Bekijk alle uitvoeringen

Samsung UE49KU6400S Zilver Review

markvv 28 oktober 2016, laatste update op 10 januari 2017, 1.131 views

Samsung UE49KU6400S Zilver

De TV heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Het beeld is prachtig, het geluid is "oke", en de bediening is lekker simpel.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Simpele werking van de afstandsbediening
  • Kijkhoek

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Bediening van sommige apps met simpele afstandsbediening wat lastiger

Design

'Mooi' is nogal een subjectief begrip, maar ik vind de TV mooi vormgegeven. Het randje om het scherm is slechts 1cm dik en is zwart glimmend van kleur, behalve onder; daar is het grijs van kleur.

Deze TV heeft geen gebogen scherm. Dat is een bewuste keuze geweest. De TV komt nog aan de muur te hangen, en het leek mij nogal lelijk als 'ie dan aan de zijkanten naar voren uit zou steken. Daarnaast had uit diverse reviews opgemaakt dat het geen enkel voordeel heeft qua kijk-ervaring.

Beeldkwaliteit

Het beeld is prachtig. Ik kom van een Sony HD Ready flatscreen uit 2009, dus dan is het al gauw een flinke verbetering in beeldkwaliteit. Het beeld ziet er mooi natuurlijk uit, knetterscherp en mooi vloeiend. Ik heb geen andere UHD TV als vergelijkingsmateriaal, dus misschien is er nog wel een andere TV die een nog mooier beeld geeft. Maar ik ben dik tevreden met de beeldkwaliteit.

De kijkhoek is ook zeer groot, dit was voor mij ook belangrijk.

Geluidskwaliteit

Het geluid is voor het beperkte formaat de speakers acceptabel te noemen, maar niet fantastisch. Ik ben een gematigd 'audiofiel', en ik vind dat de lage tonen er bij in schieten. Hecht je waarde aan een hoge geluidskwaliteit, dan is een soundbar of iets dergelijks onmisbaar. Ik heb er de Samsung HW-K550 soundbar bij gekocht, en dat is echt een wereld van verschil.

Bediening

Alle bediening verloopt via de kleine afstandsbediening en dat werkt vrij aardig. Je kunt makkelijk switchen tussen TV, Youtube, Netflix e.d. Er zit ook een browser op, maar de bediening hiervan met de afstandsbediening is behoorlijk vermoeiend. Als je met de cursor omhoog wilt, moet je een knop ingedrukt houden, of telkens drukken om omhoog te navigeren. En bijv. een adres intypen gaat ook niet echt snel omdat je met de aanwijzer naar iedere letter moet navigeren. Het zelfde geldt overigens voor bijv. de Youtube app, maar die geeft suggesties waardoor je maar een paar letters hoeft te typen. Je kunt trouwens ook gewoon je telefoon koppelen met de TV waardoor je video's vanaf je telefoon kunt opstarten. Er zit trouwens wel een knop op de TV om hem mee te bedienen, maar dat werkt niet echt lekker.

Er is ook een "Samsung Smart View" app waarmee je de TV kunt bedienen. Dat werkt ook wel aardig. Check wel even of je telefoon werkt met de app, want mijn Samsung S4 mini is niet compatibel.

Verder nog

Ik gebruik de Digitenne Smit conax insteekkaart. Werkt perfect.

Ik vind deze TV echt waar voor zijn geld leveren; het beeld is mooi, geluid acceptabel en de smart-functies werken vrij goed. Ik heb er 745,- voor betaald. Ik weet niet of een TV van 1200,- een beter beeld levert, maar ik vindt 745 eigenlijk meer dan genoeg om aan een TV uit te geven :)

Ik zou nog pagina's vol kunnen schrijven waarin ik in detail vertel over allerlei features van deze TV, maar daar heb ik helaas geen tijd voor. De bovenstaande punten zijn in mijn ogen de belangrijkste, en ik hoop dat je mede door mijn review een goede beslissing kunt maken of deze TV iets voor jou is.

Als je nog vragen hebt over deze TV, dan hoor ik het graag en zal deze proberen te beantwoorden.

Heb jij ook een Samsung UE49KU6400S Zilver?