EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB

Specificaties GDDR5 • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB Review

Vayra 28 oktober 2016, laatste update op 28 oktober 2016, 2.987 views

EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB

Een korte review van een kortstondig bezit van deze GPU. Ik heb deze kaart namelijk geretourneerd. Let op: ALLE ACX 3.0 koelers krijgen de thermal pads uitgereikt. Dit onderstreept dat ook EVGA de schade wil beperken. Maw je kunt niet zonder wil je er lang plezier van hebben.

Pluspunten

• Goede binning. 2177 mhz op de Core, landt op 2139 stabiel in-game (let wel: silicon lottery)
  • Zeer lage GPU temps, 70 C heb ik niet gezien mét OC
  • Stil, behalve bij opspinnen van fans

Minpunten

• Micron VRAM
  • Slecht koelontwerp voor VRM.
  • Zelf thermal pads aanbrengen

Drivers en compatibiliteit Score: 3

Over het algemeen een van de betere GTX 1070 uitvoeringen met een degelijke koeloplossing, dual BIOS switch en verder ook alle toeters en bellen. Echter zijn er een aantal problemen met de FTW die voor mijzelf de trigger waren om een ander model te kiezen.

- Micron VRAM
Met een BIOS update zijn de crashes en artifacts opgelost. Mijn kaart had hier geen last van. Wel is het een feit dat Micron VRAM minder hoog overklokt dan de Samsung evenknie. De kans is groot dat je niet boven de 8600 mhz gaat uitkomen, terwijl Samsung rustig 100mhz verder komt en soms zelfs tot 9000 haalt. Voor een 'enthusiast' uitvoering vind ik dit een breekpunt.

- VRM koeling
Er zijn veel RMA's op deze ACX 3.0 koeler vanwege een matige koeling van de VRMs. De hotspot in dat gebied is dermate aanwezig dat het ook invloed heeft op het naastgelegen GDDR5 dat niet warmer mag worden dan 95 C, maar dat wél kan worden. Wederom, voor een kaart die gemaakt is voor overklokken, is dit een breekpunt.

EVGA levert gratis thermal pads na die via de website zijn te bestellen vanaf 1 november. Maar eigenlijk zou EVGA deze zelf moeten bevestigen - dit gebeurt dan ook voor GPUs die vanaf nu gemaakt worden, maar let dus op bij een aankoop dat je geen oude stock hebt, én geen Micron VRAM.

Onderaan de streep dus nogal wat hindernissen die mij laten uitkomen op 3 sterren. Heb je echter Samsung VRAM en de thermal pads *voorgeinstalleerd* dan is de EVGA 1070 FTW zonder twijfel een van de beste keuzes qua prijs/kwaliteit met het huidige prijspunt van 475 euro. Vrijwel alle FTW kaarten klokken namelijk boven de 2100 op de core.

LET OP: Er is ook een 'DT" versie van deze kaart. Exact hetzelfde, maar lagere binning, deze GPUs voldeden niet aan het FTW label als zodanig en zullen waarschijnlijk onder de 2100 klokken.

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB?

Bedankt voor je review/waarschuwing .
Als je er nu 1 koopt bij de EVGA Europe online store krijg je gewoon een perfecte kaart zo dont worry!
EVGA Europe - Online Store Temporarily Closed

EVGA is moving our Europe online store to a new warehouse and we have temporarily closed it during this move.
We thank all of our customers for their patience during this update and please click here to see our resellers list to find the reseller closest to you.
Kijk je binnenkort nog een keer ;)
Heb er zelf ook een gehaald en die heeft dus wel gewoon Samsung ram namelijk :)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 29 oktober 2016 09:35]

Samsung VRAM is helemaal geen garantie ook niet bij de nieuwere kaarten. Er is een BIOS fix uitgebracht en er worden gewoon ook FTW's met Micron VRAM verkocht. Met die fix is het overigens ook gewoon goed (in spec, geen crashes), maar Micron lijkt over het algemeen zo'n 100-150 mhz lager te klokken bij een OC.

Verder is het alleen zo dat je thermal pads voorgeinstalleerd krijgt met je kaart wanneer je een vers product krijgt dat vanaf vorige week van de band zou moeten rollen maar EVGA is het aardig aan het downplayen - ze willen dit probleem echt onder de radar houden en er is geen echte duidelijke officiele statement te vinden buiten wat ze in de topics op evga.com forums aan reactie plaatsen, plus een pagina voor het bestellen van thermal pads. Mensen vragen al een week om een officiele installatie guide bij die thermal pads maar nog geen reactie tot vrijdag. Kortom als je nu bestelt bij EVGA EU is de kans groter dat de kaart nog geen thermal pads heeft en dat je zelf aan de slag kunt. Ze gaan ook pas vanaf 1 november uitleveren.

En zelfs met die pads, perfect kun je het niet noemen. EVGA doet geen goede zaken met ACX 3.0 - mét pads is de VRM nog altijd bijzonder warm, alleen de Zotac AMP! Extreme wordt warmer, maar die koelt 300w board power en geen 215w.

Laten we de zaken niet mooier voorstellen dan ze zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 oktober 2016 16:07]

Noem mij 1 fabrikant die je gewoon een nieuwe kaart opstuurt(bij bv coil-whine) zonder ook maar eerst de oude terug te hebben ;)
Dus ja kwa aftersales alleen al is er geen gelijke _/-\o_

En de garantie vervalt ook niet als je er een andere koeler/waterkoeling opzet of hem overklokt :)
Ik zeg ook niets over de service van EVGA, maar over de kwaliteit van de koeloplossing - ACX 2.0 was ook niet zonder problemen. Engineering is nog altijd wat anders dan klantenservice... En om nou te zeggen dat ik zit te wachten op een RMA bij een aankoop...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 oktober 2016 17:10]

En zoals ik al zeg dat mocht hij voor RMA moeten je dus geen betere fabrikant kunt hebben als EVGA - want bij welke andere fabrikant mag je gewoon met de oude doorspelen terwijl je wacht op de nieuwe ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 29 oktober 2016 17:13]

Ja, prima koeloplossing. Zie FLIR imaging op die pagina, en leg 'm voor de gein eens naast de Palit. Ik kon op mijn 1070 de backplate niet lang aanraken, dan zou ik mezelf branden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 oktober 2016 17:18]

Laat me raden je hebt zelf een Palit en doet er nu alles aan om jezelf te overtuigen dat je geen miskoop gedaan hebt :O
Nope. Ik overweeg nog een model. Waar wil je naartoe?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 oktober 2016 17:20]

Dat je met een gerust hart een EVGA kunt kopen want mocht er iets mis mee zijn je binnen no-time een nieuwe hebt.
Ik denk dat jij meer de gene bent die zich zelf wil overtuigen dat je een goed product gekocht hebt. Evga heeft duidelijk een fout gemaakt met de FTW. En dan kan hun aftersales nog zo goed zijn, de fout verandert er niet door.
Heb zowel de EVGA FTW als de Gaming X en het zijn beide prima kaarten - de EVGA draait al maanden zonder enige probs op 2167MHz en wordt daarbij nooit warmer als 70 graden.

Maar dit is weer zo'n typisch gevalletje als toen met de 970 waarbij de laatste 512mb iets trager was - een hoop gedoe/stress om niets het blijft nog steeds een goed funtionerend product ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 2 november 2016 09:43]

Toch zou je verwachten dat op een kaart als de FTW, die voor hogere kloks gemaakt/ontworpen is, dat daar het beste geheugen voor gebruikt word. Net als dat de stroomvoorziening goed gekoeld hoort te zijn op zo een kaart.

Ik heb het zelfde probleem op mijn oude GTX780, zat ook slecht overklokbaar geheugen op, en dat is een lightning.Ik vind dat niet horen op kaarten die verkocht worden als goede overklokkers.
Grappig, dat je dat ook afdoet als 'niks aan de hand' want men is zelfs tot een schikking gekomen en officiele persberichten met 'excuses' van de CEO.

De manier waarop jij deze zaken benadert geeft aan wat voor soort consument je bent. En door de manier van reageren laat je zien dat die denkwijze door iedereen gedeeld zou moeten worden.

Gelukkig bestaan er ook nog kritische consumenten. Ik had de zaken zelf in de review namelijk al in perspectief gezet, daar is jouw 'kijk hoe fantastisch je iets RMA kan sturen' eigenlijk niet bij nodig.

Verder, je zegt dat je core niet warmer dan 70 graden wordt, maar dat is bij de problematische FTW's ook het geval en is op Pascal eerder regel dan uitzondering in dit segment. Het gaat dan ook compleet niet om core temps. Volgens mij ben je vergeten dat je 60 tot 80 euro bijbetaalt voor de koeloplossingen in het hogere segment van de 1070's. Daar mag best wat tegenover staan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 november 2016 13:19]

Pfff ben je er nu nog steeds mee bezig joh er zijn belangrijk dingen in het leven :O
Ik weet niet hoor, maar je bent toch zelf degene die hier blijft terugkomen? Je voert een argument aan en ik reageer erop :z
Ik had het gisteren al afgesloten kijk maar naar de datum... jij bent er een dag later nog steeds mee bezig 8)7
Bedankt voor de link. Als ik zie hoe warm een aantal geheugen chips en de VRM worden, kies ik liever voor een andere kaart.
Hè verdorie. Net weer genoeg gespaard en eindelijk mijn zinnen gezet op een model.. Lees ik dit.

Nu besef ik me dat berichten zoals bovenstaande vaak met een korreltje zout genomen moeten worden. Namelijk niet iedereen's eisen zijn hetzelfde. Echter wetende dat dit zaken zijn die direct danwel indirect zijn erkend door EVGA zelf, wordt het toch moeilijker voor mijn neurotische brein om alsnog te besluiten de kaart te bestellen.

Vayra, heb je al een alternatief gevonden?
Er zijn een aantal modellen die gewoon probleemloos zijn. Afhankelijk van je budget:

Asus Strix 1070 OC (let wel op dat je de OC hebt)
Palit JetStream/SuperJetstream/GameRock
Gainward Phoenix
MSI Gaming X

Gigabyte hoor je wat gemopper over de fans maar daar hebben er meer last van, de Palits ook. In de praktijk: fans op 20% en ze zijn onhoorbaar en je hebt geen problemen. Ook de EVGA had opspinnende fans die je kon horen, maar dat valt vooral op omdat je 'm verder gewoon echt niet hoort. Verder, als je een FTW mét thermal pads vindt, is het ook zeker een aanrader, want overall presteert ie gewoon goed.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 november 2016 10:37]

Bedankt voor je reactie! Overigens heb ik naar aanleiding van je review even rondgekeken op de EVGA forums en ik moet zeggen dat ik het met je eens ben over de houding van het bedrijf t.a.v. de issues. Erg onduidelijk.

Ik denk dat ik het nog heel even aan ga kijken. Mijn voorkeur gaat echt uit naar de EVGA ivm de aftersales en klantenservice. Indien er binnenkort al wat duidelijkheid komt t.a.v. de door jou benoemde problemen zal ik de FTW alsnog ophalen. Zo niet, dan wordt het waarschijnlijk de MSI (niet in dezelfde klasse qua klantenservice maar nog steeds goede ervaringen met het bedrijf).

Ik weet van geen mogelijkheid om vooraf te controleren of je kaart met thermal pads komt. Is het soort van algemeen geaccepteerd dat deze erop zitten als je via de EVGA webshop bestelt?

[Reactie gewijzigd door MoresM op 1 november 2016 12:33]

Ze zouden in het productieproces standaard moeten worden toegevoegd, ik denk in elk geval vanaf 1 november omdat EVGA ze dan ook kan gaan uitsturen naar mensen die ze willen hebben. Ik zou gewoon bij de webshop vragen of ze dit willen controleren voordat je bestelt.
Ik heb gelezen op de EVGA forums dat de thermal pads binnen 2 weken worden toegevoegd aan het standaard productieproces.

Er wordt nu een vbios update uitgerold die het fanprofiel verandert. De pads worden benadrukt optioneel te zijn en worden dus ook niet toegevoegd in het productieproces. Op Gamernexus is 97c bereikt met enkel de vbios update. Met de pads erbij kwamen ze tot 81c. (22c ambient). Met deze waarden komen ze in de buurt van de concurrentie (zie de Tomshardware link hierboven), maar bedenk wel dat ze een hoop meer lawaai maken igv de vbios update dan geadverteerd (en gereviewed).

Om nog even terug te komen op je wat je hebt gezegd over Micron geheugen.. Het lijkt erop dat nagenoeg alle fabrikanten dit zijn gaan gebruiken. Kennelijk hebben ze niet veel keus. Ik denk dat het nog wel eens moeilijk kan gaan worden om een kaart te vinden met Samsung geheugen erin.

[Reactie gewijzigd door MoresM op 2 november 2016 10:53]

Weet je nog of er updates hierover zijn op dit tijdstip want ik kan namelijk niets meer vinden. Ik zou willen weten of het na al die tijd nu wel zinvol is om een FTW te halen anders ga ik maar voor de Gaming X.
Als ik nu deze gpu zou kopen moet ik dan ook zelf die thermal pads aanbrengen? En zo ja wat houd dat eigenlijk in?
Daarvoor moet je echt EVGA of de verkoper benaderen. Er zou op de 1080 FTW wel fabriek af met pads worden geleverd maar ik heb de mijne (1070) allang retour gestuurd. En bij de 1070 was het puur optioneel.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 januari 2017 15:51]

Beste vayra,
Ik heb nog een vraag: ik wil dus een 1070 FTW kopen alleen nu weet ik niet of 4launch (want daar wil ik de kaart bestellen) al de nieuwe versie heeft of nog de oude versie zonder thermal pads. Weet jij hoe je daar achter komt als je de kaart hebt want de Klantenservice van 4launch zegt dat ze daar geen inzicht op hebben. En zijn die thermal pads echt nodig als je je kaart niet gaat overklocken? Of is het toch beter om ze aan te brengen indien nodig ookal ga ik niet overklocken?
M.v.g Roy
Als het om een 1070 gaat kun je zonder de thermal pads, de 1080 vraagt meer power dus die VRM sectie wordt ook warmer. Het is exact dezelfde koeloplossing. Ga je de FTW 1070 dus wél pushen met je overclock (wat prima zou moeten kunnen, er is verder namelijk wél een overkill koeloplossing aanwezig die dat toestaat en de core temps blijven lekker laag) dan kom je richting de 220w board power en dat is al meer dan een 1080 op stock trekt, maw je zit dan in dezelfde TDP range als bij een 1080 op stock. Logisch gevolg is dan dus ook dat je hetere VRM hebt, en dan zijn die pads dus geen overbodige luxe.

De hamvraag is denk ik voor jou vooral of je uberhaupt een FTW moet kopen, want de meerwaarde die deze koeloplossing biedt wordt een beetje teniet gedaan door de slechte VRM koeling. Voor zover ik weet is er géén apart serienummer voor kaarten met pads en zonder, maar als het een 1070 is, is de kans 95% dat ze er niet op zitten en je dit zelf zou moeten doen.

Een heel mooi alternatief is het aanbod van Palit, scheelt wat euro's.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 januari 2017 12:17]

Oke bedankt voor je advies! Het komt er dus op neer dat ik geen thermal pads nodig heb omdat ik een 1070 ga kopen en niet ga overklocken. Als ik in de toekomst toch ga overklocken dan heb ik snel genoeg thermal pads in huis zodat ik die kan aanbrengen.
Nog maals bedankt!
M.v.g Roy
Ik zie dat je nog steeds reageert dus ik had een vraagje, ik denk na over de 1070 FTW en de Strix (OC natuurlijk). Ik heb wel gezien dat de Strix maar 1 8-pin connector heeft, na wat onderzoek blijkt dat niet een groot probleem te zijn maar ik zou graag horen wat jij hierover hebt te zeggen.

Alvast bedankt!
Nee dat is niet zo'n punt, tenzij je de hardware (volt)mods zou willen doen en echt serieus gaat overklokken. Op de luchtkoeler is de limiterende factor namelijk altijd je temperatuur vóórdat je tegen de TDP limiet aanloopt. 1x8 pin geeft je in totaal 225w en je ziet overal dat de 1070 in een meegeleverde BIOS nooit echt daarbovenuit wil komen, zelfs niet met een 8+6 of 8+8 pin bordje. De BIOS houdt je tegen, de temp limits van GPU Boost houden je tegen. Als je die allebei wil omzeilen, dán moet je kijken naar meer dan 1x8 pin voor een 1070.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 januari 2017 12:18]

Ah, bedankt voor de uitleg. Ik ben maar voor de Strix gegaan nadat ik zolang heb nagedacht over de FTW, ik zie veel van beide bij mensen maar ik dacht bij mezelf dat ik liever niet een kaart met "pleisters" heb om het metaforisch te noemen.