Specificaties 950W (80 Plus Silver), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Enermax Revolution85+ 950W Review

flippy.nl 19 oktober 2009, laatste update op 20 oktober 2009, 675 views

Enermax Revolution85+ 950W

Pluspunten

• stil
  • degelijk
  • efficient
  • controleled
  • kwaliteit kabels
  • en connectoren

Minpunten

• prijs

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
disclaimer: foto's volgen nog O-)

Ik ben een aardige tijd wezen wegen en wikken over welke voeding ik zou moeten kopen. Ik heb meer dan 5 jaar tot volle tevredenheid een 480w enermax gebruikt, echter is de toenmalige berekening die gemaakt is door ondergetekende na 5 jaar toch ingehaald door de vermogenszucht van quad-cores en een aandelenpakket bij samsung in de vorm van 12 stuks F1 spinpoints. :X
Voor de juiste beeldvorming: de voeding was gebouwd voor 480w en ik trok onder vollast (prime95 en furmark) een gezonde 655w uit de muur. :X
Mede door het vooruitzicht van de aankoop van een i7 en een asus supercomputer moederbord leek mij het erg wijs om eerst de voeding te vervangen. Uiteindelijk gekozen voor de 950w, die was maar een tientje of zo duurder dan het 850w model en ik wou niet weer de fout maken van een ondermaatse voeding te kopen. (ook al heeft de oude 5 jaar bijna 24/7 trouwe dienst geleverd)

Als je hem binnenkrijgt (postbode zal je niet aardig vinden) zal het gewicht als eerste opvallen. de doos is een stuk zwaarder dan men denkt. de voeding zelf, dus zonder kabels weegt al 3 kilo.
In de doos krijg je een degelijk verpakte doos met de voeding erin en een apart doosje met de modulaire kabels.
de voeding zelf heeft een (niet verlichte :9~ ) transparante fan en een soort van coating over de behuizing die hem erg duurzaam maar vooral stoer maakt. ik was nog een keer uitgeschoten met de schroevendraaier en er zat niet eens een krasje op.
Je krijgt er ook een 5 tal klitteband-kabelbinders bij, in de eerste instantie zal men denken dat die niet nodig zijn maar ze zijn wel nodig om de kabels te helpen geleiden langs heatsinks heen ivm de airflow. De kabels die er standaard aanzitten zijn de dikke ATX kabel voor het moederbord en de 8 polige EPS12V en de 4+4 wordt via een Y halverwege de kabel afgesplitst. wat ook meteen een minpunt is van die kabels. de Y zit halverwege waardoor het wegwerken van de kabel een stuk lastiger wordt. mensen met een raam in de kast en een lichte cablemanagement tic zullen creatief moeten zijn. er zit dan ook nog een 6+2-pin PCI-E kabel bij die ook vast in de voeding zit, al is dat niet zo'n probleem gezien iedereen die een 0.9kW voeding koopt ook wel een bijbehorende videokaart heeft. de kabels hebben behoorlijke draden erin zitten, cablemanagement met hele dunne tiewraps is niet aangeraden.

men krijgt er ook nog 4 stuks 6+2-pin PCI-E extra bij, die zijn voor als men totaal 5 videokaarten wil monteren. 8)7 (waarschijnlijk bedoelt voor zware CUDA renderfarms of zo)
men krijgt er ook nog 4 stuks sata kabels bij met 4 aansluitingen elk. de onderlinge afstand is een centimeter of 10 en de kabel zelf is 75cm, dus voor strak wegwerken is het noodzakelijk om de connectors te verplaatsen. en men krijgt er nog 2 kabels met elk 3 molex eraan. alle kabels en vooral de connectoren zijn van degelijke kwaliteit.
op de achterkant zit een ledje die aangeeft wat de voeidng doet, normaal bedrijf is groen, een fout of stand-by is oranje en een serieus probleem is rood.

qua geluid is het een vrij simpel verhaal: je hoort hem niet tot nouwelijks. onder normale last (230w uit de muur) is hij echt stil. onder vollast (605w uit de muur) hoor je de fan wel ietsjes op toeren komen maar zeker geen geluid wat vervelend is, de harde schijven maken meer herrie, en die hangen in rubbers.

ik heb nog met de multimeter de voltages nagelopen, alle voedingslijnen wijken minder dan 0.1v af.
wat wel opviel is het verbruik. onder vollast is het verbruik met ongeveer 50w afgenomen. volgens diverse bronnen heeft deze serie de meest efficiente voedingen die momenteel te koop zijn.

qua warmteproductie zit het wel snor. dat doet hij heel goed. onder vollast wordt er 600w uit de muur getrokken en komt er een aangename golf aan warmte eruit. al zal de meeste warmte uit de aparatuur in de kast komen ipv uit de voeding zelf.

komen we nu bij het grote punt van de enermax: de prijs. :'(
bijna 250 euroknallers voor een voeding is best veel, voor het geld koop je ook 2 corsairs.
hoewel ik natuurlijk niet bij anderen in de portemonee kan kijken vond ik het uiteindelijk wel de moeite waard.

zoals eerder gezegt komen er nog foto's van mijn setup en zal ik die asap toevoegen.

Heb jij ook een Enermax Revolution85+ 950W?

Mooie review,

ik zit ook te kijken naar dezelfde voeding en denk dat ik het maar ga doen. Het enige nadeel is inderdaad de prijs, maar dat doet maar even pijn, ervan uitgaand dat hij toch wel enkele jaren meegaat. Veel plezier ermee