Specificaties 34" @ 3440x1440 (AH-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 34UC88-B Zwart Review

Heijmenberg99 26 oktober 2016, laatste update op 18 mei 2017, 1.739 views

LG 34UC88-B Zwart

Deze monitor is zeker aan te raden voor school, kantoor en game gebruik. Waarom? Dat kan je lezen in mijn review.

Pluspunten

• Prachtige kleurenweergave.
  • Perfect formaat voor multitasken.
  • Dual controller software.
  • Curved.
  • Bijna geen backlight bleed.
  • Freesync.
  • Prachtig scherm om op te gamen.

Minpunten

• Hoge prijs.
  • Matige geluidskwailteit.
  • Alleen maar in hoogte te verplaatsen.
  • Freesync pas vanaf 55 fps.
  • Net geen 4K
  • Geen USB kabel meegeleverd.

Ik heb deze ultrawide monitor al een tijdje en ik dacht laat ik er eens een review over schrijven.

Formaat
Deze monitor is 34 inch wat ik eigenlijk precies groot genoeg vind. ik kom van een 24 inch scherm af en een dit formaat scherm is een verademing. Alles is zoveel beter te zien.

Paneel
Het paneel is van zeer hoge kwaliteit en is net geen 4k, maar 3440x1440 (UWQHD).
Er is op dit paneel bijna geen backlight-bleed te vinden, alleen maar een klein beetje in de linker en rechteronderhoek.

Gebogen
Het paneel is gebogen en is bijna gelijk met de bolling van je oog. Waardoor je bijna niet met je hoofd hoeft te draaien. je kan alles zien vanuit je ooghoeken.

Gebruik
Bij school/office gebruik kan je prima meerdere programma's naast elkaar openzetten doormiddel van Lg's screensplit.
Je kan ook het beeld van 2 apparaten tegelijk laten zien en aansturen met n muis en toetsenbord. Dit kan doormiddel van Lg's Dual-controller software.

Gamen en Freesync
Dit scherm werkt ook prima voor gamen want je ziet de tegenstander net wat eerder aankomen. En je hebt natuurlijk Freesync waardoor het beeld er vloeiender uitziet. Freesync werkt helaas pas vanaf 55fps, ik kan games daarom niet op ultra spelen met een AMD R9 290(OC). Als je een Nvidia videokaart hebt dan kan je Freesync aanzetten maar dan gaat alleen de refreshrate naar 75Hz.

Films
Films kijken kan ook prima op dit scherm. Maar je hebt wel bij veel films twee zwarte balken aan de zijkant van je scherm zitten, omdat veel films niet te zien zijn in 21:9 formaat.

Info
Het is een AH-IPS paneel wat betekent dat er een verbeterde kleur nauwkeurigheid is in vergelijking met een normaal IPS paneel.

Het paneel heeft een reactietijd van 5ms. Wat aangeeft hoe lang een pixel er over doet om van kleur te veranderen.

Het paneel heeft een refreshrate van 60Hz. Dat geeft aan hoeveel keer per seconde het beeld wordt ververst.

Het paneel heeft een kijkhoek van 178. Dit is meer dan genoeg in mijn situatie.

Het paneel heeft een contrastverhouding van: 1000:1. dat is de verhouding qua helderheid tussen de lichtste en donkerste delen op een beeldscherm. Bij een hogere contrastratio heb je witter wit en zwarter zwart waardoor het beeld mooier en scherper oogt.

Het paneel heeft een helderheid van 300cd/m. Het scherm kan in mijn ogen fel genoeg gezet worden.

Het paneel kan 1.073,7 miljoen kleuren tonen.

Geluid
Het paneel heeft ook speakers ingebouwd. hier komt vrij goed geluid uit bij lager volume maar als je hem hoger zet dan 70% dan wordt het geluid blikkerig. Ik gebruik ze daarom ook niet.

Aansluitingen
de monitor heeft ook genoeg aansluitingen zoals:
1 x displaypoort.
2 x HDMI.
2x usb 3.0 waarvaan een met Quickcharge (bovenste).

Wat krijg je van de pakketbezorger
Je krijgt alles in een gigantische doos waarin zit:
Het paneel zelf.
Een monitor voet(2 delig)
Een voedingsadapter.
Een HDMI kabel
Een Displaypoort kabel.
En een paar boekjes.

Ik hoop dat jullie mijn review een beetje goed vinden. Dit is namelijk mijn eerste grote review.

Als er vragen zijn kan je die stellen in de comments.

Zie hieronder mijn setup met de monitor uit de review.

Heb jij ook een LG 34UC88-B Zwart?

Mooie review, ik ben wel benieuwd of je toevallig last hebt van (hoge) input lag en image retention. Ik heb gehoord dat dit bij dit scherm nog wel is een probleem kan zijn.
Ik heb nog geen last gehad van een hoge inputlag. En image retention heb ik nog niet gezien. :) Ik vind het een prima scherm en heb nog geen problemen gehad.

[Reactie gewijzigd door Heijmenberg99 op 3 mei 2017 13:39]

Top, dan heb ik bij deze mijn keuze gemaakt 8-)
ik heb deze monitor nu half jaar in bezit.

Image retention heb je alleen voor een paar seconden als je op een scherm hebt gestaan waar 2 verschillende grote kleuren vlakken zijn. ik denk dat ik het 6 of 7 keer heb gezien sinds ik hem heb. maar nog nooit storend ervaren

bijvoorbeeld,. mijn wallpaper is een vector tekening met wit en donker rood. als mijn beeld daar langer dan 3 minuten op staat, dan zie ik het er voor de komende 2 seconden als ik over ga naar een donker scherm. Het is er dus wel maar verre van storend.

[Reactie gewijzigd door yowkah op 18 mei 2017 22:22]

Dat is me nog nooit opgevallen eigenlijk. Waarschijnlijk omdat het zo snel alweer weg is.
Ik heb de monitor nu een paar weken, totaal geen last van image retention. Meerdere tests uitgevoerd, niks te zien.

Misschien heb ik net wat geluk gehad :P
Hoe bevalt de monitor na een paar weken?

Ik ben nu een half jaar later nog steeds dik tevreden. Nog nergens last van.
Iedere keer als ik mijn kamer binnenloop dan zie ik gelijk die curve, Blijft prachtig om te zien. :D

[Reactie gewijzigd door Heijmenberg99 op 20 mei 2017 13:01]

De monitor bevalt prima, de curve is geweldig. Vooral na het overstappen van een 21 inch TN paneel van de aldi. Ik wil niet meer terug
Vraagje: geeft de curved versie wel een extra toevoeging?
De curved versie heeft wel een extra toevoeging. (Ik neem aan dat de LG 34UM88C de niet curved versie is. :P ) De curved versie heeft een hogere maximum Freesync refreshrate (75Hz vs 60Hz) waardoor het beeld er nog vloeiender uit zou moeten zien.
De curved versie heeft ook een AH-IPS (mooiere kleuren) paneel, de niet curved versie heeft een normaal IPS paneel. verder zijn ze bijna gelijk.

De curved versie zal denk ik net wat lekkerder kijken omdat je minder vaak je hoofd moet te draaien.

Als je verder nog vragen hebt dan kan je ze stellen. :)

Bronnen: https://tweakers.net/pricewatch/compare/501437;517907/

[Reactie gewijzigd door Heijmenberg99 op 17 mei 2017 15:17]

Ok dankjewel voor de informatie!