Specificaties 11,6" (1366x768), 192GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad Yoga 11e 20GB000XMH Review

T.Kreeftmeijer 30 oktober 2016, laatste update op 17 januari 2017, 746 views

Lenovo ThinkPad Yoga 11e 20GB000XMH

Stevige Laptop met een fijn toetsenbord en trackpad, het scherm is wat minder, maar nog steeds goed genoeg voor internetten/mailen/office. Er zit een intel N3150 celeron in. Deze is snel genoeg voor de normale taken. Foto/video bewerking en gamen gaat niet lukken. Lees ook de uitgebreide review.

Pluspunten

• Quad cores
  • ssd
  • wifi kaart, intel 7265
  • toestenbord met met een duidelijk drukpunt
  • stevig toetsenbord en muis
  • 2 usb 3.0 poorten

Minpunten

• TN scherm, dus alleen recht ervoor zijn de kleuren goed
  • maar 2 usb poorten
  • officieel maximaal 4GB ram

edit:

Enkele toevoegingen na gebruik.

Hier is de uitgebreide review met foto's

Ik heb de laptop gisteren met de post gekregen. Gelijk uitgepakt natuurlijk :) Ge´nstalleerd, en aan de gang. Wacht even...
Eerst moest ik de productkey van win 10 home eruit halen. Ik wil namelijk upgraden naar win 10 education. Dus productcode eruitgehaald en de nieuwe erin. tegelijk alle drivers (en dat waren er zoiets als 15) ge´nstalleerd, en updaten maar. 3 uur (niet echt overdreven) later... eindelijk klaar. Ik vind het een mooie, stevige laptop met een fijn toestenbord. Ik hoop er veel plezier van te beleven. Gaat vast lukken. ;)

De laptop zelf...

De laptop zelf is erg compact en toch heel stevig. Het scherm heeft we de neiging om naar beneden te zakken. Dit gebeurt niet als de laptop gewoon op tafel staat, maar wel als je hem optilt met een snelle beweging. Ik heb de laptop nu twee weken en hij is echt heel stevig, maar ook niet lomp en heel zwaar, dit is echt een pluspunt als je er de hele dag mee op stap moet.
Het uiterlijk
Dit is de achterkant van het scherm, het groene lampje is het lampje van draadloze verbindigen. en het rode lampje (de punt van de i in ThinkPad) is het statuslampje, deze geeft de status weer. Dus aan/uit, slaapstand of sluimerstand.
De laptop dicht op tafel. De laptop is mat zwart van hart kunststof. De randen zijn extra stevig gemaakt met een wat zachter kunststof. De laptop is echt gemaakt om mee te nemen.
En dit is de laptop open met het toetsenbord en de trackpad.
Toetsenbord en trackpad
Dit is het toetsenbord en de trackpad. Het is toetsenbord is stevig en veert lekker mee met een duidelijk drukpunt. De toetsen zelf zijn stevig en zitten goed vast. Het enige minpunt is dat de linker ctrl en fn toets omgedraaid zitten in vergelijking met andere toetsenborden: vanaf links gezien eerst de fn toets en dan ctrl toesten. Dit is even wennen. Het toetsenbord typt ook na twee weken nog fijn, alleen de spatiebalk zit een beetje los, hij wiebelt er veel in verhouding tot de andere toetsen. De spatiebalk zal niet loskomen of er uitvallen.
Dit is de onderkant. De plaat zit met een aantal schroefjes vast en is makkelijk los te schroeven. Er zitten spleten in voor de ventilator. Deze maakt ook bij normaal gebruik een beetje herrie, maar dat is niet storend.
Het formaat
Het is een 11.6 inch laptop. De laptop weegt ongeveer 1.5Kg de rest van de afmetingen kan je wel vinden bij de specificaties.
Aansluitmogelijkheden
Dit is de linker kant van de laptop. Hier zitten de adapter aansluiting, de LAN aansluiting en een USB aansluiting. Ook is hier de sd-card reader.
Dit is de rechterkant van de laptop. Hier zitten de HDMI aansluiting, een usb aansluiting en de audio in/uit aansluiting. Ook zit hier de aan/uit knop en de volume knoppen.

De prestaties

Dit is echt een laptop voor het "gewone" werk: internet/mail/office. Daar is deze laptop het meest geschikt voor.
De processor
Er zit een Intel Celeron N3150 Quad-core processor in. Deze is krachtig genoeg voor internet/mail/office gebruik. Je merkt wel dat geen het krachtpatser is, maar dat weet je ook wel van te voren. :)
De accu
De accu gaat nu goed mee, hoe dat in de praktijk is, weet ik nog niet. Daar komt over een paar weken wel een update over. De accu gaat een hele werk/schooldag mee en dat is heel fijn. Ik heb de oplader nog niet meegenomen, dat hooft ook niet. De accu is na een lange dag wel echt leeg dus elke nacht aan de oplader.
De ssd
De ssd is een fijne toevoeging, eigenlijk wel beetje standaard aan het worden in een computer als systeemschijf. Hierdoor start de laptop snel op, binnen 10 seconden ben je ingelogd.De ssd zit in een M.2 slot en is 192 GB groot, daarvan blijft ongeveer 160GB over na een Windows installatie. Dit zijn de snelheden van de ssd:
Een prima ssd dus.
De netwerkkaarten
De wifikaart zit ook in een m.2 slot en is een intel 7265. Deze kaart ondersteund zowel 2.4Ghz als 5Ghz. Ik zet er vanavond de speedtest resultaten bij.
Hier zijn de snelheden van ongeveer een halve meter vanaf de airport:
5 GHz:
2.4 GHz:
En hier vanaf ongeveer 5 meter:
5 GHz:
2.4 Ghz:
En bekabelt 1Gbit:
Ons internet Abonnement is 500/500 mbit, dus de snelheden zijn echt het maximale van de laptop. De bekabelde verbinding is waarschijnlijk sneller, maar wat de maximale snelheid tussen twee pc's heb ik niet getest. Tijdens deze speedtesten waren er waarschijnlijk meer gebruikers online, hierdoor kunnen de resultaten een beetje afwijken. Ik verwacht dat dit niet veel zou zijn.
Het scherm
Het scherm is een 1366 * 768 px scherm van 11.6 Inch. Het is een TN, dit betekend dat je recht voor het scherm moet zitten om de kleuren goed waar te nemen. Hier volgend wat foto's van het scherm:
Het scherm is voor word e.d. prima, voor films is het een minder mooi scherm doordat het contrast niet heel hoog kan zijn. Donkere kleuren zijn erg snel zwart. De helderheid van het scherm is saploost in te stellen met de muis, en met de toetsen op het toetsenbord in stappen van 10%. Het scherm is fel genoeg en reflecteert niet, hierdoor kan je in de zon zitten en ook nog wat op je laptop zien. Natuurlijk reflecteert het scherm wel een beetje, maar veel minder dan bij glanzende schermen.
De geluidskaart
Gewoon een prima geluidskaart van Realtek. Verder niet uitzonderlijk goed. Prima geschikt als je wat muziek of een filmpje kijkt, verwacht geen home cinema geluid...

Upgrade mogelijkheden

Er is geen plek om componenten in de laptop toe te voegen. Maar je kan wel makkelijk de accu, ssd, ram of wlan kaart makkelijk vervangen. Officieel ondersteund deze laptop max 4GB ram, maar ik denk dat 8 GB best zal kunnen. Ik heb het niet getest.
De meegeleverde hardware
Dit zit standaard in de laptop:

Ik hoop hiermee een goede review geschreven te hebben waar je wat aan hebt. Als je vragen of feedback hebt, hoor ik ze graag.

Wie weet hoe ik de spoiler tag moet gebruiken? Ik kreeg het niet goed.
De foto's zijn gemaakt met een Olympus E-M10 camera.

EDIT (24-11-2016): Al met al is dit een prima laptop in het 11 inch segment voor Ą430. Ik heb de laptop nu al een aantal weken en hij bevalt mij uitstekend, voor school waar het meeste werk met Office programma's werkt hij prima. De accu gaat nog steeds goed mee.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Yoga 11e 20GB000XMH?

Bedankt voor je review!
Genoeg informatie om een goed beeld van de laptop te krijgen.
Bedankt voor het compliment. De accu gaat ongeveer een lange werkdag mee, maar is daarna wel leeg, dus elke nacht aan de lader.
Dit ga ik nog verwerken in de review.
Zo, dat is niet mis!
Ik ken wel mensen die wel eens hun oplader vergeten mee te nemen naar werk :o
Die hebben we ook bij mij in de klas of met lege laptops, gelukkig wel een oplader, maar dan weer gee stopcontact op een handige plaats. Oftewel, gewoon zorgen dat je me een volle accu begint en dan heb je geen problemen. :)