Specificaties GF GTX 1060 (1280c) (1,506GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Palit GeForce GTX 1060 Dual 6GB Review

johnwoo 24 oktober 2016, laatste update op 25 oktober 2016, 710 views

Palit GeForce GTX 1060 Dual 6GB

Eenvoudige kaart met goede prijs/prestatie verhouding. Prima FPS in FHD resolutie, zelfs met de nieuwste games (BF1) en alles op Ultra.

Pluspunten

• Prestaties
  • Redelijk stil
  • Lage TDP
  • Aardig overclockbaar

Minpunten

• Geen SLI
  • Toch niet semi-passief gekoeld

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Achtergrond
De Palit GTX 1060 Dual volgt mijn bejaarde 2x MSI N275GTX Twin Frozr OC (in SLI) op. Hoewel ik niet al te veel meer game en die combo op zich nog best acceptabele FPS'en gaf (in nieuwere games dan wel niet meer op Ultra settings), waren dat DX10 kaarten en kon ik dus sommige nieuwe games überhaupt niet spelen...

Nadat merken eerder dit jaar de "luxere" GTX1060 kaarten hadden uitgebracht, zijn er inmiddels ook veel goedkopere varianten te vinden. De verschillen zitten hem in de koelers, het al dan niet aanwezig zijn van een backplate, LED-logootje of af-fabriek overclocking, de voedingscircuits, en de monitoraansluitingen. De videochip zelf is uiteraard identiek en presteert, op basisfrequentie, dan ook gelijk.

Mijn keuze is uiteindelijk op de Palit GTX1060 gevallen omdat dit de goedkoopste was met een goede (dual fan) koeler. Als alternatief had ik de MSI 6GT OC nog overwogen, vooral omdat ik zo tevreden was met de N275GTX dat ik deze ruim 7 jaar heb gebruikt, maar omdat dezelfde overclock die de MSI 6GT OC geeft, ook zo is ingesteld op deze kaart, was dat het prijsverschilletje niet waard.

Overigens is dezelfde kaart (met alleen een marginaal andere plastic fan cover) ook verkrijgbaar onder de merknaam Gainward. Dit merk is dan ook eigendom van Palit.

Pluspunten

Dit is een van de goedkoopste GTX1060's die je momenteel kunt vinden met een fatsoenlijke koeler.

• Prestaties
Die zijn prima - sinds aanschaf heb ik Battlefield 1 en Crysis 3 gespeeld, en beide games draaien vloeiend op mijn 1900x1200 monitor (en ook in die resolutie ;) ), met alle settings op Ultra. Ik heb de kaart dan ook nog niet overclockt, hoewel er nog best wat bij kan.

• Prima koeler
"All other things being equal" tussen de goedkope varianten, is de keuze op de Palit gevallen vanwege de prijs en de koeler. Deze is voorzien van een dubbele 90mm fan en 3 heatpipes en houdt de chip prima koel. De kaart heeft geen backplate, maar dat zie ik niet als een probleem (dat had geen van mijn vorige videokaarten, en ik heb er nog nooit een beschadigd).
Plaatje van de koeler zonder plastic kap

• Laag stroomverbruik
Dit is nu niet direct een voordeel van deze kaart ten opzichte van andere GTX1060'en, maar om even de voortgang van de afgelopen 7 jaar aan te geven: deze kaart is ongeveer tweemaal zo snel als 2xN275GTX in SLI, maar heeft een TDP van maar 120W, terwijl die twee N275GTX'en samen een TDP van 440W hebben!

• Overclockbaarheid
Sommige kaarten zijn af-fabriek overclockt, maar gezien de prima koeler op deze kaart (zeker vergeleken met de single-fan Founders Edition koeler) kun je dezelfde kloksnelheden ook eenvoudig instellen. Ik heb de kaart zelf nog niet overclocked, gezien de prestaties op 1920x1200 prima zijn, maar kan me voorstellen dat je op 1440p of 4K resoluties wat extra kunt gebruiken. De populaire +60~+100MHz die je vaak ziet bij af-fabriek overclockte modellen zijn hier ook absoluut geen probleem, en ook op nog wat hogere kloksnelheden moet de kaart relatief koel en stil blijven.

Minpunten

• Geen SLI
Hoewel de kaart nu prima prestaties geeft, kan ik me voorstellen dat hij over 2 jaar wat meer moeite zal krijgen met de dan nieuwste games, zeker op hogere resoluties dan FHD. In een ideale wereld zou ik dan hetzelfde trucje toepassen dat ik met m'n oude NGTX275 setup deed: na een jaar of 3 prikte ik er een tweede (tweedehandsje) bij, waardoor de prestaties een stuk vooruit gingen.
Helaas gaat dat nu niet meer, want nVidia heeft besloten dat de goedkopere kaarten (in deze generatie is dat alles t/m de GTX1060) geen SLI meer ondersteunen. Dat lijkt me vooral een zakelijke en geen technische beslissing, gezien de GTX275 destijds een stuk goedkoper was (ondanks zijn hogere positionering in de markt) dan de GTX1060 nu (~¤220 vs ~¤290), en wel gewoon over SLI beschikte (evenals veel andere, zelfs lager gepositioneerde kaarten van eerdere generaties). Het is puur de pas afsnijden van een goedkope upgrade, en daarmee sneller een upgrade naar een nieuwe kaart afdwingen. Niet zo netjes van nVidia.
De eerste kaart binnen deze generatie die wel over SLI beschikt, de GTX1070, is praktisch exact zo gepositioneerd binnen zijn generatie als de GTX275 destijds was, en is te krijgen vanaf zo'n ¤430 (tegenover ¤220 destijds voor een gelijk gepositioneerde kaart). Ik gok dat de aandeelhouders tegenwoordig tevredener zijn.

• Geen zero-dB fans
Op veel plaatsen, waaronder hier op tweakers, wordt gemeld dat deze kaart een semi-passieve koeler heeft, d.w.z. dat de fans uit blijven zolang de chip koel is. Dat was bij vroege exemplaren inderdaad zo, maar tegenwoordig worden de kaarten met een nieuwer BIOS geleverd welke de fans altijd laat draaien, met een minimale duty cycle van 25% (dat is 800rpm). De reden daarvoor is dat de fans niet goed opspinnen bij een duty cycle onder ca. 15%, waardoor ze continu afslaan en weer opnieuw proberen op te spinnen. Dit gaf een vervelend geluid.
Het is jammer dat deze "zero DB" functie eruit is gehaald, maar dat is alsnog beter dan een "wil-wel-maar-kan-niet" geluid bij die lage duty cycles, en gelukkig zijn de fans nog altijd redelijk stil - in elk geval veel stiller dan de vier fans op mijn oude N275GTX SLI setup! Ik hoop dat een toekomstige BIOS update de zero-dB functie nog eens terugbrengt (en dan hoeft het niet traploos zodat dat opspin-probleem weer terugkomt, maar gewoon van 25% duty cycle ineens naar uit).

Heb jij ook een Palit GeForce GTX 1060 Dual 6GB?

Is het puur voor je eigen ervaring dat de 1060 tweemaal zo snel is als de SLI GTX275? Of ook echt in benchmarks? Want de 1060 zou veel meer dan twee keer zo snel moeten zijn. Zou ook kunnen dat je tegen een ander bottleneck aanloopt (misschien je CPU?).

Voor de rest - leuke review!

[Reactie gewijzigd door HardwareOutlet1 op 25 oktober 2016 00:53]

Dat is puur voor m'n gevoel, want ik heb met de GX1060 alleen nog BF1 en Crysis 3 gespeeld, beide DX11 games die niet draaiden op de oude GTX275 :P Het verschil kan inderdaad best groter zijn.

Op die oude setup speelde ik Crysis Wars, Crysis 2 en Far Cry 3, en dat ging prima op 2xGTX275 in SLI (in Far Cry 3 dan wel met medium/high settings, niet op Ultra). Crysis Wars en Far Cry 3 heb ik nog geinstalleerd staan; ik zal binnenkort eens kijken wat die doen op de GTX1060 (met de oude settings nog), dan weten we het iets preciezer ;)