Sharkoon Skiller Mech SGK1 (Kailh Brown) Qwerty US Review

Foritain 28 oktober 2016, laatste update op 25 mei 2017, 1.515 views

Sharkoon Skiller Mech SGK1 (Kailh Brown) Qwerty US

Een leuk en compleet mechanisch toetsenbord voor bovenal een uitzonderlijk lage prijs. Kleine elementen zouden ietsjes beter kunnen, maar de prijs-prestatieverhouding is lastig te evenaren. Voor mensen met beperkt budget is een mechanisch bord op deze manier net wat toegankelijker.

Pluspunten

• Prima solide ramplank.
  • Nette witte verlichting.
  • Polssteun (niet verwijderbaar)
  • NKRO / anti-ghosting voor game prestaties.
  • (Kailh Brown specifiek): Cherry MX Brown clone is lastig te onderscheiden, zelfs met directe vergelijking ernaast, en zodoende bieden ze een 'echte' mech ervaring.
  • Veel bord voor weinig geld.

Minpunten

• Polssteun had m.i. een iets minder afdruk gevoelige coating mogen hebben.
  • Ietwat aggressieve vormgeving en ietwat drukke keycaps maken hem duidelijk een gamer-bord, en vermoedelijk iets 'te' voor niet-gamers.

Review: Sharkoon Skiller Mech SGK1

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Verlichting
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Sharkoon

Eind vorig jaar liet Sharkoon zien dat ze high-end aspiraties hebben met de introductie van hun eerste mechanische toetsenbord, het bedrijf zal tenslotte vooral bekend zijn om hun betaalbare producten. Het MK80 mech toetsenbord als high-end beschrijven is misschien wat overdreven, maar het was een dik gevuld en keurig gebouwd toetsenbord met populaire zaken als RGB verlichting en een polssteun. Hoewel kosten werden bespaard met Kailh switches in plaats van de bekendere Cherry switches, zaten ze wat prijs betreft toch een stuk gunstiger dan de concurrenten en was het zeker voor RGB mechs een aardige prijsdoorbraak en wat mij betreft nog altijd een interessant product om te overwegen. Vandaag bekijken we het tweede mechanische toetsenbord van Sharkoon, en wederom lijkt het woord ‘prijsdoorbraak’ aardig van toepassing: De nieuwe Skiller Mech SGK1 is namelijk één van de weinige mechanische toetsenborden die vanaf ca 65 euro te vinden is, een segment waar hij enkel gezelschap kent van een enkel iets ouder Rapoo model in de aanbieding, en voor een paar euro meer zien we het meer zakelijke Cherry MX 3.0 bord (low profile mech, geen verlichting) in het vizier komen; de onderkant van de mech markt dus.

Hoewel de focus dus overduidelijk op de prijs ligt zien we toch weer een aardige featureset met o.a. een polssteun en (witte) verlichting met effecten, en voor fanatieke gamers wellicht niet onbelangrijk: n-key rollover (iets wat de Rapoo V700 dan weer mist) en anti-ghosting. Niet onverwacht zien we Sharkoon wederom gebruik maken van Kailh switches waarbij je kunt kiezen tussen Red, Brown en Blue en waarbij Kailh het direct niet onder stoelen of banken steekt dat ze de kleuren en specificaties direct afstemmen op wat wij van Cherry kennen. De Skiller Mech SGK1 gaan we testen in zowel Brown als Blue variant, waarbij de eerste al eerder positieve indrukken achter liet, en het vooral aan de Blue variant is om te laten zien hoe dichtbij ze bij het Cherry gevoel kunnen komen.

De specificaties en features van de Sharkoon website:

Op papier wijkt Sharkoon met hun Skiller Mech weinig af van de bekende weg: Full size, niet overdreven veel breder dan dat, voorzien van de bekende game elementen zoals n-key rollover, 1000Hz/1ms polling, en anti-ghosting, en als verlicht toetsenbord zien we dat ze effecten en verschillende helderheden hebben toegevoegd, en uiteraard zien we de benodigde chipjes en geheugenmodules om zowel die verlichtinsopties als de macro profielen op te slaan. . De kabellengte van 180cm is ook zo standaard als kan, en zelfs het gewicht van 1,32kg is typisch te noemen.

Enige opvallende elementen zijn de toevoeging van een geïntegreerde polssteun, één die dus niet te verwijderen is. Daarnaast zien we dat ze (op papier althans) enkel ondersteuning bieden voor Windows 7, 8 en 10.

De switchspecificaties zijn in lijn met die van Cherry, waarbij zowel de hier geteste bruine en blauwe switches redelijk gemiddeld zijn wat betreft vereiste kracht (45 en 50gr respectievelijk), en waarbij de blauwe een clickje heeft op het actuatiepunt, en de bruine een bescheiden, onhoorbare ‘bump’.

Voor een zeer betaalbaar alternatief valt er op de verpakkingen weinig op te merken: keurig stevig, keurig geprint; dat hebben we slechter gezien. Intern zit het toetsenbord vrij eenvoudig verpakt, de kabel is glad rubber (iets goekoper dan gevlochten, maar menig geeft er de voorkeur aan), en enkel de handleiding oogt wat basic.

Bij het uitpakken had ik ergens verwacht dat het prijsverschil op bijna pijnlijke wijze zichtbaar moest zijn, maar de eerste indrukken waren opvallend positief. Hij is ietsje lichter dan de meeste duurdere Cherry borden, rekening houden met het feit dat hier een polssteun aan vast zit, maar groot is het verschil niet. De constructie geeft ook weinig mee, al merk je niet heel veel van wat Sharkoon ‘reinforced aluminium alloy surface’ noemt; het is vooral een recht-toe-recht-aan zwart monster. Van de polssteun valt wel op dat hij graag een vingerafdrukje bewaard, maar weinig wijst op het enorme prijsverschil met gangbare mechs.

Aan de achterzijde zien we een vrij aggressieve vormgeving, wat hem voor kantoorgebruik wellicht af doet vallen maar best een leuke ‘gamey’ feel geeft.

Positieve noot voor de transparante caps die op dit bord, iets wat we wel vaker zien natuurlijk, leuke beelden geeft als je de camera wat laat zakken of het bord van de zijkant bekijkt.

Net als de achterzijde zijn de keycaps wat aan de opvallende kant, met veel focus op secundaire acties; van media keys tot icoontjes om de repeate rate aan te passen, van extra pijltjes op WASD tot de Sharkoon logo’s in plaats van de Windows keys. Flink wat te zien dus, en de handleiding onthouden is dus niet nodig, maar het is ook niet de eerste keer dat we Sharkoon wat verder zien gaan dan wij droge Hollanders meestal nodig achten.

En uiteraard even samen op de foto. Één heeft de bruine switches, de andere de blauwe, maar aan de buitenkant zie je natuurlijk geen verschil.

En voor de gezelligheid ook even de nieuwe Sharkoon Skiller muis erbij om het setje compleet te maken.

De Sharkoon Skiller mech komt met enkel witte verlichting. Geen RGB, maar in deze prijsklasse is het eerder al bijzonder dat er sowieso verlichting in zit. In het donker lijkt dit bord overigens echt goed tot zijn recht te komen: de verlichting ziet er vanaf de zijkanten uitstekend uit en Sharkoon heeft de secundaire key functies naast de primaire functie geplaatst zodat beide netjes verlicht zijn. Los van het feit dat de verlichting er m.i. super uit ziet hebben ze ook wat effecten toegevoegd voor de liefhebber.

Normaliter is de praktijkervaring bij mechanische toetsenborden een beetje herhalen van het gebruikelijke verhaal. Het mechanische gevoel, zeker bij de bekende Cherry MX switches, verandert meestal weinig en het draait meer om de features (en uiteraard het controleren of de fabrikant geen steken heeft laten vallen). In de basis valt er ook niet gek veel op aan het typen op deze borden, en recente Kailh switches zijn best lastig te onderscheiden van de Cherry varianten. Enkel het klikje van de blauwe switch verraad dat het net iets anders is dan Cherry, maar je moet er wel even voor gaan zitten als je denkt ze even blind te gaan onderscheiden. Hoewel ze wat naam nog even te gaan hebben zorgen Kailh switches voor een groot deel voor de gunstigere prijsstelling, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij oude Razer toetsenborden waar ze als premium alternatief werden gemarket, en gezien het prijspunt kan ik dan ook niet anders zeggen dat ze een prima alternatief vormen.

Praktisch relevant blijft de switchkeuze natuurlijk wel, want het geklik van de blauwe zal door de omgeving veelal niet als positief worden ervaren (ondanks dat ze voor mij wel het lekkerste typen). Cherry MX Brown, of Kailh brown, blijft zodoende de veilige tussenweg met wel een bumpje op het actuatiepunt, maar dan zonder de hoorbare feedback. Ook praktisch van aard is de overweging dat de polssteun van dit toetsenbord geheel vast zit; een gebrek aan enige speling is dan uiteraard positief, maar hou er rekening mee. Minder positief was ik over de mate waarin de polssteun vlekt onder de hand. Dit hebben we vaker gezien, maar er zijn ook oplossingen voor waar niet voor is gekozen. Als gevolg zal een doekje op zijn tijd geen overbodige luxe zijn.

Anders dan dat zet Sharkoon hier een prima mech bordje neer waar ik direct mee weg kon lopen, en waarbij ik na de eerste dagen weinig verschil ervaarde met mijn vaste CM Trigger-Z. Hij ligt verder als een blok op tafel, de secundaire features zijn praktisch allemaal zichtbaar en daar wen je snel genoeg aan, en voor liefhebbers van een polssteun zoals ikzelf is deze oplossing meer dan prima. Dat je eigenlijk weinig verschil ervaart vergeleken met een bord wat bijna dubbel zo duur is mag best als compliment gelden, al zien we bij een nadere inspectie natuurlijk wel wat kleine verschillen in het materiaal of de afwerking. Hoewel luxe features zoals audio of USB passthrough, of dedicated media keys ontbreken, zien we wel de cruciale elementen terug voor gamers: een functionerende N-key rollover en een response die niet merkbaar anders is dan andere bordjes.

Na een paar luxere toetsenborden gereviewd te hebben zou je denken dat het testen van een budget mech wellicht tegen zou vallen, maar als iemand die een ijzersterke prijs-kwaliteitverhouding weet te waarderen kan ik niet anders dan positief zijn over dit Sharkoon toetsenbord en de prestaties op dat gebied. Waar ze bij de echt spotgoedkope bordjes uiteraard wel wat zichtbare besparingen toelaten laten ze met deze Skiller mech zien dat ze echt een dijk van een bord kunnen neerzetten voor een hele, hele leuke prijs. Dat deden ze in feite ook al met de luxere MK80 die RGB een stuk betaalbaarder maakte, maar de Skiller Mech maakt in feite het concept ‘mechanisch toetsenbord’ voor velen een stuk betaalbaarder. En vergis je niet: Dit is een capabel mechanisch toetsenbord.

Uiteraard is het verschil met een luxepaardje zoals een Ducky Shine 5 duidelijk voelbaar, en ook een ietsjes meer betaalbaar alternatief als een Corsair Strafe is nog wat steviger gebouwd, luxer afgewerkt, of voorzien van betere software. Maar gewoon op zijn eigen houtje, en dan even los van het prijskaartje die als rode draad door de review loopt, ligt de Sharkoon Skiller mech als een prima solide plank op tafel en bieden de Kailh switches gewoon een goede tik-ervaring. Het is een ervaring die feitelijk nauwelijks onderdoet voor borden rond de 100 euro, en als je dan ziet dat deze Sharkoon voor minder dan 7 tientjes in de schappen ligt dan zijn kleine schoonheidsfoutjes, zoals de iets grotere mate waarin de plastic polssteun vlekken aantrekt (af en toe een doekje, hoppa), eenvoudig te vergeven. Als je sowieso al een alternatief mechanisch bord gaat vinden voor deze prijs zal je ook concessies moeten doen op features die Sharkoon hier gewoon weet te bieden: verlichting, NKRO, en een polssteun (die overigens in elke prijsklasse zeldzaam lijkt).

De Sharkoon Skiller mech probeert niet het beste mechanische toetsenbord ooit te zijn, maar maakt geen grote fouten terwijl het wel één van de aller goedkoopste (doch complete) borden is op de markt. Wil je dus een mechanisch toetsenbord, maar heb je moeite met het budget te vinden? Dan mogen deze Sharkoon mechs serieus overwogen worden.

Vind je deze review leuk? Een reactie of een nominatie in het 'review van de maand' topic (volg de banner hieronder) doe je ons een groot plezier mee! Liefdesverklaringen, boze brieven, of discussies omtrent de risico's van het voeren van eendjes zijn ook welkom!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 300 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Sharkoon Skiller Mech SGK1 (Kailh Brown) Qwerty US?

Hij is nu bij Alternate 60 eu. Zou dit een mooie prijs zijn voor deze keyboard??
Nog een vraag, zijn de Drivers wel goed of werken er sommige dingen niet goed die jou zijn opgevallen?
Das een hele mooie aanbieding idd :) Dan heb je een 'echte' mech (nou ja, sommigen zullen niet pikken dat het geen Cherry is, maar $$), en voor een leuk bedrag.

Ik heb zelf enkel W10 getest, daar heb ik geen isses met het functioneren. Sharkoon mist de software flair die bijv Razer, ROCCAT of Corsair heeft, maar again, $$ :)
Ik heb eigenlijk alleen maar stock toetsenborden gebruikt, die je bij een PC meegeleverd krijgt. Is dit een mooie upgrade toetsenbord, voor iemand die alleen maar oude en stock toetsenborden gebruikt heeft?

mooie review trouwens :)
Standaard bordjes zijn meestal sponzige domes, al zitten er soms best ok plankjes tussen. Een ~25-30 scissor switch bord is veelal al een hele mooie upgrade voor een typer. Als je het als gamer wilt zien dan is een product als deze inderdaad een leuke upgrade, zowel functioneel als visueel, maar hou er natuurlijk rekening mee dat smaken verschillen en niet alle switches voor iedereen perfect zijn.
Zijn de toetsen clicky, maken ze veel geluid? Want je kunt kiezen tussen een Red, Blue en Brown switches. Ik dacht aan de rode maar ik kan beter voor Bruin gaan, want ik wil een beetje van alles. :9
Blauw = clicky. Bruin = tactile (zit een bumpje, maar die maakt geen geluid). Red = één rechte lijn ;)

Hou er rekening mee dat ze allemaal geluid maken als je ze tot de bodem indrukt, dat is gewenning. Normaliter is de bruine variant de 'veilige' keuze, en all-round over het algemeen ook best een logische keuze. Maar nogmaals, smaken verschillen :D
Is deze toetsenbord een van de betere als je kijkt naar de zelfde prijs-range in vergelijking met de Rapoo Toetsenbord V700 bijv.? Of een andere toetsenbord die jij hebt gereviewed?
Veel budget mechs heb ik niet gezien. De V700 heeft geen backlight, geen NKRO (voor gamers soms een issue, maar niet altijd), en een klein stukje polssteun. Die is echter ook wat goedkoper. Fysieke bouw ontloopt elkaar niet gek veel. De Cooler Master (of oude gen CM Storm bordjes) modellen die rond de 100 euro zitten hebben weer Cherry MX switches en het materiaal is iets netter, maar daar betaal je ook voor. Als je 60 euro eigenlijk al genoeg vindt is het lastig wat beters te vinden. Enige overweging zou kunnen zijn de Logitech Illuminated, dan heb je scissor switches en een nette afwerking en bouw voor ~50, maar dat is weer iets anders dan mech ;)
Prachtige review! :)

Vraagje; ik heb altijd gebruik gemaakt van de 'standard' toetsenborden. N.a.v. deze review zit ik te overwegen om een mech keyboard aan te schaffen (grote kans dat het de Sharkoon wordt). Naast de regelmatige game-sessies, moet ik voor mijn studie de nodige huiswerk/papers etc. regelmatig typen in Word.

Zou deze keyboard de type ervaring in Word ook verbeteren, of juist verslechteren?
De algemene consensus is dat mech voor zowel typers als gamers beter is, al is er natuurlijk wat discussie over welke switch waarvoor etc etc. Persoonlijk zou ik voor veel werk en minder gamen (zoals hier) eerder een tactile of clicky switch pakken, maar nogmaals dat is erg persoonlijk.
Ik zal dan even gaan experimenteren waar mijn voorkeur naar uit gaat, thanks! :D
Bruin is m.i. altijd safe, maar again, personal :D