Huawei Nova Titanium

Specificaties 5" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei Nova Titanium Review

TwistedVision 1 november 2016, laatste update op 15 december 2016, 2.179 views

Huawei Nova Titanium

Dual-sim telefoon met een premium look & feel. Weinig fratsen; werkt naar behoren en naar mijn mening een fijne UI.

Pluspunten

• Premium uistraling
  • Vlotte en intuïtieve interface
  • Accuduur

Minpunten

• Knopjes zijkant niet strak inbehuizing
  • (te) hoge prijs t.o.v. concurrentie

Enige tijd zitten zoeken naar een nieuwe dual-sim telefoon. Waar de focus lag op het fatsoenlijk kunnen multitasken; spotify, google maps, bellen etc. tegelijk zou geen probleem mogen zijn in de auto. Daarnaast mocht hij niet groter zijn dan 5", aangezien ik in mijn auto een vaste en erg fijne houder heb waar tot 5" prima in past.
Gek genoeg heb je met deze eisen niet zo heel veel keus in het midden tot high end segment van de dual-sim markt.
Uiteindelijk uitgekomen bij de Huawei Nova Titanium. Volgens vele, waaronder de tweakers redactie, is dit een goede maar duur betaalde telefoon. Gezien je voor minder een vergelijkbare telefoon koopt. Echter is deze telefoon dan (vaak) wel zonder dual-sim capaciteit.
In deze review stip ik een aantal zaken aan waarvan ik vind dat die de Nova onderscheidt (positief en negatief)
Ontwerp
Het ontwerp van de Nova, doet veel mensen al snel denken aan een bepaalde Nexus. En inderdaad, dat kunnen we niet ontkennen. Dit betekent dat hij een strakke voorkant heeft, en een grijzige aluminium achterkant. Deze achterkant doet met een bepaalde lichtinval een beetje paarsig aan.
Op de achterkant zit ook de vingerafdrukscanner. Hier kan ik niets anders dan mijn lof over uiten. De scanner werkt erg snel en accuraat. Daarnaast kan je hiermee in EMUI wat handige dingen doen. Zoals je statusbar naar boven en beneden vegen, bladeren door foto's etc.
Op de rechterkant zit de aan-/uitknop en de volumerocker. Over deze knopjes ben ik iets minder gecharmeerd; deze zitten namelijk niet super strak in de behuiziing. Als je er met je vinger overheen gaat, voel je de knopjes licht bewegen.
Over het algemeen voelt de Nova echt aan als een premium telefoon en is op de bouwkwaliteit weinig aan te merken.
Scherm
De Nova huist een 5" FHD LCD scherm. Persoonlijk vind ik het een erg mooi scherm. Mooi is dat Huawei in de software de optie heeft opgenomen om zelf de kleurtemperatuur aan te passen, waardoor je hem kan afstellen zoals jijzelf fijn vindt.
Ik heb ondertussen een screenprotector erop gezet, impact proof. Hier ben ik zelf niet zo'n fan van. Gezien de Nova dunne bezels heeft die aflopen, loopt de screenprotector tot op 1 mm aan beide zijden. Dit betekend dus dat je aan beide zijden een streep over je scherm hebt lopen. Hiervoor wordt een oplossing gezocht :)
Camera
Huawei heeft in de telefoon een 12MP camera op de achterkant geplakt en een 8MP op de voorzijde. De focus bij dit model ligt op de camera aan de voorkant. Ik ben niet zo'n selfie-kinda-guy, maar ik kan wel vaststellen dat de frontcam erg goed is.
De camera op de achterzijde is prima te noemen maar niet bijzonder. Leuk detail; om snel een foto te maken; druk je als de telefoon vergrendeld is 2x achter elkaar op volume-down. Hierbij geeft hij ook aan binnen welke tijd hij een foto heeft kunnen maken. Meestal varieert dit tussen de 0,7 en 1,2 seconden.
EMUI
Misschien wel het grootste twijfelpunt om niet voor deze telefoon te gaan was het besturingssysteem; EMUI. Veel slechte verhalen over gehoord maar na het zelf even te ervaren bij een collega was ik er niet geheel ontevreden over. Nu ik het zelf dagelijk gebruik kan ik zeggen dat mijn twijfels geheel weg zijn genomen.
De interface werkt snel, intiutief, je kan veel tweaken en ja het heeft wel wat weg van een iPhone. Echter kom ik van OxygenOS af, wat erg stock android is, en ik kan niet zeggen dat ik het mis. Ik kan misschien zelfs zachtjes zeggen dat ik een beetje fan van EMUI ben geworden, echter kan ik me goed in de kritieken van mensen verplaatsen die het niet het beste OS vinden wat er is.
Overigens kan je veel van de voor geïnstalleerde apps van Huawei verwijderen. En mocht je van een opgeruimd homescreen houden, kan je veel van je apps die je niet of nauwelijks gebruikt, in een verborgen map zetten waardoor je alsnog een soort app-launcher idee hebt. Uiteraard kan je ook een launcher installeren.
Accuduur en laadtijd
De accu van de Nova in combinatie met EMUI is erg goed te noemen. Met zo'n 20-30 belletjes per dag, regelmatig e-mail checken, whatsappjes, flitsmeister in de auto etc. en een screen-on time van bijna 5 uur. Red je hier eenvoudig een dag mee. In mijn geval red ik er vaak net de 2 dagen mee.
De laadtijd is niet zo snel; hier kan je een dikke 2 uur voor uittrekken. Dit doen de concurrenten uiteraard beter. Echter als je voornamelijk je telefoon 's nachts oplaadt, zou dit niet veel uitmaken.
Voor 369 euro is het zeker geen goedkope telefoon. Maar of het een slechte koop is? Ik ben er van overtuigd dat dit niet zo is. Het is een snelle dual-sim telefoon met een premium look en feel. Als je een telefoon zoekt zonder al te veel fratsen; kan de Nova wellicht iets voor jou zijn.

Vragen of opmerkingen? Type of stijlfouten? Let me know..
To-do: review voorzien van foto's en screenshots

Heb jij ook een Huawei Nova Titanium?

Goede review en bevestigt ook mijn bevindingen van deze smartphone, die ik 2 weken geleden ook gekocht had. Ik was in het begin wat achterdochtig voor dit merk, als Apple gebruiker en ik op een gegeven moment toch vond dat de mogelijkheden van de iPhone niet meer zoals in de beginjaren, waar Android nog moest uitrijpen. De Look and Feel van EMUI doet me erg denken aan iOS en dat vind ik best wel prettig.

Batterijduur is inderdaad heel goed. Persoonlijk vind ik € 369,- voor de mogelijkheden en bouwkwaliteit echt niet veel, maar ik ben eigenlijk ook de Apple prijzen gewend. Eerlijk gezegd ben ik echt zeer aangenaam verrast door mijn eerste Android smartphone.
Thanks!
Ondertussen bijna 2 maanden in bezit; nog steeds ben ik een erg tevreden gebruiker :)
Prima review! Ik heb zelf altijd een Samsung gehad betreft smart phone echter sinds een tijdje eigenaar van een Huawei Ascend Mate 7 en ik kan niet anders zeggen dat ik EMUI heel prettig vind, het werkt super snel ( naar mijn mening) en het is erg overzichtelijk en genoeg persoonlijk te maken.

Leuk dat een apple user ( Pharmacist) zo positief is over een android phone en dan nog van Huawei, wat voor velen onbekend terrein is )
Dank u!
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de nieuwe EMUI, die volgens mij een stuk minder Apple invloeden heeft, maar meer Android.
Bedankt voor deze review!
Toch nog een kleine opmerking. Je hebt als minpunt de prijs tov de concurrentie.
Mag ik vragen wat jij als concurrent ziet in deze lijn?
Ik zoek nog iets voor vrouw-lief wat wat kleiner is (Max 5") maar toch lekker mee draait..
Ik zoek namelijk Android, 5" of kleiner, snel en relatief nieuw.

Dan hou ik over volgens Tweakers' alternatieven:
Sony Xperia X compact van 385,37
Sony Xperia X 372

De rest is verouderd of groter dan 5"
Mogelijk mis ik dan concurrenten dus ben benieuwd wat jij onder de concurrentie bedacht toen je opmerkte dat de Nova wat aan de dure kant ligt..?
Je hebt gelijk Android 5" of kleiner is er weinig vergelijkbaars, maar dat had ik ook wel in mijn review opgemerkt.
Met concurrentie bedoel ik dat er in eenzelfde prijscategorie meer "bang-for-buck" te verkrijgen is, bijvoorbeeld als je bereid bent "concessies" te doen op basis van schermdiameter, kon je op het moment van schrijven voor een paar tientjes meer een OP3 kopen. Zo zijn er nog wel meer, echter is het eigenlijk allemaal groter dan 5".
Qua concurrent met een vergelijkbaar formaat, zou ik, ondanks dat hij >5" (5,2") de Samsung Galaxy A5 of de Nexus 5X willen voordragen.
Als je inderdaad, ècht niet groter wil dan 5"; dan is de Nova zeker een goede, zo niet je beste keuze.
Hoe bevalt ie je nog na 2 maanden? Is ie nog steeds even snel? En ondersteunt ie eigenlijk 5ghz wifi? Ik weet niet of dit binnen 3 jaar zo'n beetje de standaard frequentie wordt maar het is wel lullig als de gratis wifi netwerken in de stad bijvoorbeeld 5ghz worden en je er daardoor geen gebruik van kunt maken :/
Na 2 maanden nog steeds erg tevreden!
Nog steeds erg snel en doe bijzonder lang met één acculading. Hij komt zelden onder de 70% (m.u.v. het weekend); ik rijd veel voor mijn werk en heb hem dan met een USB kabel aan de auto hangen i.c.m. Android Auto.
Daarnaast blijft hij snel doordat in EMUI veel (onnodige) processen de kop wordt ingedrukt. Ook kan je af en toe je telefoon optimaliseren door de app "Telefoonbeheer" te laten draaien.
Hij ondersteund helaas geen 5 ghz wifi; thuis erg jammer, maar zeker geen dealbreaker. Ik denk dat de 5 ghz frequentie komende jaren misschien meer opkomt, maar zeker niet de 2.4 frequentie gaat vervangen. Zeker voor de goedkopere openbare netwerken lijkt mij het niet het geval. Maar goed; openbare netwerken gebruik ikzelf eigenlijk nooit gezien de 4G-verbinding vaak stukken sneller is.
Thanks voor de review; deze nu gescoord bij de BTW-actie voor 295 euro en nog geen moment spijt gehad.
Wat mij het meest opvalt is hoe goed EMUI is; ik had hiervoor nl een Nexus 5X op Android 7 en ben groot fan van stock android maar EMUI is op de Nova net zo goed en snel [nb: de update naar Nougat verschijnt in maart]
Voor mij persoonlijk is het formaat de ideale grootte van een smartfone; past gewoon in de broekzak/jaszak zonder te irriteren en het scherm is nog groot genoeg om comfortabel op te surfen.
:) inderdaad.
Ik heb hem nu 3 maanden en in ben er nog steeds erg over te spreken.

Heb je een bron voor je statement betreffende de update naar Nougat? Ik kan enkel vinden dat hij mogelijk begin 2017 wat krijgt.
Overigens wel andere huawei toestellen:
Hierin staat ook dat de Nova op termijn zal volgen....
Ja heb ik voor je:

nieuws: Huawei geeft Nova en P9-serie begin 2017 update naar Android Nougat

Kan dus ook eerder , alles eerder is een meevaller :D

[Reactie gewijzigd door Majin Buu op 1 februari 2017 17:05]

Thanks! Ja zou mooi zijn!
Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe features die EMUI 5 met zich mee zal brengen. :)
laat ff weten hoe de Beta-update jou bevalt }>

Ik durf het niet aan en wacht wel op de final OTA
Ik ga vanavond/morgen even kijken.
Heb op dit moment geen sd-kaartje in mijn telefoon zitten :/
Was even vergeten te reageren, want ging de dag na het installeren van android 7.0 de sneeuw in. :*)

De update bevalt goed, voelt iets meer stock android. Een paar dingen die net wat anders zijn als op de android 6.0/EMUI 4.1, waardoor ik ze in het begin als "bugs" ervoer, maar wat volgens mij gewoon net anders ingesteld is.

Het installeren van de bèta is trouwens bijzonder makkelijk en heb nog nergens gelezen dat het tot gebrickte toestellen zou kunnen leiden o.i.d.
Thanks voor de bevindingen. Krijg je nu nog OTA's met de beta op de Nova?
Dat verwacht ik wel; het is gewoon een originele (bèta) ROM van Huawei. Ik zou niet weten waarom er dan geen OTA's meer gepushed zouden worden naar de telefoon.
Hoe installeer je een Launcher op EMUI?
Hier heb ik geen ervaring mee.
Maar het lijkt me dat dit op dezelfde manier gaat als op de andere android toestellen? :?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.