Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterMouse Pro L Review

Foritain 1 november 2016, laatste update op 25 mei 2017, 910 views

Cooler Master MasterMouse Pro L

Uitstekende sensorprestaties + solide bouw = de basis van een uitstekende muis. Verder weinig vuilgevoelig, ook bruikbaar voor linkshandigen, en allround gewoon netjes uitgevoerd. Mag enkel wat grotere/dikkere gliders, maar verder valt er weinig op aan te merken.

Pluspunten

• Heerlijk stevig
  • Goede switches, Storm Tactix leuke feature voor extra acties
  • Goede sensor
  • Modulaire elementen zijn een leuke extra
  • RGB verlichting voor de liefhebbers van een bescheiden effect
  • Keurig geprijsd voor een ADNS-336X muis
  • Ook leuk voor linkshandigen

Minpunten

• Gliders zijn wat klein en compact, hierdoor voelt hij iets zwaarder dan hij is.
  • Stugge bouw maakt de clicks een tikkeltje zwaarder dan gemiddeld.

Review: Cooler Master BazenMuis Pro L

- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Cooler Master

We lijken lekker op dreef met Cooler Master producten de laatste tijd, al was dat wel te verwachten nadat ze met een hoop herrie vorig jaar aankondigden met hun “Alles Master” in feite een soort Cooler Master 2.0 neer te zetten. Na in die tijd de MasterCase te reviewen leek eerst het even rustig, maar inmiddels zijn onze Taiwanezen-met-EU-HQ-in-Nederland lekker bezig alle aankondigingen om te bouwen in producten die daadwerkelijk te koop zijn dus hebben wij weer wat te doen. We hebben inmiddels al een aantal toetsenborden bekeken, een desktop set en een waterkoeler, en er staan ook nieuwe MasterLaptopKoelers op de planning.

Vandaag is het echter de beurt aan de nieuwe muis van Cooler Master met de weinig verrassende naam “MasterMouse” en de nog minder verrassende toevoeging “Pro L” welke we ze al te pas en te onpas hebben zien gebruiken. Wat prijs betreft is het een muis in de middenklasse met zijn ca 60 euro (hier en daar voor net wat minder te vinden), maar wat specs betreft lijkt het een interessante te worden. Time to test!

De specificaties en features van de Cooler Master website:

Allereerst: We worden altijd gelukkig als fabrikanten duidelijk opgeven welke sensor wordt gebruikt. In het geval van deze PMW3360 is dat ook niet zo vreemd, want het is de sensor met op dit moment de beste papieren (afgeleide van de PMW3366 die lange tijd Logitech exclusief was). Ook andere specificaties duiden op meer high-end dan het prijskaartje zou doen vermoeden, zoals de Omron switches met 20 miljoen click rating terwijl de 5m / 10m nog altijd gebruikelijker zijn. Verder zien we RGB verlichting, en vrij opvallend: verwisselbare top- en zijcovers, met een alternatief setje meegeleverd voor beide.

Met een gewicht van net geen 100 gram zit hij nipt aan de lichte kant van gemiddeld, en ook de afmetingen zijn niet zo “L” als de productnaam doet vermoeden; zelfs met de grotere van de twee topcovers erop is die 130mm lengte niet heel extreem.

Wordt een beetje vermoeiend zo, elke keer hetzelfde liedje. Doos. Klapt open. Mooie plaatjes. Features lekker uitgelicht. We kennen het wel.

De MasterMouse zelf echter werden we toch even stil van, en gaan we uiteraard wel rustig bij stilstaan, want hoewel we het laatste jaar hier en daar een prototype hebben gezien is het eindresultaat m.i. uitstekend geslaagd. Niet alleen voelt de muis heel solide aan, de gekozen UV coating ziet er ook uitstekend uit. Niet-mat-zwart helpt sowieso voor de foto’s, maar direct valt op dat het materiaal bijzonder weinig vingerafdruk gevoelig is; iets wat gedurende de hele ervaring wel op is blijven vallen. Naast dat hij uitstekend in elkaar lijkt te zitten heeft Cooler Master ook gekozen voor een hele bescheiden uitvoering, iets wat ik zelf zeker kan waarderen. En leuk voor de linkshandigen: het is een symmetrisch model met ‘duimknoppen’ aan beide kanten. PWM336X muizen beginnen gangbaarder te worden, maar het aantal voor linkshandigen is nog beperkt.

Opvallende feature is uiteraard de aanwezigheid van een extra topcover en extra zijkanten, waarbij ik moet opmerken dat de 3D-print designs beschikbaar zijn op de Cooler Master website voor zij die aan de slag willen hun eigen covers te printen. De verschillen tussen de standaard geïnstalleerde en de meegeleverde extra’s zijn echter bescheiden. Hoewel Cooler Master spreekt over een palm grip en een claw grip cover, zijn ze niet dusdanig verschillend dat je echt in een specifieke grip richting wordt gestuurd; die kan je afhankelijk van je handgrote gerust zelf bepalen. De zijkanten hebben zelfs exact dezelfde vorm, maar de alternatieve optie biedt simpelweg wat meer grip. Dat je kan kiezen is op zich al heel wat, al had ik zelf liever gezien dat ze dan een wat extremer alternatief hadden meegeleverd, bijvoorbeeld om de muis een stukje breder te maken, of ergonomisch richting één hand (in de veronderstelling dat de meeste mensen geen toegang hebben tot 3D-printers).

De MasterMouse komt verder met een RGB LED feature, welke voor moderne standaarden relatief bescheiden is (iets waarbij ik vermoed dat het zeker gewaardeerd wordt door een noemenswaardige groep). We zien een lichte LED strip aan de achterkant, een bescheiden verlicht scrollwiel, en ook de DPI indicator aan de zijkanten kleur gezellig mee. Voldoende om je bureau net wat gezelliger te maken, maar van overdrijven is geen sprake.

En een gifje voor de aardigheid:

Niet onverwacht doet de MasterMouse het wat sensorprestaties betreft uitstekend. Over de hele DPI range treffen we geen nare eigenschappen of afwijkingen aan. Lift-off zit standaard rond de opgegeven 2mm en valt eventueel te kalibreren naar je eigen oppervlak, al zag ik daar zelf geen reden voor. Het daarvoor benodigde softwarepakket doet verder ook wat je verwacht, zonder de extreme diepgang die we soms elders zien, maar met voloende toegankelijke features; het kan er prima mee door. Andere inhoudelijke zaken als maximum snelheid lijken, zoals wederom te verwachten, praktisch niet meetbaar gezien de muis snelheden die ik weet te halen met extreem zwaaien zonder moeite weet te volgen. Binnenkort volgt een los stukje over muizen, met daarbij een stukje aankoopadvies wat betreft sensor (en ook vorm, e.d.), waarbij ik wat verder in zal gaan op de verschillen. Er zijn namelijk meerdere uitstekende sensoren voorbij gekomen zoals de 3090, 3310 of de 3398, en de vraag waarom deze 3360/3366 nu beter zou zijn komt af en toe naar voren. Het is onder veel omstandigheden eigenlijk lastig (lees: praktisch onmogelijk) om de verschillen te ervaren, maar de 3360/3366 heeft een voordeeltje wat betreft reactiesnelheid en ook het feit dat er veel meer ‘native’ DPI waardes zijn, iets wat bij de oudere sensoren soms in grotere stappen ging terwijl de fabrikant de kleinere stappen probeerde op te vangen met firmware (en niet altijd met behoud van uitstekende prestaties). Oftewel je zal het lang niet altijd merken, maar de 3360/3366 is net wat flexibeler inzetbaar. Maar goed, daarover binnenkort meer.

Dan de vorm in de praktijk. Ik gaf al aan dat de “L” affix niet helemaal op zijn plaats was. Gemiddeld grote vrouwenhanden (17cm palm-> top middelvinger) zullen zelfs met de grote cover prima een palm- of zelfs claw grip kunnen aannemen. Een ietwat grotere mannenhand (ca 20cm) kan ook prima in combinatie met een palm grip, al is de MasterMouse als niet-ergonomische maar juist ambidextrous muis ietwat aan de smalle kant. Voor zij met grote hand die echt ook een handje vol zoeken is hij dus ietwat te compact (in dat geval zou ik de Sentinel III eens bekijken, die een stukje groter is en meer gevormd naar de rechterhand). Toch is het een redelijk bekende vormgeving wat muizen betreft en voor gebruikers die niet bijzonder gevoelig zijn voor een bepaalde vorm zullen redelijk eenvoudig met deze muis uit de voeten kunnen. Ik zal zelfs stellen een bijzonder veilige afmeting en vormgeving, waarbij de extra cover om hem nog net iets kleiner te maken moet zorgen dat ze een groot publiek moeten kunnen aantrekken.

De solide bouw blijft iets wat je gedurende de ervaring voelt, want wat dat betreft is deze muis duidelijk bovengemiddeld. Hetzelfde gaat op voor de knoppen, met complimenten voor duimknoppen met goede feedback (sponzen zijn geen uitzondering), en de 20m Omrons zijn een persoonlijke favoriet. De UV-coating geeft de muis een redelijk gemiddelde tot net ietwat gladde feel, maar het materiaal voelt dusdanig hard aan dat je echt het gevoel houdt dat hij tegen een flinke stoot kan. De combinatie van 20m Omrons en een harde shell lijkt er wel voor te zorgen dat de primaire clicks net wat zwaarder zijn dan gemiddeld, en dat is wel iets om rekening mee te houden als je daar gevoelig voor bent. Met de kleinere top cover voelt het marginaal lichter, maar het gevoel is meer in lijn met de Huano switches die we van Zowie kennen dan het typische Omron gevoel van praktisch elke game muis op de markt. Ik vind het geen issue (sterker nog, ik ben 100% voorstander van wat zwaardere clicks, of de spring-tensioning uit sommige andere muizen), de dame vindt het ook niet vervelend, maar mocht je daar gevoelig voor zijn kijk je wellicht verder. Positief gevolg van die harde UV coating is zoals genoemd de ongevoeligheid voor stof en viezigheid, want zelfs na de eerste dagen testen zag de muis er nog 100% als nieuw uit, waar normaliter wel wat doekjes aan te pas komen.

Het enige puntje van kritiek wat ik kan vinden bij het gebruik van de MasterMouse is dat deze niet bijster snel glijdt. Cooler Master lijkt gekozen te hebben voor vrij kleine, en tevens vrij dunne glijders, wat de muis net wat meer frictie geeft op muismatten of op tafel. Ook meer een persoonlijke voorkeur dan een nadeel, maar als gevolg voelt de muis wat zwaarder aan in gebruik dan hij daadwerkelijk is (lees: voelt meer gemiddeld van gewicht terwijl hij toch <100 gram is). Niet direct fout, maar iets om even bij stil te staan wat het beste bij je past en een klein beetje de vraag hoe het op termijn gaat als ze ietsje slijten.

Cooler Master zet met hun nieuwe MasterProducten gemiddeld genomen wat hoger in dan met de voorgaande producten, terwijl ze jarenlang hun reputatie opbouwden met ‘goede spullen voor een scherpe prijs’. Ik moet toegeven dat dat af en toe voor mij als eindgebruiker even wennen is, omdat dat prijsvoordeel veelal voldoende was om de schaal in het voordeel van Cooler Master te tippen, zeker met de veelal bescheiden onderlinge verschillen tussen verschillende merken, terwijl dat nu vaak niet langer aan de orde is. De MasterMouse weet het beste van die twee werelden echter te combineren want we zien dat Cooler Master inzet op een inhoudelijk high-end model, maar met een prijskaartje in de middenklasse; een combinatie waar wij als gebruikers natuurlijk erg gelukkig van worden. Luxere muizen hebben wellicht wat meer uitgebreide RGB features dan de bescheiden oplossing die we hier zien, of in een veel hoger segment komen draadloze alternatieven om de hoek kijken, maar over het algemeen is het bijzonder lastig om aan te wijzen wat een duurder model nu echt beter doet dan deze MasterMouse, of een directe concurrent aan te wijzen op zijn eigen prijspunt die over de hele linie gezien beter is.

De MasterMouse Pro L is een muis die ruim bovengemiddeld stevig in de hand voelt, voorzien is van een top sensor en top switches, met net een stukje extra personalisatie komt in de vorm van extra covers, een mooi materiaal heeft dat zowel stevig is als vuil afstoot, en daarbij ook nog eens een alternatief voor linkshandigen weet te bieden. De ietwat bescheiden RGB feature zal daarbij vermoedelijk veelal als positief element worden ervaren in plaats van als een beperking, ik ben er in elk geval wel over te spreken. Wat de praktijk betreft moet je er dus wel rekening mee houden dat hij dankzij de vorm voor rechts- en linkshandigen ietwat smaller uitvalt wat voor de grootste handen onder ons met een voorkeur voor ‘een handje vol’ eventueel een overweging is, en dat dankzij de harde covers de primaire muisknoppen net wat zwaarder aanvoelen dan gemiddeld (in het geval dat je daar gevoelig voor bent, ik vind dat juist wel lekker). Echter buiten dat valt er bijzonder weinig op aan te merken en is het feitelijk een veilig gevormde allemansvriend. Zoals genoemd mag Cooler Master van mij, als we toch even op zoek gaan naar opmerkingen, de glijders iets groter en dikker maken zodat het eigenlijk vrij lage gewicht in de praktijk ook wat meer voelbaar is, iets wat nu een beetje verloren raakt door de extra frictie, en gezien ze toch al extra covers meeleveren hadden die van mij wel iets meer verschil mogen bieden dan het geringe nuanceverschil dat de huidige extra covers met zich meebrengen; ja het is leuk dat ze de 3d print modellen aanleveren, maar dat is niet binnen bereik van of praktisch voor de massa. Uiteindelijk ben ik echter meer dan tevreden over wat Cooler Master met de MasterMouse Pro L hier laat zien en mag deze zich m.i. best een meesterlijk muisje noemen. En dat voor een redelijke prijs, laten we dat niet vergeten.

Vind je deze review leuk? Review-routine of niet: een nominatie in het 'review van de maand' topic (volg de banner hieronder) doe je ons een heel groot plezier mee!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterMouse Pro L?

Ligt het aan mij of is er niets over het scroll wheel geschreven? Ik houd van scrollen zonder clicks namelijk, dus dat is voor mij een go-no-go punt voor een muis.

Verder weer een super review

[Reactie gewijzigd door artificial_sun op 1 november 2016 08:58]

Oversightje van mijn kant inderdaad.

Scrollen zonder clicks zie je niet tot nauwelijks in de gaming muizen, en is hier ook geen optie. Uit mn hoofd enkel Logitech die freewheelen inbouwt (en ook maar in een aantal modellen), maar ik zal niet zeggen dat ik alle muizen ken :D
volgens mij ken jij wel alle muizen :)

En ik bedoel inderdaad het freewheelen van mijn Logitech G9 (die vanwege de slechte kabel helaas aan vervanging toe is).
Ken er denk ik wel bovengemiddeld veel, maar er zijn er stiekem best wel heel veel in de wereld :D

Maar dan kom je inderdaad bij Logitech uit. G900 heeft het wel (maar wel uh.. centjes), of de andere nieuwe muizen het hebben kom ik spoedig op terug :P Deze heeft het in elk geval niet, en nogmaals: ik kan geen ander merk 1-2-3 bedenken die het gebruikt. Voor gamen is het ook niet echt ideaal in de regel dus ik vrees dat je keuze wat dat betreft beperkt zal blijven.
Het is ook een muis voor het werk, maar ik werk met een claw grip dus een MX Master bijvoorbeeld is niks voor mij.
Ik heb van de week nieuwe Logitechjes op tafel, zal er extra op letten :D Maar de keuze is niet echt groot vermoed ik als claw-gripper. Ik heb een M720 Triatlon voor mn laptop, dat is dan nog wel te doen, maar als game muis.. tja, dan is een muis als deze (of één van de vele alternatieven) toch prettig, alleen al voor de DPI settings.
<verkeerde persoon quote>

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 november 2016 13:48]

Je hebt meerdere logitech gaming muizen die het kunnen. De G502 is een uitstekend goedkoper alternatief: Dezelfde scroller en sensor als de G900. En maar 70 euro!

pricewatch: Logitech G502 Proteus Spectrum
pricewatch: Logitech G900 Chaos Spectrum

In Media markt hebben ze beide muizen vaak wel op voorraad (in ieder geval wel in Almere) en als show-model, dus dan kan je ze even kietelen om te kijken hoe ze bevallen.

De G900 is de 1e draadloze muis die ik tolereer in wireless stand. Zeer zelden een draadloos connectie probleem gehad. De MX Master was 1 groot drama.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 november 2016 13:49]

Opvallend, heb zelf met de Master ook nooit problemen gehad. Maar dat is sterk omgevings afhankelijk. De G900 heeft daar natuurlijk een enorme focus op, dus in gevallen waar storing een issue is is dat mooi meegenomen. G403 mag je overigens aan dat rijtje toevoegen wat top wireless betreft, echter geen vliegwielstand ;)

Ik zit er nog altijd aan te wennen om eerlijk te zijn, soms is het prettig, maar tevens mis ik het elders niet.
Uiteraard weer een top review, daar is natuurlijk geen discussie over mogelijk! :)

Persoonlijk vind ik de beoordeling wel aan de hoge kant met de maximale score. Mijns inziens is hij wel erg aan de prijs voor "dood eenvoudige" muis met 2 knoppen. Hij schuurt qua prijs wel erg dicht tegen toppers van Logitech en Corsair aan. Al ben ik niet thuis in de sensor typen en kwaliteiten, dus misschien dat hij daar beter scoort.

Laat ik het zo zeggen. Deze jongen komt op mij over, op basis van je review, als een super degelijke muis waar weinig negatiefs over valt te zeggen, behalve dat wij niet optimaal glijdt.
Aangezien hij gepromoot wordt als gaming mouse, mis ik wat extra knopjes die bij gaming interessant kunnen zijn (die prijsgenoten wel hebben) en dat niet optimaal glijden vind ik dan ook best belangrijk. Daarnaast wordt volgens mij de prijs opgedreven door extra covers / behuizingen die, als ik je goed begrijp, eigenlijk niets toevoegen.

Dan zou ik zelf op 4,5 sterren (of als dat niet kan) 4 sterren uitkomen. Maar dat is meer omdat mijn persoonlijke beleving van 5 sterren betekent dat iets echt geweldig is en bijna niet beter kan. :)

edit:

Dit was wel een beetje zeik-mode hoor. Daarmee bedoel ik verder niet iets aan te merken te hebben op je review. Dat idee wil ik niet geven!

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 17 november 2016 11:03]

Dank je, en duidelijke feedback waar op zich ook eenvoudig antwoord op te geven is. Kort: er zijn maar weinig producten die echt een 10 krijgen, en dit is daar ook niet één van, maar een 9 is het m.i wel.

Ik heb in het verleden gevraagd of we in elk geval voor de eindscore halve sterren mogen geven, want nuance toebrengen aan 3/4/5 sterren is gewoon tricky. Dat gaat niet gebeuren, dus doen we het er maar mee. Ik rond een 4,5/5 (of laten we zeggen een 9, waarom een 9 leg ik zo uit) dan liever af naar 5 dan naar vier, met de hoop dat mensen de plus- en minpunten toch in elk geval even overwegen. Ben ik makkelijk met sterren en sta ik er niet te lang bij stil? Jazeker, omdat ik het een totaal waardeloos concept vind waar onevenredig veel waarde aan wordt gehecht terwijl ik hoop dat mensen in elk geval een conclusie lezen om voldoende info in huis te halen, maar dat wil niet zeggen dat een 5/5 toch bijna alles uitstekend doet, een 4/5 een 'goed' product is, en een 3/5 in specifieke gevallen alsnog serieus overwogen mag worden (veelal -te- specifieke gevallen, vandaar een lagere score). 'slechte' producten haal ik zelden in huis, laat staan dat ik er vervolgens uren aan ga zitten (dan hebben we de vraag 'waarom veelal positief?' meteen beantwoord :D). Echter een product die droog een 9 krijgt, zeker niet een muis, is niet automatisch een 9 voor iedereen die de pw bekijkt.

Wat deze specifieke muis betreft: dit is m.i. echt één van de betere muizen van dit moment. De glijders mogen inderdaad wat groter, wat overigens ook nog een klein beetje subjectief is, maar dat doet niets af aan dat er weinig muizen zo stevig voelen (Logitech G502 doet dat niet beter (en is duurder, muv een aanbieding momenteel), Corsair M65 Pro wel, maar is ook zwaarder), terwijl ze wat prestatieniveau op hetzelfde (hoge) punt zitten, en er voor de meeste praktische doeleinden nul te klagen is. Kan je een goede muis kopen voor minder? Zeker, maar de 336X sensor is hip en uitstekend en vooralsnog betaal je daar voor (60e+). In hoeverre je meer/minder led, of een opvallende uitstraling wil neem ik niet in de score mee. Extra knopjes? Ook dat is persoonlijk en ga ik pas meenemen zodra het bijv. een MMO muis is bijvoorbeeld waar de knoppen voor een specifieke groep wellicht super of matig zijn uitgevoerd. Ik mag echter hopen dat iemand die veel knoppen wilt en opvallende LEDs verder kijkt dan naar de sterren om de keuze op de baseren :D

Anyhow, soms is het zeker lastiger en is het een keuze tussen een 8,5 (dus 4) en een 9 (bij wijze van), maar meer dan een punt aftrek op een verder uitstekend totaalplaatje kom ik niet.
Heldere uitleg! Vier sterren zou een onderwaardering zijn en vijf sterren wellicht een overwaardering. Waar moet je dan uit kiezen als vier en een half niet kan? Dan maar de vijf.

Dit legt dus typisch de "problemen" bloot van een waarderingssysteem. :)

Uiteindelijk heb je die discussie natuurlijk altijd. Ook met een waarderingssysteem van 1 t/m 10. Wat voor de één een 7 is, is voor de ander 8 of 9. Daarom moet je gewoon de review, danwel in ieder geval de conclusie van de review lezen! :)
Precies, al geven een 5/7/9 al iets nuance. Nadeel is dan weer dat iemand twee muizen bekijkt en dan denkt dat de 9 per se beter is dan de 8. Als ik er zo over denk stel ik voor het hele systeem weg te doen dat een koper iig maar de conclusie moet lezen, of de samenvatting plus en minpunten? :D

Ach joh, tis wel prima zo, ik blijf er wel op wijzen er niet te veel waarde aan te hechten :D