MSI Wind Nettop 120 Review

donny007 20 oktober 2009, laatste update op 18 januari 2010, 2.439 views

MSI Wind Nettop 120

Pluspunten

• Klein
  • Stil
  • Zuinig
  • Goedkoop
  • Goed als server
  • Leuke MSN/Internet PC

Minpunten

• Herrie tijdens opstarten
  • Geen eSata aansluiting

Features Score: 3
Ik heb dit kastje aangeschaft als Kleine server, momenteel is het een COD4 server/webserver/backup server/download server, je zou denken, gameserver op een atom? Ja het kan, en het werkt prima (voor de ge´nteresseerde 88.159.209.175:28960 is de COD4 server, de link is de website).

De server zit via een 100MB up&down Onsbrabantnet glasvezel verbonden met het internet.

Wat zijn de specs?
- Atom N230 Singlecore 1.6Ghz.
- 1GB Ram, SODIMM.
- Gigabit Lan.
- Dsub (VGA) video uitgang.
- 7.1 audio.
- 6X USB2.0 (4x achter, 2x voor)
- DVD brander.
- SD/MMC card reader.
- 160GB Sata HDD.
- Een Mini PCI-e slot waar een Wlan (B/G) kaart inzit, hele kaartje eruit gehaald en in mijn netbook gestopt.
- Intern zitten er 2 sata aansluitingen, 1 voor de HDD 1 voor de optische drive, de optische drive heb ik eruit gehaald en vervangen door een hotswappable drive bay met 1TB WD greenpower HDD erin.

Jammer genoeg zit er geen eSata aansluiting op.

Er zit 1 casefan in, die maakt tijdens het opstarten een hoop kabaal, daarna is die vrijwel niet meer te horen.

OS en software
Het OS is Ubuntu Server 9.04 (standaard XP home).

Geinstalleerde software:
- OpenSSH (Secure SHell)
- Apache (webserver) met PHP
- Mysql (Database)
- Torrentflux (torrent client met web interface)
- COD4 Dedicated server binaries (Voor de COD4 server).
- VSftpd (FTP server)
- Samba (SMB/Windows shared folder protocol)

Alle software (Behalve de COD4 server) is OpenSource.

*Denk niet dat je als leek consument dit eventjes kunt installeren, met de Ubuntu forums kom je ver maar het is en blijft moeilijk en je hebt veeeeel geduld nodig*

En verder met de hardware, daar kwamen we voor ;)

Het kastje zelf ziet er keurig uit, natuurlijk eventjes opengemaakt, alles zit netjes in elkaar.

De Atom heeft genoeg power om bovenstaande taken goed uit te voeren, de COD4 server zit bijna 24 uur per dag prop vol (24 spelers), de Torrent client wordt actief gebruikt, de website wordt zeer actief bezocht (hier staan de player stats op), en nog kan de atom met ~60% van zijn capaciteiten het aan, alleen bij slordige Sql query's op een grote database wil het CPU gebruik nog wel is naar 100% gaan.

Het is een zuinig bakkie, bij een normale load stookt ie zo'n 40 watt,bij full load wat meer maar niet veel.

Maar dat is nog niet alles, mijn zusje heeft dit ding namelijk als desktop, ook leuk om een review te schrijven over het desktop gebruik na al dat vage Tux-Fi gedoe :D

Exact hetzelfde apparaat met identieke specificaties, alleen dan wel met optische drive en WLAN kaart, ze gebruikt hem alleen om mee te MSNen en te youtubben, de Atom kan het makkelijk aan, maar als je bijv een HD youtube film wilt gaat kijken is de Atom de bottleneck en krijg je een haperbeeld, voor de rest is het een prima desktop pctje als je er lage eisen aan stelt.

Prima te gebruiken als server (Web/Game/Ftp/Download), wil je echter een echte storage server heb je toch te weinig sata aansluitingen en geen raid.

Ook prima te gebruiken als internet/msn pc, 3D gamen is echt een no-go (emulators met super mario bros werken wel prima), 1080P HD films spelen ook houterig af (720P gaat nog wel als er totaal niks anders meedraait op de achtergrond), dus niet geschikt als multimedia speler.

De echte tweaker wil natuurlijk de binnenkant zien, foto's plaats ik als ik thuis ben ;)

Heb jij ook een MSI Wind Nettop 120?

Voor de ge´nteresseerde, op deze pagina kun je stats zien zoals CPU load en Memory usage op de Atom server, ook met volle COD4 server blijft het CPU gebruik laag.

(Er staat in de stats dat de cpu max 200% kan doen, dat klopt omdat de atom 2 Threads heeft, die ziet Linux als 2x 100%)
Ligt eraan welke games je erop wil gaan draaien, maar 2 COD4 servers (2x 20 clients) op 1 Atom ging nog net, bij 3 krijg je last van lag (ligt niet aan de internet verbinding maar echt aan de Atom zelf).

[Reactie gewijzigd door donny007 op 20 oktober 2009 16:27]

Als je er toch geen Windows XP op draait, dan kun je van MSI de licentie-kosten van WinXP terugeisen volgens de windows EULA.
Dan wordt dit ding in een nog eens 25E goedkoper (die is niet een normale winxp maar een xp ulcpc)
Goeie review!

Zat zelf ook aan zo'n ding te denken voor m'n gameservers, aangezien die niet op de powerpc proc van mn NAS kunnen draaien.

Ik kijk uit naar je foto's van de binnenkant.
Prima Review!

ik ben helemaal overtuigd dat dit ook voor mij gaat werken

vanmiddag ff naar de Saturn in Groningen, die hebben hem op dit moment in de folder staan voor 199 E