Dell Studio 15 (N0453504) Review

appel437 10 augustus 2010, 3.807 views

Dell Studio 15 (N0453504)

Pluspunten

• de featureset
  • batterijduur, geluidsproductie en temperatuur na undervolt
  • snelle HDD
  • voldoende prestaties
  • de prijs/kwaliteit als je een goede deal krijgt

Minpunten

• zonder deal is hij vrij duur
  • scherm is niet echt stevig
  • upgrades zijn erg duur

om te beginnen, ik heb een Dell studio 15 samengesteld voor 549 euro met daarin:
-intel pentium dual core T4200
-Ati radeon HD4570
-4GB dual channel 800MHz DDR2 RAM
-320GB 7200 rpm HDD
-WLED scherm (1366*768)
-Dell wireless halve minikaart

vervolgens heb ik mijn processor eenvoudig ge-undervolt dmv. deze guide

aangezien dit erg eenvoudig en effectief is raad ik dit iedereen aan. de resultaten kun je later zien in warmte en geluid & mobiliteit en accuduur.

maar nu eerst de featureset:

ze hebben bij dell echt oog voor kwaliteit. ze hebben er een slot loading drive in gezet want dat neemt minder ruimte in, een led scherm > minder stroom, een multitioch trackpad en meer dan genoeg aansluitingen. om het even op te sommen, 2 keer USB en een USB/Esata combo poort, HDMI, Firewire, gigabit lan, VGA, 2* headset out en een line-in.
als je de laatste drivers voor het touchpad download van de dell site krijg je een heleboel multitouch mogelijkheden die hier uit worden gelegd. het led scherm is natuurlijk altijd leuk want het reduceert stroomverbruik. de wireless card is niet geweldig maar het voldoet.
al met al vind ik de featureset echt geweldig, vooral de multitouch mogelijkheden spreken mij aan.
verder gaat deze review ook heel diep in op de features en poorten met duidelijke afbeeldingen

prestaties:
je betaalt de prijs voor een midrange notebook, en je krijgt midrange prestaties, je moet niet verwachten voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. als je deze prestaties wil voor minder geld zijn er wel wat alternatieven. maar de meeste van deze alternatieven doen dit met relatief oude (energieslurpende) videokaarten en met AMD processors die per watt toch een stuk minder presteren.
ook qua harde schijf zit het wel snor. ik heb telefonisch voor de upgrade naar de 7200 rpm HDD gekozen. en deze is qua random echt razendsnel. zie ook hieronder bij de plaatjes de crystaldiskmark resultaten. nu moet ik hierbij wel vermelden dat ik geluk heb gehad en de western digital scorpio black heb gekregen. wat de snelste harde schijf is die ze leveren bij dell. je zou ook een andere HDD kunnen krijgen die allemaal minder snel zijn. overigens is 7200 rpm vaak alleen verkrijgbaar via de telefoon.
al met al vind ik de prestaties niet super, maar je krijgt wel heel veel waar voor je geld, zonder op andere punten in te leveren.

beeldkwaliteit:
hier zijn veel reviews erg over te spreken. ik vind het opzich niet ondermaats. maar om nou 5 sterren te gaan geven. misschien komt het wel doordat ze verschillende schermen gebruiken.

qua geluid ben ik ook zeer tevreden. de speakers gaan harder als elke andere laptop tot nu toe en klinken goed. de laptop kan met winamp vol, windows vol en dan de winamp equalizer op +12dB nog steeds helder geluid uit de speakers knallen, tenminste bij sommige nummers.
en laatst heb ik voor voicechat de ingebouwde microfoon gebruikt en deze is ook gewoon goed. het geluid is duidelijk en lekker helder.

bouwkwaliteit en robuustheid:
het is een bijna overal erg stevig gebouwde laptop. er zijn echter veel problemen met de stroomadapter,, die soms niet goed werkt.
het toetsenbord deukt soms een beetje in als ik te enthousiast typ, dat haalt de score iets omlaag. verder is het scherm heel slapjes in het midden. dat komt vooral omdat de scharnieren aan de zijkant zitten en de backlight alleen aan de randen. daardoor is hij in het midden heel erg buigbaar. maar dat is denk ik niet goed voor het scherm. al met al nog wel een voldoende.

ergonomie:
het toetsenbord is gewoon voldoende, en het trackpad is geweldig. 3 sterren en 5 sterren geven een gemmiddelde van 4 sterren.

warmte en geluidsproductie:
zoals ik jullie net al heb verteld is mijn T4200 ge-undervolt waardoor er bij de processor veel minder warmte geproduceerd word. omdat de processor ook het enige onderdeel is wat echt actief gekoeld word is het geluid dus ook veel minder. de videokaart zit onder het trackpad. volgens mij is de videochip wel met heatpipes verbonden met de cpu-koeler. maar met een TDP van 12 watt is het niet echt een heethoofd. verder word het trackpad wel erg warm tijdens het gamen, maar het is nog niet zo ver dat je er een ei op kan bakken.
temperaturen: (gemeten met speedfan, gestresst met orthos, HDtune en Furmark)
idle
CPU: 44
GPU: 22
HDD: 39

load:
CPU: 71 voor undervolt en 56 na undervolt
GPU: 44
HDD: 48

tijdens de Furmark extreme burn test ging de ventilator vol aan, dan is de koeling overduidlijk aanwezig, zelfs storend. echter tijdens UT3 of PES 2010 demo hoor je hem nouwelijks. tijdens idle kan je de fan zien draaien, hij staat niet helemaal uit maar hij doet bijna niks en is ook onhoorbaar.
de harde schijf is ook erg stil, ook hier geld dat je je oor tegen de laptop aan moet houden om iets te horen.
het enige onderdeel wat veel geluid maakt is de DVD drive. maar die gebruik ik toch bijna nooit. daarom 5 sterren voor dit onderdeel.

mobiliteit en accuduur:
ik hou het simpel;
-idle haal ik 5.5 uur (met wifi aan)
-internetten en word (college) haal ik 4 - 4.5 uur
-gamend haal ik 2 uur
en door de niet al te zware koeling en accu is het gewicht ook niet al te hoog.
al met al gewoon 5 sterren.

prijs:
als je wacht op een mooie aanbieding krijg je echt een topdeal. deze prestaties, features en mobiliteit betaal je normaal veel meer voor. helaas is er niet altijd een topdeal en zonder topdeal betaal je al gauw 800 - 900 euro voor de zelfde prijs. doordat je een echte topdeal kan krijgen wil ik wel een 5 sterren geven. maar soms willen mensen niet een paar weken wachten en dan krijg je geen topdeal. vaak is deze setup of een soortgelijke setup echter wel voor 650 euro of minder te krijgen en daarom vind ik het toch wel minstens 4 sterren waard

verder als je deze laptop wil kopen moet je echt een kijkje nemen in het studio 15 topic.

eigen ervaring:
mijn eigen ervaring is dat ik het een geweldige laptop vind. de beslissing om de nieuwste generatie hardware te gebruiken om te besparen (geld, stroom en gewicht) op koeling is iets wat echt logisch is en een enorme meerwaarde geeft aan deze laptop.
ik gebruik deze laptop vooral voor school. ook speel ik er games op, daarvan is UT3 denk ik wel de zwaarste. deze speel ik op native resolution, high, met rond de 30FPS.
problemen heb ik niet gehad, ook over de service kan ik weinig vertellen, maar daarover is genoeg te vinden in het studio 15 topic.
de ergonomie, bouwkwaliteti, beeldkwaliteit en geluidskwaliteit is gewoon niet in feiten te meten voor mij. maar ik vind ze toch bovenmaats, vooral als ik de laptop met andere laptops vergelijk.
ook qua "crapware" word er weinig meegeleverd en na opschonen van de opstartlijst werkt hij eigenlijk als op een clean install.
als je een laptop verwacht met alleen prestaties, sla deze dan over. geef je echter ook maar een klein beetje om batterijduur, geluidsproductie, ergonomie en responsiviteit, wacht dan op een mooie aanbieding.
de studio 15 is er in alle soorten en maten. je zou meer mobiliteit kunnen krijgen als mij met een P-series processor, een grotere batterij, een GMA4500 en/of een 5400 rpm.
je zou ook meer performance kunnen krijgen met een i7 of een T9600
maar als je een mix van prestaties, prijs en mobiliteit zoekt - iets wat overigens heel weinig voorkomt - koop dan een studio 15. niets meer dan lof voor dit prachtige (letterlijk en figuurlijk) product

omdat ik deze laptop ook gewoon zou kopen als hij 700 euro was in plaats van 550 euro, vind ik deze laptop 5 sterren waard. je krijgt namelijk precies wat je wilt, voor een lagere prijs als die je ervoor wou gaan betalen.

de toekomst?
ik ben van plan om over een jaar of anderhalf (als ik weer geld heb) voor 30 euro een backlit keyboard te kopen, voor 25 euro een nieuwe wireless N minicard (met minder stroomverbruik?) en eventueel een nieuwe accu. ook ga ik zeer binnekort windows 7 erop zetten. tegen die tijd krijgen jullie wel een update.

update:
ik heb nog steeds de upgrade niet gedaan. waar ik jullie over wil updaten is de laptop zelf. die inmiddels al een half jaartje windows 7 x64 draait. ook is het interresant om te weten hoe de laptop het in deze extreme omstandigheden uithoudt.

over die extreme omstandigheden, de laatste week is het consistent boven de 35 graden geweest in mijn kamer. waar de macbook van een vriend van mij telkens uitviel en de Acer van mijn broer gisteren teruggestuurd werdt omdat er iets kapot was gegaan (ding werd ook constant 90 graden zelfs met 20 graden kamertemperatuur) gaat mijn dell rustig door. en dan bedoel ik ook echt rustig want hij is fluisterstil op mijn bureau en wordt nooit warmer als 60 graden. ik kan hem zelfs op mijn bed gebruiken om pro evolution soccer 2010 te spelen.

de laptop zelf lijkt ook telkens sneller te zijn gaan draaien. ik gebruik ondertussen een (niet geheel legale) instalatie van TuneUp utilities 2010 icm AntiVir, ad-aware en CCleaner om hem draaiende te houden en tot nu toe werkt dat echt helemaal top.
ook windows 7 (legaal :D) draait als een zonnetje. zodra ik het installeerde werdt alles automagisch geregeld voor me, met als enige minpuntje dat ik geen webcamprogramma had.

qua schade heb ik een paar krasjes opgelopen, de batterij gaat een half uurtje minder lang mee en verder... niks.
de minpuntjes die ik na deze tijd gemerkt heb is dat er maar 3 usb poorten op zitten - wat als je met zijn vieren Pro Evo '10 wil doen niet werkt - en verder... niks.

edit:
stukje standaard features verbeterd met ervaring microfoon.

Heb jij ook een Dell Studio 15 (N0453504)?

Heel aardige review, maar toch 5 sterren terwijl je toch wel een paar serieuze nadelen aan weet te wijzen...? En je hebt hem idd. voor een leuke prijs, maar als we even op videokaart selecteren komen de Acer Aspire 5738ZG a 500 euro en de Toshiba Satellite L500 (met T6500, 4GB, wifi n en bluetooth) a 570 euro toch als behoorlijk serieuze concurrenten naar voren. Ze kunnen alleen niet tippen aan je 7200rpm schijf :)

ps. het is gauw ipv. gouw ;)

[Reactie gewijzigd door surfdude op 20 oktober 2009 21:23]

die toshiba heb ik ook naar gekeken... die doet echter slechts 2 - 3 uur op een batterij. zoals ik ook al eerder zei: als je voor pure performance gaat, is deze dell niks voor jou.
verder is naast mijn harde schijf mijn accu beter, mijn geheugen sneller en mijn scherm beter. ook heb ik multitouch en een slot loading drive
die acer heb ik nooit naar gekeken maar ik denk niet dat die op alle punten goed is. heel veel laptops zijn op de puntjes die niet in de specs staan erg slecht. deze heb ik uitgekozen omdat dat hier niet zo is.

die 5 sterren hebben een reden. dat het scherm slap aanvoelt is namelijk logisch doordat de backlight aan de randen zit en de scharnieren ook. hier heb ik gelukkig ook geen last van tijdens normaal gebruik.
en duur is hij niet altijd, ik had een goede deal en die was bij mij zo goed dat mijn deal 5 sterren waard was. het nadeel dat je dus moet wachten voor een goede deal is dus het enige echte minpunt. maar dat vind ik niet opwegen tegen de waslijst aan pluspunten. sterker nog, achteraf gezien had ik voor 700 euro deze laptop ook gewoon gehaald. en dat is waarom hij 5 sterren waard is vind ik.

edit: aangepast en stukje toegevoegd ;)

[Reactie gewijzigd door appel437 op 22 oktober 2009 10:25]

"zoals ik ook al eerder zei: als je voor pure performance gaat, is deze dell niks voor jou."

Misschien komt dat ook door het undervolten van je cpu? :P
Als je CPU op dezelfde snelheid blijft, maar je zorgt voor minder stroomverbruik is er toch niets aan het handje? ;)

Lekkere review: Leest makkelijk weg.
Zat heel erg te twijfelen aan deze laptop, maar heb er uiteindelijk een genomen met een sterkere videokaart (moest mijn desktop vervangen)
Welke harde schijf heb je getroffen? Ik zou erbij zetten dat je niet van tevoren weet welk merk schijf je krijgt, alleen grootte en toerental is zeker. Inderdaad erg hoge random scores! Mooie review, met name de punten undervolten en bouwkwaliteit zijn erg nuttig. Met een goeie deal is het inderdaad nog steeds DE laptop, ook met i7 zit je erg goed.
deze:
dat is zeer toevallig ook de snelste schijf die ze leveren. maar je hebt gelijk als je de seagate krijgt heb je erg veel pech. en de WD black komt erg weinig voor in dell laptops.
In mijn review over de Acer Aspire 5738ZG zie je dat deze laptop ongeveer dezelfde specificaties heeft voor eenzelfde prijs. Ik heb een 500GB GB HDD, ipv 320 GB (maar dan wel 5400 rpm ipv de 7200rpm van jouw hdd) en wel B/G/N netwerk + kaartlezer.

Prijs: € 549

Ben blij dat je zo over de Dell superdeal denkt, dan is die van mij ook echt een superdeal geweest.
Verder leuke review -> 4 sterren gehad van mij.

Op een acculading gaat die Acer wel iets langer mee dan de Dell, maar qua stevigheid en warmteproductie denk ik dat de Acer prima mee kan. (ik heb de 4570 niet ge undervolt)
Het scherm is zelfde type, maar wel stevig in het midden.

[Reactie gewijzigd door jbdeiman op 22 oktober 2009 11:39]

ik heb de 4570 ook niet ge-undervolt. alleen de processor. maar qua batterylife is hij normaal ook al top. idle kan je namelijk niet nog later volten, dus de idle tijd is nog steeds <5 uur en de web-browse/tekstverwerk rijd nog steeds 4,5 uur.
verder tellen de verschrikkelijke bult aan features, de goede service (dell vertrouw ik* meer als acer**) en de ervaring van de andere mensen op mijn academie met ook een studio 15 ook erg zwaar mee voor mij.
*ik heb ook een dell dekstop en toen ik per ongeluk mijn voeding had opgeblazen stuurde ze gewoon een nieuwe na een kort telefoontje... en dat is nog maar de goedkoopste garantie.
** een kameraad van mij heeft meer als 4 uur aan de telefoon gehangen om een nieuwe batterij te kopen

[Reactie gewijzigd door appel437 op 30 oktober 2009 19:49]

Over Acer is weinig slechts meer te vertellen de laatste tijd.
Sinds de nieuwe series zijn deze echt wel een stuk beter geworden en de service is ook aangepast, aangezien ze hier inderdaad veel kritiek op kregen.

Is de HD4570 echt niet verder te ondervolten?
Mijn GT130m kan namelijk nog wel verder ondergevolt :)
Garantie is garantie, dan moeten ze niet moeilijk doen aan de telefoon.
ik wil ook proberen om mijn Studio 17 te undervolten, maar RMClock lijkt niet te werken. Bij monitoring zie ik geen activiteit, en de multiplier lijkt altijd vast te staan op 6x en 1.000v (bij cpuinfo). Zou dat kunnen komen omdat ik Win 7 64-bit draai? (heb wel de 64-bit driver eerst nog apart gedownload)

Iemand hetzelfde probleem gehad?
Never mind, na een crash (met CPUGenie) doet ie het opeens wel!
Die 7200 RPM haal je dat er dan uit als je een goed gedefragmenteerde HDD hebt? Ik zou liever een wifi kaartje hebben met 802.11n aanwezig. Of een numeriek gedeelte op het toetsenbord.
Ja wel ,review beetje matig,( het komt bij mij over alsof je deze laptop " matig " vind, en dat is že toch echt niet ,op het 15"scherm na ) maar wel een goede tip gegeven over het rpm van de harde schijf. Voor 49 euro meer heb je een 17"en 4 gb ,en windows 7 64 bit .Omdat je voor jouw studio15 ook meer geld over gehad zou hebben,zo als je gezegd hebt,dan dacht ik "waarom niet meteen een 17 inch kopen ? " |:( 3***

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 8 november 2009 20:08]

een 17" vind ik onhandig, vervelend groot en log. ik heb liever een 15 inch.
en geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. en de laptop vind ik helemaal niet matig. sterker nog, ik vind het een geweldige laptop; maar je moet in een review nou eenmaal zo objectief mogelijk blijven als ik het over dingen als features en bouwkwaliteit heb. al met al concludeer ik echter dat dit een perfect match is en dat het daarom voor mij minstens 5 sterren waard zou zijn, en ik vind dat dit voor heel veel anderen ook geld.
Wat vind je van de resolutie van het scherm? De 1366x768 is toch veel te laag? Op mijn 11" netbookje heb ik dezelfde resolutie. En op de Dell-website kan je niet eens voor een scherm met een hogere resolutie kiezen :(
ik heb nooit problemen gehad met de resolutie, maar ik ben dan ook niks beters gewend.
daarnaast toen ik hem telefonisch bestelde gaven ze de optie om er een full HD led scherm in te zetten, inmiddels kan dit ook via de site geloof ik. en daarnaast kun je in de studio XPS van hetzelfde formaat zelfs voor een 1080P RGB-led scherm kiezen en deze trekt zeer goede reviews.
zeer nette review
ook echt goed dat je een screenshot hebt gemaakt ;)

zeker een goede waardering waard. mischien iets uitgebreider over je ervaringen met de laptop? (dagelijks gebruik)
je hebt het over een onstevig scherm bij je negatieve eigenshappen. Maar in de review lees ik daar niets over. (of ik heb er overheen gekeken.)