Specificaties Socket 2x 2011 - Bekijk alle specificaties

Asus Z9PA-D8C Review

KingBob 27 oktober 2016, 309 views

Asus Z9PA-D8C

Erg goed moederbord voor weinig geld.

Pluspunten

• Goedkoop 280 euro
  • Ondersteunt 8x NON ECC geheugen
  • Ondersteunt Intel Confidential Processoren
  • Uitgebreide opties in de bios
  • Boot snel (zoals normale desktop)

Minpunten

• Onboard vga is slecht
  • Geen audio

Layout Score: 4
Ik heb dit moedebord ongeveer 3 maanden geleden gekocht en laten verschepen naar Zuid Amerika. Helaas was het moederbord defect aangekomen en dit werd kostenloos vergoed door Asus. Erg goede support wordt er gegeven op server moederborden door Asus. Werd via DHL weer terug gestuurd (DHL) en was binnen een week geleverd (vanuit Tjechie). Server wordt bij ons de kliniek gebruikt voor video-opnames en bewerking. Wordt redelijk belast.

Waaruit bestaat de machine:
- Asus Z9PA-D8C socket 2011
- 2x Intel Confidential Processor (QB7A) -> E5 2670 (8 CORE + HT)
- 2x Corsair H50 waterkoeling
- 4x 8GB Corsair Vengeance Pro DDR3 (CM32GX3M4C2133C11)
- 2x Intel 4 port NIC 1gbs PCI-e (Intel PRO/1000 PT)
- 1x 128GB Sandisk SSD SATA3 (SD6SP1M128G1012)
- 2x 4TB Seagate SATA3 harddeschijven (ST4000DM000)
- LG Blu-ray brander (BH10LS38)
- Behuizing Aerocool VS-1 Zwart ATX
- Voeding OCZ ModXStream Pro 600W

Processoren lopen altijd op 3.0GHZ (alle kernen). Ook is er van een processor capacitoren afgebroken. Daardoor wordt een ook wat warmer dan de andere. Het systeem (zoals het nu is) wordt redelijk warm. Heb onlangs de processoren gelapt, omdat de temperatuur omlaag te brengen. Nog steeds zitten ze op een 75-80 graden. Ondanks het feit dat de airflow van de radiatoren naar buiten zijn gericht. Verder zijn de standaard ventilatoren (ebay) zijn niet heel goed. En de behuizing is eigenlijk ook te klein voor dit moederbord.

Moet zeggen dat het hier in Peru altijd rond de 25-30 graden is; dus dat telt ook mee. In Nederland zou dat ongetwijfeld lager zijn.

Heb jij ook een Asus Z9PA-D8C?

Niet negatief (maar juist opbouwend) bedoeld maar:

De "review" is opgedeeld in 3 blokken:

deel 1
Hier heb je het over het bestellen/versturen en de rma
deel 2
Dit gaat over de complete server
deel 3
Dit gaat over de processor en de problemen met de temperatuur (in Peru)

Mijn vraag is, wanneer ga je het over het moederbord hebben??

Hoewel je sowieso een uitgebreidere review hebt geschreven dan dat ik ooit heb gedaan kan ik hier eigenlijk toch geen eens een 1 voor de moeite voor geven.
Het gaat mij ook niet zo zeer om het feit dat ik er punten voor moet hebben. Ik heb even de moeite genomen om mijn mening te delen. Heb helaas niet zoveel tijd om een uitgebreide review te schrijven. Misschien dat ik dat nog in de toekomst gaan doen. Dit moederbord is het zeker waard.