen. Dus die gaat weer terug. Ik hoop dat ze 'm nog terug nemen bij de MM