Apple iPod Shuffle V3 2GB Zwart Review

i7x 16 oktober 2009, laatste update op 6 mei 2010, 3.039 views

Apple iPod Shuffle V3 2GB Zwart

Pluspunten

• Ziet er erg mooi uit
  • Is klein
  • Afstandsbediening werkt handig
  • Vast te maken aan je kleding
  • iPod kan nummers en artiesten oplezen
  • Afspeellijsten
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Werkt alleen met iTunes
  • Weinig keus bij het kopen van nieuwe oortjes
  • Is relatief duur
  • Batterijduur van 7 uur is acceptabel maar had denk ik wel hoger gekund

Geluidskwaliteit Score: 4
Dit is mijn tweede review hier op T.net. Na veel gebruik te hebben gemaakt van reviews van andere gebruikers hoop ik ook te kunnen bijdragen aan de keuze van andere personen. ;)

Apple iPod Shuffle 2GB V3

Ik wilde al enige tijd een nieuwe mp3-speler omdat mijn oude Philips AudioDiva niet meer helemaal stevig in elkaar zat en de opslag van 512MB ook niet echt genoeg was.

Toen ik op negen september, zoals gewoonlijk, de Apple conferentie volgde bleken geruchten over camera’s in de iPod Touch en Apple tablets onwaar. Wel werd er onder andere de nieuwe iPod Shuffle getoond.

Voor dit evenement had ik de Shuffle nooit echt als optie gezien want een schermpje is natuurlijk erg handig. Nieuw op deze Shuffle was echter de mogelijkheid je iPod de namen van nummers en artiesten op te laten lezen. Het leek goed te werken en toen ik tijdens een tussenuur eens in de plaatselijke Dixons belande besloot ik er dan maar één te kopen. Ik ben voor de uitvoering met slechts twee Gigabyte gegaan omdat ik voornamelijk thuis, op mijn PC, muziek luister en ik aan enkele favorieten tijdens het fietsen wel genoeg heb. Ook gaat het zoeken naar een nummer met weinig opslagruimte natuurlijk makkelijker.

Apple stelt zelf dat twee GB genoeg is om 500 nummers op kwijt te kunnen. Natuurlijk ligt dat aan de kwaliteit. Zelf kan ik er ongeveer 240 nummers op zetten maar dat vind ik eigenlijk ook wel genoeg.

Ik heb voor een iPod Shuffle gekozen omdat ik iTunes al erg lang gebruik voor het organiseren van mijn muziek en omdat het apparaatje er erg vet uit ziet en ik die mp3-spelers van zwart, glimmend plastic een beetje zat was. Het oog wil ook wat.

Op het moment dat ik mijn iPod kocht kostte deze 55 Euro. Via het internet had ik ook best 4GB voor dezelfde prijs kunnen krijgen maar ik had geen zin om te moeten wachten. Op het moment dat ik deze review schijf zijn de prijzen nog niet echt gedaald.

What’s in the box?

De Shuffle wordt verkocht in een spastic doosje. Het ziet er een beetje cheap uit als je het mij vraagt. Het open maken ging ook niet erg gemakkelijk. Gelukkig gaat het om de inhoud en alles wat je nodig hebt zit er in. Ten eerste natuurlijk de iPod Shuffle zelf. Ten tweede zitten er ook oordopjes bij. Dit zijn de standaard Appe iPod oortjes maar dan met een kleine afstandsbediening in het rechter draadje. Deze oortjes zijn ook los te koop en ook verscheidene 3rd parties zullen oortjes met deze functie uitbrengen. Verder zul je in de doos een headphone jack-USB verloop kabeltje vinden dat je gebruikt om muziek op je iPod te zetten en om de accu op te laden. Als laatste zit er natuurlijk nog een handleiding bij. Deze heb ik gelukkig nooit hoeven gebruiken.

Eerste indruk

Natuurlijk had ik al foto’s van de iPod op het internet gezien maar om echt een goed idee te krijgen van de grootte moet je het apparaat natuurlijk in real-life meemaken. De iPod is net wat kleiner dan drie lettertoetsen op een toetsenbord. De exacte afmetingen zijn:

Hoogte: 45,2 mm / breedte: 17,5 mm / diepte: 7,8 mm inclusief clip
Volume: 4326 mm
Gewicht: 10,7 gram (gewone uivoering) / 17,2 gram (gepolijste special edition)

De iPod bestaat eigenlijk uit twee delen. De speler zelf en een grote gepolijste clip waarmee je de speler aan je kleding kunt bevestigen. Dat is erg handig omdat een klein apparaat als deze iPod Shuffle natuurlijk gemakkelijk kwijt raakt. De clip heeft een mooie glans en is zo glad dat je deze als noodspiegel zou kunnen gebruiken. Van deze onbedoelde functie heb ik gelukkig nog geen gebruik hoeven maken. :P

Uiteraard is ook het Apple logo duidelijk zichtbaar. Dit is een wit matte plek op het aluminium en ziet er, in combinatie met de glans, erg chic uit.

Een subtieler detail is het led lampje aan de bovenkant van de iPod. Deze is erg klein en kan zowel oranje als groen oplichten. Een groen lampje geeft aan dat het apparaat aan staat en een oranje lampje vertelt je tijdens het opladen dat de accu nog niet vol is.

Vooral over de solide indruk die het apparaat maakt ben ik te spreken. De clip zit muurvast en is ook best strak dus hij zal niet snel van je kleding glijden. Over het materiaal van de behuizing ben ik nog niet uit. Het ziet er uit als metaal maar het is erg licht. Ik het zo het idee dat de iPod de band van een auto zou overleven. Dat is bij de Nano of Touch natuurlijk niet het geval.

Deze derde generatie Shuffles is standaard in vijf kleuren te krijgen. Ook is er een versie te vinden die aan de buitenkant compleet van chroom is gemaakt. Deze variant is alleen via de online Apple Store te verkrijgen en kost 95 Euro voor 4GB. Een 2GB versie hiervan bestaat niet. Ik ben zelf voor een zwarte Shuffle gegaan.

De functies

De Shuffle heeft zelf maar één knop. Wel heeft deze drie functies. Ten eerste kun je het apparaat hier mee uitschakelen en ten tweede kun je van afspeelstand wisselen door te kiezen voor shuffle of op volgorde. Bij shuffle worden nummers op willekeurige volgorde afgespeeld. De iPod dankt zijn naam natuurlijk aan deze functie omdat specifieke nummers opzoeken niet erg gemakkelijk gaat op een apparaat zonder scherm.

Toch is het wel mogelijk en dat komt door de nieuwe functie die deze Shuffle kent. Apple heeft namelijk software weten in te bouwen die namen van nummers en artiesten op kan lezen. Ik heb dit uiteraard uitgeprobeerd en het werkt erg goed. De uitspraak is meestal erg correct en de iPod herkend zelfs verschillende talen waaronder Nederlands en natuurlijk Engels. Ook andere talen waaronder Frans, Duits, Japans, Chinees, Italiaans en Russisch worden herkend en gesproken. Wanneer je de Shuffle gebruikt in combinatie met een Mac spreekt een vrouwenstem je toe en werken met een Windows PC levert een Microsoft Sam-achtige stem op. Raar is wel dat ik de eerste keer inderdaad een robotachtige stem te horen kreeg maar dat deze na enkele keren te hebben opgeladen verdween en de Mac stem gewoon mijn nummers op las. Dit zal ongetwijfeld een foutje zijn of het is onderdeel van een update waar ik niets van weet. Mooi is het wel omdat ik de vrouwenstem prefereer. :)

Een andere toevoeging aan versie drie van de Shuffle is de mogelijkheid afspeellijsten te gebruiken. Dit gaat makkelijker als je zou denken en is best handig hoewel ik er zelf weinig gebruik van maak.

Het wisselen van afspeellijst doe je met een kleine afstandsbediening in het draadje van het rechter oortje. Ook dit is nieuw. De afstandsbediening kent drie knoppen. Een plus- en minknop om het volume aan te passen en een middelste knop. Wanneer je deze één keer indrukt pauzeer je een spelend nummer of kun je deze weer af laten spelen. Dubbel indrukken laat het volgende nummer horen en drie keer klikken, speelt het nummer opnieuw af of gaat naar de vorige.

De kunt de middelste knop ook een paar seconde ingedrukt houden om de iPod op te laten lezen wat er wordt afgespeeld. Wanneer je de knop nog langer ingedrukt houd worden namen van afspeellijsten opgelezen. Wanneer je de lijst die je wilt beluisteren voorbij hoort komen moet je de knop los laten. Al deze verschillende functies bedienen met slechts drie knopjes lijkt erg ingewikkeld en de eerste paar keren verliep het ook nog niet echt vlekkeloos maar naarmate je de speler meer gebruikt went het snel aan en gaat het zoeken van een muziekje redelijk soepel.

Een minpunt is wel dat het doorspoelen van nummers niet nodig is. Dit had ik vooral handig gevonden bij de luistertest die ik heb gedaan en waarover je hieronder kunt lezen.

Geluidskwaliteit

Omdat ik de meeste muziek gewoon met een Logitech setje beluister heb ik besloten hier een soort van vergelijking mee doen. (Dit zetje gaat trouwens binnenkort vervangen worden door Campanion 5’s waar ik ook een review over hoop te gaan schrijven.) Voor deze test heb ik de volgende nummers uitgekozen:

Avril 14th - Aphex Twin
Julie And Candy - Boards Of Canada
Teardrop - Massive Attack
Exogenesis Symphony Part 3 Redemption - Muse
Closer - Nine Inch Nails
Champagne Supernova - Oasis
Exit Music - Radiohead
Otherside - Red Hot Chili Peppers

Ik heb geprobeerd zowel nummers met veel lage tonen (Otherside) als nummers met hoge tonen (Exogenesis Symphony) te beluisteren. Alle nummers zijn met LAME geëncode op 320 kbps CBR in mp3 formaat en ik heb de meegeleverde oortjes gebruikt.

Om de beste kwaliteit geluid te behalen merkte ik dat ik de oortjes een beetje scheef in mijn oor moest plaatsen zodat het geluid rechtstreeks het oor in gaat. De oortjes zitten op deze positie ook lekker. Je voelt ze nog wel maar ze zijn erg licht en niet hinderlijk.

Ik heb niet echt veel verstand van geluidskwaliteit dus ik heb maar zo goed mogelijk geprobeerd op te schrijven wat ik hoor.

Met het beluisteren van Avril 14th merk ik al direct tonen op die ik met mijn standaard Logitech setje niet hoor. Je hoort het viltje van de pianotoetsen de snaar raken. Nu is dit de bedoeling bij dit nummer maar het klinkt zeer goed. De piano klinkt ook mooi helder.

Dan nu Julie And Candy. Een beetje een grunge nummer met zacht stemmen op de achtergrond. Bij het beluisteren van dit nummer door mijn speakers was dit nooit echt verstaanbaar maar nu gaat dat best goed. Ook de constante hoge beat klinkt lekker scherp. Teardrop is een vergelijkbaar nummer maar hier is ook zang aanwezig. Het klinkt echt ongelofelijk mooi zacht en vloeiend. Niets doet pijn aan je oren.

Dan het derde deel van de symfonie van Muse. Het beste deel vind ik zelf en het klinkt goed. Toch is dit nummer wat minder als de voorgaande. Hoewel de veel aanwezige hoge tonen van de violen mooi helder klinken doet de tegelijk aanwezige bas de oordopjes toch wel even kraken. Ook de zang klinkt wat minder helder als de zang in Teardrop. Op sommige puntjes klinkt het even wat schel.

Closer klinkt weer perfect. De ritmische tonen lijken van een hele andere kant als die van de bas te komen en zijn wederom helder. De bas doet het trouwens ook goed en je voelt hem goed in je oren trillen. :)

Champagne Supernova is best een apart nummer. De zang in combinatie met de luide gitaren klinken verassend goed. Mijn speakerset heeft hier altijd problemen mee maar op de iPod klinkt het goed. Vooral bij dit nummer merk je dat de kwaliteit op een hoger volume wat achteruit gaat. Het wordt wat minder helder maar het klinkt zeker nog mooi.

Exit Music is een nummer waar bij vooral de zang belangrijk is. De stem klinkt mooi laag maar ook de stukken die hoog zijn gezongen (breath, keep breathing…) klinken helder met een lichte trilling. Dan de climax van het nummer met de elektronische (via de computer bewerkte) drums. Dit klinkt echt geweldig. Je oren worden worden echt weggeblazen door al die geluiden en ik luister niet op een extreem hoog volume.

Als laatste heb ik nog even Otherside geluisterd omdat ik weet dat veel mps-spelers moeite hebben met dit lage nummer. Op de iPod Shuffle is dit niet anders. De zang klinkt redelijk schel en met de bas beginnen de oortjes echt goed te kraken. Ik had ook niet verwacht dat dit nummer perfect zou klinken maar er zijn dus wel degelijk verbeterpunten.

Ik heb ook nog even een paar nummers met oordopjes van DealExtreme beluisterd en kan wel zeggen dat het kwaliteitsverschil duidelijk merkbaar is.

Iets wat mij opviel bij het uitzetten van de speler was dat muziek mooi langzaam word gedempt en dus niet direct stopt met spelen. Een subtiel detail maar toch netjes dat daar ook over nagedacht is.

Batterijduur

Volgens Apple zelf zou de batterij het wel tien uur moeten uit kunnen houden. Ik heb het idee dat dit is getest met het volume op stand één en geluid in de slechtst mogelijke kwaliteit. Tien uur muziek afspelen is echt niet mogelijk. Ik heb dit natuurlijk getest en na ongeveer vijf en een half uur verteld de Shuffle je al dat de accu niet heel vol meer is. Na ongeveer zeven uur valt de speler uit. Wanneer je deze dan opnieuw opstart kun je nog zo’n drie nummers afspelen. Dit zal normaal gesproken lang genoeg zijn om altijd genoeg energie over te hebben. Tot nu toe is de batterij twee maal helemaal leeg gespeeld. Dit omdat ik hem ’s nachts per ongeluk aan had laten staan. Het opladen gaat overigens lekker snel. Een uurtje in je computer en je kunt weer een flinke tijd vooruit.

iTunes

Omdat iTunes een eigen entry heeft in de Pricewatch zal ik hier geen hele review over schrijven maar omdat Apple je toch verplicht dit programma te gebruiken zal ik de belangrijkste punten even opsommen. Het is overigens wel mogelijk je iPod te syncen met specifieke software van derden maar ik vind iTunes toch nog wel het lekkerste werken.

iTunes is een programma als Windows Media Player. Je kunt er je muziek mee organiseren en deze op je mp3-speler zetten. Via de iTunes store is het mogelijk muziek te kopen. Je hebt hier wel een Apple account voor nodig maar dat is gratis aan te maken.

Een andere leuke feature van iTunes is het, nog niet zo lang geleden geïntroduceerde, Genius. Genius scant je muziekbibliotheek en herkent artiesten en genres waarna het je nummers kan aanraden. Dit zal bekend klinken voor gebruikers van Last.fm en zo werkt het ook ongeveer. Sinds iTunes 9 zijn ook de Genius Mixes te beluisteren. Deze mixes zijn samengesteld uit jouw bibliotheek en voegt vergelijkbare albums samen in een ‘mix’. Helemaal tevreden ben ik trouwens nog niet over deze functie. Zo werken bijvoorbeeld Death Cab For Cutie en Bring Me The Horizon samengevoegd en als er twee bands zijn die echt totaal niet op elkaar lijken zijn deze het wel. Voor de rest klopte het wel redelijk.

Naast muziek zijn ook podcasts te beluisteren. Je kunt deze via iTunes downloaden en op je iPod zetten of op je PC of Mac afspelen.

Het syncen van muziek doe je ook door middel van iTunes. Je selecteert simpelweg de nummers die je op je iPod wilt zetten en klikt op de Sync knop. Het kopiëren gaan naar mijn mening best snel. Het kostte iTunes net 4 seconde om een nummer van 6MB op de iPod te zetten.

Verder kun je in iTunes van opties voor je iPod vinden. Zo is er een maximaal volume in te stellen. Ik heb deze optie zelf even gebruikt en het is erg handig omdat je soms niet in de gaten hebt hoe hard hij werkelijk staat. Ook kun je iTunes de muziek op je iPod automatisch laten converteren naar 128 kbps AAC. Dit is een optie die ik nooit zou gebruiken maar voor mensen met veel muziek is dit natuurlijk erg handig.

55 Euro is misschien veel voor een mp3-speler met twee Gigabyte aan opslagruimte maar persoonlijk vind ik dat mensen daar te veel op letten. Het gaat mij immers ook om de functionaliteit en het uiterlijk van de speler. Dat andere mensen hier weer minder waarde aan hechten kan ik ook best begrijpen maar ik vind de iPod Shuffle 2GB zijn geld waard. De speler is stevig en de bediening via het kabeltje werkt makkelijk. Vooral tijdens het fietsen heb je geen zin op je mp3-speler uit je zak te moeten halen om het volgende nummer af te spelen. Over het geluid ben ik ook te spreken. Het blijven natuurlijk oordopjes maar tot nu toe vond ik het allemaal erg aangenaam klinken. Wat wel een probleem kan gaan vormen zijn nieuwe oortjes kopen wanneer deze stuk gaan. Nog niet veel fabrikanten hebben implementeren een afstandsbediening in hun oordopjes. Gelukkig komt hier wel verandering in. Ook omdat ik iTunes gebruik ging het toevoegen van muziek allemaal erg gemakkelijk dus voor mensen met een iTunes bibliotheek denk ik dat een iPod sowieso een betere keuze is. Syncen met een andere mp3-speler is hiermee namelijk niet mogelijk. (Standaard niet in ieder geval.)

Natuurlijk heb ik ook een aantal foto’s van de iPod gemaakt welke je hier onder kunt bekijken. De foto’s zijn gemaakt met een HTC Touch Diamond2 waar ik ook een review over heb geschreven. ;)

Heb jij ook een Apple iPod Shuffle V3 2GB Zwart?

Leuke review, maar als ik dan toch even mag zeiken opbouwend bekritiseren; ik had zelf liever iets meer "echte" foto's gezien in plaats van de "kijk eens hoe mooi wij het apparaatje kunnen maken met photoshop" marketing foto's.

Los van dat; uitstekende review over een apparaatje waarover ik niet veel verder zou kunnen komen dan "mjah, hij is klein en hij shuffelt.". Goed gedaan!
Hah, ja daar heb je misschien wel gelijk in. De foto's zijn wel met een mobiele telefoon gedaan dus vandaar dat ik ze hier en daar wat heb aangepast. Maar bedankt voor je comment. ^^

Het was overigens inderdaad best lastig een redelijk stuk weg te typen over een apparaat als dit. :P

[Reactie gewijzigd door i7x op 16 oktober 2009 20:27]

Gaaf shirt vriend. :D

Zoals obiter al zei, zijn meer eigen foto's altijd wel een must, maar nu ik effe verder kijk dan me neusie lang 's, zie ik ze wel staan. :P
Voor de rest goeie review, mogen velen hier een voorbeeld aan nemen. :9
5 sterren van mij.
Even over de batterijduur van de iPod Shuffle V3: 10 uur is wel te halen omdat ik dit "getest" heb door middel van een treinreis :P. Heen 1 uur terug 1 uur en vrijdag op de terugreis was de accu pas leeg. Dus het klopt wel redelijk. :)

Geluidsniveau op zacht - middel.

Enige nadeel van deze iPod is dat het klipje niet krasbestendig is. Ik heb er nu van die mini krassen op zitten wat niet zo mooi staat. Helaas....

Maar algemene oordeel is goed!

[Reactie gewijzigd door greatchampion op 16 oktober 2009 23:28]

Ik denk dat de accu verschilt per iPod. Dat is met mobiele telefoons immers ook het geval. Van die krasjes heb ik ook last. Je kunt ze wel weg krijgen met een watje met steel polish. Toch jammer dat dat nodig is.
Okee dan als het goed is ontvang ik hem morgen (lees: me ma aan de voordeur)
ikzelf heb hem gekocht via de apple store, Ik heb er ook mijn naam in laten graveren en krijg nu tieten, het verzenden is gratis! hardstikke goed van apple. Ben van plan om in de trein en op de fiets te gebruiken en dan heb ik gewoon zoiets van speler volgooien met alle mooiste nummers uit me itunes en shuffelen maar! :D en dat zou deze moeten doen dus vandaar de keuze. heb eerder ook een ipod touch gehad maar die heb ik helaas laten vallen :( :( ik zal nog even droppen hoelang mijn accu meegaat en wat ik vind van de oordopjes, vergeet trouwens niet dat de meeste oordopjes nog 'ingespeeld' moeten worden. het zou dus kunnen zijn dat de chilli peppers tegen deze tijd wel goed klinken.

Gave review en mooi getypt, zou het niet kunnen denk ik.

Groetenn! :O
Volgens de handleiding zou spoelen in een nummer, zowel heen als terug, wel mogelijk zijn: 2x indrukken en ingedrukt houden= vooruit, 3x=achteruit....
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ten tijde dat ik de review schreef wist ik nog niet dat dit mogelijk was maar ik kwam er pas geleden wel achter. Ik zal het direct even aanpassen! :)