Canon EOS 7D Zwart Review

vavoem 7 augustus 2012, laatste update op 7 augustus 2012, 33.416 views

Canon EOS 7D Zwart

Pluspunten

• 19 Punts AF
  • Snelheid AF
  • 8 FPS
  • UDMA ondersteuning
  • Ingebouwde Flitser
  • Ge´ntegreerde Speedlite Transmitter
  • 3" LCD met 920.000 beeldpunten

Minpunten

• Spreiding AF punten
  • Lompe optionele Grips
  • Batterij wissel met WFT-E5 is lastig

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Note:
Dit is een preview daar ik de camera net heb kan ik nog niet alles behandelen dit volgt in een later stadium net als tests met diverse lenzen.

Aanpassingen:
07-08-2012: Firmware 2.0
21-02-2011: Hardware update aangepast (ook in europa)
07-12-2010: Hardware update
25-11-2010: Nieuwe Firmware 1.2.3
25-07-2010: Nieuwe Firmware 1.2.2
29-06-2010: Toevoeging aan kopje batterij
26-04-2010: Nieuwe Firmware 1.2.1
20-04-2010: Update "Dual Digic IV en Burst"
05-04-2010: Vergelijk 7D met 1D3
05-04-2010: Deze rubriek met aanpassingen

Nieuwe Firmware:
Canon brengt weer een update uit voor de 7D en niet zomaar 1. De nieuwe Firmware Versie 2 is uit en dit is iets meer dan een gebruikelijke update.

Eind mei begin juni verschenen al geruchten en eind juni de officiŰle bevestiging over een firmware die de 7D weer wat meer meerwaarde moet gaan geven. Zoals een ieder wel is opgevallen hebben instappers op sommige vlakken betere specs meegekregen dan de grotere broer of er dicht tegen aan. Dat is natuurlijk slecht voor de verkopen en niet zo leuk voor de huidige eigenaren. Met deze servicepack kunnen we er dus wel bijna van uitgaan dat een 7D2 nog even op zich laat wachten en de 7D nog even door moet. Mijn 7D was naar CPS voor onderhoud en ik kreeg hem keurig retour met de nieuwe Firmware. Op de EU site is hij nog niet te downloaden maar op die van de US wel hier kun je hem vinden.

Van de onderstaande lijst zijn er ook wel punten die bij de 5D Mark II ook wel leuk zouden zijn maar die zal dit helaas niet krijgen ben ik bang nu de 5D3 al even uit is.

Wat is er verbeterd:
  • Hogere burst: Van 15 RAW naar 25 RAW (Ik haalde met de snelle kaartjes al 17 frames continu en met een kleine hik max 20)
  • RAW conversie in de camera: Hiermee kun je in de camera aanpassingen doen op de RAW file (M en S RAW niet) en deze omzetten naar een JPG om deze via wifi te verzenden of te printen van af het kaartje of camera zonder tussen komst van de PC. Je moet dan denken aan aanpassingen als wit balans, Picture Style, Ruis reductie, lens correcties (Peripheral Illumination, Chromatic Aberration en distortion)
  • Image Rating: Hiermee kun je tijdens de shoot al een waardering mee geven aan je foto’s samen met de RAW conversie zal veel reportage fotograven deze functie erg aanspreken.
  • Max Auto ISO: Met deze nieuwe functie kan net als bij veel instappers al kon en de 1D3 en hoger nu ook de auto ISO gelimiteerd worden tussen 400 en 6400 ISO. Dit vind ik zelf een zeer prettige uitbreiding die ik op de 1D3 standaard had verlaagd en auto ISO daarop veel vaker gebruikte dan met de andere body’s.
  • JPEG Resizing: Zoals de naam al doet vermoeden kun je hiermee JPG’s verkleinen in de formaten M of S
  • Quick Control During Playback: Door op Q te rukken kun je boven genoemde opties instellen.
  • File name setting: Hiermee kun je net als al langer kan bij de 1D serie je eigen bestandsnamen instellen waarbij je de eerste 3 karakters zelf kun bepalen. Dit is een handige extra optie waardoor je kunt voorkomen dat wanneer je foto’s van meerdere camera’s in 1 map stopt de namen het zelfde zijn. Of als je ze via Wifi verzendt men weet aan de file naam dat ze van jou afkomstig zijn.
  • Sneller scrollen bij ingezoomde foto’s: Spreekt voor zich het scrollen van plaatje naar plaatje gaat sneller dan voorheen.
  • Time Zone Settings: Na deze update kun je de tijdszone zetten en zomer en wintertijd automatisch laten aanpassen. Ik heb dit altijd al belachelijk gevonden dat dit niet standaard was maar ze hebben het licht eindelijk deels gezien nu nog even een radio chip er in om hem met de atoomklok te syncen dat kan ook ieder 30 euro kostende weerstation. En doe dan meteen die GPS chip er ook even in dan gaat die tijdszone ook meteen goed maar dat zal wel niet eerder dan bij de 7D mark XII zijn vrees ik.
  • Support voor de GP-E2 GPS unit: Hier mee kun je dus de GPS co÷rdinaten vast leggen in de Exif data mits je natuurlijk even een GP-E2 koopt iedere beetje smartphone zit het in maar bij een camera in dit segment moet je er grof geld extra voor neer tellen.
En voor hen die er mee filmen heeft Canon ook wat extra’s in petto.
  • MANUAL ADJUSTMENT FOR AUDIO RECORDING LEVELS: Gedurende het filmen kun je nu de opname niveaus aanpassen naar 1 van de 64 niveaus. En bij afspelen op 1 van de 11. Ook is de ruis van het diafragma verlaagd en een auto wind ruis filter.
Al metal een grote stap voorwaarts deze firmware update er zijn nog wel wat kanttekening en dingen die beter hadden gekund/gemogen maar je kunt niet alles hebben Canon toch bedankt voor deze grote update ze hadden het ook achter wegen kunnen laten. Wel jammer, ik kan nu de hele review gaan herzien, maar dat doen we een ander keertje wel als we wat langer met de vernieuwde versie hebben kunnen testen.

Hardware update
Er is een hardware modificatie voor de EOS 7D en 5D Mark II beschikbaar.
Het betreft de modus knop waarmee je kunt kiezen voor o.a. P, AV, TV, M etc. De grote aanpassing is dat een oude functie van de analoge EOS camera’s als de EOS33 terugkeert namelijk net als bij de 60D dat je eerst een knop moet indrukken voor dat je hem kunt draaien. I.p.v. het holletje nu in het midden van de knop komt daar nu een drukknop die je moet indrukken voordat je het instel wiel kunt draaien (zie plaatje).
Dit voorkomt het per ongeluk veranderen van de stand waardoor hij per ongeluk op M staat of iets dergelijks. Zeer irritant vind ik dit persoonlijk vooral als je beweegt en snel pakken en schieten staat hij weer op Bulb, M of auto of iets anders. Dit overkomt me geregeld helemaal als ik snel wissel van body links of rechts (die ik aan mijn camera harnas heb hangen).
Eerst was deze update alleen beschikbaar in de USA, Canada en Japan voor $ 100.
Op nieuwe 7D en 5D2 camera’s blijft Canon helaas de oude versie monteren en blijft dit een modificatie service.

Bij Canons Techrepair kan men deze modificatie laten uitvoeren op de 7D voor Ą 115,12. Dit is incl arbeidsloon behandelings kosten en BTW. Uiteraard neemt arbeids loon een grootdeel van de kosten voor zijn rekening. Let wel als je hem opstuurt heb je altijd kosten aan je broek! Dus zie je na prijsopgave af van de aanpassing dan ben je toch iets van Ą 40,- lichter Gek genoeg licht dit bedrag voor de 5D2 hoger.

Persoonlijk vind ik dit een grote verbetering en ben erg blij met de modificatie. Verwacht deze knop dus ook op de opvolger van de 7D (7D2) en 5D2 (5D3) en de 70D. De 600D en 1100D hebben deze knop niet gekregen maar op deze modellen heb je er ook bijna geen last van omdat hij aan de andere kant van de body zit en niet op de hoek.

De Canon Eos 7D:
Geruchten over deze camera doen al tijden de ronden. Aanvankelijk werd gedacht dat het de opvolger van de 5D zou zijn maar na de komst van de 5D Mark II ging die vlieger niet meer op. Zou het een full frame zijn onder de 5D2? Misschien een vervanger van de 50D? Nee het is een nieuw model tussen de 1D4 en de 50D die het op moet nemen tegen de concurrent de Nikon D300. Dat word een zware klus want de XXD’s konden lang niet tegen de Nikon D200/300 op. Dat heeft Canon veel klanten gekost of mensen die nu beide merken hanteren. Canon is terug naar de tekentafel gegaan na dat zij alle wensen en eisen van 5000 gebruikers hadden verzameld. Canons antwoord daarop is de 7D. Er worden heel wat prestaties genoemd en belofte maakt schuld en kan deze camera de beloftes waarmaken? Is dit echt een tegen hanger van de D300 en zit hij dan niet de 1D3 verschrikkelijk in de weg? Ik hoop daar in deze review meer duidelijkheid over te verschaffen in de komende tijd. 1 ding is zeker ze hebben goed gekeken naar concurrent Nikon.

Update: Dinsdag 20-10-2009:
Ja hij zit de 1D3 vreselijk in de weg maar die is exit. De 1D3 wordt opgevolgd door de vandaag aangekondigde 1D4 die het met niet minder dan 16Mpixel moet doen en er 10FPS uitrekt tot 28RAW's met een vernieuwd 45 Punts AF stijl alla 7D met maar liefst 39 F2.8 kruissensoren. De sensor is een nieuw ontwikkelde sensor op basis van de 10,1 Mpixel sensor te vinden in o.a. de 40D.

Update: Dinsdag 02-11-2009
Canon heeft 28 Oct melding gemaakt met betrekking tot ghosting-probleem. Mijn exemplaar heeft hier inderdaad ook last van in de burst modes in combinatie met de externe 580EX II flitser heb ik dit op enkele foto's bespeurd. Canon geeft aan te werken aan een firmware update. Volgens Canon doet het probleem zich alleen voor als de belichting van de foto niet optimaal is, en zelfs dan is het ghosting-effect volgens de camerafabrikant vrijwel onzichtbaar. Maar wat is niet optimaal? Hangt er erg van af wat de fotograaf wil bereiken.

Update: Donderdag 05-10-2009
Canon heeft de firmware vrij gegeven die af moet rekenen met het ghosting-probleem.
Download de nieuwe firmware hier.
Ik heb zo juist de nieuwe firmware geladen en ga eens testen of ik het nog kan reproduceren. Zo niet dan heeft Canon zijn werk goed gedaan.

Zaterdag de 17de heb ik de camera opgehaald bij Camera Tools en heb ik hem even aan de tand gevoeld en dat kwam allemaal goed op mij over robuust goed in de hand en snel. Dus na een tijdje te hebben gepraat en getest met de jongens van oude jongens krentenbrood (de oude kern van Konijnenberg) waar je prima geholpen word met een kopje koffie of thee en waar ze tijd nemen voor de klant. Uiteindelijk liep ik met een nieuwe camera in de tas de deur uit waarna ik hem uitgebreid kon gaan proberen.

Kit lenzen:
Canon biedt 2 kit lenzen:

EF-S 15-85 f/F3.5-5.6 IS USM Euro 700,- (oct 2009)
EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS Euro 300,- (oct 2009)

De prijs van deze lenzen is momenteel (oct 2009) aan de hoge kant. De 18-135 is te duur voor een lens in deze klasse zonder USM. En de 15-85 zit qua prijs tegen de 24-105 L IS USM F4 (de full frame tegen hanger als kit op de 5D2 ook een meer prijs van 600 euro) maar haalt het lang niet bij de deze lens als het gaat om bouw en lens kwaliteit de 24-105 geeft je dan ook nog eens een constante licht sterkte van F4 over het hele bereik.

Ik verwacht dan ook niet dat deze lenzen voorlopig hardlopers zullen zijn. Wellicht dat de prijzen nog pittig gaan dalen net als de 17-85 (nu 300 euro oct. 2009) die de voorloper is van de 15-85. De 17-85 was alleen niet het meest kwalitatieve stukje glas van Canon.

Specs:
  • 18 Megapixel APS-C CMOS sensor
  • 8 bps opnamesnelheid
  • ISO bereik tot 12800
  • 100% beeldzoeker
  • 19 'cross-type' AF punten (punten zijn crosstype type f/5.6 of sneller, Het center punt is F2.8)
  • 63-zone iFCL meetsysteem (iFCL = intelligent Focus Color Luminance)
  • Dual “DIGIC 4”
  • Ge´ntegreerde Speedlite Transmitter
  • 3” Clear View II LCD
  • Body van magnesiumlegering, beschermd tegen omgevingsinvloeden
  • Belichtingscompensatie +/- 5 Stops
  • Sluiter kan net als de 5D2 150.000 keer mee.
  • Full HD movie, 1080p at 24, 25 or 30 fps, or 720p at 60/50/30/25/24 fps
Body:
De EOS 7D is vanaf de basis ontworpen om te kunnen worden gebruikt door de meest veeleisende fotografen. Is wat Canon er zelf over zegt en dat kan ik alleen maar beamen het is een mooi stukje gereedschap wat goed en lekker in de hand licht een portret grip zou alleen nog wel fijn zijn deze is optioneel (BG-E7 en WFT-E5) en houd minder lekker vast als de ingebouwde op de 1D serie.
De body is gemaakt van een magnesiumlegering, beschermd tegen omgevingsinvloeden
De body heeft dezelfde bescherming tegen vocht en stof als de analoge EOS-1N.
Het EOS Integrated Cleaning System moet er voor zorgen dat er geen stof op de sensor blijft plakken. Helaas werkt dit deels en is dit niet voldoende om de sensor schoon te houden na diverse lens wissels en gebruik van niet stof dichte lenzen krijg je onherroepelijk last van slecht te verwijderen stof delen die bij F8 en kleiner duidelijk zichtbaar zijn. Ander middel in de strijd is de stof wis data functie. Hier mee maak je een foto van een effen vlak waardoor de stof locaties vast worden gesteld en je met DPP de vlekken als nog kan weg werken.
Persoonlijk ben ik nog steeds groot voor stander van de oplossing van Sigma (zie plaatje). Een filter ver voor de sensor en spiegel die daardoor buiten het scherpstel gebied valt maar ook licht achter het stof langs laat gaan zodat het nooit in de weg zit. Het stof is hierdoor ook makkelijker te verwijderen.
De duurzaamheid van de sluiter is 150.000 cycli. Alle klepjes en afdek kapjes zijn vergelijkbaar met de 50D en 5D2 alleen de klep voor de CF kaartjes is nu voorzien van een veer waardoor deze meteen open klapt.

Bediening:
De bediening is erg prettig de knoppen zijn vergelijkbaar geplaatst aan de 5D2 maar met meer ruimte rond het LCD die een smallere rand heeft gekregen. De power knop is verplaats naar het instel wiel voor je programma voor keuze. De power knop is daarmee bijna weer terug op de plek waar hij vandaan kwam op de analoge broeders. Verder zijn er een aantal knoppen bij gekomen. Enig punt van kritiek is het grote instel wiel achterop naast het LCD is zover naar rechts op geschoven dat je gemakkelijk met je duim per ongeluk er aan kan draaien.

Voor snel te schakelen tussen RAW en JPG (erg handig)
voor het oproepen van camera instellingen op het achterste LCD
voor de keuze en bediening live view en video mode

Ook het ingebouwde waterpas is een leuke en handige functie. Vooral natuur en architectuur fotograven zullen deze functie zeer kunnen waarderen naast het aan en uitschakelbare grid.

Zoeker:
De zoeker is sterk verbeterd nu met 1x vergroting en 100% beeld. Dus geen dingen meer in beeld die niet in de zoeker te zien waren of omgekeerd. De zoeker is groot en helder helemaal voor een crop camera. Canon heeft eindelijk afgezien van het wissel matglas. Een enorme vooruitgang is dat er nu veel meer instelbaar is en oproepbaar zoals het grid en scherpstel punten zijn in en uitschakelbaar. Het heeft alleen wel lang geduurd want Nikon had dit (grid) al in zijn betaalbare analoge body’s van de vorige eeuw.

3” Clear View II LCD:
Het 3” LCD heeft net als de 5D2 en 50D 920.000 beeldpunten. Deze leveren veel betere scherpere beelden dan de 3” uitvoeringen op de 1D(s)3 serie die een slecht beeld geven goed genoeg om te controleren op belichting maar niet geschikt voor controle op scherpte deze dus wel. Dit zijn erg prettige schermen om mee te werken. Enige punt van kritiek is dat ik het jammer vind dat ze het bescherm kapje van Nikon niet over hebben genomen ter bescherming. Hoewel het materiaal wel minder snel bekrast raakt, maar als het gaat is dit een dure reparatie en bij Nikon een kapje van een paar euro.

Batterij:
De nieuwe LP-E6 uit de 5D2 zit ook in deze camera en is goed voor om en nabij de 1000 opnames. Met de meest recente test 1 dag alleen maar schieten kom ik op 800 opnames en staat hij nog op 60% resterend. Als je een 5D2 bezitter bent dan is het erg handig dat je met de zelfde uitwisselbare batterij serie toe kan en met 1 lader. Kom je van een XXD dan is het jammer maar helaas je kunt dan je 511 niet meer gebruiken. Met de optionele BG-E7 verdubbel je de capaciteit. Het aantal opnames hangt wel sterk af van wat je er mee doet kijk je veel terug en andere zaken waar het lcd veel voor aan staat dan gaat hij korter mee.
Nadeel en voordeel is dat de originele batterijen is dat ze een chip bevat die met de camera praat. Dit zorgt ervoor dat je met een third-party batterij geen batterij status kan zien. Het voordeel daarvan (orgineel) is wel erg prettig dat je uitgebreide info over de batterij status hebt. Je kunt al je batterijen registreren in de camera en zien hoeveel opnames zijn gemaakt en hoeveel capacitijd er over is. Bij third-party batterij stopt de camera er gewoon mee als de bat leeg is zonder waarschuwing. De Canon batterijen zijn ongeveer 3 keer zo duur als een third-party batterijen en dat is niet zo grappig en maakt het hebben van extra power kostbaar.

Optionele Grips:
Canon beidt twee optionele grips de BG-E7
en de WFT-E5.
De BG-E7 bied ruimte aan twee LP-E6’s en geeft je de mogelijkheid te fotograferen in de portret stand met de bedieningsknoppen op een vergelijkbare plek als normaal zou zijn. Voor de WFT-E5 geld ook het verhaal omtrent de knoppen. Deze biedt alleen ruimte aan 1 LP-E6 en is niet voor het voeden van de camera maar alleen voor de grip zelf. Deze Grip geeft je de mogelijkheid om je camera aan te sturen via een WIFI, Ethernet of USB verbinding. Het is ook mogelijk om de camera gewoon te bedienen en dat hij de data wegschrijft via deze verbindingen. Zo is het dus ook mogelijk om data naar een Externe schijf te schrijven. Via de USB poort kun je ook een bluetooth zender koppelen en je camera actief koppelen met een bluetooth GPS apparaat. Voor beide grips geld dat ze erg prettig zijn voor horizontaal gebruik maar te lomp, log en vierkant voor portret stand. Ze zijn domweg te diep (7,7cm) en te dik (4,5cm) om comfortabel vast te houden als je een kleine tot grote hand hebt. Alleen XXXL handen met een lengte van 25cm en meer kunnen er misschien goed omheen. Ik kan met mijn handen (20cm) net aan vast houden met mijn vinger toppen bij de knoppen. Canons reactie op deze opmerking: “Dan moet je de 1D kopen” . Zie hier onder de plaatjes van de diverse Camera’s met grip

EOS 7D:

EOS 33

EOS 1D Mark III:

Dual Digic IV en Burst:
De Dual Digic IV 14 Bits image processor geeft de 7D de mogelijkheid om 8FPS te halen met 18MP. Dat is goed voor 144Mpixel per seconde. Dat is niet niks de 1D3 haalt 101Mpixel per seconde. De buffer is goed voor 15 RAW of 127 JPG (in JPG is dat 15,75 seconde de ontspan knop vast houden). Met een sneller kaartje als de nieuwe Sandisk Extreme 60MB/s kaartjes haalt hij 17RAW max 20RAW. In JPG? dat wil ik niet eens weten te veel. Digic IV maakt het ook mogelijk om met deze camera te filmen (daarover later meer).

De burst met RAW + JPG is niet echt een aanrader met actie foto’s. Hier schiet het buffer gewoon te kort na 4 tot 6 foto’s begint hij zelfs met de nieuwe generatie UDMA kaarten te haperen hij schiet wel door maar met een lage snelheid van hooguit een paar fps. Met de snelle kaarten is hij wel weer snel klaar voor een volgende korte sessie. Wil je gebruik maken van zijn hoge aantal fps dan is het verstandig om alleen JPG of alleen RAW te gebruiken.

18Mpixel sensor:
De nieuwe 18Mpixel sensor is een beetje over de top omgerekend naar full frame is dat goed voor een 46Mpixel sensor. 18Mpixel stond me zelf een beetje tegen een 12Mpixel sensor is eigenlijk zat voor een crop camera. Toch dachten ze er daar bij Canon anders over zo monteerde ze een 15Mpixel sensor in de 50D die te veel ruis genereert boven de ISO 800 en waar je voor hoge ISO beter af bent met een 40D bezitters van een 20/30D gaan er wel op vooruit met de 50D. Met die wetenschap was ik dan ook erg bang voor de resultaten van de 18Mpixel sensor. De technici daar in tegen lijken op het eerste oog goed hun best te hebben gedaan want mijn eerste tests en de test opnames van de beta van DPreview levert redelijk schone opnames in ieder geval tot ISO 3200 (ISO boven 3200 moet ik nog testen en vergelijken met de 50D en 5D). Ook het oplossent vermogen van de 7D lijkt beter dan dat van de 50D die niet meer haalt dan de 40D. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar de laboratoria tests die de bladen en DPreview vast nog gaan doen naar het werkelijk oplossend vermogen. Uiteraard hangt dit ook af van de lens die daar voor gebruikt word. Met L glas ben je snel beter af.

19 Punts AF:
Het nieuwe 19 punts AF doet zijn werk stukken beter dan dat uit de (X)XXD die zijn oorsprong vind in de 20D. De keuze uit welk punt je wil gebruiken is toe genomen met 10 stuks. Hellaas is de spreiding van de punten niet zo erg groot dit vind ik een gemiste kans bij zijn directe concurrent de D300(s) zijn de punten meer uitgespreid over het totaal zoekerbeeld maar dat zijn er dan ook 32 meer. De 7D heeft dan wel als voordeel dat het 19 kruis sensoren zijn tegen 15 van de D300. Erg handig zijn de verschillende manieren waarop je de punten kunt gebruiken. Bij weinig licht doet hij het veel beter als mijn 1D3 en ik denk dat ik zelfs kan stellen dat hij het over de hele linie beter doet dan de geplaagde 1D3 ondanks alle updates en verbeteringen van Canon. Niet dat dat van de 1D slecht is het is altijd beter dan alle andere varianten van canon als het 7 en 9 punts AF uit de 5D(2), XXD, XXXD of XXXXD (behalve bij mijn model in weinig licht situaties dan doen alle ander genoemde het beter ondanks alle Canon service bezoeken). De 1D serie heeft nog steeds het voordeel van 26 hulp scherp stel punten die deze camera moet ontberen. Als Canon de 1D serie voorziet van een nieuw 45 punts AF gebaseerd op de 7D techniek dan belooft dat heel wat goeds. (letwel dit is gebaseerd op mijn ervaring met de 1D3 het kan best zijn dat er mensen zijn met een beter werkend exemplaar). En dat doet het want inmiddels heb ik de 1D4 in mijn hadden gehad en dat ziet er allemaal stukken beter uit als de 1D3.

AF 5D(2) en XXD versus 7D:
Deze test heb ik gedaan in dezelfde omstandigheden met o.a. de 5D2, 5D en 50D icm de 70-200L F2.8 IS USM en de 100-400L F4.5-5.6 IS USM. De locaties voor het testen zijn in de woonkamer en keuken met enkel lamplicht, daglicht in de tuin en voor tracking langs een provincialenweg met auto’s die ongeveer 70km/h reden.

Het AF van de EOS 7D is beduidend sneller en trefzekerder in weinig licht omstandigheden vooral op plekken waar geen direct licht opstaat. Ook is hij minder zoekende (hunting) met name op plekken waar geen direct licht opstaat en de voorwerpen minder contrasteerden. Met gewoon dag licht is er niet echt een heel groot verschil merkbaar daar deze camera’s allen profiteren van het licht sterke objectief die gewoon erg snel is. Verschillen die merkbaar zijn zitten hem met name in het hunten dat mindervaak voorkomt.

Continu opname met een snel bewegend object daar schoort de 7D merkbaar beter de focus op het onderwerp is beter mede dankzij de uitgebreidere instel mogelijkheden waardoor hij niet door andere punten word afgeleid. Bij de 5D serie en XXD’s kun je allen kiezen uit alle punten of 1 keuze punt. Kies je voor 1 punt is het best lastig om die op dezelfde plek te houden en het AF laat zich bij deze modellen graag aflijden door andere objecten die het zoeker pad doorkruizen waardoor hij gaat hunten. De 7D houd daarentegen focus en het aantal scherpe opnames is goed en overtreft mijn exemplaar van de 1D3 en daarmee helemaal de andere modellen.

Voor alle modellen geld dat de prestaties met de 70-200L beter zijn maar dat was dan ook wel te verwachten.

7D versus 1D3
(vergelijk gebaseerd op mijn exemplaar met laatste firmware)
Als het gaat om resolutie, detaillering, low licht AF, ruis bij hogere iso, scherpte, en aantal goed opnames in een burst van een X aantal frames is de 7D de betere camera. De grip van de 1D3 is prettiger, uitgebreidere bracketing (3,5,7 frames) en is veel meer naar je had te zetten qua instellingen ook zijn er nog wel tal van kleine dingen te noemen waar de 1D serie op een hoger niveau staat. Echter de techniek van de nieuwe telg is beter en de problemen die ik heb/had met het AF heeft de 7D niet. Ook niet na alle fixes van Canon. Ook daarna is de 7D beter dan mijn 1D3. Reden voor mij om de 1D3 te verruilen voor de 7D. Het wisselen tussen de AF modi vind ik minder prettig vooral omdat je het alleen door de zoeker kunt zien. De 7D kan een goed alternatief zijn voor de 1D3 of als backup voor de nieuwe 1D4. Als je vandaag de dag een nieuw werkpaard moet kopen en de 1D4 is te duur dan zou ik eerder gaan voor de 7D dan de 1D3. De prijs prestatie van de 7D licht veel hoger als bij de 1D3 en 4. Heel groot pluspunt aan de 7D is UDMA ondersteuning die op de 1D3 ontbreekt. Sandisk Extreem IV en nieuwer zijn zonde van de extra investering want je haalt er bij de 1D3 geen voordeel mee in de 7D wel. Daar geven ze je een hoger aantal reeks opnames en de tijd die nodig is om de buffer te legen is heel veel korter. De 1D3 is absoluut geen slechte camera vooral in normale omstandigheden is het een heerlijke machine om mee te werken, maar mijn exemplaar had gewoon wat onhebbelijkheden. Alleen bij voldoende dag licht (op een paar punten na) dan zijn de prestaties van mijn 1D3 op het niveau waar het op hoort te wezen. Echter vandaag de dag is de 7D gemiddeld genomen de betere camera en zou ik de 1D3 niet aan raden maar de 7D vooral ook als je de prijs laat mee wegen. Heb je de specs qua snelheid nodig van de 1Dx serie spaar dan door voor de 1D4 die de competitie meer dan aan kan en het alleen op prijs prestatie af moet leggen tegen de 7D hier over later meer.

Flits:
De Eos 7D is voorzien van een ingebouwde flitser.
Dit is voor het eerst dat Canon dat doet op een body uit de XD reeks bestemd voor de pro en semi pro. Duidelijk afgekeken van de D300. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de flitsers op de pro modellen zijn weg bezuinigd. Al was het alleen maar om snel even in te flitsen al dan niet met iets er voor als diffuser. Of voor het aansturen van remote flitsers. Maar er is meer overgenomen van de concurrentie het is nu mogelijk om zonder ST-E2 of 580EX II meerdere Speedlites op afstand te bedienen met de ge´ntegreerde speedlite transmitter. De interne flitser heeft een groothoek bereik van 15mm wat gelijk is aan 24mm full frame.

De komende dagen vul ik de review verder aan. Live view en video mode zijn voor mij niet de meest interessante dingen dus daar kijk ik later wel eens naar.

Conclusie:
Canon heeft met de 7D een dijk van een camera neer gezet. Hiermee is het gat tussen de XXD en de 1D serie 1,3 crop sport camera gedicht en bied het een alternatief voor de 300D(s) van Nikon. Voor veel wildlife, vogel en sport fotografen is dit een goed en goedkoper en compacter alternatief voor de 1Dx 1,3 crop serie. Daarmee is het een zeer welkome aanvulling in het gamma van de EOS bodys.

Heb jij ook een Canon EOS 7D Zwart?

Reviews door de redactie

Bedankt wer voor je uitegbereide review. Ik had hem vroeger al gelezen en beloont met 5 sterren (want dat verdien je volgens mij echt), alleen had ik geen commentaar achtergelaten,

Dat ga ik nu maar herstellen....
Hogere burst: Van 15 RAW naar 25 RAW (Ik haalde met de snelle kaartjes al 17FPS)
Ik denk dat je hier een typefoutje hebt gemaakt, want 17 fps, is echt wat anders en dat haalt de camera echt niet (zou wel mooi zijn :p).
Nu vond ik 15 RAW al best goed, 25 is natuurlijk bijzonder luxe voor deze prijsklasse. Daar kan ik alleen maar heel jaloers naar kijken, want mijn camera komt nog niet eens in de buurt.

Hiermee heb je ook welde belangrijkste update te pakken volgens mij. De automatische zomertijd is ook wel erg handig. Ik snap ook niet dat iik bij mijn D7000, die zich n.b. nog synchroniseert met mijn GPS, ook handmatig op zomertijd moet zetten. Ondanks dat ik daar altijd al de tijdzone heb in kunnen stellen.

Maar wel beschouwd, en daar stappen veel mensen overheen, is het schandalig wat er gebeurt. Iedereen is halleluja, vanwege de grote vooruitgang, maar als dit zonder hardware aanpassing gerealiseerd kan worden, wil dat alleen maar zeggen dat Canon de camera altijd bewust heeft geknepen, om voor al niet te concurreren met de duurdere eigen broertjes. Want op een aantal onderdelen laat de 7D zijn duurdere broertjes echt zijn achterlichten zien.

Ik heb je review niet (weer) helemaal doorgelezen (ga ik wel nog een keer doen, hij is het waard en het meeste van wat erin staat ben ik kwijt) maar ik kwam wel een zin tegen dat je hem vergelijkt met de D300. De echte vergelijking is m.i. de D7000, naar mijn idee een betere camera dan de D300s en zeker dan de D300. De enige "echte fout" in de D7000 is zijn prosumer-body, de pro-body (van bijv. de D300s) is zoveel beter.... Maar als Nikon dat gedaan had, konden ze gelijk hun D300s opdoeken. Het aantal Af-punten is niet een echt verkoopargument, te meer omdat de 39 punten van de D7000 accurater zijn.

Van een aantal features verbaast het mij dat het dat al niet inzat (bijv. zelf voorvoegsel bepalen), van andere features vraag ik me af wat je er mee moet. Waarom zou ik kleine JPG's willen maken? Voor het verzenden per e-mail, maar dan mis ik toch wifi, om het over te zetten naar de mobiel. Dus wat waarom zoiets in de camera. Net zoals al ratings geven.... Ik zie me al aan het fotograferen zijn en dan op grond van een LCD achterop de camera de rating bepalen, nee dat doe ik toch echt op de computer.
Max auto-ISO: Jij gebruikt het blijkbaar, ik moest zoeken of ik het wel in kon stellen op mijn D7000..... Ik gebruik zoiets echt nooit, ik wil dat toch echt zelf controleren. Standaard schiet ik ook in M en alles wordt manueel ingesteld. Soms zondig ik en gebruik wel de WBA, maar eigenlijk ook dat liever niet. Op de D7000 kan ik hem dus instellen van 200 t/m H1. 200 als beginwaarde lijkt gek, maar is het natuurlijk niet. Als het 100 zou zijn, heb je nl. een gewone vaste ISO-instelling :p.

Maar goed al met al is het heel erg lekker dat je als nog de mogelijkheden bij je toch al erg mooie camera erbij gekregen hebt. Veel plezier ermee.
Bedankt Pjerry,

Ik heb het aangepast was een foutje 17FPS zou wel heel veel zijn :+ .

De D300(s) was destijds Nikons tegen hanger voor de 7D of beter omgekeerd de 7D het antwoord van Canon op de Nikon, maar de Nikon lag dichter tegen de D3 dan de 7D tegen de 1D leunde.

De tegenhanger voor de D7000 is de 60D als je kijkt naar welke markt hij moet bedienen. Als je kijkt naar veel andere punten dan is de D7000 de 60D, 7D en D300(s) lang voorbij. Ik ben het met je eens dat je zou kunnen zeggen dat de D7000 de tegenhanger is van de 7D maar dat is het niet. Maar prijs prestatie gaat hij de 7D wel voorbij maar ook de D300s. Persoonlijk vind ik de XXD lijn van Canon teveel naar de consumenten lijn gegaan ipv semi pro/pro waar de XX lijn ook in het analoge tijdperk al voor stond. De XXD moet meer naar de 7D en de 7D naar de oude 1D4.

Ja Canon knijpt bijna altijd het model onder de top lijn en de instappers zetten ze te dicht tegen die er boven. In de 5D2 is ook ruimte over in de prestaties maar dan zou er behalve het AF een vaste grip en wat kleine zaken geen reden genoeg zijn om een 1Ds3 te kopen. Ik denk overigens dat de meest ook wel gingen voor een 5D2 en de 1Ds3 in de winkel lieten liggen heel veel pro’s hebben de 5D2 en geen 1Ds3 maar daarnaast een 1D3/4 een betere combi voor minder (2 camera’s ipv 1 die minder presteert en meer kost). Met de komst van de 1DX verviel de 1Ds3 en kwam er ruimte voor de 5D3 eigenlijk had de 2 al de 3 moeten wezen. Ik denk dat deze hele lijst ook (het zij met andere waardes) op de 5D2 toegepast kan worden maar verwacht niet dat Canon dat gaat doen.
Onwijs bedankt voor je "voorlopige" review.. Ik kijk uit naar je volledige test.. Misschien wordt dit wel de opvolger van mijn canon eos40d..
Bedankt voor je compliment. Hij is net nog verder aangevuld en er komt nog meer bij.

@ APClll, Ik zal even een paar plaatjes opsnorren en dan plaats ik die er wel ergens bij.
Erg nette review en voor mij, als Nikon D200 gebruiker, ook zeer interessant. Ik ben benieuwd of je nog antwoord gaat geven op de vraag of Canon er in is geslaagd om een D300s concurrent neer te zetten.

Zoals al eerder aangegeven.. kijk je spelling en interpunctie nog eens goed na. Op sommige punten leest dit erg irritant en dat is zonde, want het doet afbreuk aan de inhoud.
Ik zal er nog eens naar kijken maar mijn spelling is inderdaad niet de sterkste kant (dyslexie). Waardoor de fouten me ook niet snel opvallen. Zo juist heb ik hem nog door word gehaald maar die valt verder niet meer over spel fouten en de groene strepen zijn ook weg. Echter dat zegt niet alles over eventuele zins opbouw, woord volgorde en dergelijke. Als ik het meeste heb gehad zal mijn vrouw er wel eens naar laten kijken maar die wil niet voor elke aanpassing die ik doe er naar kijken.

Het vergelijk met de D300(s) zal ik eens naar kijken als de D300 eigenaar weer terug is uit Afrika. Momenteel is de D300 dus niet erg in de buurt.
net begin van je review ! Kom maar op met de volledige test ;)

Ik zou wel even je spelling controleren in word of consorten.
..en interpunctie! Maar qua compleetheid is het prima hoor! Beetje balen voor je alleen, dat T.net er nu zelf een review aan gewijd heeft. :P
Canon heeft 28 Oct melding gemaakt met betrekking tot ghosting-probleem. Miijn exemplaar heeft hier inderdaad ook last van in de burst modes in combienatie met de externe 580EX II flitser heb ik dit op enkele foto's bespeurd.
Ik denk dat het de review erg ten goede komt als je zo'n ghosting-foto hier zou plaatsen.

Verder erg nette review :)
Ik zou graag eens horen over bevindingen van de autofocus bij snelle actie.
En dan graag met de 70-200 die je hebt, die heb ik ook.
Bij f/2.8 op 200mm is de dof lekker kort, dus gemakkelijk wat van te zeggen.
Of het b.v. echt een wezelijk verschil met de autofocus van de 40D / 50D.
Inmiddels heb ik mijn bevindingen in de (P)review vermeld. Conclusie daaruit is dat de 7D en 70-200L goede vrienden zijn met beter (trefzekerdere) resultaten als de XXD's
En dan ligt het er nog aan welke 70-200 je hebt. De meest standaard, 70-200 f/4L IS USM of alleen USM, zijn net iets scherper dan de f/2.8 versies daarvan. Ook is het een kwestie van hoe je je Micro Adjust insteld. Op de 40D Is de 70-200 even fijn als op de 7D en de 1Ds...de 550D heeft dezelfde sensor als de 7D maar inderdaad, de sluitertijd is hier het doorbrekende verschil, dus in dat opzicht heb je gelijk.
Mooie review, Ik heb nu onwijs veel zin om mijn 400D te upgraden naar een 7D. Ik zou graag een mening van de mensen hier willen, Ik heb net op dpreview de 550D gezien en daar wordt hij als kleine broertje van de 7D beschouwd. Wat is is nou het echte veschil tussen de 7D en de 550D, behalve de AF en dubbele digic 4proc. Hoe ga je dit verschil merken. Doel van mijn foto's is vakantie/wildlife.
Dat hangt van meer factoren af. Het AF is wel beter en uitgebreider maar dat het sneller is merk je vooral bij lenzen met een snelle scherpstel motor anders niet. Als je wildlife doelt op bezoek aan Afrika dan heb je voordeel bij de 7D. Zoals een robuustere body die tegen een stootje, water en stof kan. Meer FPS (beelden per seconde) handig voor het schieten van renende cheeta’s e.d. aanvallende roofvogels als een Afrikaanse zee arend etc. Hoger ISO waardes hoewel die niet echt denderend zijn. Zie verder het stukje met het vergelijk tussen de 7D en 50D. Want alles wat de 50D mist, mist de 550D ook behalve sensor met bijbehorende IQ dan.
Heb je ook grotere foto's van de Nijmeegse Waagh?
(Mooi gebouw hŔ:))
Mooi gebouw dat zeker.

Ja ik heb er meer plaatjes van maar dan met de 5D2 en de 24-105. Details heb ik als testshots gedaan met de 7D toen net een paar uurtjes inbezit (reistijd van camera tools naar Nijmeegen)
kick je deze review nou omdat er nieuwe firmware uit is? Meld dat in de meuktracker joh als je er toch verder niets over gaat vertellen.

eigengeilerij :/
Mmm sorry ik had daar nooit bij stil gestaan dat je wellicht daar ook zelf een link kon melden. Dus meteen maar even gedaan. :)

Hoewel hij moet daar eerst door de ballotagecommissie en op de review kun je hem meteen klikken en downloaden, dat is wel veel sneller.

In iedergeval veel plezier er mee voor wie hem gaan updaten.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 26 november 2010 20:02]

Ik moet zeggen dat het nu wel vervelend begint te worden om iedere zoveel weken jou Canon reviews weer eens voorbij te zien komen, omdat er weer een FW update is of dat je een spelfout hebt vervangen. Zoals kaasplank zegt; die staan ook allemaal in de meuktracker en daar kun je ze ook zo downloaden.....
@ Markofnikoff,

Hardware updates kun je niet downloaden in de meuk trekker :+ . Als je goed gekeken had zou je hebben gezien dat er een nieuw kopje met info en commentaar op deze hardware update met plaatje is bij gekomen.

De FW updates die ik gemeld heb stonden doorgaans eerder in deze reviews dan in de meuktracker. Zie hier voor verder mijn reactie op kaasplank. dat ik ze dus voortaan daarbij zal zetten waarbij dus de 7D FWU de eerste was die ik die ik daar gemeld heb.

Ik hoop dat veel eigenaren van 7D en 5DII nu bij Canon gaan na vragen of deze ook hier beschikbaar komt en ze dus naar hun klanten gaan luisteren. Als iedereen zijn mond houdt en niet op media als deze hier de aandacht op vestigen. Gaat er ook niets gebeuren.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 9 december 2010 12:10]