Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 8x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AC88U Review

pierre90 31 oktober 2016, laatste update op 18 december 2016, 1.533 views

Asus RT-AC88U

De router voldoet ruim aan mijn verwachtingen. De snelheid en signaalsterkte zijn goed. Daarbij is de router stabiel doordat deze geen probleem heeft met meerdere apparaten. Wat mij betreft is dit de aanrader voor iedereen die net dat beetje extra zoekt en bereid is om iets meer uit te geven.

Pluspunten

• Hoge snelheid
  • Goed bereik
  • Stabiel
  • Eenvoudige installatie en beheer
  • Uitgebreide mobiele app

Minpunten

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Ongeveer een maand heb ik de Asus RT-AC88U in mijn bezit. Afgelopen periode heb ik deze router kunnen meemaken in het dagelijks gebruik.

Waarom de RT-AC88U

Voorheen maakte ik gebruik van de modem/draadloze router van Ziggo die standaard wordt meegeleverd. In mijn vorige appartement (gelijkvloers) leverde deze al behoorlijk wat beperkingen (en frustraties) op. Daarom zocht ik een router die kon voldoen aan mijn wensen:
  • Stabiele interne dataoverdracht (Niet van die schommelende snelheden wanneer je streamt of data overzet tussen interne apparaten)
  • Probleemloos een reeks apparaten koppelen (zowel via draad al kabel)
  • Zonder moeite tegelijkertijd 2.4GHz en 5 GHz uitzenden. (De Ziggo router loopt al vast als ik de SSID van de 5GHz probeer aan te passen, laat staan dat je ze beide tegelijkertijd actief hebt).
In mijn nieuwe woning heb ik te maken met dikke plafonds en dat vond de Ziggorouter niet heel fijn. Omdat ik geen zin had om op iedere verdieping een Acces Point te plaatsen, zat er maar één ding op; een heel dikke router aanschaffen.

Na veel reviews op Tweakers en lang nagedacht te hebben, heb ik de Asus RT-AC3200 aangeschaft. De prijs was doorslaggevend. De RT-AC88U en de RT-AC3200 komen beide zeer goed uit alle tests, maar door het prijsverschil heb ik in eerste instantie voor de RT-AC3200 gekozen.

Helaas viel dit model een beetje tegen. Het bereik was niet wat ik gehoopt had en triple band blijkt een functie te zijn waarvan ik de meerwaarde (voor mij in ieder geval) niet inzag. (Dan liever twee kanalen, maar met vol bereik). Ik heb de RT-AC3200 teruggestuurd, wat centjes bijgelegd en de RT-AC88U gekocht.

Unboxing RT-AC88U

De verpakking kent weinig poespas. Gewoon een stevige verpakking met daarin de router, vier losse antennes (die er nog op moeten worden geschroefd), de voeding, wat boekjes en een cd.

De installatie

Een kind kan de was doen. De router moet in het begin even via een netwerkkabel worden aangesloten om vervolgens de instellingen (waaronder WiFi-settings) in te kunnen regelen. Het is een kwestie van ‘next-next-finish’ en vervolgens werkt alles. De interface is dus prettig.
Ik wijzig verder niet echt iets in de geavanceerde instellingen, maar ik heb wel het volgende ingeregeld:
  • Smart Connect (Een handige functie waar ik verder in de review nog op terug kom
  • Gasten netwerk (met beperkte interne functies)

Het gebruik

Al snel wordt duidelijk dat deze router een goede keus is geweest. Het apparaat heeft geen enkel probleem heeft met het verzorgen van een stabiele verbinding terwijl meerdere apparaten zijn verbonden. Ik maak gebruik van de volgende apparaten:
  • Twee laptops
  • Twee telefoons
  • PS4
  • PC (via LAN)
  • MediaCenter (via LAN)
  • Telefoons van kennissen
Niet alles staat tegelijkertijd aan, maar er zijn altijd wel redelijk wat verbonden apparaten. De verbinding blijft stabiel en de Asus kan alles makkelijk verwerken. Handig is ook de Android app, waarmee je status kunt checken, kunt zien wat er allemaal verbonden is en het verbruik kunt controleren. (Een mooie extra voor de app zou wel nog een reset functie zijn). Daarbij kent de router zelf ook veel handigheidjes. Een voorbeeld is de knop LED op het apparaat zelf waarmee je de volledige verlichting van het apparaat kunt uitschakelen.

De omgeving

Net als velen heb ook ik het probleem dat er een enorm aanbod is aan WiFinetwerken in de buurt. Vooral op 2.4 GHz is het aardig druk. Op 5 GHz is alles gelukkig minder belast:

Op 2.4 GHz

Op 5 GHz

Van de drukte op 2.4 GHz heeft de router voor mijn gevoel in ieder geval geen enkele last.

De snelheid

Ik beschik over een Ziggo abonnement met tot 150 mb/s dowloadsnelheid en 15 mb/s uploadsnelheid. Om de router te testen, meet ik vanaf verschillende plekken in huis de snelheid naar buiten.

Met de kabel: Op zolder staat mijn desktop. Deze is via de kabel verbonden en haalt de maximale snelheid:

Vanuit de huiskamer (op 5 GHz)

Vanaf de eerste verdieping (op 2.4 GHz)

Vanaf de tweede verdieping (op 2.4 GHz)

SmartConnect:
Een handig functie is SmartConnect. Deze schakel je in door je netwerken op 2.4 GHz en 5 GHz beide van dezelfde SSID te voorzien. Vanaf je apparaten zie je dan dus maar één netwerk. De router beslist vervolgens zelf, aan de hand van het apparaat, of hij dit op 5 GHz of op 2.4 GHz aansluit. Deze functie is ideaal. Ik merk dat mijn laptop en telefoon in de huiskamer altijd automatisch met 5 GHz worden verbonden en dat op de eerste verdieping automatisch wordt omgeschakeld naar 2.4 (en andersom).

De router voldoet ruim aan mijn verwachtingen. De snelheid is goed, net als de signaalsterkte. Daarbij is de router stabiel doordat deze geen probleem heeft met meerdere apparaten. Wat mij betreft is dit de aanrader voor iedereen die net dat beetje extra zoekt en bereid is wat meer uit te geven aan een goed thuisnetwerk.

Heb jij ook een Asus RT-AC88U?

Resetten met de Android app. van Asus zoals jij wenst gaat volgens mij ook. Als je op de homepage op het veld "router model" tikt verschijnt een blad met Unlink, Reboot en Factory reset.

[Reactie gewijzigd door Simple mind op 18 december 2016 13:11]

Wauw, Bedankt. Die optie had ik dus nog niet gevonden. Ik heb gelijk de plus- en minpunten aangepast.

[Reactie gewijzigd door pierre90 op 18 december 2016 17:45]

Pierre,

Staat je ziggo modem in bridge mode?

mvg D
Yes, omdat je dit kennelijk tegenwoordig niet meer zelf kunt instellen, heb ik contact opgenomen met Ziggo. Zij hebben de modem in bridge mode geplaatst, zodat ik alleen de Asus gebruik.
Bedankt voor je reactie dan weet ik dat het in mijn omgeving ook zou moeten werken.