Specificaties 120mm diameter met 20dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS7700-Cu Review

Who Am I? 17 maart 2008, laatste update op 19 juni 2008, 2.389 views

Zalman CNPS7700-Cu

Pluspunten

• Koelt waanzinnig goed!
  • Koelt ook de rest van het systeem!
  • Erg stil tot niet hoorbaar!

Minpunten

• Nogal zwaar.
  • Veel ruimte nodig

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Algemeen:
Heb deze koeler al een tijdje op mijn AMD Athlon64 3500+ (Winchester) zitten en ben er meer dan tevreden over! De temp in Idle is max 30C, soms zelfs 28C! Stressed komt de temp ook niet boven de 40C uit, zelfs niet als ik de processor overklock naar 2450Mhz (stock 2200Mhz). Ook koelt deze koeler heel goed de rest van het systeem omdat er tussen de vinnen veel lucht kan stromen.

Ik heb in de BIOS ingesteld dat de CPU-fan uit mag als de temp onder de 35C zit en het overgrote deel van de tijd staat deze dus ook uit! Hierdoor kan hij dus ook geen geluid produceren!

Installatiegemak:
Het installatiegemak is wel wat minder bij deze koeler. Er zijn wel veel sockets die ondersteund worden, maar je moet echt goed de handleiding doorlezen om te zorgen dat je de goede onderdelen gebruikt. Ook kan het verwijderen van de CPU-backplate bij sommige moederborden problemen opleveren omdat deze soms nogal vast kan zitten! Ook heeft deze koeler nogal wat ruimte nodig. Ik kon op mijn moederbord DFI-lanparty nf4 SLI-DR geen geheugen met leds gebruiken, omdat deze tegen de koeler aan kwamen waardoor het koelblok niet helemaal de CPU raakte.

Update1:
Gister 25-01-08 begon de koeler te ratelen. Het klinkt alsof er een kogellagertje los zit. Het lijkt er dus op dat de koeler na 2 en een half jaar trouwe dienst toch kapot aan het gaan is. Hij doet het verder nog prima, maar hij maakt een naar geluid als hij aan gaat. Gelukkig gebeurt dit niet vaak. Of dit het irritanter maakt ben ik nog niet over uit :P
Ik ga het nog proberen om met wat olie te smeren en kijken of het probleem opgelost word.

->Het smeren met olie heeft gewerkt! Hij ratelt niet meer en doet het nog steeds prima!

Update2:
Ik heb sinds een half jaar een passief gekoelde GeForce 8600GTS van MSI in mijn systeem zitten. Dankzij de Zalman wordt ook de videokaart erg goed gekoeld!

Heb jij ook een Zalman CNPS7700-Cu?

voor sommige die het nog niet weten op de site van zalman staat bijna altijd een instructie video :+

als je na de video nog steeds moeite hebt met het installeren, miscchien ligt het dan aan jezelf }>
Thnx!

Even jou punten:
Ik heb de backplate er uiteindelijk vanaf gekregen (dit was niet bij mijn huidige moederbord) door met de schroef, waarmee het plastic geval rondom de CPU-socket vast zit, op de backplate te duwen. Hierdoor beschadigd het moederbord ook minder snel!

Ik weet dat hij zo groot is zodat hij ook de rest van het systeem kan koelen. Heb ik ook gezegt in de review ;) Dit neemt niet weg dat het vervelend is dat hij zo groot is. Ik heb ook (bij iemand anders) deze koeler willen installeren, maar dat ging niet omdat hij tegen de videokaart aan kwam.

Ook is bij mij bekent dat hij zo zwaar is vanwege het koper. Maar aangezien ik verhalen heb gehoord (vooral socket-a) dat er sockets van et moederbord af zijn gevallen door het gewicht van de koeler heb ik dit als minpunt genomen. En zeg nou zelf, bijna 1KG ( 918g ) voor een CPU koeler is erg veel!
Klopt idd dat je het van dat systeem koelen zei (verkeerd gelezen mijn fout).

Dat gene dat die koeling er af zou vallen dat hebben ze verholpen door die speciale backplate.

of zat er voor die socket a ook nog een speciale bij?

want als het goed is moet de fabrikant ervoor zorgen dat je zeker bent dat de bevestiging goed zit.

en idd 1 kg is erg veel de mijne is ook al 775 gram:P
Socket-A word zelfs helemaal niet ondersteund voor deze koeler (de 7000Cu wel).
Ik heb het er bij gezet omdat ik verhalen had gehoord over zware socket a koelers;)
mooie review,

wel wat klein puntjes.

ik heb de 7000bCU ik had ook problemen met de backplate van het moederbord, de methode hiervoor is een oude bankpas of iets wat mag beschadigen ertussen wringen ( wel voorzichtig ) en dan met een schroevendraaier het opkrikken.
het moederbord loopt dan totaal geen beschadiging op!

wat betreft je negatieve eigenschappen.

waarom is ie zo groot??
de reden hiervoor is dat ie volgens de zalman site ook dient als een soort van geheugen koeler dat er wind overheen komt, je zou denken jah das warme lucht wat er over heen gaat maar dit is niet waar!
Dit komt doordat op de koeler zoveel vinnen zitten dus de warmte zo goed word afgestaan dat de lucht niet al te warm word en dus nog goede koeling aan het geheugen biedt.

En waarom is ie zo zwaar??
nou das vrij simpel, de koeler is groot vanwege zijn functies en koper is een zwaar metaal hierdoor wordt dus de koeler enorm zwaar.
Maar wees gerust je moederbord zal hier geen last van hebben.

Dit is btw geen kritiek maar meer wat informatie en hoe ik erover denk ;)