Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 50mm f/1.4 USM Review

Grrrrrene 19 oktober 2005, 10.517 views

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Pluspunten

• Superscherp objectief, zowel wide open als stopped down
  • Supersnelle AF, nog 's accuraat ook
  • Lekker lichtsterk
  • Degelijke bouw, metalen constructie
  • Zo goed als geen CA of flare

Minpunten

• Flink duurder dan de optisch ook sterke 50/1.8
  • (Minimaal) bewegend voorste element bij focussen

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Als Canon gebruiker heb je voor je 50mm objectieven feitelijk de keuze uit 3 versies. De EF 50/1.8 mk1 of mk2 of de EF 50/1.4 USM. De 50/1.8 mk1 is een objectief dat 2e hands nog altijd meer opbrengt dan zijn opvolger, de 50/1.8 mk2. Dat komt vanwege zijn degelijkere bouw: de mk2 heeft een plastic lensmount en de mk1 een metalen.

Maar goed, zoals gezegd is er ook een 3e optie (de peperdure, onscherpe en niet meer in productiezijnde 50/1.0L buiten beschouwing latende): de EF 50/1.4 USM. In de naam zijn de 2 grote voordelen al verscholen: 2/3e stop meer licht en een USM focusmotor. Mensen die bekend zijn met Canon weten dat USM een stille en snelle focusmotor is. De EF 50/1.4 USM is bij mijn weten het enige micro-USM objectief dat FTM (Full Time Manual focus) ondersteunt. Je kunt dus ingrijpen zonder uit de AF stand te gaan.

De 50mm objectieven van Canon staan erom bekend tegen minimale investeringen geweldige resultaten te geven. Ten eerste is een prime objectief (prime = geen zoom mogelijkheid) bijna per definitie scherper dan een zoom-tegenhanger. Ten tweede vertekenen de 50mm objectieven eigenljk gewoon niet. Een diafragma opening van f/1.4 is ook nog eens een garantie voor veel licht zodat hij ook binnen goed bruikbaar is. Met de cropfactor van 1,6x op de (consumer) Canon DSLR's verandert de 50/1.4 in een 80/1.4 wat natuurlijk een erg lekkere portretlens is.

Heel kort door de bocht kan ik stellen dat de 50/1.4 wide open al geweldig scherp is, eigenlijk heb je geen reden om stopped down te gaan werken, ware het niet dat je DOF wel errug klein wordt op f/1.4. Bij portretfoto's levert dat mooie bokeh op de achtergrond op, maar het gevolg is ook dat je vaak het puntje van de neus en de oren (bij focus op de ogen) al onscherp hebt. Liever dus op f/1.8 of f/2.0 schieten waar hij z'n scherpste punt al bereikt.

AF is zo ontzettend snel en accuraat, dat heb ik met geen van mijn andere objectieven (Canon EF 80-200/2.8L en Sigma 15-30/3.5-4.5 EX). Bovendien hoor je er niks van. AF is accuraat, geen gehunt ofzo, gewoon direct goed. Verder kan ik over de kleuren kort zijn: die zijn neutraal, gewoon wat je wil van een objectief.

Het objectief is klein en licht, hoewel de 50/1.8 nog kleiner en lichter is. Van flare heeft hij totaal geen last, tenzij je hem recht tegen de zon in richt, maar dan krijgt ieder objectief het lastig. Zoals gezegd heeft hij ook geen last van vignetting of vervorming. Ook op CA kun je hem nauwelijks betrappen.

Ik had niet verwacht dat ik zo van een prime zou gaan houden, 'k kocht hem vooral voor portretshots en omdat hij relatief goedkoop is. Ook scheen een 50mm gewoon in je fotouitrusting te horen. Nou, "men" had gelijk hoor, een 50/1.8 of 50/1.4 mag niet ontbreken in je uitrusting. Ik vergelijk de /1.4 vooral met de /1.8 omdat de /1.4 toch nogal wat duurder is, daarom de voordelen t.o.v. de /1.8 even op een rijtje (dit is dus anders dan de nog volgende positieve en negatieve eigenschappen!):
- De /1.4 is 2/3e stop sneller
- Scherper op gelijk diafragma
- USM focusmotor (snel, stil)
- Metalen mount (gaat alleen op in vergelijking met de /1.8 mk2)

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.4 USM?

Leuke review, maar er is altijd een "maar": er is nog een 50 mm objectief, namelijk de EF 50mm f/2.5 Compact Macro. Dit is een macrolens, maar ook als standaard lens op normale afstanden erg goed te gebruiken.
Is het eigenlijk niet mogelijk om een soort "filter" lens op lens te schuiven om op die manier macro-foto's te maken?
Gewoon met tussenringen krijg je dat al heel goed voor elkaar! Je hebt ze van Canon, Kenko en Soligor (waarvan die laatste twee een vrijwel identieke bouw hebben, 't verbaast me niks als het ook echt dezelfde zijn). Het is maar een metalen buis met contactpunten voor AF/diafragma, dus het is niks minder dan oké om de goedkoopste te scoren :)
Tijd voor wat aanpassingen:

in 2006 is de EF50mm f/1.2L USM uitgekomen als opvolger van de F1 gok ik zo aangezien dat ook een L was en er nooit meer een F1 is uit gekomen. :)
Ik heb de EF50 f/2.5 CM ook naast een EF 50 f/1.8 I.

De macro lens heeft een zeer trage AF mede door de macro mogelijkheid, een macro/normaal gebruik switch zou daarom ideaal zijn voor de lens.

Door de trage AF (komt vooral door het feit dat er een zeer groot focus bereik "afgetast" moet worden om focus te vinden) is de lens lastig te gebruiken bij weinig licht. De EF50 f/1.8 is daar al een stuk sneller mee en natuurlij de f/1.4 met USM zal het snelst/beste AF lock vinden.

Wel is het "bokeh" (oftewel achtergrond blur) bij de EF50 f/2.5 CM wel het mooist, gevolgd door de f/1.4 en op de laatste plaats de f/1.8.
Bij mijn zoektocht naar een upgrade van mijn Canon EF 50 mm f/1.8 II heb ik de f/1.2 L USM en de f/1.4 USM eens onder de loep genomen. Na het lezen van vele verschillende reviews op diverse websites, heb ik een korte lijst met plus- en minpuntjes opgesteld.

Canon EF 50 mm f/1.2 L USM
  • De bouwkwaliteit van deze L-lens is zeer goed
  • Dit objectief heeft een ringtype USM (ultrasone motor) voor een snelle en stille autofocus
  • De Super Spectra lenselement coatings verminderen reflecties en zorgen voor natuurlijke kleuren en mooi contrast
  • Het objectief heeft 8 diafragmabladen (cirkelvormig diafragma)
  • Deze versie heeft echter meer last van distortie dan de andere twee modellen
  • Aanzienlijke vignetering is merkbaar bij gebruik op een full frame camera, maar ook bij een crop camera. Vanaf f/2.0 wordt het al minder erg
  • Dit objectief heeft daarnaast veel last van chromatische aberratie (CAs en LoCA) bij hoge contrasten
  • Qua scherpte is deze lens niet beter dan de f/1.4
Conclusie: voor de hoge prijs heeft deze lens té veel minpunten. Zeker voor een objectief uit de L-serie is dit teleurstellend en enigszins beschamend.

Canon EF 50 mm f/1.4 USM
  • De bouwkwaliteit van deze lens is beter dan de f/1.8 II
  • Dit objectief heeft een Micro USM AF motor (met FTM) i.p.v. een ringtype USM. Dit is een verouderde technologie en volgens velen onbetrouwbaar. De Micro USM motor is wel stiller en sneller dan de micro motor in de f/1.8 II
  • Deze lens bevat nieuwe Gaussiaanse optische elementen
  • Kleuren en contrasten zijn ook beter t.o.v. de f/1.8 II
  • De filtermaat is 58mm
  • Het objectief heeft 8 diafragmabladen (cirkelvormig diafragma) t.o.v. de 5 bladen (Pentagon) in de f/1.8 II
  • Het bokeh is ook wat beter dan bij de f/1.8 II, maar het nisen bokeh is hier opgemerkt
  • Deze versie heeft weinig last van distortie
  • Aanzienlijke vignetering is merkbaar bij gebruik op een full frame camera, maar ook bij een crop camera. Vanaf f/2.8 wordt het al minder erg
  • Dit objectief heeft bijna geen last van chromatische aberratie (CAs) bij hoge contrasten
  • Qua scherpte is deze lens beter dan de f/1.8 II en doet het al vrij goed bij f/1.4
Conclusie: de prijs- kwaliteitsverhouding van dit objectief is goed. Het grootste nadeel zit in de verouderde en onbetrouwbare motor. Er gaan geruchten over een upgrade van dit type, waarbij geschreven wordt over een betere bouwkwaliteit (geen L) en nieuwe USM…en een hoger prijskaartje.

Een perfecte lens bestaat helaas niet. Het is dus een kwestie van afwegen…of afwachten. :|

[Reactie gewijzigd door Tamara R op 21 augustus 2011 14:18]

Wat bedoel je met een onbetrouwbare motor?
Als je de 50/1.4 USM veel gebruikt gaat de motor volgens velen snel kapot. Die van mij doet het na ruim 6 jaar nog altijd prima, maar ik geef toe dat het niet het meest gebruikte objectief uit mijn collectie is ;) Mijn 17-55/2.8 IS USM en mijn 80-200/2.8L zitten er meer op omdat ik zoomobjectieven fijner vind werken. De 50/1.4 is er dus puur voor porttretfoto's en low light situaties.