Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Apple Mighty Mouse Review

andries.t.net 18 oktober 2009, 2.886 views

Apple Mighty Mouse

Pluspunten

• mooi
  • vele functies
  • prijs

Minpunten

• scrollwiel

De muis word gebruikt met een 13 inch mid 2009 MPB en een wired aluminium toetsenbord van apple.

De aankoop:
Het begon allemaal met de aankoop van mijn MackBook Pro, een schitterend apparaat. Bij zo’n schitterend apparaat hoort nou eenmaal ook een schitterende muis. De enige muis die ik nog had was een packard bell rat, niet echt een deftige muis die bij de MBP zou passen. Dus bij de aankoop van de MBP toch gelijk maar even langs de muisjes gelopen.

Je had de keuze uit deze 3 apple muizen:
-wireless mighty mouse
-wired mighty mouse
-wired mighty mouse (imac versie)

Om iets te besparen heb ik imac versie genomen, dit is gewoon een standaard mighty mouse met een kortere kabel, een veel kortere kabel. Aangezien ik ook een wired aluminium toetsenbord erbij heb genomen is die kabel geen probleem: In het toetsenbord zit een usb aansluitng:

kabel:

Ergonomie: goed:
De muis ligt goed in de hand, hier kan ik erg kort over zijn. De knoppen zijn allemaal redelijk tot zeergoed te bedienen:
Linker&rechter muisknop: zeer goed
Zijkanten: redelijk
Scrollwiel scrollen: zeer goed
Scrollwiel klikken: goed

Functionaliteit: zeer goed:
De mighty mouse heeft aardig wat functies, de belangrijkste is natuurlijk de linker en rechter muisknop. Bij apple hebben ze daar 1 knop van gemaakt: de hele bovenkant van de muis is de knop. De bovenkant is ook aanraakgevoelig, druk je op de linkerhelft is het de linker muisknop, druk je op de rechter dan is het de rechter muisknop. Heb je een vinger op beide kanten is het een linker muisknop, dus als je gewent bent je vingers neer te leggen op de muis zal het even wennen worden aangezien je linker vinger dan op moet gaan tillen voor de rechter muisknop.
Scrollwiel: een andere geweldige eigenschap is het 360 graden scrollwiel waarmee je naar boven/beneden/links/rechts kan scrollen. Ook kan je met het scrollwiel gewoon klikken.
Zijknoppen: aan de zijkanten van de mighty mouse bevinden zich knoppen, zo kan je in de muis knijpen. Ook deze knoppen hebben dan ook weer een bepaalde functie, hier zie je 1 van die 2 knoppen(de knoppen kunnen niet aparte functies hebben):

Precisie: goed:
De muis is redelijk precies te noemen, ikzelf heb nog wat moeite met de muis maar dit licht aan de versnellingsfactor van OS X. Voor dagelijks gebruik is de precisie meer dan genoeg. Ik heb nog geen ervaring met gamen in combinatie met de mighty mouse.

Vormgeving: zeer goed:
Ieder zijn eigen mening, maar dit is gewoon mooi. De muis is erg strak aan de bovenkant, aangezien er geen aparte knoppen zijn is het enige wat uitsteekt het scrollwiel: dat ziet er ook erg stijlvol uit. Hij ziet er in het echt beter uit dan op de foto. De kleur past goed bij andere apple producten:

Bouwkwaliteit: voldoende:
De bouwkwaliteit van de knoppen is goed, ze voelen stevig aan, de gebruikte materiaal voelt erg stevig en solide aan, het enige wat niet goed aanvoelt is het scrollwiel: als je het voor het eerst gebruikt is het nog erg fijn, nu na een paar weken begint het al minder fijn te worden, veel mensen hebben ook problemen dat het steeds minder word.

Drivers en ondersteuning: zeer goed:
Drivers? Niet nodig gehad. Muis aangesloten op de MBP en hij deed het meteen, alle functies deden het, wel ging ik eerst even de knoppen instellen via het tabblad muis in systeemvoorkeuren, daarin kan je bijv. Instellen wat de zijknoppen voor functie hebben. Dit tabblad ziet er zo uit:

Windows: ik heb de muis maar even onder windows gebruikt, de linker en rechter muisknop deden het meteen, de rest van de knoppen heb ik niet geprobeerd.

Prijs:goed:
Voor zo’n mooie muis met aardig wat functies vind ik de 30 euro die ik heb betaald niet veel.

Heb jij ook een Apple Mighty Mouse?

Als je dit net gekocht hebt is het misschien wel jammer, er gaan namelijk al een tijdje geruchten dat op korte termijn apple een nieuwe mighty mouse zal releasen met multi touch support.
mooie review, maar ook ik had vaak last van het scrollwheel. Laatst werkten ook de knoppen niet meer (telkens ik een knop indrukte, werd het scrollwheel geactiveerd). Ik heb dan de muis open gesmeten, maar het niet meer kunnen repareren. Zit nu nog op een muis van een onbekend merk te werken die hier ergens op reserve ligt. Mighty mouse hoeft voor mij niet meer. Ik ga geen 50 euro uitgeven voor een muis die amper 2 jaar meegaat.
@ andries.t.net , ik denk dat nooit een tablet van Apple Mighty mouse gaat noemen hoor. Dat is trouwens ook verboden om deze naam nog te gebruiken, want Apple heeft daar een rechtzaak van verloren tegen een stripfiguur!!

@ Daanleo, Ja...multi toch in de muis stoppen is een logische volgende stap! Waarschijnlijk wordt de "standaard design" van de muis helemaal omgegooid omdat dan ook te bereiken.

Heb een filmpje overlaatst van gezien dat Microsoft daar ook al met bezig was: http://www.engadget.com/2...titouch-mouse-prototypes/

Zr zeker de moeite om eens te kijken.

Ik als Apple-fan, hoop dan ook dat Apple snel met zoiets naar buiten komt, en de kans is ook wel zr groot denk ik, aangezien op de nieuwste macbook's er al multi touch met trackpad werkt !!!
Hoe wil je multi-TOUCH in een muis stoppen? :?
als apple een muis maakt dan hoeft het niet op een muis te lijken h.
Het gerucht gaat dat het bijvoorbeeld een tablet gaat worden die mighty mouse genoemd kan worden.