Corsair HX750W Review

Tennie 29 januari 2013, 5.969 views

Corsair HX750W

Pluspunten

• EfficiŽnt
  • Stil
  • Grote fan (14cm)
  • Veel kabels en tassen
  • Lange kabels
  • Fan aan de onderkant

Minpunten

• Groter dan een 'gemiddelde' voeding
  • Geen sleeves om de kabels (modulaire)

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
- Begin Oktober 2009:

Corsair HX750W Voeding Specificaties (volgens fabrikant):
- 750Watt Maximaal (dus tijdelijk)
- Een enkele 12Volt rail
- 90Volt tot en met 264Volt schakelende voeding(kan dus overal ter wereld worden gebruikt)
- Modulair (kabels afzonderlijk te plaatsen, op een paar na)
- 10 meegeleverde kabels, met 26 connectoren (zodat er altijd voldoende is)
- Bijna 90% AC naar DC efficiŽntie (van 1% belasting tot 100% belasting)
- Overbelastings-, overspannings-, onderspannings- overstroom- en kortsluitingbeveiliging.
- Levensverwachting gemiddeld 100.000 uur (= 11,4 jaar onafgebroken gebruik)
- ATX 12V 2.3

Na jaren (lees: zeker 3 jaar) gebruik te hebben mogen maken van mijn Tagan TG580-u15(580Watt, Modulair), was ik wel eens toe aan iets sterkers, efficiŽnter, stabieler en stiller. De druppel om maar eens over te doen gaan naar een andere voeding, was het feit dat mijn fans langzamer gingen draaien op het moment dat ik een Spel aan het spelen was(ten opzichte van in Windows).

Toen mijn oog op een gegeven moment op een review van de Corsair HX850W was gevallen, wist ik het direct, dit gaat hem worden. Ik kwam er op dat moment achter dat de HX850W bij alle winkels op Tweakers.nl/pricewatch was uitverkocht, waarna dus mijn oog op de HX750W viel. Ik vroeg mij vanaf toen af, of het de 100 Watt verschil tussen de twee het wachten (tot de voorraad weer was aangevuld) wel waard was.
Nadat ik wat onderzoek heb mogen verrichten naar de verschillen tussen de HX750W en de HX850W, kwam ik, door deze en deze review erachter dat ze intern eigenlijk identiek aan elkaar zijn, op de 2 stuks vaste PCI-E kabels na (deze hebben ze bij de HX750W weggelaten, waardoor je nog 4 stuks modulair overhoudt, wat immers meestal wel genoeg is).

Verpakking, stekkers en uiterlijk

Verpakking
Bij het openen van de doos, zit de voeding dubbel ingepakt. Er zit een grote knikkerzak om en dan ook nog eens verpakt in een schuimen doos, die er precies omheen past. De knikkerzak is natuurlijk om het stof tegen te gaan en de schuimen doos is er om het stof tegen te gaan(Redundantie?).

Naast de voeding ligt een heel net en voor de toekomst handig zakje, waar alle kabels en dergelijke in geplaatst kunnen worden. Dit zakje past natuurlijk altijd goed in je (computer)elektronicaopbergkast.

Kabels
Ik zal alle kabels die de HX750W in het speciale zakje (dat meegeleverd wordt), hieronder even opsommen, zodat je zult begrijpen dat je eigenlijk geen kabels gaat missen, als je deze voeding zou willen aanschaffen.

- 1x ATX 20/24-pins connector (zit aan de voeding vast)
- 1x ATX 12V 4/8-pins connector (zit aan de voeding vast)
- 4x PCI-Express 6/8-pins connectoren (voor de videokaart(en))
- 12x SATA connectoren (4 connectoren per kabel)
- 8x PATA connectoren (4 connectoren per kabel)
- 2x Floppy connectoren
Verschil met de hx850W: de HX850W heeft 2 PCI-Express connectoren meer en 4 PATA connectoren meer in de doos zitten.

Een hele zak vol met kabels, na installatie zat die zak nog 3 kwart vol

14cm Fan aan de onderkant van de Corsair voeding

De zijkant van de voeding

GeÔnstalleerd in de Antec P182

Kabels mooi aan de achterkant van de backplate langs

De kabels zijn wat langer dan die van de Tagan (die ook al heus niet klein waren), zodat je wat meer ruimte mag hebben, als je een wat grotere kast hebt. Verder zit de fan naar beneden geplaatst, wat bij de Tagan niet was. Hierdoor zal er mooi weinig stof meekomen door de voeding heen. Je kan hem bij de Antec P182 op 2 manieren inplaatsen, maar er zit een uitsparing aan de onderkant van de voeding, zodat hij fandown, ook gewoon goed zijn air kan flowen.

Een nadeel zou je non sleeve modulaire kabels, kunnen vinden, al maakt het mijzelf persoonlijk niet zoveel uit.

EfficiŽntie en verbruik

Naast dat ik een aantal reviews heb gelezen over de efficiŽntie en het verbruik, heb ik zelf even een test gedaan, ik wilde namelijk graag weten of ik door het nemen van deze voeding ook vooruit ga in het verbruik. Zo ja, met hoeveel.
Ik heb nog een oude korte review van mijn oude Tagan TG580 weten op te sporen, waar een efficiŽntie tussen de 69% en 80% is gemeten (69% bij hoog verbruik en 80% bij matig verbruik). Wat dus in principe moet betekenen dat ik op sommige momenten 20% in efficiŽntie omhoog ga. De instellingen zijn allemaal hetzelfde en ik heb de Q9550 overgeklokt naar 3,6Ghz. Ik test heb ze ook even getest terwijl ik in een spel zit. Dit is Operation Flashpoint: Dragon Rising.

Tagan PC knop uit: 30,1Watt (incl. switch enz.)
Corsair PC knop uit: 29,5Watt (incl. switch enz.)
verschil: 0,6Watt

Tagan PC idle: 280Watt
Corsair PC idle: 258Watt
verschil: 22Watt

Tagan ingame: 479Watt
Corsair ingame: 430Watt
verschil: 49Watt

Kortom, Rond 60% belasting van de voeding, blijft de Corsair zijn ding goed doen, terwijl de Tagan dan 50Watt meer vermogen verspilt in warmte.

Hier een uitgebreid stukje efficiŽntietests en hoe de load lines zich gedragen bij grote belastingen van de HX750W.

Verschil in grootte met de Tagan:

Eigenlijk is de HX750W identiek hetzelfde aan de HX850W, dus kan je die 25 euro aan iets anders besteden. Met zijn mooie matzwarte uiterlijk, zal hij je niet teleurstellen op LAN-parties of waar dan ook.
Zeer efficiŽnt, stil, krachtig en een overvloed aan toegevoegde kabels en tassen(!).
Hij is eigenlijk veel efficiŽnter dan de Tagan van nog geen 3 jaar oud, terwijl die toen (omdat hij de 80% efficiŽntie aantikte) al heel efficiŽnt was.

- Edit 21-01-2013:
Na zeker 3 jaar en 4 maand gebruik te hebben mogen maken van deze Corsair HX750w, kan ik zeggen dat hij nog net zo stabiel en krachtig is als dag 1 (inmiddels al 1 jaar 2x Nvidia GTX480 als studeerkamerverwarming in gebruik).

• (21-1-2013) Corsair XMS3 2133Mhz (@2000Mhz) 4 stuks van 4GB
  • 4x Spinpoint F3 in Raid 0 (21-1-2013 2x Samsung F1 + 1x 830)
  • 7 stuks Case en CPU fans (12 cm)
  • Antec P182 behuizing (21-1-2013 Staat nog als een huis)
  • Asus GTX285 1GB (21-1-2013 Inmiddels 2x GTX480 1 jaar lang)
  • Asus P5Q Deluxe (21-1-2013 MSI Z68A GD65 G3 PGA1155 1 jaar lang )
  • Intel Core 2 Duo Q9550 (21-1-2013 i7 2600k @ 4200Mhz 2 jaar lang)

Heb jij ook een Corsair HX750W?

Ik ben dan blijkbaar de eerste die de kans krijgt om te reageren op je review :) Ik moet zeggen: een hele fraaie review, plaatjes goed gebruikt. Alles was goed te overzien! :) Ik ga deze bigboy waarschijnlijk ook in mijn nieuwe setup zetten, dus jouw review kwam voor mij super uit!

Ik had alleen nog wel een vraagje: Welke cpu koeler is dat op je moederbord? Ik denk nl. dat het efficienter is als je nog een fan in het midden plaatst, als dat kan.

Verder, prima survey :)
Het is de Thermalright ifx-14. Als je goed kijkt zit er achter de koeler direct nog een fan, dus leek mij een 3e iets overkill (al zal het natuurlijk altijd helpen).
De temperaturen komen niet hoger dan 45 graden als ik de processor overklok naar 3.6 Ghz en hem dan bijna vol belast.
Natuurlijk is vergelijken met een HX520W hier niet echt op zijn plaats omdat de 750W versie betere koeling nodig heeft. Maar ik wou toch even melden dat de HX520W onhoorbaar is. Ik heb een getraind oor en kan mensen garanderen dat de HX520W een van de stilste onderdelen van je stille pc zal zijn.

Dus mensen die geen SLI- of RAID-opstellingen gebruiken kunnen de 520W versie serieus overwegen. (Ik gebruik I7 920 @ 3800Mhz, 3Gb DDR3 Dominator 1600mhz, GTX260 @ 650Mhz, 1 Spinpoint F1, 1 DVD-brander, 5 USB apparaten en voeding voldoet ruimschoots)
Beetje rare beredenering. Waarom zou de HX750 betere koeling nodig hebben? Het zou juist zo moeten zijn dat voedingen steeds minder gekoeld hoeven te worden omdat ze steeds efficiŽnter worden,dus minder warmte. En de HX750 is met zijn 80Plus Silver/gold label een van de efficiŽntste voedingen hoor,

[Reactie gewijzigd door n0elite op 18 oktober 2009 22:53]

Leuke review.

Ik heb deze voeding ook maar ik vind hem niet zo heel erg stil.
Mijn ''oude'' Cooler Master real silent pro M700 was stiller met dezelfde config.

In alle andere opzichten is deze voeding een van de beste die je kan krijgen.
Mooi kwaliteitsspul, maar wat een "herrie".
Hoe kan ik die fan vervangen?
Mijn 500rpm 120mm scythe voor ventilatie van case
genereerd meer airflow dan die 1200rpm 140mm stock.
Alleen die kan ik er niet simpelweg instoppen vanwege de incompatibele mounting holes.
Ook de 140mm 500rpm Scythe Kaza Maru heeft alleen 120rpm mounting holes.
Heeft iemand foto's van hun aangepaste HX750/850?
Hoe lang is die:
- 1x ATX 12V 4/8-pins connector (zit aan de voeding vast) ?
Ik zit namelijk met mijn kast die behoorlijk groot is.
Prachtige review. Ik ben zeker ervan overtuigd dat deze voeding in mijn nieuwe setup gaat komen!

Ik had alleen misschien een rare vraag: Welke kast heb je gebruikt? Ik ben namenlijk nog opzoek naar zo'n kast als die je daar hebt staan. Wat zijn ongeveer de afmetingen?

EDIT: Sorry stomme vraag... Staat helemaal bovenaan

[Reactie gewijzigd door ThorstenTweak op 10 maart 2010 14:27]

Ik heb zelf ook deze voeding in m'n net nieuwe systeem zitten en ik was ook van plan om een review te gaan schrijven, maar ik denk dat het nu alleen een beoordeling wordt, want ik heb eigenlijk vrijwel niks toe te voegen.

Ik heb zelf de voeding in een Lian Li PC-9F kast zitten, ook onderin. Zelf vond ik dat de ATX voedingskabels echt net lang genoeg waren om achter de backplate weg te kunnen werken, een centimeter korter en het was nog een heel stuk moeilijker geweest, twee centimeter korter en het was onmogelijk geweest.

Ik heb ook nog een verbruiksmeter liggen, dus zal straks even uitgeschakeld, idle en load vermogen posten
"It is very important to notice that Corsair HX750W, HX850W and HX1000W have nothing to do with other models from this same series. They use a complete different (and better, by the way) design using a DC-DC converter to generate their +5 V and +3.3 V outputs, like several other high-efficiency power supplies (PC Power & Cooling Silencer 910, Antec Signature, Antec TruePower New, Seasonic M12D and Cooler Master UCP series). These HX models are manufactured by CWT, while other models from HX series are manufactured by Seasonic"

Goed om te weten lijkt me:).
Heb nu 2 van deze voedingen gehad en alle 2 hebben last van Coil whining.
Al 2x toe RMA gestuurd, nog meer mensen last van?
Zelf heb ik hier tot nu toe geen last van. Wel is de fan af en toe (ook in idle) de meest luidruchtigste van al mijn 10 fans.
De voeding heeft tot nu toe alles nog getrokken. Hij kan de GTX480 samen met Core i7 2600K allebei goed overgeklokt, zeer goed aan. De 12 volt lijn zakt bij volledige stress van 12.2v naar 12.1v.
De 1 zegt wel stil, de ander niet. Wat is het nu ??:)

Ben zelf eigenlijk best benieuwd aangezien ik deze voeding ook wil gebruiken voor mijn toekomstige PC.
De componenten in mijn setup die lawaai maken:

i7 920 + Scythe Mugen 2
GTX280 + Accelero Xtreme GTX280 @ 1000RPM
1 x Nexus Silent @ 1000RPM
2 x Noctua FLX @ 800 RPM
1 x Samsung spinpoint F1
Dit alles zit in een Antec P182

en de voeding komt hier in idle er dus boven uit. Ik hoor mijn voeding echt het duidelijkst helaas

[Reactie gewijzigd door n0elite op 18 oktober 2009 17:51]

Mooie review haste.

N0elite, Ik heb bijna dezelfde setup en bij mij heb ik gewoon de fan in de voeding vervangen voor een scythe 120mm dit heb ik ook gedaan omdat de standaard fan erg veel lawaai maakt.
Apart, als ik aan de achterkant van mijn voeding ga voelen, dan voel ik eigenlijk bijna geen luchtstroom en hoor ook bijna niks. Het kan zijn dat dit een nieuwe revisie is, waar ze de fan en/of controller hebben aangepast, want bij mij is hij heel stil.
Ik voel ook haast geen warmte / luchtstroom maar toch maakt het relatief veel lawaai :P

Mijn voeding had ik gepre-orderd dus denk een van de eerste revisies :)
Nu heb jij ook redelijk stille hardware. Als je de stock koeler van zowel de 920 als de 280 had gebruikt was het denk ik wel anders geweest.
Als ik hem mag vergelijken met de Tagan, is hij stiller. Dus vind ik hem in mijn perceptie stil. Ik heb al mijn fans (lees 6 casefans), via Speedfan geregeld en heb ze dan ook allemaal bijna uitstaan als ik puur in Windows bezig ben. Daarom kan ik zeggen (en ik zit pal naast mijn PC), dat ik bijna niks hoor.